  • 1. Data: 2018-08-22 14:01:54
    Temat: Czy urządzenia Bluetooth mają "sygnaturę" niepowtarzalną?
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    Cross-post: pl.misc.telefonia & pl.misc.elektronika

    jako że nie widzę grupy specjalizującej się w BT, to pytam na tych dwóch
    powyższych, proszę się tym nie irytować...

    Co do sygnatury, to nie wiem, jaka jest prawidłowa nazwa kodu, jakim
    dane urządzenie (prócz swojego "imienia") autoryzuje się, przedstawia
    się -- drugiemu, z którym jest automatycznie parowane, jako uznawane za
    "wiarygodne". W czym rzecz?

    Otóż kupiłem smartwatch'a, i dokonałem jego uwierzytelnienia w
    telefonie. Ale okazało się, że zegarek jest felerny (mniejsza o
    szczegóły tego feleru), więc go odesłałem do sprzedawcy, a on mi
    przysłał taki, który miał być sprawny. Drobiazg, że nie jest, drobiazg,
    że objawy są takie same, a są, bo najwyraźniej przysłał mi ten sam
    egzemplarz! A wnioskuję to po tym, że gdy z poziomu menu zegarka
    wywołałem swojego smartfona (był tam widoczny), to nastąpiło sparowanie
    urządzeń, bez potrzeby akceptowania zegarka w odpowiednim miejscu menu
    telefonu. Hm, trochę to zawiłe, ale myślę, że po ponownym przeczytaniu
    da się zrozumieć "co poeta miał na myśli" :)

    i teraz pytanie brzmi:
    czy to, że smartfon nie pytał mnie o autoryzację połączenia z zegarkiem
    stanowi stuprocentowe potwierdzenie mojego przypuszczenia, że to
    dokładnie ten sam zegarek, czy też możliwe jest, aby inny egzemplarz
    miał tą samą "sygnaturkę" / wizytówkę? Bo w to ostatnie to szczerze wątpię!

    --
    Powiedzenie oddające ducha Ameryki:

    "Cokolwiek robisz
    - rób to dobrze!"
    Rzymskie (podobno):
    Quidqiud agis prudenter agas et respice finem

  • 2. Data: 2018-08-22 14:09:45
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    W technologii bluetooth rozpoznawany jest mac urządzenia.
    Jeśli jest ten sam, prawdopodobnie jest to te same urządzenie..chyba ze
    został zmieniony.

  • 3. Data: 2018-08-22 16:53:27
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    In pl.misc.telefonia BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow> wrote:

> [...]
    > dane urządzenie (prócz swojego "imienia") autoryzuje się, przedstawia
    > się -- drugiemu, z którym jest automatycznie parowane, jako uznawane za

    Jest adres BD_ADDR. W teorii unikalny, w praktyce niektóre tańsze adaptery
    i urządzenia BT mają fejkowy (np. 11:11:11:11:11:11). Tu masz jego
    strukturę:

    https://macaddresschanger.com/what-is-bluetooth-addr
    ess-BD_ADDR

> [...]

    > dokładnie ten sam zegarek, czy też możliwe jest, aby inny egzemplarz
    > miał tą samą "sygnaturkę" / wizytówkę? Bo w to ostatnie to szczerze wątpię!

    Stuprocentowo to nie wiem. Co do tego samego adresu BT, to na pewno są
    jakieś skanery, które umożliwiają podejrzenie adresów urządzeń BT w
    pobliżu. Pod Linuksem masz do tego polecenie hcitool inq.

  • 4. Data: 2018-08-23 11:28:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 22 Aug 2018 14:53:27 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

    > Jest adres BD_ADDR. W teorii unikalny, w praktyce niektóre tańsze adaptery
    > i urządzenia BT mają fejkowy (np. 11:11:11:11:11:11). Tu masz jego
> [...]

    Pewnie tak jak w Ethernecie - za przydzial sie placi, wiec mozna
    zaoszczedzic. Np te sama serie numerow sprzeda sie w Europie, USA,
    Chinach i Indiach - szansa kolizji znikoma.

    J.

  • 5. Data: 2018-08-23 12:06:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    ess-BD_ADDR

    > Pewnie tak jak w Ethernecie - za przydzial sie placi, wiec mozna
    > zaoszczedzic. Np te sama serie numerow sprzeda sie w Europie, USA,
    > Chinach i Indiach - szansa kolizji znikoma.

    Znikoma jak znikoma. Całkiem niezły modem LTE firmy Huawei występuje
    w przyrodzie bodajże z trzema różnymi numerami MAC. Mam ich ze sześć,
    ale trafiły mi się tylko dwa z tych trzech. Jeśli chcę używać dwóch
    na raz, to coś z tym trzeba zrobić.

    A co do przydziału, to faktycznie się płaci, ale niewiele. Przy zakupie
    puli 0xFFFFFF numerów wychodzi coś koło 0,01 centa za sztukę (nawet se
    kupiliśmy kiedyś taki worek z adresami i teraz mamy). Ponadto można
    używać publicznych, niekontrolowanych (drugi bajt od lewej równy 2, 6,
    A lub E). Tym bardziej trudno zrozumieć wypuszczanie urządzeń z takimi
    samymi adresami.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2018-08-23 12:15:09
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    Sam czasami zmieniam mac w BT, ale to trzeba mieć programator, ale to
    nie problem.
    Kolizja raczej nie wystąpi, moduły w rożnych częściach PL:)

  • 7. Data: 2018-08-23 12:16:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 23 Aug 2018 12:06:29 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]
    > puli 0xFFFFFF numerów wychodzi coś koło 0,01 centa za sztukę (nawet se
    > kupiliśmy kiedyś taki worek z adresami i teraz mamy).

    Ale to jednak $1600, wiec jak kupisz jeden taki blok, to po co placic
    za drugi ?

    A to tylko 10m, szansa na konflikt znikoma :-)

    A jak sie trafi ... wymieni sie urzadzenie klientowi, albo ten drugi
    kupi nowe - to tez zysk :-)

    J.

  • 8. Data: 2018-08-23 12:17:01
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 23 Aug 2018 12:06:29 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Ponadto można
    > używać publicznych, niekontrolowanych (drugi bajt od lewej równy 2, 6, A
    > lub E). Tym bardziej trudno zrozumieć wypuszczanie urządzeń z takimi
    > samymi adresami.

    Zapewne dużo prostszy proces produkcyjny - ten sam ROM do wszystkich
    urządzeń :)

    Mateusz

  • 9. Data: 2018-08-23 12:24:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Zapewne dużo prostszy proces produkcyjny - ten sam ROM do wszystkich
    > urządzeń :)

    Tak to się przeważnie tłumaczy. Ale zwykle do tego jest pamięć OTP,
    a w "mądrzejszych" urządzeniach pamięć flash. Ustrojstwo jest (powinno
    być) testowane, do testów można dołączyć procedurę nadawania adresu.
    Tylko trzeba chcieć.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2018-08-23 12:25:13
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    In pl.misc.elektronika Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > A co do przydziału, to faktycznie się płaci, ale niewiele. Przy zakupie
    > puli 0xFFFFFF numerów wychodzi coś koło 0,01 centa za sztukę (nawet se
    > kupiliśmy kiedyś taki worek z adresami i teraz mamy).

    Czyli ok. 6k PLN za pulę 16,7 milionów adresów?