  • 1. Data: 2022-12-09 08:40:39
    Temat: Czy warto doladowywac starszawy aku?
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Aku ma ze 4-5 lat, po nocy na mrozie mógłby nie zapalić albo trzeba by kombinować
    (diesel), ale na zimę parkuję w ciepłym garażu
    (odpala od dotknięcia), krótkie miejskie przebiegi, czasem parkowanie na mieście 1-3
    godz.
    Pytanie: czy jest sens od czasu do czasu doładować prostownikiem (po-PRLowski
    automat), ot tak dla "kondycji aku", czy dać spokój
    (np. ryzyko przeładowania czy odparowania)?

  • 2. Data: 2022-12-09 15:53:45
    Temat: Re: Czy warto doladowywac starszawy aku?
    Od: Grzegorz Tomczyk <g...@N...wp.pl>

    W dniu 9.12.2022 o 08:40, ąćęłńóśźż pisze:

    > Aku ma ze 4-5 lat, po nocy na mrozie mógłby nie zapalić

    Na krótkie przebiegi warto doładowywać.

    > ryzyko przeładowania

    Jeśli akumulator w czasie ładowania jest lekko ciepły, to jest to
    normalny objaw.

    > czy odparowania

    Zawsze można uzupełnić wodą demineralizowaną, o ile są odpowiednie dekielki.

    Grzegorz Tomczyk

  • 3. Data: 2022-12-09 17:21:57
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 09.12.2022 o 15:53, Grzegorz Tomczyk pisze:

    > Na krótkie przebiegi warto doładowywać.

    Zdefiniuj "krótkie przebiegi".

    W starych autach z amperomierzem patrzyłeś na prąd ładowania
    i wiedziałeś w jakim stanie jest aku. W dzisiejszych można
    wstawić woltomierz w gniazdo zapalniczki i to jest jakaś informacja
    o stanie akumulatora.
    Jak kończysz te "krótkie przebiegi" z napięciem ładowania 14V to
    aku jest rozładowany. Ale warto pojeździć i posprawdzać napięcia
    doświadczalnie dla danego regulatora w konkretnym aucie.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2022-12-09 20:03:24
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:6392e678$0$547$65785112@news.neostrada.pl>
    user ąćęłńóśźż pisze tak:

    > Pytanie: czy jest sens od czasu do czasu doładować prostownikiem
    > (po-PRLowski automat), ot tak dla "kondycji aku", czy dać spokój
    > (np. ryzyko przeładowania czy odparowania)?

    Naje się jak słoń jabłkiem.
    Nie ma sensu bo on zawiedzie na mieście gdzie nie ma gniazdka.

    Na mrozie ładowanie się podnosi z 14v do 14.4v. Jeśli to mu nie
    wystarcza to już mu nic nie pomoże ani świety Boże.

    Lepiej kup większy jak masz miejsce. Ja od razu zmieniłem
    z 55Ah na 66Ah bo passat ma regulowany uchwyt. A kupię jeszcze większy
    bo teraz mam kase.

    --
    Piter

    #ZawszeGratem

  • 5. Data: 2022-12-12 13:27:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 9 Dec 2022 08:40:39 +0100, ąćęłńóśźż wrote:
> [...]
    automat), ot tak dla "kondycji aku", czy dać spokój
    > (np. ryzyko przeładowania czy odparowania)?

    Skoro automat, to ryzyka raczej nie ma.
    Nie zaszkodzi ... ale chyba tez nie pomoze, a jesli, to na krotko.

    Woltomierz warto w samochodzie miec, i na napiecie spoglądac.
    Jak dochodzi do 14.0-14.5V - imo - aku jest naladowane.
    Jak dochodzi tylko do 13.8V ... byla taka moda w samochodach,
    ale moze warto doladowac ...

    J.

  • 6. Data: 2022-12-12 21:02:01
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 12 Dec 2022 13:27:05 +0100, J.F napisał(a):

> [...]
    > Jak dochodzi do 14.0-14.5V - imo - aku jest naladowane.
    > Jak dochodzi tylko do 13.8V ... byla taka moda w samochodach,

    Oj, czasem jest odwrotnie.
    Jak układ zaczyna pompować akumulator, to jest 14,4 lub coś około tego.
    A jak układ stwierdzi, że akumulator jest naładowany i odetnie ładowanie,
    to napięcie spada do wartości nieco poniżej 14 V.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2022-12-13 08:19:59
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Pewnie małe, bo to automat PRL-owski do aku 34Ah - 45Ah (mały fiat - polonez).
    Ale i 100Ah potrafiłby wyparować przy odpowiednio długim ładowaniu (chyba mi ze dwa
    wyparował zapomniany na wiele tygodni).

    -----

  • 8. Data: 2022-12-16 10:27:43
    Od: scobowski <s...@t...pl>

    Nie.
    Albo masz sprawną instalację i nie ma ryzyka, że nie zapali
    albo czas poprawić styki/masy/przekroje albo regulator albo i sam aku.
    pa3: https://www.youtube.com/watch?v=Z7VNDi9iiF8

  • 9. Data: 2022-12-16 10:46:57
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-12-2022 o 10:27, scobowski pisze:
    > Nie.
    > Albo masz sprawną instalację i nie ma ryzyka, że nie zapali

    Nieprawda.
    Nawet przy sprawnej instalacji, ale długich postojach i krótkich jazdach
    (czyli mocniejszym rozładowywaniu niż doładowywaniu), zawsze jest takie
    ryzyko.

  • 10. Data: 2022-12-16 16:09:05
    Od: scobowski <s...@t...pl>

    W dniu 16.12.2022 o 10:46, Cavallino pisze:

    > Nieprawda.
    > Nawet przy sprawnej instalacji, ale długich postojach i krótkich jazdach
    > (czyli mocniejszym rozładowywaniu niż doładowywaniu), zawsze jest takie
    > ryzyko.

    Jak bardzo krótko musisz jeździć, żeby sprawny altek nie uzupełnił
    ubytków? Bo ja jestem przekonany, że po 20 minutach 'w ruchu' mam
    akumulator uzupełniony o dwutygodniowy upływ.