  • 1. Data: 2018-03-12 21:03:15
    Temat: Czym pokryć radiator, żeby łatwo po nim spływała woda
    Od: Damian <1...@g...com>

    Cześć,
    Robię sobie osuszacz powietrza. Mam ogniwo peltiera i dwa radiatory miedziane.
    Pytanie: czym pokryć zimny radiator, żeby łatwo z niego spływała skraplająca się
    woda? Na chwilę obecną woda się na nim skrapla ale niechętnie spływa.
    Olej? Teflon w sprayu? WD-40?

  • 2. Data: 2018-03-12 21:18:25
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-03-12 o 21:03, Damian pisze:
    > czym pokryć zimny radiator
    Niczym. Jak kropla urośnie to się urwie. Pokrycie czymś tłustym raczej
    odizoluje zimny radiator od wilgotnego powietrza.

    Robert

  • 3. Data: 2018-03-12 22:18:43
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    woda? Na chwilę obecną woda się na nim skrapla ale niechętnie spływa.

    Miedź trzeba poniklować, bo inaczej zrobi się zielona.
    Teraz jednak coś się zmieniło, bo jest dużo osób uczulonych na nikiel i
    zdarzyło się nam, żądanie certyfikatu o niestosowaniu niklu.

    Padło kiedyś pytanie, czy guma uszczelniająca urządzenie zawiera lateks,
    ponieważ ludzie bywają na niego uczuleni.
    Producent uszczelek powiedział, że nie wie bo kupuje gotowa mieszankę.
    Zna jej parametry, ale nie zna składu bo to tajemnica producenta.

    WM

  • 4. Data: 2018-03-12 22:51:00
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-03-12 o 22:18, WM pisze:
    > Miedź trzeba poniklować, bo inaczej zrobi się zielona.
    A to czemuś szkodzi?
    Mam osuszacz przemysłowy i tam chyba faktycznie te zwoje chłodnicy nie
    są w kolorze miedzi.

    Robert

  • 5. Data: 2018-03-12 23:07:56
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > A to czemuś szkodzi?

    Korozja raczej nie jest pożądana.
    Chociaż zielony kolor patyny na starych miedzianych dachach ma swoich
    zwolenników. :)

    > Mam osuszacz przemysłowy i tam chyba faktycznie te zwoje chłodnicy nie
    > są w kolorze miedzi.

    Jeżeli ważny jest dobry odbiór ciepła, to warstewka metalu mniej izoluje
    od farby i śniedzi.

    WM

  • 6. Data: 2018-03-12 23:14:21
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > A to czemuś szkodzi?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Patyna

    WM

  • 7. Data: 2018-03-13 00:34:12
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-03-12, Damian <1...@g...com> wrote:
> [...]
    > z niego spływała skraplająca się woda? Na chwilę obecną woda się na
    > nim skrapla ale niechętnie spływa. Olej? Teflon w sprayu? WD-40?

    O ile żeberka nie są zbyt gęsto, tak min 5mm przerwy i nie będzie
    przeszkadzał Ci wygląd w tym pojemnika odbiorczego (będą zacieki po
    pewnym czasie) to MZ niczym.

    Ale jak masz je gęsto i przerwy miedzy nimi są na 2-3mm to raczej
    powłoki hydrofilowe niż hydrofobowe, choć taki radiator się MZ nie
    nadaje do osuszaca.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2018-03-13 01:18:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-03-12, WM <c...@p...onet.pl> wrote:
    Pytanie: czym pokryć zimny radiator, żeby łatwo z niego spływała skraplająca się
    woda? Na chwilę obecną woda się na nim skrapla ale niechętnie spływa.
    > Miedź trzeba poniklować, bo inaczej zrobi się zielona.

    Nie tak szybko. Miedziane rury używało się i nadal używa do wody.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2018-03-13 05:12:18
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 13 marca 2018 05:03:16 UTC+9 użytkownik Damian napisał:
> [...]
    woda? Na chwilę obecną woda się na nim skrapla ale niechętnie spływa.

    Azotek boru w sprayu jest hydrofobowy i ma nienajgorszą przewodnoć cieplną. Ja mam
    stąd: https://nitrid.eu/

    Korozji bym się nie obawiał. Powszechnie to takich zastosowań używa się aluminiowych
    żeberek nanizanych na miedziane rurki i jakoś to żyje, nie boi się korozji
    galwanicznej itd.

  • 10. Data: 2018-03-13 05:18:47
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 13 marca 2018 06:18:43 UTC+9 użytkownik WM napisał:
> [...]
    > Teraz jednak coś się zmieniło, bo jest dużo osób uczulonych na nikiel i
    > zdarzyło się nam, żądanie certyfikatu o niestosowaniu niklu.

    Dobre :-)
    A jakimi sztućcami jedzą ci ludzie? Bo chyba nie bambusowymi pałeczkami. Skąd w ogóle
    biorą jedzenie? Z zakładów w którch urządzenia są zrobione z drewna? A w domu gotują
    w garnkach glinianych? Bo jak nie, to to w szystko jest zrobione z nierdzewki z
    przynajmniej jedenastoma procentami niklu w składzie.