  • 1. Data: 2018-02-10 23:00:11
    Temat: Czym termoprzewodzącym to wypełnić?
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Cześć,

    Zrobiłem podgrzewany stolik. Stolik normalnie ma utrzymywać 26-27 stopni,
    mają na nim stać pojemniki z pająkami. Chciałbym, żeby temperatura była w
    miarę równomierna na całej powierzchni.

    http://www.chmurka.net/r/usenet/stolik1.jpg

    Problem jest taki, że blacha (stal) przenosi ciepło dużo słabiej, niż się
    spodziewałem, że będzie przenosić. W punkcie pomiaru jest temperatura 36
    stopni, w okolicy rezystorów 46 stopni. Oczywiście z czasem by się to
    wyrównało, ale ten czas jest bardzo długi.

    Przeniosłem czujnik bliżej jednego z rezystorów:

    http://www.chmurka.net/r/usenet/stolik2.jpg

    ... ale to nie rozwiązuje problemu nierównomiernego podgrzewania.
    Chciałbym czymś to wypełnić (zalać), żeby wyrównać oddawanie ciepła.

    Tylko czym?

    To coś musi być:

    - niepłynne (po wylaniu / wypełnieniu musi zaschnąć), bo stolik nie jest i
    nie ma być szczelny (a od spodu jest otwarty)

    - nieprzewodzące prądu

    - tanie (nie może być to np. pasta do procesorów -- nawet nie chcę liczyć
    jej kosztu przy tej objętości)

    Polecacie coś?

    A może przykleić do tej blachy stalowej inną blachę (np. miedzianą)? Inny
    pomysł to wywalenie rezystorów i przyklejenie zamiast nich takiej folii,
    jak do lusterek w samochodzie, ale to za duży koszt... chciałbym zostawić
    to, co już jest.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 2. Data: 2018-02-11 00:48:47
    Temat: Re: Czym termoprzewodzącym to wypełnić?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 11 lutego 2018 07:00:14 UTC+9 użytkownik Adam Wysocki napisał:
> [...]
    > jak do lusterek w samochodzie, ale to za duży koszt... chciałbym zostawić

    Ja mam tak z kolegami inżynierami w Korei. Najpierw w tajemnicy coś spierdolą, a
    potem przychodzą żeby ic ratować :-)

    Wyrwij tą blachę stalową, a daj w jej miejsce aluminiową, najgrubszą jaka zmieści się
    w budżecie.

  • 3. Data: 2018-02-11 02:15:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-10, Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:
> [...]
    >
    > - nieprzewodzące prądu
    >
    > - tanie (nie może być to np. pasta do procesorów -- nawet nie chcę liczyć

    Piasek. Zwykły, czysty, raczej drobnoziarnisty. Będziesz musiał to ubić
    zdziebko po kilkunastu godzinach ogrzewania i zabezpieczyć rzecz jasna
    od dołu, ale jest to spokojnie do zrobienia.

    Z piaskiem nie przyklejałbym tych grzejników do blachy tylko też je dał
    przez jakąś 0.5-1cm warstwę pisaku ("podwiesił" je na prostej ramce/2ch
    drutach).

    A jak nie piasek to gruba płyta aluminiowa.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2018-02-11 11:09:04
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-02-10 o 23:00, Adam Wysocki pisze:
    > w okolicy rezystorów
    Dlaczego poszedłeś w rezystory? Przewód grzejny wygodniejszy.
    Mam taki w 4 m profilu aluminiowym jako rodzaj prasy grzejnej.
    Gęsto ułożony daje równomierne grzanie, nawet przez cienką blachę.

    Robert

  • 5. Data: 2018-02-11 13:05:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 10 Feb 2018 15:48:47 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):
> [...]

    A gdzie jest zalozone 26 ?

    Mniej agresywny regulator i moze wystarczy.

    Albo dwa czujniki i dbac o to, aby rezystory nie przegrzewaly.

    > Wyrwij tą blachę stalową, a daj w jej miejsce aluminiową,
    >najgrubszą jaka zmieści się w budżecie.

    Dokladnie.

    I doloz rezystorow, niech beda gesciej.

    J.

  • 6. Data: 2018-02-11 13:09:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 11 Feb 2018 01:15:23 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Piasek. Zwykły, czysty, raczej drobnoziarnisty. Będziesz musiał to ubić
    > zdziebko po kilkunastu godzinach ogrzewania i zabezpieczyć rzecz jasna
    > od dołu, ale jest to spokojnie do zrobienia.

    Izoluje dosc dobrze. Rozgrzewac sie bedzie godzinami.

    Ciekaw jestem jak by sie sprawdzila komora powietrzna miedzy dwiema
    blachami.
    Albo cieczowa ... ale prosciej uzyc grubszej blachy :-)

    J.

  • 7. Data: 2018-02-11 13:34:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-11, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Izoluje dosc dobrze. Rozgrzewac sie bedzie godzinami.

    E, bez przesady, o łaźniach piaskowych słyszałeś? :) A raz się rozgrzeje
    będzie dodatkowo stabilizować.

    W elementach grzejnych jest stosowany tlenek magnezu, ale to chyba nie
    aż tak atwo (i tanio) do dostania.

    > Ciekaw jestem jak by sie sprawdzila komora powietrzna miedzy dwiema
    > blachami.

    Z wymuszoną konwekcją pewnie dobrze, bez, MZ raczej tak sobie.

    > Albo cieczowa ... ale prosciej uzyc grubszej blachy :-)

    No najprościej i najlepiej grube Al, ale skoro już ma co ma....

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2018-02-12 19:31:40
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

    > To coś musi być:
    >
    > - niepłynne (po wylaniu / wypełnieniu musi zaschnąć), bo stolik nie jest i
    > nie ma być szczelny (a od spodu jest otwarty)

    Tu ew, zrobisz podparcie żeby nie wypadło bo jednak ciężkie będzie

    > - nieprzewodzące prądu

    jest

    > - tanie (nie może być to np. pasta do procesorów -- nawet nie chcę liczyć
    > jej kosztu przy tej objętości)
    >
    > Polecacie coś?

    Zwyczajnie zrób zaprawę betonową zalej i po sprawie, prosto tanio lecz
    nieco dłużej schnie ;)

    Robak

  • 9. Data: 2018-02-15 16:39:36
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Sir_Robak <s...@o...pl> wrote:

    > Tu ew, zrobisz podparcie żeby nie wypadło bo jednak ciężkie będzie

    > Zwyczajnie zrób zaprawę betonową zalej i po sprawie, prosto tanio lecz
    > nieco dłużej schnie ;)

    W sumie piasek (akumuluje ciepło) + cement do utwardzenia go, ma sens.

    Warstwa gruba tylko na grubość rezystorów powinna dać radę? Chyba nie
    powinna wypaść (powinna trzymać się blachy i desek)? Bo jeśli nie, to
    może lepiej wypełnić całość (do samego końca) i podkleić karimatą (teraz
    podkleiłem tylko deski)?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 10. Data: 2018-02-15 16:40:21
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > Dlaczego poszedłeś w rezystory?

    Hmm, wydały mi się najtańsze. To miało być tanie.

    > Przewód grzejny wygodniejszy. Mam taki w 4 m profilu aluminiowym jako
    > rodzaj prasy grzejnej. Gęsto ułożony daje równomierne grzanie, nawet
    > przez cienką blachę.

    W sumie... tak, jakbym teraz robił, to pewnie policzyłbym i zastosowałbym
    drut oporowy...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]