    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Miroo <b...@b...brak.i.juz>
    Subject: Czyszczenie starego miedzianego młynka
    Date: Thu, 6 Sep 2018 14:52:36 +0200

    Witam
    Wrzuciłem wcześniej to pytanie na pl.rec.dom, licząc na pomoc jakiejś
    "perfekcyjnej pani domu", ale ktoś podpowiedział mi, że tutaj mogę
    uzyskać fachową poradę :)

    W starych szpargałach znalazłem młynek, do pieprzu zapewne, ładny ale w
    kiepskim stanie.
    Zbudowany jest z
    - miedzi (ścianki)
    - stali (podstawa, wnętrze szuflady, ramię rączki, oś mechanizmu)
    - drewna (uchwyt)
    - żeliwa/stali (?) - mechanizm

    Szukam sposobu jak doprowadzić go do jako takiego wyglądu bo:
    - miedź jest zaśniedziała
    - stal zardzewiała
    - mechanizm mielący wygląda jak jedna wielka rdza

    Ponieważ nigdy nie miałem do czynienia z takim zadaniem szukam wskazówek:
    - czy miedź czyścić mechanicznie czy chemicznie, jeśli chemicznie to
    czym i jak?
    - czy da się jakimś środkiem pozbyć rdzy z mechanizmu? Dostęp jest
    niestety tylko przez wyjętą szufladę, więc czyszczenie mechaniczne nie
    zadziała
    - czy da się jakimś środkiem zabezpieczyć mechanizm, żeby powstrzymać
    dalsze rdzewienie?
    - czy da się zabezpieczyć miedź przed korozją (patyną)?

    Ewentualnie może ktoś poleci jakieś forum, gdzie mógłbym znaleźć fachową
    pomoc?