  • 11. Data: 2018-09-07 14:41:58
    Temat: Re: Czyszczenie starego miedzianego młynka
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2018-09-07 o 13:23, WM pisze:
    > Właściciel kolekcji nie przeprowadza renowacji młynków.
    > Też nie radzę czyścić młynka do żywego metalu.
    > Pan Zbigniew Niedbała jest weterynarzem w Mierzęcicach.
    > Możesz spróbować zadzwonić do niego do przychodni.

    Nie będę panu doktorowi głowy zawracał ;) Zresztą może chcieć zabrać mi
    mój pamiątkowy młynek.

    > Najlepiej oczyść ostrożnie sztywną szczotką z sypkiego nalotu, ale tak
    > by nie porysować.
    > Patyna wygląda dobrze, lepiej niech zostanie.

    Niestety (jak widać na zdjęciach) wygląda paskudnie, poza patyną są
    plamy z czegoś smołowatego.

    > Są specjalistyczne materiały do czyszczenia zabytków.
    > https://poszukiwacz.eu/shop/1/preparaty-do-czyszczen
    ia.html
    > https://poszukiwacz.eu/product/15/paraloid-b-44-100g
    .html
    > https://www.arte-msp.pl/materialy-do-konserwacji-met
    ali-cat-55

    Poczytam, popatrzę. Dzięki :)

    Pozdrawiam

  • 12. Data: 2018-09-07 14:54:54
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2018-09-07 o 13:19, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Miroo" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Przeciez mechanizmu nie widac :)

    Ale strasznie się z niego sypie rdza.

    > Kwas solny miedzi nie trawi. Podobnie jak inne kwasy nieutleniajace -
    > czyli tylko azotowego i siarkowego sie boj.
    > Kwas solny obecnie trudniej dostepny, bo uzywany do produkcji narkotykow
    > :-)
    >
    > Ale ... cynk juz ruszy, a mosiadz to stop miedzi z cynkiem.
    >
    > O ile sie orientuje, to jednak mosiadz slabo rusza.

    A WD40 nie odrdzewi? Byłby bezpieczniejszy i dla mnie i dla innych
    elementów młynka. Tylko trzeba by chyba mechanicznie, a do żaren nic nie
    wcisnę :(

    :) można i tak

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2018-09-07 15:43:54
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

    > O matko. Straszna masakra :) Mam spore wątpliwości czy to się nadaje do
    > jakiegokolwiek czyszczenia chemicznego, a nawet electrochemicznego.
    > Stalowe rzeczy bym wypiaskował. Miedź to chyba na jakiś tarczach
    > polerskich. Niestety nie mam doświadczenia. Może ktoś podpowie.

    Żadnego piaskowania!
    Tylko Szkiełko chyba że ni uja nie ruszy (w co wątpię) to dopiero
    piaskowanie, ale po 1 drobną frakcją max 100 i to szlachetną (białym).
    W ramach rozruszania kości mógłbym spróbować szkiełko (mam normalnie nie
    tłuczkę szkalną) #0-40 #40-70 # 70-100 większych do takiej pracy nie
    zalecał bym. Z doświadczenia malutkiego ale zawsze coś najlepiej czyści
    frakcja najdrobniejsza.

    Robak

  • 14. Data: 2018-09-07 15:45:51
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

    W dniu 2018-09-07 o 15:43, Sir_Robak pisze:

    > Żadnego piaskowania!
    oczywiście mowa o górnej cześć mosiężnej miedzianej cynowej itp...

    Robak

  • 15. Data: 2018-09-07 15:57:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Sir_Robak radzi:

> [...]
    > tłuczkę szkalną) #0-40 #40-70 # 70-100 większych do takiej pracy nie
    > zalecał bym. Z doświadczenia malutkiego ale zawsze coś najlepiej czyści

    A jak się sprawdza "pisakowanie" za pomocą dwutlenku węgla? Czy piasek
    z suchego lodu poza tym, że znika jak kamfora, ma jeszcze inne miłe
    własności?

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2018-09-07 20:41:45
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Sir_Robak radzi:

    > A jak się sprawdza "pisakowanie" za pomocą dwutlenku węgla? Czy piasek
    > z suchego lodu poza tym, że znika jak kamfora, ma jeszcze inne miłe
    > własności?

    Ponoć eksploduje przy uderzeniu i to niby jego wyższość nad piachem.

    Robert

  • 17. Data: 2018-09-08 00:42:02
    Od: 4...@g...com

    Ty to swiatowiec jestes. Czyszczenie electrochemiczne.