  • 1. Data: 2016-10-18 16:19:15
    Temat: Czyszczenie układu chłodzenia.
    Od: nadir <n...@h...org>

    Szukam czegoś do usunięcia kamienia z chłodnicy i nagrzewnicy.
    Zjeździłem całą moją wieś oraz wszystkie znane mi sklepy z częściami do
    samochodów i w żadnym nie ma gotowych preparatów, od kliku lat nikt o
    takie nie pyta, to i sklepy nie prowadzą.
    Jest tego kupa w internecie ale cena przesyłki przekracza często wartość
    samego środka, a że pacjent, to silnik S-21 z całym osprzętem od Żuka,
    to zastanawiam się czym 30-40 lat temu płukano okład chłodzenia gdy nie
    było dzisiejszych chemikaliów?
    Są jakieś domowe środki do czyszczenia układu chłodzenia w samochodzie?

  • 2. Data: 2016-10-18 16:54:54
    Temat: Re: Czyszczenie układu chłodzenia.
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** nadir pisze tak:

> [...]
    > okład chłodzenia gdy nie było dzisiejszych chemikaliów?
    > Są jakieś domowe środki do czyszczenia układu chłodzenia w

    ocet, kwasek cytrynowy ale ujawnią się dziury.

    --
    Ausfahrt. The biggest city in Germany.

  • 3. Data: 2016-10-18 18:50:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello nadir,

    Tuesday, October 18, 2016, 4:19:15 PM, you wrote:

> [...]
    > było dzisiejszych chemikaliów?
    > Są jakieś domowe środki do czyszczenia układu chłodzenia w samochodzie?

    Najprostszym i najmniej dokuczliwym jest... kwas cytrynowy. Do
    kupienia w Makro - kilka PLN za pół kilo. Będziesz potrzebował ze dwa
    kilo, bo robi się roztwór 10% a do chłodzenia Żuka z nagrzewnicą
    potrzeba chyba ze 20 litrów wlać.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2016-10-18 20:08:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello nadir, October 18, 2016, 4:19:15 PM, you wrote:

> [...]
    >kupienia w Makro - kilka PLN za pół kilo. Będziesz potrzebował ze dwa
    >kilo, bo robi się roztwór 10% a do chłodzenia Żuka z nagrzewnicą

    A w ogole trzeba odkamieniac ?

    Do silnika sie wlewa plyn, kamienia w nim tyle co nic, jak sie nawet
    troche osadzi, to nic nie przeszkadza.
    Dopiero trzeba miec dziure, dolewac czesto wody z kranu, to moze sie
    wiecej osadzic ...

    J.

  • 5. Data: 2016-10-18 21:20:04
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** J.F. pisze tak:

> [...]
    > nawet troche osadzi, to nic nie przeszkadza.
    > Dopiero trzeba miec dziure, dolewac czesto wody z kranu, to moze

    Pamiętacie jak kiedyś w zimie codziennie spuszczali wodę z chłodnicy.
    Star się z zsikał się mówiło. A rano nalewali konewką świeżą.

    --
    Ausfahrt. The biggest city in Germany.

  • 6. Data: 2016-10-19 13:12:07
    Od: "X-Man" <k...@w...pl>

    "PiteR" <e...@f...pl> wrote in message
    > Pamiętacie jak kiedyś w zimie codziennie spuszczali wodę z chłodnicy.
    > Star się z zsikał się mówiło. A rano nalewali konewką świeżą.

    a wystarczyło wlać płyn który nie zamarza i mieć z głowy ;) choć był tez patent
    lania gorącej wody rano żeby odpalił lepiej na mrozie

    Pzdr
    Piotrek

  • 7. Data: 2016-10-19 15:34:54
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2016-10-18 o 16:19, nadir pisze:
> [...]
    > było dzisiejszych chemikaliów?
    > Są jakieś domowe środki do czyszczenia układu chłodzenia w samochodzie?

    Są proszki/pastylki do odkamieniania czajników i żelazek.
    Jeśli są przeznaczone do spożywki, to ani żeliwnemu blokowi, ani
    aluminiowej głowicy, ani miedzianej chłodnicy nie powinny zaszkodzić.

    Z drugiej strony nie widzę potrzeby robić czegoś takiego.
    Mając Żuka kilkanaście lat jeździłem często na wodzie. Najczęściej z
    powodu, że po jakiejś naprawie wlewałem "na próbę" wody żeby tylko odpalić.
    A potem woda zostawała do pierwszych mrozów...
    Potem w zimie często wiadro, woda, po jeździe spuszczenie. Na szczęście
    w zimę jazda była raz na tydzień. Przy codziennej wlałbym Borygo ;)

    Jakoś nie zauważyłem, żeby silnik mi się przegrzewał z powodu kamienia.
    Normalnie dokonał żywota przy przebiegu 150kkm, brakło kompresji.

    Plusem było w zimę wlewanie gorącej wody, rozgrzewała nieco blok,
    ułatwiając odpalenie. I jak ktoś napisał w tym wątku, nie 20, a 10l
    wiadro w Żuku S21 w zupełności wystarczało.

    --
    viktorius

  • 8. Data: 2016-10-19 15:59:50
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2016-10-19 o 13:12, X-Man pisze:

    > a wystarczyło wlać płyn który nie zamarza i mieć z głowy ;) choć był tez
    > patent lania gorącej wody rano żeby odpalił lepiej na mrozie

    Taa, przy wszechobecnym wycieku lanie Boryga było "ekonomicznie
    nieuzasadnione", nie wspominając już o dostępności tego płynu.
    A wlanie gorącej wody to był nieraz jedyny sposób na odpalenie gruźlika
    na mrozie. Do tego najlepiej jakbyś akumulatory trzymał nocą w "plusie",
    najlepiej ładując przez noc. No i kopciuch do rury za filtrem.

    Nawet nie zdajecie sobie sprawy jak łatwo odpala na -15 Lublin z jedną
    działającą świecą żarową, gdy nakarmisz go ciepłym powietrzem z palącej
    się gazety, tudzież zapalonej szmaty nasączonej ropą.

    Stare sposoby były najlepsze, teraz jak nie odpali, to serwis, bo sam
    nic nie zrobisz. A dawniej najwyżej wyjechałeś godzinę później, ale
    wyjechałeś :)

    --
    viktorius

  • 9. Data: 2016-10-19 21:10:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello viktorius,

    Wednesday, October 19, 2016, 3:34:54 PM, you wrote:

    > Są proszki/pastylki do odkamieniania czajników i żelazek.

    Po co wydawać tyle kasy? To nadal jest kwas cytrynowy.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2016-10-20 08:34:26
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    > Po co wydawać tyle kasy? To nadal jest kwas cytrynowy.

    Nigdy nie czytałem składu tego specyfiku.
    W domu używany kwasku cytrynowego. albo octu jak już mocno czajnik albo
    kabina prysznicowa zalezie.

    --
    viktorius