  • 1. Data: 2019-04-24 21:12:28
    Temat: DELL E6420 ciekawostka
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem. Może koś mi wyjaśni racjonalnie takową ciekawostkę związaną ze
    stawianiem W10 i W7.

    2 pacjenci to 2 identyczne laptopy Dell E6420, nazwijmy je A i B, ten
    sam BIOS w najwyższej dostępnej wersji A25, wgrany przed ostatecznym
    stawianiem OS. Parę pytań/ciekawostek.

    Problem 1.

    Na laptopie A instalacja W10 na SSD zakończyła się automatyczną trwałą
    aktywacją. Na laptopie B na HDD W10 *nie chciał się aktywować* nawet po
    ręcznym podaniu klucza producenta. OK, ostatecznie stawiam na laptopie B
    W7pro i aktywuję ręcznie kluczem, jest OK. Dlaczego tak się stało dla B
    ? Tu nie dostałem jednoznacznej odpowiedzi na infolinii serwisowej Della.

    Problem 2.

    W Biosach A i B SATA z automatu ustawione było w trybie RAID. Dlaczego
    tak, a nie AHCI lub IDE ? Nieświadomy tego RAIDa, na laptopie A nie
    miałem kłopotów z instalacją W10. SATA faktycznie w trybie RAID. Potem
    grzebiąc w rejestrze wg tego opisu

    https://www.mikesometech.pl/2017/12/zmiana-z-trybu-p
    racy-dyskow-z-ide-na.html

    udało mi się ustawić AHCI. W10 wstaje i działa, SATA w trybie AHCI.
    Potem naszła mnie refleksja - a może jednak ma być RAID ? Niestety,
    rejestr w kluczu Storahci wygląda inaczej i nie mam pojęcia jak go
    przerobić, względnie czy jest taka potrzeba.

    Problem 3.

    Świadomy tego RAIDa, przy *ostatecznym* stawianiu w7pro na lapku B
    ustawiam w Biosie AHCI zamiast RAID. Instalator W7 zawiesza się przy
    rozpakowywaniu plików. OK, próbujemy W10 - nieokreślony błąd po
    instalacji, OS nie wstaje. Wracam w BIOSIE do RAIDa i W7pro, instalacja
    zakończona sukcesem, SATA w trybie RAID. Jakie są konsekwencje tego
    RAIDa dla użytkownika ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2019-04-26 13:40:57
    Temat: Re: DELL E6420 ciekawostka
    Od: Szyk Cech <s...@s...pl>

    W dniu 24.04.2019 o 21:12, PeJot pisze:
    > "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
    > tylu idiotów" Stanisław Lem

    Zapewne to bardzo mądre słowa tego żydowskiego lekarza...

  • 3. Data: 2019-04-26 14:45:49
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 26 Apr 2019 13:40:57 +0200, Szyk Cech napisał(a):

    > Zapewne to bardzo mądre słowa tego żydowskiego lekarza...

    Uderz w stół a nożyce się odezwą.
    --
    Jacek
    Błędy lekarzy leżą na cmentarzu, błędy nauczycieli siedzą w Sejmie.

  • 4. Data: 2019-04-28 00:13:09
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

    W dniu 2019-04-24 o 21:12, PeJot pisze:
> [...]
    > W7pro i aktywuję ręcznie kluczem, jest OK. Dlaczego tak się stało dla B
    > ? Tu nie dostałem jednoznacznej odpowiedzi na infolinii serwisowej Della.

    Zadzwoń na infolinię M$, ciekawe co tam powiedzą:)

    --
    t0maszek

  • 5. Data: 2019-04-28 02:43:46
    Od: Filip454 <f...@g...com>

    W dniu 2019-04-28 o 00:13, Tomaszek pisze:

    > Zadzwoń na infolinię M$, ciekawe co tam powiedzą:)

    Przecież w Windows 10 aktywacja i tak nie ma już większego znaczenia.
    Nie będziesz mógł po prostu zmienić tapety i będzie napis na dole
    ekranu, jeśli nie aktywujesz (i jeszcze kilka innych, mało znaczących
    rzeczy dla przeciętnego usera).

    https://www.thewindowsclub.com/how-long-can-you-use-
    windows-10-without-activation

    > "Windows 10, unlike its previous versions, doesn't force you to enter a product key
    during the setup process. You get a Skip for now button. Post installation, you
    should be able to use Windows 10 for the next 30 days without any limitations.

    > Here is the list of limitations you will face in this situation:
    >
    > A watermark will remain at the lower right-hand corner saying Activate Windows.
    > Windows will send out notifications asking you to activate Windows. I am not
    sure how frequent it will be, but you will notice it every day.
    > There will be a 'Windows isn't activated, Activate Windows now' notification in
    Settings.
    > You will not be able to change the wallpaper, accent colors, themes, lock
    screen, and so on. Anything related to Personalization will be grayed out or not
    accessible.
    > Some apps and features will stop working
    > Although currently, you may still get Updates, Microsoft is likely to change
    its policy in the future."

    W praktyce nie oznacza to większych zmartwień - wiem z autopsji.
    Koleżanka potrzebowała na gwałt Windowsa 10 w Boot Camp - używa go do
    dziś, bez większych problemów, aczkolwiek przymierza się do kupna ^^ Nie
    chciała instalować nic co pirackie/nielegalne. Jest niezłą purystką w
    tej dziedzinie.

    --
    Filip454
    [f...@g...com]

  • 6. Data: 2019-04-28 09:04:14
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Zadzwoń na infolinię M$, ciekawe co tam powiedzą:)

    Pewnie że aktywacja W10 na A to przypadek :>

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2019-04-28 15:28:37
    Od: Filip454 <f...@g...com>

    W dniu 2019-04-28 o 09:04, PeJot pisze:

    > Pewnie że aktywacja W10 na A to przypadek :>

    https://www.komputerswiat.pl/aktualnosci/programy/wi
    ndows-10-nie-potrzebujesz-klucza-w-trakcie-reinstala
    cji-systemu/tce5q70

    Czy na tym laptopie był już aktualizowany Windows 7 (który tam
    pierwotnie był) do Windowsa 10?

    To by rozwiązało zagadkę.

    --
    Filip454
    [f...@g...com]

  • 8. Data: 2019-04-28 19:23:45
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > https://www.komputerswiat.pl/aktualnosci/programy/wi
    ndows-10-nie-potrzebujesz-klucza-w-trakcie-reinstala
    cji-systemu/tce5q70

    OK.

    > Czy na tym laptopie był już aktualizowany Windows 7 (który tam
    > pierwotnie był) do Windowsa 10?
    >
    > To by rozwiązało zagadkę.

    Na obydwu laptopach pierwotnie był W7pro. W moje ręce laptopy trafiły z
    wyczyszczonymi dyskami.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem