  • 1. Data: 2012-04-27 22:07:19
    Temat: DIY rezystor ?
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Taka, wicie, sprawa jest, towarzysze.
    Otóż, potrzebny mi rezystor 22-25 mOhm (miliomów). Moc 1-3W.
    Najchętniej SMD, ale jak się nie ma...

    I tak - mam akurat pod ręką 10 mOhmow, Vishay, jakoś sobie poradzę z 1 egz.
    Ale - generalnie albo ich nie ma, albo jak są to ceny sporawe...
    Tak sobie myślę - jaki by tu patent zastosować, coby sobie dziergać takie
    malutkie rezystorki
    (aha - zastosowanie : to jest rezystor pomiarowy prądu w przetwornicy ze
    scalakiem Linear Technology).

    Pomyślałem sobie; na PCB bezpośrednio zrobić. No ale , dla Imax 5A to wychodzi
    dość spore
    bo powinno zająć pole chyba 15x25mm (czy coś koło tego). Ścieżka musi mieć chyba
    ze 2mm, przy długości 100mm.
    No w każdym razie - większe to wychodzi za 4 razy niż te rezystorki Vishaya...

    Drut z spirali oporowej ma z kolei za dużą rezystancę - potrzebny byłby odcinek
    jakiś rzędu kilku mm, przymocować się tego nie da...

    No to w ramach poszukiwaczy zaginionej arki - może ktoś ma jakiś genialny pomysł
    na DIY w tej materii ?
    Pewnie nie, ale myślę - zapytam, co tak będę siedział sam, jak koł jakiś, albo
    coś...

  • 2. Data: 2012-04-27 22:16:43
    Temat: Re: DIY rezystor ?
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Aha, może pominąwszy złożenie z 10 rezystorków SMD 1206 na przykład...
    Bo to już mi przyszło do głowy, ale tak średnio mi się podobuje ten pomysł.

  • 3. Data: 2012-04-27 22:24:06
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 27-04-2012 o 22:16:43 sundayman <s...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Aha, może pominąwszy złożenie z 10 rezystorków SMD 1206 na przykład...
    > Bo to już mi przyszło do głowy, ale tak średnio mi się podobuje ten
    > pomysł.
    to złóż 4, 0,1 oma smd są dostępne.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 4. Data: 2012-04-27 22:25:19
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    sundayman wrote:

> [...]
    > pomysł na DIY w tej materii ?
    > Pewnie nie, ale myślę - zapytam, co tak będę siedział sam, jak koł jakiś,

    3W to już dość zdrowy prąd musi płynąć, 10A jak dobrze liczę. To nie całkiem
    trywialne, już z lutowaniem masz problemy (opór lutu). Ja bym wziął
    przynajmniej 4x0.1 Ohm równolegle, albo zewnętrzny przewlekany. Oporniki w
    1206 mają na ogół 0.25W.

    Waldek

    Waldek

  • 5. Data: 2012-04-27 22:35:17
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-04-27 22:16, sundayman pisze:
    > Aha, może pominąwszy złożenie z 10 rezystorków SMD 1206 na przykład...
    > Bo to już mi przyszło do głowy, ale tak średnio mi się podobuje ten pomysł.

    Piszesz od 1 do 3 W. Przy 1 W wystarczą 2 rezystory 1206 po 2,8 zł
    http://www.tme.eu/pl/details/rl1206fr-7w0r01/rezysto
    ry-smd-1206/yageo/rl1206fr-7w0r01l/#
    Możesz też dać równolegle 4 rezystory 100mOhm po 1 zł/szt.
    http://www.tme.eu/pl/details/rl1206fr-7w0r1/rezystor
    y-smd-1206/yageo/rl1206fr-7w0r1l/#

    Albo też takie 2 W za 2,4 zł. To już ci da aż 4 W za 5 zł:
    http://www.tme.eu/pl/details/wsr2r0100fea/rezystory-
    mocy-pozostale/vishay/#

    Z miedzią na płytce bym nie kombinował bo nie wiesz dokładnie jaką
    grubość ci zrobi płytkarnia przy pogrubianiu galwanicznym.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 6. Data: 2012-04-27 22:40:13
    Od: "kk" <...@...pl>

    > Drut z spirali oporowej ma z kolei za dużą rezystancę - potrzebny byłby
    > odcinek
    > jakiś rzędu kilku mm, przymocować się tego nie da...

    Nie można ze zwykłego miedzianego drutu ?
    Wystarczy dobrać o odpowiedniej średnicy, zmierzyć oporność metra drutu,
    podzielić , pomnozyć i będzie odpowiedni odcinek.
    Jeżeli wyjdze za długi to o mniejszym przekroju.

  • 7. Data: 2012-04-27 23:16:33
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    > to złóż 4, 0,1 oma smd są dostępne.

    No głupi ja.
    Coś mi się pomieszało pod kopułą, i uroiłem sobie, że żeby zrobić 22mOhm
    trzeba wziąć 10 x 0.22R :)

    No faktycznie, w TME mają 100mR, 500mW.
    4 x by dało 25 mR, 2 W.
    Jakieś zaćmienie czy to już starość ?? Czy to od tej temperatury
    (dzisiaj na mieście miałem 32st) ??

    Oczywiście może też być z drutu, ale 4 x 1206 to idzie przeżyć
    (powierzchniowo, bo mam bardzo mało miejsca).
    A byłem dzisiaj u nim (w TME znaczy), teraz będę musiał czekać, a niech
    to...

  • 8. Data: 2012-04-28 18:58:52
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > No to w ramach poszukiwaczy zaginionej arki - może ktoś ma jakiś
    > genialny pomysł na DIY w tej materii ?

    Zarowa jakas moze? Co by nie swiecila ino wloknem za opor sluzyla.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 9. Data: 2012-04-28 21:00:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pawel "O'Pajak" napisał:

    > Zarowa jakas moze? Co by nie swiecila ino wloknem za opor sluzyla.

    Rozwiązanie najgorsze z możliwych. Rezystancja włókna wolframowego
    wyjątkowo mocno zależy od temperatury (a więc płynącego prądu).
    Taka żarówa, to nie opornik, a bardziej bareter (stabilizator prądu
    w obwodzie). A tu zdaje się miał być rezystor pomiarowy. Każdy drut
    oporowy ze stopu niklu będzie o niebo lepszy.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2012-04-28 21:05:48
    Od: sundayman <s...@g...pl>

> [...]
    > w obwodzie). A tu zdaje się miał być rezystor pomiarowy. Każdy drut
    > oporowy ze stopu niklu będzie o niebo lepszy.

    No oczywiście ten pomysł odpada, bo nie chodzi o 1 egz testowy, tylko
    pomysł "do produkcji".
    Ale już zasadniczo sprawa nieaktualna, zastosuję 4 x SMD 1206 100mR
    500mW po prostu. To załatwia sprawę.