  • 1. Data: 2019-08-29 23:02:25
    Temat: DLGDIAG Full Erase
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    WD Data LifeGuard Diagnostics - Full Erase (wypełnienie zerami) dla dysku 3TB
    pokazuje zaplanowany czas operacji 76 godzin, no
    nieźle :-o
    Prędkość przesyłu danych (disk transfer rate) po łączu (eSata II) właściwie
    niezauważalna, zajęcie procesora ok. 1%.
    Co za operacje robi ta funkcja, ale tak konkretnie??
    Pełny test tego samego HDD trwał "tylko" około 7 godzin (początkowe sektory leciały
    ponad 8 Gb/min, końcowe poniżej 4 Gb/min, dysk
    5400 rpm).
    Skanowanie powierzchni całego HDD (wszystkich sektorów) programem EaseUS trwało "aż"
    12 godzin.
    Ale 76 h?

  • 2. Data: 2019-08-30 10:13:13
    Temat: Re: DLGDIAG Full Erase
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-08-29 o 23:02, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    > Skanowanie powierzchni całego HDD (wszystkich sektorów) programem EaseUS

    Może być, że Full Erase kilkukrotnie przechodzi sekwencję 0-F.

    Większość programów do tzw. "bezpiecznego" kasowania powierzchni tak robi.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2019-08-30 11:13:50
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 29 Aug 2019 23:02:25 +0200
    doszła do mnie wiadomość <5d683d63$1$500$65785112@news.neostrada.pl>
    od ąćęłńóśźż <...@...pl> :
> [...]
    >5400 rpm).
    >Skanowanie powierzchni całego HDD (wszystkich sektorów) programem EaseUS trwało "aż"

    Puść secure erase a potem czymkolwiek skan, będzie szybciej.

  • 4. Data: 2019-08-31 11:47:15
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Już trzydziestą godzinę komp i DLGDIAG zapisuje na dysku zera (Full Erase)
    strumieniem 10 MB/s.
    Dla porównania Extended Test odbywał się strumieniem ok. 65 MB/s.
    To samo podłączenie eSata-II 3Gb/s taśmą esata bezpośrednio bez przejściówki.
    Być może dostęp do dysku do każdego sektora z osobna wymaga tyle czasu i spowalnia?
    Coś jak zapisywanie bardzo wielu bardzo małych pliczków?
    Podejrzewam, że zapisanie na dysku wielkiego pliku o samych zerach odbywałoby się 6x
    szybciej - ale wówczas firmware HDD nie
    przenosiłoby podejrzanych sektorów w inne miejsca.
    Samo przechodzenie sekwencji 0-F mogłoby się przecież odbywać z pełną prędkością
    (powiedzmy 65 MB/s w tym przypadku)?

    W DLGDIAG wyskoczył bug programu: po 24 godzinach licznik Elapsed Time się wyzerował
    i pokazuje teraz 14h (zamiast 38h).
    Licznik Estimated Time Remaining wygląda na dobry spadając z 76 h na 37h (50,5%)

    -----

  • 5. Data: 2019-08-31 18:49:51
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 31 Aug 2019 11:47:15 +0200
    doszła do mnie wiadomość <5d6a4223$1$31100$65785112@news.neostrada.pl>
    od ąćęłńóśźż <...@...pl> :
    >Już trzydziestą godzinę komp i DLGDIAG zapisuje na dysku zera (Full Erase)
    strumieniem 10 MB/s.

    Nie wiem co to za dysk, ale 10MiB/s dla zerowania to tak na oko kilkanaście razy za
    mało.
    Chyba, że to jakiś test motylkowy(moim zdaniem bez sensu), coś w rodzaju DDD z
    Victorii
    albo dysk jest zwalony.
    Wywal ten program i wykożystaj coś, czego działanie jest znane i zdeterminowane, na
    przykład Victoria(najnowsza to 4.73b):
    http://files.hddguru.com/download/Software/Victoria%
    20For%20Windows/
    Można też pojechać programem HddScan, ma test motylkowy dla odczytu:
    http://hddscan.com/

> [...]
    >Być może dostęp do dysku do każdego sektora z osobna wymaga tyle czasu i spowalnia?

    Bardzo wątpię, aby stosowano random write przy teście nośnika, ale kto wie, może
    jakiś
    imbecyl tak to zakodował.

  • 6. Data: 2019-09-02 03:23:53
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Uff, po 78 godzinach skończyło się "zerowanie" (Full Erase) 3TB.
    Quick Test pomyślny (to tylko 2 minuty, ale przed zerowaniem potrafił wywalać
    "Stopped - Read Error").
    Na wszelki wypadek wrzucam znów Extended Test, wg monitora leci odczyt z prędkością
    ok. 135 MB/s, planowany czas ok. 6 godzin.
    Ciekawe, że prędkość odczytu dysku wypełnionego samymi zerami dwukrotnie większa, niż
    dysku z danymi (a ogólny czas rozszerzonego
    testu taki sam).
    W necie nikt nie rozgryzł konkretnie, jak ten firmowy program WD działa.

    -----

  • 7. Data: 2019-09-02 09:51:29
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Tak było na początku, zapewne przy odczycie sektorów zewnętrznych dysku.
    Pod koniec testu - chyba sektory wewnętrzne dysku? - prędkość strumienia odczytu
    spadła do 80 MB/s.

    -----

  • 8. Data: 2019-09-02 11:01:33
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Uff, po kilkudniowym wyzerowaniu dysku puszczony Extended Test zakończony po ok. 7
    godzinach, wkładam dysk do NAS-a:
    Health Good, Pending Sectors Count 0, wszystko na zielono.
    I o to chodziło :-)
    Raid się odbudowuje z prędkością ok. 135 MB/s, przewidywany czas 6 godzin (3TB).

    Czyli jeżeli ktoś ma problem z NAS-em raportującym Health Warning Pending Sector
    Count x, to przejście ścieżki użycia programu
    diagnostycznego producenta dysku z wyzerowaniem dysku (Full Erase) potrafi załatać
    problem poprzez wymuszenie realokacji sektorów.
    Co ciekawe sam Extended Test mimo wybrania opcji naprawy po zakończeniu testu sprawy
    nie załatwiał.

    -----

  • 9. Data: 2019-09-04 22:18:18
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Wyliczyłem, że w ponad 76 godzin DLGDIAG wyzeruje mający 5 860 533 167 sektorów HDD
    (3TB 5400 rpm) z prędkością 21420 sektorów na
    sekundę przy strumieniu (wg menedżera zadań) ok. 10,7 MB/s (ok. 11 220 000 B/s).
    Wychodzi 512 bajtów na sektor :-)
    Ale ciekawe, dlaczego tak powoli...

    -----

  • 10. Data: 2019-09-06 11:21:22
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Puściłem zerowanie dysku programem Aomei - co dla HDD 3TB trwało zaledwie parę
    godzin, hurra - ale to zerowanie wykonane przez Aomei
    niestety nie wykasowało ze smarta żółtego ostrzeżenia o Pending Sectors Number Count
    x.
    Swoją drogą ciekawe, że windowsowy menedżer zadań podczas zerowania dysku przez Aomei
    - odmiennie niż przy DLGDIAG - nie pokazywał
    jakiejkolwiek aktywności dla podpiętego dysku.
    Wyraźnie zerowanie programem WD i programem w tym przypadku Aomei odbywa się na
    różnych poziomach.

    -----