  • 1. Data: 2015-03-20 09:50:20
    Temat: DPF
    Od: twistedme <t...@o...pl>

    Witam,

    temat z cyklu "wzruszyła mnie twoja historia" :)

    Kupiłem Captivę LT 2l. Zrobiłem teraz prawie 4000 i generalnie jestem
    zadowolony, aczkolwiek mam problem z częstym wypalaniem dpf'a.

    Na początku w ogóle nie zwracałem na to uwagi, dopiero kolega mi
    uświadomił, że pracują wentylatory i to znaczy, że się wypala. Zacząłem
    czytać i okazało się, że objawy wypalania dpf występują u mnie co
    50-100-150km. Na jałowym obroty wzrastają do prawie 1000/min. i włączają
    się wentylatory. Średnie zużycia paliwa w tym momencie znacznie wzrasta.

    Pierwsze, co zrobiłem, po zakupie, to wymiana rozrządu w ASO i
    olej/filtry u znajomego. Polecił Motula 8100 x-clean 5w40 (wg netu
    opakowanie oryginalne :)). Po tym pojechałem w trasę 400 km, (teraz
    wiem, że dpf się oczywiście wypalał), po trasie zapaliła się też
    kontrolka wymiany oleju.

    "Gdy system obliczy, że żywotność oleju dobiega
    końca, wskaże na konieczność jego wymiany.
    Na tablicy wskaźników zapali się lampka
    wymiany oleju silnikowego. Patrz ,,LAMPKA
    WYMIANY OLEJU SILNIKOWEGO". Olej
    należy wymienić jak najszybciej."

    Uznałem, że to zbieg okoliczności, bo znajomy zmieniając olej nic nie
    resetował, więc zresetowałem i jeździłem dalej. Dpf nadal wypalał się
    tak jak zwykle.

    Zacząłem monitorować stan oleju na bagnecie i nie wzrastał (nawet raz
    jednorazowo spadł o ok 3-4mm)

    Postanowiłem więc pojechać do warsztatu specjalizującego się w DPF,
    celem diagnozy. Podłączyli do kompa, stwierdził, że skoro nic się nie
    zapala, nie wchodzi w tryb serwisowy, nie ma żadnych innych objawów,
    ogólne średnie zużycie paliwa 10l (mierzone fakturami jest w normie dla
    tego wozu), to nie ma podstaw do wycięcia filtra i może się sprawa
    unormuje po czasie, może paliwo i takie tam bla bla, a % zużycia nie są
    w stanie stwierdzić, bo się nie wyświetla w tym modelu, skasowali 100zł
    i odjechałem głupszy niż byłem...

    Kilka dni temu znowu kontrolka jakości oleju się zapaliła, mimo, że
    poziom oleju wciąż taki sam (teraz już sprawdzam prawie codziennie).
    Podjechałem do najbliższego warsztatu i akurat zaczęła się procedura
    wypalania. Mechanik podłączył do kompa i stan zapchania filtra 6%,
    ostatnia regeneracja 50km temu. A filtr się wypala!!! Jestem umówiony na
    sobotę, ma mieć jakiś specjalny komputer oplowski, który niby więcej pokaże.

    Stwierdził też, że moja teoria, że może jednocześnie dolewa ropy do
    oleju i np turbina puszcza olej do dpf'a jest raczej mało
    prawdopodobna... (faktycznie skoro nie zapchany). Nie był też
    zwolennikiem motula, powiedział, że lepszy byłby castrol edge. Mówił
    też, że jak by był uszkodzony czujnik ciśnienia dpf (druga moja teoria),
    to nie wypalałby się w ogóle.

    Czy ktoś przerabiał podobne objawy? Czy jedynym lekarstwem jak większość
    sugeruje jest wycięcie filtra? Jeżeli diagnozowanie ma pochłonąć koszty
    3x większe, to może rzeczywiście... Z której strony to ugryźć?

    Pozdrawiam
    Przemek

  • 2. Data: 2015-03-20 12:24:29
    Temat: Re: DPF
    Od: Marvin <n...@s...com>

> [...]
    > ostatnia regeneracja 50km temu. A filtr się wypala!!! Jestem umówiony na
    > sobotę, ma mieć jakiś specjalny komputer oplowski, który niby więcej

    Już nawet po tym fragmencie można dojść do wniosku ze coś jest nie tak.
    Wypalanie dzieje się za często.
    Trzeba więc zadać sobie pytanie (i poczytać w sieci) na podstawie jakich
    sygnałów (czujników) jest inicjowane wypalanie. I następnie przyjrzeć
    się tym elementom.

    M.

  • 3. Data: 2015-03-20 12:50:51
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 20 Mar 2015 12:24:29 +0100, Marvin

    > Już nawet po tym fragmencie można dojść do wniosku ze coś jest nie tak.
    > Wypalanie dzieje się za często.

    Interwał 150km przy jeździe po mieście, to całkiem sensowna wartość. Co 100
    i 50 tylko w przypadku gdy jeździ się wyjątkowo krótkie odcinki.

    > Trzeba więc zadać sobie pytanie (i poczytać w sieci) na podstawie jakich
    > sygnałów (czujników) jest inicjowane wypalanie. I następnie przyjrzeć
    > się tym elementom.

    Wypalanie jest inicjowane na podstawie różnicy ciśnień na czujnikach przed
    i za filtrem DPF. I to jak widać działa dobrze. Przyczyny ew. nadmiernego
    zapełnienia filtra (a więc kopcenia) należy szukać pod maską. W lejących
    wtryskach, zamulonym dolocie, zaczynającej powoli rzygać olejem turbiny,
    względnie IC.

    --
    Pozdor Myjk

  • 4. Data: 2015-03-20 13:04:28
    Od: twistedme <t...@o...pl>

    W dniu 2015-03-20 o 12:50, Myjk pisze:
    > Fri, 20 Mar 2015 12:24:29 +0100, Marvin

    > Interwał 150km przy jeździe po mieście, to całkiem sensowna wartość. Co 100
    > i 50 tylko w przypadku gdy jeździ się wyjątkowo krótkie odcinki.

    Mieszkam prawie bezpośrednio przy DK i jeżdżę 15-40km odcinki z
    prędkościami 100-120/h. Rzadko krótkie trasy "po wsi".

> [...]
    > zapełnienia filtra (a więc kopcenia) należy szukać pod maską. W lejących
    > wtryskach, zamulonym dolocie, zaczynającej powoli rzygać olejem turbiny,

    No właśnie tu jest problem, bo skoro filtr wypala się przy zapełnieniu
    6% no to raczej nie jest zapchany...

  • 5. Data: 2015-03-20 13:29:42
    Od: Marvin <n...@s...com>

    > No właśnie tu jest problem, bo skoro filtr wypala się przy zapełnieniu
    > 6% no to raczej nie jest zapchany...

    To może jednak któryś z tych czujników szwankuje okresowo lub ich złącza
    ? Albo komputer nie uznaje że wypalanie zakończyło się sukcesem bo
    podczas wypalania coś przerywało w połączeniach?

  • 6. Data: 2015-03-23 11:15:42
    Od: p...@g...com

    Polecił Motula 8100 x-clean 5w40 (wg netu opakowanie oryginalne :)). Po tym
    pojechałem w trasę 400 km, (teraz wiem, że dpf się oczywiście wypalał), po trasie
    zapaliła się też kontrolka wymiany oleju. Uznałem, że to zbieg okoliczności, bo
    znajomy zmieniając olej nic nie resetował, więc zresetowałem i jeździłem dalej.

    --bezsensowny ruch z tym Motulem, oplowski/GM dexos 2 jest chyba najtanszym 5w30 no
    chyba ze znajomy ma pare beczek na zbyciu :-)

    Kilka dni temu znowu kontrolka jakości oleju się zapaliła, mimo, że poziom oleju
    wciąż taki sam (teraz już sprawdzam prawie codziennie).

    --czyli juz wiadomo ze nie byl to przypadek, tak czeste wypalanie moze rozrzedzic
    olej co skutkuje wlasnie takimi objawami

    Podjechałem do najbliższego warsztatu i akurat zaczęła się procedura wypalania.
    Mechanik podłączył do kompa i stan zapchania filtra 6%, ostatnia regeneracja 50km
    temu. A filtr się wypala!!!

    -- czyli juz wiadomo ze wypalanie nie zostalo zainicjowane bezposrednio przez ECU a
    wywolal je czujnik DPF (Captiva/Antara z silnikiem Z20DTx jest wyjatkiem)
    link:
    http://forum.vectraklub.pl/index.php/topic/194174-fi
    ltr-czastek-stalych-dpf-fap/

    --Mówił też, że jak by był uszkodzony czujnik ciśnienia dpf (druga moja teoria), to
    nie wypalałby się w ogóle.

    usterka czujnika dpf IMHO zalicza sie do usterek silnika i MUSI byc wyswietlona
    uzytkownikowi ale co moge sobie wyobrazic to nieszczelnosc przewodu, ktore powoduje
    nieprawidlowe dzialanie czujnika

    --Czy ktoś przerabiał podobne objawy? Czy jedynym lekarstwem jak większość
    sugeruje jest wycięcie filtra?

    lecznie poprzez amputacje ? no tak to jest jakas koncepcja :-)

    --Jeżeli diagnozowanie ma pochłonąć koszty 3x większe, to może rzeczywiście... Z
    której strony to ugryźć?

    1 porzadna diagnostyka (opcom/tech 2)
    2 podmianka czujnika dpf aby wykluczyc jego awarie
    3 szukanie nieszczelnosci w ukladzie

    ps1
    u mnie bylo latwo (Zafira B) ikonka z kluczykiem, skasowana ale powracajaca po
    100-200 km (dpf na szczescie wypalal sie normalnie ~1400 km) opcom pokazal
    nieszczelnosc przewodu elastycznego dpf, wiec warsztat z informacja czego szukac ->
    sukces

    w warsztacie (ABC Szczecin) raz dwa znalezli trefne miejsce, przy okazji informujac z
    usmiechem ze ksiegowi GM pojechali po calosci przy zamawianiu tych przewodow i
    zapewne spotkamy sie ponownie ...

    ps2
    sprawdz akcje serwisowe captivy

  • 7. Data: 2015-03-23 13:58:02
    Od: twistedme <t...@o...pl>

    W dniu 2015-03-23 o 11:15, p...@g...com pisze:
> [...]
    z usmiechem ze ksiegowi GM pojechali po calosci przy zamawianiu tych przewodow i

    No dzięki wielkie, wreszcie jakiś konkret... Niestety mechanik przełożył
    mi wizytę na przyszły tydzień. Z innego forum dowiedziałem się, że warto
    sprawdzić takie parametry jak: wartość sadzy, wartość popiołu oraz
    sumaryczne zapełnienie DPF, przebieg i odstęp między ostatnimi 5
    regeneracjami.

    No więc wpisałem w google "diagnostyka komputerowa" i zadzwoniłem do 4
    warsztatów wyglądających najsensowniej, nie wiem dlaczego napotykam taki
    opór materii? Co ja robię źle? :)

    1. - z amerykańskimi mi się interfejs nie łączy
    - ale to auto prod. koreańskiej, GM, właściwie opel
    - mimo to się nie łączy.
    - dzięki, do widzenia

    2. - No niby możemy podłączyć. Można podjechać.
    Gadka się nie klei
    - Do widzenia.

    3. -Ale co dokładnie się dzieje?
    Opisuję sytuację.
    - No ale ja tu nie bardzo pomogę, to bardziej może mechanik, żeby
    sprawdzić, czy faktycznie ta turbina nie puszcza oleju.
    - dzięki, do widzenia

    4. - No tak, ale to panu nic nie da, ja mogę tylko stwierdzić, że
    uszkodzony, bo tam się to bezpośrednio nie łączy.
    - mam info, żeby sprawdzić wartość sadzy, wartość popiołu, oraz
    sumaryczne zapełnienie DPF.
    - no ale to nic nie da, ludzie wycinają, ale też nikt nie da gwarancji,
    ze będzie ok. Lać lepsze paliwo.
    - no lałem i tak samo, u mnie wypala się co 50km
    - ma pan diesela i musi pan się z tym męczyć.
    - do widzenia

    Ręce mi opadają, szczególnie, że nie jestem za mocny w temacie.

  • 8. Data: 2015-03-23 14:10:49
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 23 Mar 2015 13:58:02 +0100, twistedme

    > Ręce mi opadają, szczególnie,
    > że nie jestem za mocny w temacie.

    Ale tak realnie, to w czym jest problem? Tylko w tym, że wypalanie jest co
    50km? Skoro spala normalne wartości dla tego modelu, nie przybywa i nie
    ubywa oleju, silnik nie włazi w tryb serwisowy, to po prostu jeździj. Wg
    mnie szuaksz problemu tam gdzie go nie ma. :)

    --
    Pozdor Myjk

  • 9. Data: 2015-03-23 14:32:07
    Od: twistedme <t...@o...pl>

    W dniu 2015-03-23 o 14:10, Myjk pisze:
> [...]
    > ubywa oleju, silnik nie włazi w tryb serwisowy, to po prostu jeździj. Wg
    > mnie szuaksz problemu tam gdzie go nie ma. :)

    Taką rade dostałem właśnie od tych fachowców od DPF. Jeździć i się nie
    zastanawiać.

    No i jeździłem normalnie dopóki ostatnio podczas wypalania nie było czuć
    zapachu ropy w kabinie i nie zapaliła się kontrolka jakości oleju. Poza
    tym wszyscy piszą, żeby raczej tego nie przerywać, a w takim przypadku
    jest to praktycznie nierealne. Nie będę jak głupek co 2 dzień jeździł w
    kółko, żeby filtr wypalać i niepotrzebnie robił dziesiątki kilometrów.

    Przypadek z wczoraj: Jechałem rano trasę 50 km (25 w jedną stronę,
    godzina postoju i powrót) praktycznie całość na tempomacie 100km/h.
    Filtr wypalał się 2x. Raz po kilku kilometrach, dlatego, że poprzedniego
    dnia przerwałem procedurę i drugi raz jak wracałem. No dla mnie to
    paranoja. Ten pierwszy raz zakończył się powodzeniem, bo jak podjechałem
    na parking, to wszystko było w normie.

    Nie pisałem jeszcze, że raz jak się wypalał pojechałem na autostradę, i
    za radą, znowu fachowców od DPF, żeby jechać nie więcej niż 120 przy
    3000 obr/min. Tak jechałem 30 min dla pewności. Wielkie G, wtedy to
    sprawdziłem dokładnie, bo nastawiłem licznik, następne wypalanie miało
    miejsce po 90 km.

    Jak spojrzysz na raport spalania tego samochodu, to faktycznie średnio
    pali 10, ale są osoby, którym pali 8, a przy moim oszczędnym trybie
    jazdy może też by mogło tak być :)

  • 10. Data: 2015-03-23 14:46:42
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "twistedme" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Jak spojrzysz na raport spalania tego samochodu, to faktycznie średnio
    > pali 10, ale są osoby, którym pali 8, a przy moim oszczędnym trybie jazdy

    Niestety trzeba teraz wybierać przy kupnie: albo samochód będzie ekologiczny
    albo oszczędny.
    Ciekawe co jest bardziej korzystne dla środowiska. Czy spalenie 8 litrów ON
    w silniku bez DPF czy 10 litrów z DPF?

    --
    Pozdrawiam,

    yabba