  • 1. Data: 2016-10-19 23:38:22
    Temat: DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Spotkalem się ostatnio w rozmowie z paroma osobami z twierdzeniem, ze na
    zywotnosc DPF dobrze wpływa, zeby jadac po trasie typu autostrada auto
    przegnac, czyli ze zamiast 110km/h lepiej jechac 130-140 (rozmowa
    dotyczyła akurat dostawczaka)
    Co miałoby to dawac?

    Druga sprawa - czy rzeczywiście jest tak, ze jak włączy się wypalanie DPFa
    to warto nie wyłączac samochodu az wypalanie się nie skonczy?
    Jeżeli tak, to dlaczego producenci nie montują czujnika pokazującego kiedy
    procedura wypalania się rozpoczyna.

    Kolejna sprawa - serwis przy okazji wymiany czujnika zaproponował serwisowe
    wypalanie DPF twierdzac, ze warto, ze włączenie tej procedury da coś wiecej
    niz standardowe wypalanie podczas jazdy.
    Maja racje? Warto dopłacic do takiej usługi? Co to niby miałoby dac?

  • 2. Data: 2016-10-20 00:13:05
    Temat: Re: DPF - wypalanie serwisowe, zuzycie
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 19 Oct 2016 21:38:22 +0000 (UTC), Budzik

> [...]
    > zywotnosc DPF dobrze wpływa, zeby jadac po trasie typu autostrada auto
    > przegnac, czyli ze zamiast 110km/h lepiej jechac 130-140 (rozmowa

    Nic. Prędkość nie ma wpływu na wypalanie DPF. Równie dobrze można jechać 50
    z obrotami jak przy 130-140. A zamiast tego to lepiej po prostu dbać
    ogólnie o auto. Zdecydowaną większość problemów z DPF powoduje EGR i lejace
    wtryski, względnie problem z dolotem (za mało powietrza).

> [...]
    > to warto nie wyłączac samochodu az wypalanie się nie skonczy?
    > Jeżeli tak, to dlaczego producenci nie montują czujnika pokazującego kiedy

    Od 8 lat, jak mam auto z DPF, mam to w nosie. Znaczy na początku oczywiście
    "oświeceni" z forum straszyli, że DPF jest problematyczny, wiec się
    pilnowałem. Ale problematyczny DPF to może być w zaniedbanych szrotach, np.
    zalanych dziadowskim olejem. Dlatego jak już poznałem ten system, tak od 5
    lat leję na to kompletnie, nawet ostanio na bagnet oleju od wymiany do
    wymiany nie zaglądam. NIGDY natomiast nie jeździłem jak kołek żeby
    przypadkiem procedury nie przerwać (choć dokładnie wiem kiedy się odbywa,
    bez kontrolki). :P Z _DPF_ mam ZERO kłopotu, nawet teraz, jak w większości
    jeżdżę po 2x2km dziennie nic się nie dzieje.

> [...]
    > niz standardowe wypalanie podczas jazdy.
    > Maja racje? Warto dopłacic do takiej usługi? Co to niby miałoby dac?

    Takie wypalanie się stosuje gdy filtr został zapełniony AFAIR w ponad 80%.
    Doświadczyłem tego, jak mi się EGR zawiesił w pozycji otwartej gdzieś koło
    przelotu 140tkm -- bo kwa zapomniałem zlecić jego czyszczenie przy 120tkm,
    choć w książce stało jak byk, by wyczyścić przy zmianie rozrządu. :P Jeśli
    zapełnienie jest (AFAIR) <60% to nie trzeba przepalać, bo przepalenie
    obejmie normalna procedura "drogowa".

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 3. Data: 2016-10-20 02:00:38
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Myjk m...@n...op.pl ...

> [...]
    > prostu dbać ogólnie o auto. Zdecydowaną większość problemów z DPF
    > powoduje EGR i lejace wtryski, względnie problem z dolotem (za mało

    Tak myslałem.
    A dlaczego EGR?

> [...]
    > dokładnie wiem kiedy się odbywa, bez kontrolki). :P Z _DPF_ mam ZERO
    > kłopotu, nawet teraz, jak w większości jeżdżę po 2x2km dziennie nic

    Ja w jednym aucie wiem, w drugim ciezko wyłapać.
    Natomiast własnie ostatnio pewien problem sie pojawił ale to moze wina tego
    czujnika.

> [...]
    > przy zmianie rozrządu. :P Jeśli zapełnienie jest (AFAIR) <60% to nie
    > trzeba przepalać, bo przepalenie obejmie normalna procedura "drogowa".

    Aha, czyli zapytac w tym serwisie na jakim poziomie jest wypełnienie.
    Jak ponad 80% to zgodzic sie na procedure wypalania.
    Jak ponizej 60% to nie ma sensu.
    A jak miedzy 60 a 80?

    Czyscic EGR? O tym nie wiedziałem. Dzieki.

  • 4. Data: 2016-10-20 09:08:18
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2016-10-20 o 02:00, Budzik pisze:
    .

> [...]
    > Jak ponizej 60% to nie ma sensu.
    > A jak miedzy 60 a 80?
    >
    > Czyscic EGR? O tym nie wiedziałem. Dzieki.

    http://autokult.pl/13793,filtry-czastek-stalych-dpff
    ap-czesc-1
    http://autokult.pl/13782,filtry-czastek-stalych-dpff
    ap-czesc-2

    Całkiem przystępnie opisane.

    Jest taki moment w pracy silnika z zapłonem samoczynnym, zwany punktem
    sadzy.
    Starsze diesle, np. VW TDI 110 miały potencjał na 130-150 bez
    jakiejkolwiek ingerencji w mechanikę i tak były czipowane. Tylko, ze
    podniesienie mocy przekraczało punkt sadzy i było czarno. Na pewno
    jakieś ówczesne EURO było wtedy przekroczone.

    W pełni sprawnym współczesnym wysilonym silniku często jest przekraczany
    przy przyspieszaniu. Żeby nie kopcił, żeby spełnić współczesne EURO,
    trzeba tę sadzę zbierać w pojemniku zwanym filtrem DPF.

    A że współczesne diesle często mają drobne usterki, to EGR, to wtrysk,
    tego dymienia jest więcej i DPF ma więcej roboty.

    --
    viktorius

  • 5. Data: 2016-10-20 13:06:22
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 20 Oct 2016 00:00:38 +0000 (UTC), Budzik

    > Tak myslałem.
    > A dlaczego EGR?

    Ma on za zadanie dopalać m.in. sadzę, a jak się zawiesi, to sadza w
    ogromnych ilościach leci na filtr. O ile to może nie stanowić problemu jak
    auto wyjeżdża z parkingu prosto na trasę, tak przy jeździe w korkach chwila
    moment i jest po zawodach. To samo jest z lejącymi wtryskami, które sadzę
    generują, i to samo jest z brakiem powietrza.

    > Ja w jednym aucie wiem, w drugim ciezko wyłapać.
    > Natomiast własnie ostatnio pewien problem sie pojawił
    > ale to moze wina tego czujnika.

    Zapewne. Cóż, zdarza się, trzeba wymienić i jeździć dalej.

    > Aha, czyli zapytac w tym serwisie na jakim poziomie jest wypełnienie.
    > Jak ponad 80% to zgodzic sie na procedure wypalania.
    > Jak ponizej 60% to nie ma sensu.
    > A jak miedzy 60 a 80?

    Zmusiłeś mnie do powrotu na forum i sprawdzenia ;)
    http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=90&t=
    65171#11
    -- patrz tabele.

    Oczywiście różni producenci mogą mieć różne zalecenia. To zależy zapewne od
    konstrukcji katalizatora oraz samej procedury przepalania.

    > Czyscic EGR? O tym nie wiedziałem. Dzieki.

    W ksiażce powinno być zapisane co ile to robić. Oczywiście to przy
    założeniu że znasz auto, że inne podzespoły działają prawidłowo i nie
    kadzą. Także w aucie z drugiej ręki warto to zrobić po zakupie, podobnie
    jak i wymienić olej -- bo zazwyczaj sprzedawcy leją najgorsze gówno,
    niewskazane dla silników gdzie w wydechu jest DPF. Potem kupujący
    przejeżdża 500km do domu i nagle DPF niedomaga. Zamiast zmienić olej na
    właściwy czy właśnie wyczyścić EGR, to głąby lecą wycinać DPF. No, nie
    wszyscy, twistedme niedawno niezłą walkę przeprowadził w poszukiwaniu
    problemu (inna sprawa, że to nie była równa walka, bo miał kreta w
    samochodzie) ;) i tu szacunek dla Niego. Szkoda, że więcej takich
    użytkowników nie ma.

    Możesz także sprawdzić podkładki pod wtryskami czy nie są wybite
    (generalnie je wymienić po prostu, koszty to żadne, tylko niech to zrobi
    ktoś, kto ma doswiadczenie), a także potrafią w kwestii DPF narozrabiać
    (szczególnie jak auto jest narażone na jazdę w korkach i na małych
    odcinkach).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 6. Data: 2016-10-20 13:18:00
    Od: Kamil 'Model' <k...@g...pl>

    W dniu 2016-10-19 o 23:38, Budzik pisze:

    Bo przy większej prędkości obrotowej silnika po prostu szybciej ten DPF
    się wypali. Miałem Zafirę B 1,9CDTI z DPF. Jadąc w mieście i stając co
    kawałek na światłach, to z 15 minut wypalał się DPF. Na trasie troszkę
    przeganiając autko trwało to zazwyczaj 5-7 minut.

    Przerywając wypalanie spowodujesz to, że następne wypalanie nastąpi
    szybciej, bo szybciej filtr się zapełni i komp każe auto go wypalić.
    W nowych autach niby są już montowane kontrolki wypalania DPF/FAP.

    Podobno po wypalaniu serwisowym trzeba wymienić olej. Nie wiem czy to
    nie urban legend, nie testowałem.

    Przy odpowiednim traktowaniu auta to DPF nie stwarza problemów.
    W Zafirze wypalanie miałem średnio co 800-900km, natomiast jak był jakiś
    dalszy wypad i sporo po autostradach czy ekspresówkach to nawet
    regeneracja filtra odpalała się po jakiś 1100km.

    Raz przerwałem wypalanie i kolejne wypalanie miałem po jakiś 450km.

  • 7. Data: 2016-10-20 13:34:47
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 20 Oct 2016 13:18:00 +0200, Kamil 'Model'

> [...]
    > kawałek na światłach, to z 15 minut wypalał się DPF. Na trasie troszkę
    > przeganiając autko trwało to zazwyczaj 5-7 minut.

    To dlatego, że wypalanie na "biegu jałowym" nie odbywa się. Z kolei
    słusznie zauważasz, że jest tu kwestia prędkości obrotowej, a nie
    prędkości. Powiem więcej, skoro do wypalenia filtra ejst potrzebna
    odpowiednio wysoka temperatura, to wyższa prędkość negatywnie wpływa na
    wypalanie. Dlatego lepiej jechać wolniej, po prostu z wyższymi obrotami. A
    najlepiej to olać i po prostu jeździć. Takie mam wnioski po blsko 8 latach
    używania auta z DPF.

    > Podobno po wypalaniu serwisowym trzeba wymienić olej. Nie wiem czy to
    > nie urban legend, nie testowałem.

    Przy wypalaniu serwisowym olej się mocno rozrzedza i instrukcja serwisowa
    zaleca wymianę oleju.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 8. Data: 2016-10-20 14:14:27
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2016-10-20 o 00:13, Myjk pisze:

> [...]
    > bez kontrolki). :P Z _DPF_ mam ZERO kłopotu, nawet teraz, jak w większości
    > jeżdżę po 2x2km dziennie nic się nie dzieje.

    Ale inaczej wygląda jazda u kogoś kto kupił nowy aby przejechać 300
    tysięcy przez cztery lata na trasie a inaczej u oszczędnego który kupił
    używany (bo taniej), dizel (bo mniej pali) i ma pięć kilometrów do pracy
    po mieście plus kilometr po zakupy. On będzie miał problemy DPFem.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2016-10-20 14:50:35
    Od: p...@g...com

    --ma pięć kilometrów do pracy
    po mieście plus kilometr po zakupy. On będzie miał problemy DPFem.

    nie nazwalbym tego problemem tylko raczej konsekwencjami swiadomego wyboru :-) przy
    jezdzie typowo miejskiej (w terenie zabudowanym) DPF moze sie zapchac przez ciagle
    przerywanie procesu wypalania i delikwent musi sprobowac wypalania w trybie
    serwisowym a jesli to zawiedzie to pozostaje juz tylko wymiana/plukanka/wyciecie

    PS Peugeot, VW i Mazda mialy akcje serwisowe z DPF, CDTI Opla niby daje rade ale nie
    wierze ze przy dystansie 2x2 km w trybie miejskim da rade sie wypalic

    http://www.auto-motor-und-sport.de/news/mazda-rueckr
    uf-partikelfilter-macht-probleme-957129.html

    P.

  • 10. Data: 2016-10-20 16:21:18
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 19.10.2016 o 23:38, Budzik pisze:
> [...]
    > zywotnosc DPF dobrze wpływa, zeby jadac po trasie typu autostrada auto
    > przegnac, czyli ze zamiast 110km/h lepiej jechac 130-140 (rozmowa
    Chodzi o to, zeby było duże obciążenie silnika, czyli dużo gorących
    spalin do wypalania DPF. U mnie w 8 letnim doblo widzę, że, jak go mocno
    pogonię na przykład pod górkę z ładunkiem, to w granicach 4-4,5 tys.
    obrotów puszcza w rury dym.
    Jacek