  • 1. Data: 2009-01-22 14:46:14
    Temat: DS18B20 i komputer
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    znany i standardowy motyw, DS18B20 + podłączanie przez DS9097E.
    Testowałem to na jednym komputerze chodziło gadko wyniki ładnie
    zapisywały sie do MySQL (program LogTemp).
    Przeniosłem teraz to wszystko na inny komputer i zaczęło dziać się źle a
    mianowicie czasem temperatura wskazuje 127*C, komputer łapie muła przy
    zapisywaniu do MySQL, czasem temperatury sie różnią o kilka stopni od
    linii trendu, i to tylko takie "szpilki".

    Pracuje to teraz na Celeronie 400MHz, 256MB RAM, zamiast dysku karta CF.
    Zużycie mocy obliczeniowej nie sięga nigdy 100%.
    Kto jest w tym wypadku winny takiego stanu rzeczy? karta CF? czy może
    procesor że wskazuje jakieś nieprawidłowe pomiary? Ten sam DS9097E na
    innych komputerach sobie radzi idealnie.

    Mogę CPU wymienić na PIII 500MHz jeśli to pomoże.

  • 2. Data: 2009-01-22 18:23:05
    Temat: Re: DS18B20 i komputer
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Mogę CPU wymienić na PIII 500MHz jeśli to pomoże.

    DS9097 to zwykly pasywny adapter, bazuje na pewnych parametrach portu
    RS232, m.in. wydajnosci pradowej. A ze porty we wspolczesnych PCtach sa
    rozne to i zachowuje sie to roznie. Zrob porzadny adapter to problemy
    znikna. Zreszta niedawno byl tu podobny watek.

  • 3. Data: 2009-01-22 19:04:43
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    T.M.F. pisze:

> [...]
    > rozne to i zachowuje sie to roznie. Zrob porzadny adapter to problemy
    > znikna. Zreszta niedawno byl tu podobny watek.

    Porządny czyli jaki?

    We współczesnym PC wszystko ok, w archaicznym padaka.

  • 4. Data: 2009-01-22 20:20:50
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Porządny czyli jaki?
    >
    > We współczesnym PC wszystko ok, w archaicznym padaka.

    To zalezy jak trafisz. Podlacz mu jakies dodatkowe zasilanie, albo kup
    konwerter scalony USB-1-wire lub RS232-1-wire. To jeden scalak, proste
    do zmajstrowania, kosztuje ciut wiecej niz pare rezystorow i zenerek,
    ale bedzie dzialac.
    Nie wykluczam tez, ze soft jest trefny. Masz zrodla?

  • 5. Data: 2009-01-22 20:35:04
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    > Mogę CPU wymienić na PIII 500MHz jeśli to pomoże.
    Przyjąłbym następujące kroki w diagnozie:
    1) Podłączenie oscyloskopu do szyny danych pokaże problem.
    Master musi wysłać krótką szpilkę do DS18B20,
    a ten odpowiada.
    a) trzeba zobaczyć czy PC z tym DS9097E wysyła RESET i szpilki o poprawnej
    długości.
    Musi być tak jak w karcie katalogowej DS18B20 050102 na stronie16
    http://www.alpro.pl/DS18B20/slot.jpg
    b) Czy poziomy napięć są odpowiednie?
    c) Czy Windows nie buforuje danych wysyłanych i odbieranych przez RS232.
    Można wyłączyć FIFO w ustawieniach portu COM
    2) Przyjrzeć się programowi jeśli parametry napięciowe są w zakresie
    tolerancji.
    W szczególności dobrze by było wiedzieć, czy Master czyta w odpowiednim
    momencie daną.
    Przypuszczam, że jeśli użyto RS232 do odczytu, to może być problem z
    zsynchronizacją nadawania i odbierania.
    Tak czy inaczej oscyloskop.
    3) Te piny w tej przejściówce to tragedia. Ten typ złącza był przeznaczony
    do analogowej transmisji telefonicznej, a nie do transmisji sygnałów
    cyfrowych.
    Należy odgiąć i przeczyścić.
    Nie widzę sensu wymiany procesora. Raczej:
    a) korekta programu
    b) podłączenie DS18B20 do portu Centronics, jeśli się nie da do COM.
    c) dodanie normalnego interfejsu w miejsce tego DS9097E.
    "The serial port must support a data transmission rate of 115.2kbps in order
    to create the 1-WireR time slots correctly. _Nearly_ all PCs support the
    required data rate and are fully compatible with the DS9097."
    Proszę zwrócić uwagę na słowo _Nearly_. W tłumaczeniu oznacza to: Rzadko
    który PC spełni te parametry, a jak nawet spełni to spędzisz 3 dni na
    konfiguracji :-)

    Ten DS9097E to wydaje mi się dość prymitywny.
    I jeszcze taki opis z karty.
    "When powering up, the DS2480B performs a master reset cycle and enters the
    Command Mode, which is one of the two
    static states. The device now expects to receive one 1-Wire reset command on
    the TXD line sent by the host at a data rate of
    9600bps (see Communication Commands section for details). This command byte
    is required solely for calibration of the baud
    rate timing generator the DS2480B and is not translated into any activity on
    the 1-Wire bus. After this first command byte the
    device is ready to receive and execute any command as described later in
    this document. NOTE: Baud rate calibration is valid
    only for the VDD operating voltage at which calibration is performed.
    Post-calibration changes in VDD by more than 5% may
    cause calibration error to exceed  5%. The DS2480B requires a 1-Wire reset
    command sent by the host at a data rate of
    9600bps for calibration. Data rates of 115200bps or higher during
    calibration may put the DS2480 in an undefined state,
    requiring a power-down reset to restore normal operation."
    Czytając to mam wrażenie, że MAXIM chce ludzi wpędzić kłopoty. Wygląda mi na
    to, że ten układ jest MOCNO zależny od protokołu RS232 i buforowania danych.
    Wydaje mi się, że najlepiej by było zamienić go na 8-pinowy uControler. np.
    PIC z rezonatorem kwarcowym i wysyłać normalnym RS-em zebrane dane do PC.
    Nawet gdzieś mam program do PICa, który wysyła dane do PC. Jak będą chętni
    to udostępnię.

    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 6. Data: 2009-01-22 21:44:04
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > Nawet gdzieś mam program do PICa, który wysyła dane do PC. Jak będą chętni

    DS2480B i DS9097 to dwie zupelnie rozne rzeczy. Co do opisu to nie ma
    problemu, bo Dallas daje swoje biblioteki wiec programiste interesuje
    tylko wywolanie gotowych funkcji.
    Ja sobie napisalem 1-wire na AVR w C i C++, ale problem w tym
    zastosowaniu jest taki, ze na RS232 nie masz zasilania. Sensowniej
    byloby cos wrzucic na USB, czyli z wykorzystaniem FTDI, w trybie
    synchronicznym bit-bang byloby to proste do zrobienia. Tyle, ze cena juz
    nam sie robi porownywalna z gotowym scalakiem 1-wire-USB.

  • 7. Data: 2009-01-22 22:13:07
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    > DS2480B i DS9097 to dwie zupelnie rozne rzeczy.
    Acha. Ja zasugerowałem się odpowiednikiem, który proponuje Dallas
    DS9097U-S09

    Recommended Upgrades for New Designs
    Part Number Replacement Explanation
    DS9097 DS9097U-009 Similar part, will be recognized by most software
    drivers.
    DS9097 DS9097U-S09
    DS9097# DS9097U-S09
    DS9097E# DS9097U-S09
    DS9097E DS9097U-S09
    DS9097E DS9097U-E25

    Czyli sam dallas proponuje wymianę tego Passive na hardware.

    > Co do opisu to nie ma
    > problemu, bo Dallas daje swoje biblioteki wiec programiste interesuje
    > tylko wywolanie gotowych funkcji.
    Tyle, że nie daje jeszcze skonfigurowanego komputera PC :-)
    Piszą tylko _Nearly_ all PC.
> [...]
    > synchronicznym bit-bang byloby to proste do zrobienia. Tyle, ze cena juz
    > nam sie robi porownywalna z gotowym scalakiem 1-wire-USB.

    To może lepiej od razu na Ethernet PoEthernet
    http://www.allegro.pl/item491042421_adapter_poe_dla_
    sieci_lan_profesionalny_
    najtaniej.html
    Przy czym w tej sytuacji- korzystając z tej idei- może to być także RS232,
    a napięcie wziąść z klawiatury PS/2.
    A klawiaturę podłączyć USB.
    Lub z portu myszki, a myszkę na USB.

    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 8. Data: 2009-01-23 13:40:45
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Sylwester Łazar pisze:

    > Przy czym w tej sytuacji- korzystając z tej idei- może to być także RS232,
    > a napięcie wziąść z klawiatury PS/2.
    > A klawiaturę podłączyć USB.
    > Lub z portu myszki, a myszkę na USB.

    Czyli jak zrezygnuję z Parasite Mode i pod VDD podłącze stosowne
    zasilanie 5V to nie będzie kłopotu?
    Bo w tej chwili każde większe obciążenie procesora poza LogTemp powoduje
    niedokładne pomiary. Nawet jak proces ma tryb realtime.

    Teoretycznie mógłbym korygować te błędy ale tu istotna jest niewielka
    różnica wiec korekcja spowoduje problemy.

  • 9. Data: 2009-01-23 15:11:33
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

> [...]
    >
    > Teoretycznie mógłbym korygować te błędy ale tu istotna jest niewielka
    > różnica wiec korekcja spowoduje problemy.
    Ja nie zrozumiałem pytania.
    Generalnie, aby zdiagnozować i ew. naprawić problemy w Pana konfiguracji
    należy podłączyć oscyloskop do DS18B20. Bez tego ani rusz :-(
    My tu z kolegą rozmawialiśmy jak tu zrobić to bardziej profesjonalnie:
    a) podłączając DS18B20 do mikrokontrolera, który wysyła temperaturę do PC
    np. z prędkością 9600 bodów
    b) napisaniu lub zmianę programu tak, aby łatwo sobie tą temperaturę
    odczytać na prawie każdym PC.
    Przy czym to nasze prawie oznacza jakby wszystkie PC które mają port RS232,
    a nie jak DALLAS pisze:
    "jak będzie działać to fajnie". Wymienialiśmy tylko poglądy pt. "Z której
    elektrowni skorzystać i którym złączem?"
    W domyśle zakładam, że mikrokontroler zmieści się we wtyczce- podobnie jak
    Dallas.

    I teraz należy sobie zadać pytanie, czy czas już zrobić to dobrze :-)

    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 10. Data: 2009-01-23 22:54:01
    Od: Marcin Łukasik <.marcin.@.milea.pl.>

    Sylwester ?azar wrote:

    > I teraz nale?y sobie zadaae pytanie, czy czas ju? zrobiae to dobrze :-)

    Dokładnie.

    atmega8 + ds1820. uC ma 1wire i rs-a (maxa 232 jeszcze trzeba).
    I zmieści się we wtyczce :-)

    Program do napisania w 3 minuty.

    Nawet mogę przesłać hex-a na uC z czymś takim.

    m.

    --
    Milea Wireless Communications, http://milea.pl
    Anteny WiFi, UMTS, kable, zlacza, akcesoria.

    ``Be who you are and say what you feel, because those who mind don't
    matter and those who matter don't mind.''