  • 1. Data: 2017-05-14 17:37:57
    Temat: DTMF więcej niż 16 klawiszy
    Od: moje12a <d...@g...com>

    Mam takie pytanie czy ktoś wie jak w praktyce wygląda rozszerzenie tonów w DTMF ? bo
    gdzieś czytałem że DTMF może obsłużyć nawet do 64 klawiszy z których każdy ma
    indywidualny identyfikator (zestaw tonów).

    Do tej pory udało mi się potwierdzić informację o występowaniu 6 (tonów niskich) i 7
    (tonów wysokich) co daje obsługę do 42 klawiszy jestem ciekaw jakie częstotliwości
    mają brakujące 3 tony.

    Na potwierdzenie:
    tony niskie:
    1. 697 Hz
    2. 770 Hz
    3. 852 Hz
    4. 941 Hz
    5. 1035 Hz
    6. 1132 Hz

    tony wysokie:
    1. 1209 Hz
    2. 1336 Hz
    3. 1477 Hz
    4. 1633 Hz
    5. 1805 Hz
    6. 1994 Hz
    7. 2201 Hz

    Bym był wdzięczny za uzupełnienie o 3 brakujące tony (2 niskie 1 wysoki) miło y było
    jak by była dołączony link do dokumentacji potwierdzającej istnienie tych tonów.

    ja tą listę 13 tonów mam z adresu:
    http://67.104.29.60/discussion/78197/freqout-charts-
    available

  • 2. Data: 2017-05-14 18:16:27
    Temat: Re: DTMF więcej niż 16 klawiszy
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-05-14 o 17:37, moje12a pisze:
> [...]
    > tonów w DTMF ? bo gdzieś czytałem że DTMF może obsłużyć nawet do 64
    > klawiszy z których każdy ma indywidualny identyfikator (zestaw

    Prosty kalkulator mówi, że tony różnią się o mniej więcej 1.105 (rozrzut
    1.096 do 1.109). To w zasadzie możesz sobie ekstrapolować resztę tonów.

    Generalnie z podziałem na "niskie" i "wysokie" tony trzeba dążyć do
    kwadratu, bo wtedy jest najwięcej punktów kodowych: 64 to 8x8, przy 9x9
    byłoby 81.

    W sumie ciekawa sprawa, bo jakiś czas temu zastanawiałem się nad
    problemem przesłania klawiatury QWERTY po kablu o jakości telefonicznej
    i takie 8x8 by wystarczyło na podstawowe klawisze, ale naciskane
    pojedynczo! Protokół PS/2 przy zegarze ~10MHz wystarcza na przesłanie
    skankodów wszystkich klawiszy niezależnie, ale na dystansie paru metrów.

  • 3. Data: 2017-05-14 21:07:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    SnCu pisze:

> [...]
    > pojedynczo! Protokół PS/2 przy zegarze ~10MHz wystarcza na przesłanie
    > skankodów wszystkich klawiszy niezależnie, ale na dystansie paru metrów.

    Dzisiaj po "kablu jakości telefonicznej" przesyła się na przykład sygnał
    VDSL z prędkością kilku milionów wciśnięć klawiszy w ciągu sekundy.
    Na dystansie rzędu kilometra. To wszystko jest jak najbardziej w temacie
    grupy.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2017-05-14 22:27:50
    Od: SnCu <t...@e...ca>

> [...]
    > VDSL z prędkością kilku milionów wciśnięć klawiszy w ciągu sekundy.
    > Na dystansie rzędu kilometra. To wszystko jest jak najbardziej w temacie

    Ale dwa modemy klienckie ADSL się ze sobą nie zsychronizują. Potrzebny
    jest modem centralowy a ten nie tylko że kosztuje, to jeszcze wymaga
    specjalnej aparatury - takiego który podłącza się przez np. USB i
    steruje się nim komendami AT jeszcze nie widziałem.

  • 5. Data: 2017-05-15 13:16:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    SnCu pisze:

> [...]
    > specjalnej aparatury - takiego który podłącza się przez np. USB i
    > steruje się nim komendami AT jeszcze nie widziałem.

    Technicznych przeszkód jednak nie ma. Potrzeb też zresztą nie. Ale jeszcze
    kilkanaście lat temu potrzeby były, więc sprzedawano modemy sDSL, które
    dawały symetryczne połączenie na odległości rzędu kilometra z prędkościami
    rzędu megabita na sekunę. Takie niewielkie sprzęciki wielkości pudełka
    zapałek, które dobrze się sprawdzały tam, gdzie w dużym budynku lub zespole
    budynków było tylko okablowanie telefoniczne.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2017-05-16 22:20:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "SnCu" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >jeszcze wymaga specjalnej aparatury - takiego który podłącza się
    >przez np. USB i steruje się nim komendami AT jeszcze nie widziałem.

    Bo do tego sluzyl SDSL. Tani nie byl, ale jakos horendalnie drogi tez
    nie.
    Ten "centralowy" ktory masz na mysli, to drogi pewnie dlatego, ze
    modemow ma w sobie setke czy wiecej.
    No i wiadomo - profesjonalny sprzet kosztuje.

    Bo od technicznej strony - chyba latwiej szybka transmisje w ADSL
    nadac niz odebrac.

    J.

  • 7. Data: 2017-05-16 22:26:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "SnCu" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >problemem przesłania klawiatury QWERTY po kablu o jakości
    >telefonicznej i takie 8x8 by wystarczyło na podstawowe klawisze, ale

    Z drugiej strony na 7 tonach mozesz 7 bitow zmiescic i 127 klawiszy
    zakodowac, a nic nie stoi na przeszkodzie, aby ich bylo 8 czy 9.

    Tzn troche stoi - czasem sie moga maksima sinusoid zlozyc i bedzie
    wysoka amplituda.
    Jesli kanal ma to ladnie przeniesc, to skladowe tony musza byc ciche,
    a takie trudno uslyszec.

    Moze lepiej sprawdzonym sposobem dwa tony na przemian, do klawiszy 200
    baud to i tak az nadto, a przeciez bez problemow mozna i szybciej :-)

    J.

  • 8. Data: 2017-05-16 22:33:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Bo od technicznej strony - chyba latwiej szybka transmisje w ADSL
    > nadac niz odebrac.

    Można to nazwać Ogólną Zasadą Telekomunikacji. Łatwo jest tak nadać
    w linię telefoniczną sygnał 16 Gbps, że nikt go nie będzie w stanie
    odebrać.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2017-05-16 23:45:36
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    >
    > Moze lepiej sprawdzonym sposobem dwa tony na przemian, do klawiszy 200
    > baud to i tak az nadto, a przeciez bez problemow mozna i szybciej :-)

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Emisje_radiowe_stosowa
    ne_w_krótkofalarstwie
    A to zaledwie ułamek. Nie ma na liście np. emisji Olivia, bardzo
    charakterystyczna akustycznie emisja, gdzie definiuje się OIDP szybkość i
    ilość tonów.
    Jak brzmi - https://www.youtube.com/watch?v=Q4NKikNNo5I
    Jak się bawiłem, to wyciągnąłem chyba do 2400, ale wtedy to już tylko
    brzydko pierdzi.

    --
    "Jeśli przyjmiesz do siebie zabiedzonego psa i sprawisz,
    że zacznie mu się dobrze powodzić - nie ugryzie cię.

  • 10. Data: 2017-05-22 03:50:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 16 May 2017 23:45:36 +0200, HF5BS napisał(a):

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Emisje_radiowe_stosowa
    ne_w_krótkofalarstwie
    > A to zaledwie ułamek.

    No, cos mi przypomniales.
    Przy modulacji FM ... ciekawe czy jest podobnie.
    Tzn czy jesli ogranicze amplitude tonow, tak aby suma sygnalu nie
    przekroczyla maksymalnej dewiacji, to potem, po demodulacji, szumy
    audio utrudnia rozpoznanie danych, czy na FM one mniej dokuczliwe sa?
    Takim radioamatorskim FM, z waskim kanalem i niewielka dewiacja.

    No i .. czy przy MFSK takie obcinanie sygnalu bardzo szkodliwe jest?
    Maksymalna amplituda z kilku tonow zdarza sie rzadko, a obciecie przy
    FFT sie rozmywa ...

    J.