  • 1. Data: 2017-05-16 12:28:23
    Temat: Darmowy program do rysunku z wymiarowaniem.
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Witam grupę.

    Zdarza mi się sporadycznie (raz na kilka lat) wykonać rysunek techniczny
    jakiegoś detalu.
    Robię to pod OpenOffice Draw. Ostatnio zmieniłem na LibreOffice, bo
    słyszałem, że jest bardziej rozwijany i rzeczywiście np. arkusz
    kalkulacyjny bardziej mi się podobał, ale jak przyszło do rysunku to
    porażka (łuk robi się nie tam, gdzie kursor myszy, linii wymiarowej nie
    mogę odsunąć więcej jak 10mm - bez żadnego komunikatu obcina każdą
    większą liczbę do 10mm) - grzecznie wróciłem do OpenOffice.

    W OO przeszkadza mi właściwie tylko jedna rzecz - nie da się (albo ja
    nie umiem) postawić kółka na przecięciu prowadnic bo nie przyciąga
    środka kółka do niczego.
    Aby postawić kółko fi 3,3 w pozycji 10;10 musiałbym ustawić prowadnice
    np. na 11,65;11,65 co jest wg mnie chore.

    Akurat wczoraj robiłem rysunek i ręczne wpisywanie pozycji dla każdego
    otworu skłoniło mnie do poszukania jakiegoś programu na przyszłość.

    Jeśli ktoś wie jak te kółka w OpenOffice ustawiać (może jakaś nie
    znaleziona przeze mnie opcja) to nie mam więcej pytań.

    Google w tym temacie wskazało mi wątek sprzed dwu lat na p.s.i. Pojawiły
    się tam:
    DraftSight
    LibreCad
    FreeCad
    BobCAD
    Sketchup
    Solid Edge 2D Drafting
    Solvespace

    Pytanie do używających tych programów:
    Które są darmowe do zastosowań komercyjnych?
    W których kółko daje się myszą przesunąć na przecięcie przygotowanych
    prowadnic?
    Pytam o przesunięcie a nie postawienie, bo jak mam kilkanaście
    jednakowych otworów to robię jedno kółko o konkretnych wymiarach i potem
    kopiuję i przesuwam.
    Nie używałem żadnego innego programu do grafiki. Może jakby podczas
    rysowania kółka gdzieś było widać liczbowo jego aktualną średnicę to
    zamiast kopiować rysowałbym każde osobno.

    Skupiłem się na tych kółkach bo to jedyny problem na który się
    natknąłem. Jeśli ktoś wie na jakie problemy natknąłbym się pod którymś z
    tych programów to bardzo proszę o info.

    Nie lubię zaśmiecać sobie komputera i dlatego pytam bo liczę na
    zawężenie listy kandydatów do sprawdzenia w boju :)
    P.G.

  • 2. Data: 2017-05-16 13:14:58
    Temat: Re: Darmowy program do rysunku z wymiarowaniem.
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 16 maja 2017 19:28:22 UTC+9 użytkownik Piotr Gałka napisał:
> [...]
    >
    > Nie lubię zaśmiecać sobie komputera i dlatego pytam bo liczę na
    > zawężenie listy kandydatów do sprawdzenia w boju :)

    Część tych programów które wymieniłeś jest 3D. Napisz czego potrzebujesz: 2D, 3D,
    parametryczny itd.

  • 3. Data: 2017-05-16 13:29:07
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-05-16 o 12:28, Piotr Gałka pisze:
    > Które są darmowe do zastosowań komercyjnych?
    DraftSight.
    Inne też, ale tego używam. Do 2D idealny. Filozofia rysowania AutoCad-a.

    Robert

  • 4. Data: 2017-05-16 13:57:34
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-16 o 13:14, Konrad Anikiel pisze:

    > Część tych programów które wymieniłeś jest 3D. Napisz czego potrzebujesz: 2D, 3D,
    parametryczny itd.

    Do tego o czym pisałem potrzebuję 2D (ale.... w tej chwili już nie wiem
    czy faktycznie potrzebuję).
    Nie wiem co to znaczy parametryczny.

    Zapytałem też na pl.misc.elektronika, gdzie jestem obecny od lat i
    pierwsza odpowiedź nasunęła mi wątpliwość, że być może ja wcale nie
    powinienem wykonywać takiego rysunku.

    Ktoś mi napisał, że Inkscape, ale nie wie jak tam chodzą wymiary, bo nie
    używa go do nieautomatycznej obróbki.

    Przy płytkach drukowanych nic nie wymiaruję - wszystko załatwiają pliki
    gerberów i owiertu.

    W ciągu ostatnich 10 lat to jest chyba czwarty przypadek, że wykonuję
    jakiś rysunek mechaniczny - nie pomyślałem, że w mechanice zapewne jest
    podobnie jak w PCB i zamiast robić klasyczny rysunek powinienem dążyć do
    wytworzenia plików do sterowanych numerycznie obrabiarek.

    Jeśli się okaże, że to tak ma/może być i Inkscape to załatwia to na
    pewno wybiorę Inkscape (wczoraj go pierwszy raz zainstalowałem, a że nie
    znalazłem jak narysować linie wymiarowe i mi się śpieszyło to zrobiłem
    rysunek pod OpenOffice).
    P.G.

  • 5. Data: 2017-05-16 14:21:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > DraftSight.
    > Inne też, ale tego używam. Do 2D idealny. Filozofia rysowania AutoCad-a.

    Dzięki.
    Jak pisałem to o takie odpowiedzi mi chodziło.
    Ale na chwilę obecną wygląda mi, że pisząc nie zdawałem sobie sprawy, że
    raczej powinienem zrobić skok cywilizacyjny :)
    P.G.

  • 6. Data: 2017-05-16 14:36:15
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-05-16 o 13:57, Piotr Gałka pisze:
    > Ktoś mi napisał, że Inkscape
    Nie nadaje si e do tego.
    Wiem bo mam i używam, ale do czegoś innego.

    Robert

  • 7. Data: 2017-05-16 14:37:38
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > nie pomyślałem, że w mechanice zapewne jest podobnie jak w PCB i zamiast
    > robić klasyczny rysunek powinienem dążyć do wytworzenia plików do
    Nie, nie tędy droga. Chyba,że sam będziesz to obrabiał na CNC.

    Robert

  • 8. Data: 2017-05-16 18:02:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > W ciągu ostatnich 10 lat to jest chyba czwarty przypadek, że wykonuję
    > jakiś rysunek mechaniczny

    No to jeszcze bricscad. Jak ktoś potrzebuje, to może sobie kupić (za
    dużo mniejsze pieniądze niż AutoCADa). A takie okazjonalne rysowanie
    można oblecieć wersją próbną.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2017-05-17 11:04:42
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > No to jeszcze bricscad. Jak ktoś potrzebuje, to może sobie kupić (za
    > dużo mniejsze pieniądze niż AutoCADa). A takie okazjonalne rysowanie
    > można oblecieć wersją próbną.

    Dzięki, ale nie.
    Wersja próbna, jeśli (jak przypuszczam) ograniczona czasowo to może się
    nie dać (za parę lat) ponownie zainstalować.
    P.G.

  • 10. Data: 2017-05-17 11:18:30
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 16 maja 2017 21:21:06 UTC+9 użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > Dzięki.
    > Jak pisałem to o takie odpowiedzi mi chodziło.
    > Ale na chwilę obecną wygląda mi, że pisząc nie zdawałem sobie sprawy, że
    > raczej powinienem zrobić skok cywilizacyjny :)

    Jeśli stwierdzisz że trzeba będzie wskoczyć do 3D to zalecam Freecad. Nie wiem co tam
    dokładnie strugasz, ale freecad potrafi bezpośrednio sterować z obrabiarką, drukarką
    3D, dużo fajnych rzeczy to umie.