  • 1. Data: 2014-04-20 18:51:35
    Temat: Darowizna
    Od: KaBe <k...@o...pl>

    Witam
    Potrzebuję informacji na temat następujący:
    Rodzice dwójki pełnoletnich dzieci przekazali darowizną mieszkanie
    jednemu z dzieci. Rodzice żyją. Jakie ma prawa drugie dziecko? Czego
    może się domagać i kiedy?
    Dziękuję

  • 2. Data: 2014-04-20 21:02:55
    Temat: Re: Darowizna
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "KaBe" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Rodzice dwójki pełnoletnich dzieci przekazali darowizną mieszkanie
    > jednemu z dzieci. Rodzice żyją. Jakie ma prawa drugie dziecko? Czego może

    W tym wypadku zasadniczo drugie dziecko nie ma żadnych praw do mieszkania.
    Rodzice mogą ze swoją własnością zrobić, co zechcą, w szczególności
    podarować mienie jednemu z wielu dzieci. Gdyby zmarli, to ewentualnie
    możnaby coś kombinować.

  • 3. Data: 2014-04-21 04:12:48
    Od: animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2014-04-20 21:02, Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > Rodzice mogą ze swoją własnością zrobić, co zechcą, w szczególności
    > podarować mienie jednemu z wielu dzieci. Gdyby zmarli, to ewentualnie

    Ciekawa jestem, czy zachowku temu drugiemu dziecku nie ukrócili.

    --
    animka

  • 4. Data: 2014-04-21 15:00:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik animka a...@t...wp.pl ...

    > Ciekawa jestem, czy zachowku temu drugiemu dziecku nie ukrócili.

    Zachowek, jak rodzice jeszcze zyją?

  • 5. Data: 2014-04-21 15:29:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-04-21 15:00, Budzik pisze:
    > Użytkownik animka a...@t...wp.pl ...

    > Zachowek, jak rodzice jeszcze zyją?

    Ale mogą umrzeć w ciągu 10 lat, i trzeba mieć to na uwadze, planując
    darowizny w obrębie wybranych spadkobierców.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2014-04-21 23:51:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Apr 2014, Liwiusz wrote:

    > Ale mogą umrzeć w ciągu 10 lat, i trzeba mieć to na uwadze, planując
    > darowizny w obrębie wybranych spadkobierców.

    Hm...
    Przypomnę, że owe 10 lat było już (nieraz) tematem dyskusji na grupie,
    i AFAIR nigdy nie zostało wskazane, żeby była błędna teza, że 10-letni
    "okres ochronny" (a raczej przedawnienia) dotyczy wyłącznie osób
    które *nie są spadkobiercami* (wg litery ustawy).
    Obdarowani spadkobiercy wiszą na liście "dawców" bezterminowo.
    Mogą uzyskać niższy priorytet (np. w wyniku późniejszych darowizn
    spadkodawcy), ale ciągle pozostają potencjalnymi 'dawcami zachowku'.

    Jest jakiś (prawomocny) wyrok, ewentualnie inna "mocna" interpretacja
    (w rodzaju glosy), wskazujące żeby miało być inaczej?

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2014-04-22 22:16:57
    Od: Marek Wisniewski <m...@g...com>

    W dniu niedziela, 20 kwietnia 2014 18:51:35 UTC+2 użytkownik KaBe napisał:
> [...]
    >
    > Rodzice dwójki pełnoletnich dzieci przekazali darowizną mieszkanie
    >
    > jednemu z dzieci. Rodzice żyją. Jakie ma prawa drugie dziecko? Czego

    Byc moze ma prawo podsunac rodzicom do podpisu pismo, w ktorym rezygnuja oni ze
    swiadczenia przez to dziecko jakiejkolwiek pomocy w formie fizycznej i materialnej,
    do konca ich zycia ?

  • 8. Data: 2014-04-23 12:34:28
    Od: szerszen <s...@t...pl>

    On Sun, 20 Apr 2014 18:51:35 +0200
    KaBe <k...@o...pl> wrote:

    > Rodzice żyją. Jakie ma prawa drugie dziecko?

    ma prawo żyć i zachowywać się godnie ;)
    może też poprosić o wyjasnienia rodziców, jeśli to był cały majątek jaki posiadali

    > Czego może się domagać i kiedy?

    jeżeli samo nic nie dostanie w spadku po ich śmierci, to jak ta nastapi, może od
    obdarowanego domagać się zachowku, zachowek to całkiem spora kwota, oczywiście znając
    życie domaganie to skońćzy się wypłatą stosownej kwoty i zerwaniem wszelkich więzi
    rodzinnych

    --
    pozdrawiam
    szerszen

  • 9. Data: 2014-05-08 10:52:11
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    .

  • 10. Data: 2014-05-08 10:53:06
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    KaBe wrote:
> [...]
    > jednemu z dzieci. Rodzice żyją. Jakie ma prawa drugie dziecko?
    > Czego może się domagać i kiedy? Dziękuję

    Dziecko obdarowane oznaczam A.
    Dziecko nie obdarowane oznaczam B.

    Za życia rodziców dziecko B nie ma roszczeń z powodu uczynionej
    darowizny.

    Dopiero po smierci przynajmniej jednego z rodziców może domagać
    się uzupełnienia zachowku od dziecka A pod warunkiem że dziecko B
    nie otrzymało należnej mu wartości zachowku od zmarłego rodzica
    lub od rodzica zmarłego rodzica. Na należny zachowek zalicza się
    nawet koszty wykształcenia zawodowego.

    Zachowek nie należy się jeśli dziecko B zostało wydziedziczone w
    testmencie zmarłego rodzica. Przypominam że każdy rodzic
    powienien sporządzić swój odrębny testament wydziedziczający
    ponieważ testament wspólny rodziców byłby od podstaw nieważny.

    W razie wydziedziczenia dziecka B to zachowek nalezy się dzieciom
    dziecka B które zyły w chwili śmierci rodzica dziecka B - chyba
    że te dzieci (wnuki) tez zostały wydziedziczone.