  • 1. Data: 2016-12-14 11:15:37
    Temat: Dawniej "rozmowa kontrolowana" obecnie "musisz zarejestrować"
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    Można domniemywać, że w ramach obchodów 35 lecia stanu wojennego, aby
    młodym przybliżyć ówczesną atmosferę, Orange przed połączeniem z
    telefonu na kartę, wprowadziło słowny komunikat o obowiązku jej
    zarejestrowania.

  • 2. Data: 2016-12-15 00:15:20
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    Użytkownik "t-1" <t...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    przybliżyć ówczesną atmosferę, Orange przed
    > połączeniem z telefonu na kartę, wprowadziło słowny komunikat o obowiązku jej
    NTG. --> pl.misc.telefonia.gsm

    A tak na marginesie - czy zachowały się nagrania
    sygnałów z tekstem "rozmowa kontrolowana"?
    O ile pamiętam, to na każdej centrali było inne.

    Piotr

  • 3. Data: 2016-12-15 01:24:03
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-12-15 o 00:15, PiotRek pisze:
    > Użytkownik "t-1" <t...@t...pl> napisał w wiadomości
    > NTG. --> pl.misc.telefonia.gsm

    Oj tam, oj tam, nie bądź taki purysta ;-)
    A co do obowiązku rejestrowania telefonów, to chyba jesteśmy w tym
    liderem, przynajmniej w UE? No tak, przecież jesteśmy też krajem
    "najbardziej frontowym", czyli najmocniej narażonym na terrorystyczne
    poczynania 8-O

    Może nie wszyscy tu wiedzą, jak daleko sięga inwigilacja w wykonaniu
    naszych służb? Jak wróble ćwierkają nasze resorty (wiadome) przodują też
    w ilości wniosków skierowanych do operatorów GSM "o udostępnienie
    nagrania" rozmów swych wielce podejrzanych (o to, sio, czy owo)
    obywateli. Również i narzucony operatorom na mocy odpowiedniej ustawy,
    narzucony obowiązek przechowywania nagrań *wszystkich* rozmów - może i
    kuriozalny nie jest (nie wiem) ale okres tego przechowywania - bije
    Unijne rekordy. Tu mała podpowiedź: zgadnij drogi Czytelniku, kto za owo
    przechowywanie zapłaci, może św. Mikołaj?

    Ktoś wielce naiwny mógłby sądzić, że taka powalająca wszechwiedza
    wiadomych służb jest "dla bezpieczeństwa" - a jakże, Narodowego (z
    dużej!). Ale ja już wolę być okrzykniętym oszołomem, co to "wszędzie
    wietrzy spiski", i stwierdzam: jest to dowód na to, że w owych służbach
    ulega bezustannej "prywatyzacji" pozyskiwana w tak bezprecedensowym
    zakresie "wiedza operacyjna". Że funkcjonariusze aktualni dzielą się ową
    wiedzą z "nieaktualnymi", co to wiernie służyli onegdaj "przewodniej
    sile narodu". A dziś prowadzą interesy kwitnące dzięki temu, że mają
    zaplecze informacyjne. Czy to w postaci archiwów dawnych, czy też innej,
    bardzo dyskrecjonalnej krynicy obecnie użyczającej się wybranym. A do
    tych "wybranych" bynajmniej *nie* należy tzw. "cywilna zwierzchność" nad
    owymi resortami, bo nie nie zawsze należy do sitwy.

  • 4. Data: 2016-12-15 11:10:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JaNus" napisał w wiadomości grup
    >Oj tam, oj tam, nie bądź taki purysta ;-)
    >A co do obowiązku rejestrowania telefonów, to chyba jesteśmy w tym
    >liderem, przynajmniej w UE?

    Chyba nie, zdaje sie, ze pare krajow to juz ma, dyrektywy unijne tez
    sa jakies ..

> [...]
    >w ilości wniosków skierowanych do operatorów GSM "o udostępnienie
    >nagrania" rozmów swych wielce podejrzanych (o to, sio, czy owo)

    Tak to nie ma, bo owi operatorzy nagran nie maja. tresci SMS tez nie
    maja.
    Za to maja informacje o polaczeniach i SMS.
    Wiecej to dopiero po "zalozeniu podsluchu". Albo po zatrzymaniu
    telefonu podejrzanego.

    Przy czym ... czy to zle ?
    Taka w miare "kulturalna" metoda ustalenia pewnych faktow.
    Wolisz rewizje, bo "wydaje sie nam, ze jest pan zamieszany w handel
    narkotykami" ?

    Nowa techika daje nowe mozliwosci ... monitoring pomogl zlapac
    niedoszlego wroclawskiego bombiarza.

    Gorzej, jak Ci wpadna czarni do domu, bo "komorka logowala sie na
    trasie tramwaju, i teraz sprawdzamy wszystkich tysiac podejrzanych".

    >Również i narzucony operatorom na mocy odpowiedniej ustawy,
    >narzucony obowiązek przechowywania nagrań *wszystkich* rozmów - może

    A jest, czy dopiero bedzie, czy to taki pomysl ?

    >kuriozalny nie jest (nie wiem) ale okres tego przechowywania - bije
    >Unijne rekordy. Tu mała podpowiedź: zgadnij drogi Czytelniku, kto za
    >owo
    >przechowywanie zapłaci, może św. Mikołaj?

    To nie sa takie znow duze ilosci danych. Gorzej, jak kaza internety
    przechowywac.

    A czas ... no widzisz jak jest - rzad sie zmienil i trzeba siegac do
    rozmow sprzed 8 lat :-)

> [...]
    >ową
    >wiedzą z "nieaktualnymi", co to wiernie służyli onegdaj "przewodniej

    Za bardzo spiskujesz. Od upadku przewodniej sily minelo 25 lat, tamci
    nieaktualni juz czesto na cmentarzu.
    Oczywiscie dobrze zorganizowana grupa moze dalej dzialac skoro
    funkcjonariuszom sie oplaca ... ale czy ona taka dobrze zorganizowana
    byla ?

> [...]
    >innej,
    >bardzo dyskrecjonalnej krynicy obecnie użyczającej się wybranym.

    Tamte dawne traca na wartosci i juz bardzo stracily.

    Dzis moze byc ciekawsze jakie akcje K...owalski chce kupic czy
    sprzedac, jaka cene wstawil do oferty przetargowej, albo po ile Nowak
    sprzedaje mu cement.

    >A do
    >tych "wybranych" bynajmniej *nie* należy tzw. "cywilna zwierzchność"
    >nad
    >owymi resortami, bo nie nie zawsze należy do sitwy.

    Ale moze ich wyp*, albo przeniesc do innych.
    Albo podsluchiwac telefony :-)

    J.

  • 5. Data: 2016-12-15 12:42:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    [...]
    > Przy czym ... czy to zle ?
    > Taka w miare "kulturalna" metoda ustalenia pewnych faktow.
    > Wolisz rewizje, bo "wydaje sie nam, ze jest pan zamieszany
    > w handel narkotykami" ?

    Źle. Ta najprostsza odpowiedź jest jednocześnie odpowiedzią prawidłową.
    Dzisiaj skuteczne metody kryptografii i ochrony przed inwigilacją są
    dostępne każdemu, kto uzna, że mu to potrzebne. Dokręcanie śruby przez
    resorty (wiadome) powoduje, że coraz więcej uznaje. A w pierwszej
    kolejności uznają przestępcy. Rzecz jasna co jakiś czas będą nam
    oznajmiać, że dzięki zaawansowanym metodom technicznym i nowym
    regulacjom ustawowym dzielni śledczy złapali jakiś gang Olsena.
    Nieudacznicy zawsze się znajdą.

    Wszystko w tym jest złe. Łącznie z tym, że prawy obywatel narażony
    jest na rewizję w domu -- bo jakiemuś policmajstrowi *wydaje się*,
    że ten ktoś może być zamieszany w handel narkotykami. Używa tak
    niezrozumiałego słownictwa, że trzeba sprawdzić, czy coś jest na
    rzeczy. A my za te jałowe działania musimy płacić. Tak jak nie
    da się jednoznacznie ustalić położenia elektronu, tak nie da się
    skutecznie podsłuchiwać. Niestety zrozumienie tych oczywistych
    oczywistości jest poza zasięgiem intelektu rządzących.

    Jarek

    --
    Praw fizyki pan nie zmienisz i nie bądź pan głąb.

  • 6. Data: 2016-12-15 13:10:32
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "PiotRek" <b...@g...pl.invalid> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "t-1" <t...@t...pl> napisał w wiadomości
    > NTG. --> pl.misc.telefonia.gsm

    Nie tak bardzo - to jest w "warstwie" bym powiedział ogólnej, gdzie
    komórkowość jest w tym momencie raczej mało znaczącym medium...

    > A tak na marginesie - czy zachowały się nagrania
    > sygnałów z tekstem "rozmowa kontrolowana"?
    > O ile pamiętam, to na każdej centrali było inne.

    Myślę, że jakby poszperać w necie, to z pewnością.
    U Babci w Szczecinku tego głosu nie było, a łączność z Koszalinem, jak tylko
    telefony ruszyły, była zachowana.
    https://www.youtube.com/watch?v=BoJWiG_BZXs :)

    --
    ...Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
    tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

  • 7. Data: 2016-12-15 21:44:04
    Od: Ircys <i...@p...pl>

    W dniu czwartek, 15 grudnia 2016 01:24:00 UTC+1 użytkownik JaNus napisał:
> [...]
    > Unijne rekordy. Tu mała podpowiedź: zgadnij drogi Czytelniku, kto za owo
    > przechowywanie zapłaci, może św. Mikołaj?

    Gdzieś dzwonią, tylko nie wiesz, w którym kościele :)

    Operatorzy nie nagrywają rozmów.
    Prowadzą to odpowiednie służby i operator niekoniecznie musi o tym fakcie wiedzieć.
    Operator przechowuje za to rejestr połączeń.

    Ircys

  • 8. Data: 2016-12-15 23:41:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Tak to nie ma, bo owi operatorzy nagran nie maja. tresci SMS tez nie
    > maja.

    Możliwe że nagrań (wszystkich) nie mają, chociaż głowy bym za to nie
    dał. Natomiast jeśli chodzi o SMS, to bywały niejasne przypadki, które
    wskazywały nie tylko na to, że SMSy są archiwizowane, ale także na to,
    że ich treść jest na bieżąco analizowana.
    Ale może to oczywiście ściema, a informacje pochodziły z innego źródła.

    > Nowa techika daje nowe mozliwosci ... monitoring pomogl zlapac
    > niedoszlego wroclawskiego bombiarza.

    Tylko czy to prawda.
    W dzisiejszych czasach to ja niczego takiego nie jestem pewien.

    W każdym razie nie spodziewałbym się, że przestępcy będą mieć w zwyczaju
    planowanie przestępstw przez telefon otwartym tekstem. Drobne
    wykroczenia jakieś, może tak.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 9. Data: 2016-12-16 10:09:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:
> [...]
    >to,
    >że ich treść jest na bieżąco analizowana.
    >Ale może to oczywiście ściema, a informacje pochodziły z innego

    Moze tak - aktualne PT nakazuje operatorom gromadzic informacje O
    polaczeniach, ale zakazuje przechowywania "tresci
    telekomunikacyjnych".

    Rozmow bez powodu raczej nie nagrywaja.
    SMS z kolei przez serwer/centrum przechodza, to gdzies sie tam w
    bazach pewnie zapisuja, bazy w backupach, moze w logach, moze w
    plikach tymczasowych - na to PT pozwala.

    A te, co zostaly ujawnione - czy nie sa to dane po "zalozeniu
    podsluchu", a SMS znalezione w telefonie podejrzanego ?

    >Tylko czy to prawda.

    Raczej tak - gdzies pokazywali kluczowy film.

    >W dzisiejszych czasach to ja niczego takiego nie jestem pewien.

    Z drugiej strony - zobaczyc gdzie wsiadl, gdzie wysiadl - z
    monitoringu pojazdu, i zestawic z logowaniem do BTS - i juz mamy
    ograniczenie do kilkuset osob.

    Nawet jak nie podejrzani, to moze cenni swiadkowie :-)

    >W każdym razie nie spodziewałbym się, że przestępcy będą mieć w
    >zwyczaju
    >planowanie przestępstw przez telefon otwartym tekstem. Drobne
    >wykroczenia jakieś, może tak.

    Ten zargon co sobie wymysla czasem latwo rozszyfrowac.

    Ale juz przy 2-3 przestepstwach, to wydaje mi sie, ze czasem daloby
    sie wytypowac podejrzanych przez dopasowanie obecnosci w rejonie.
    Co moze byc dobre lub zle ...

    J.

  • 10. Data: 2016-12-21 14:57:13
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

> [...]
    > że ich treść jest na bieżąco analizowana.
    > Ale może to oczywiście ściema, a informacje pochodziły z innego źródła.

    "A może byś wrócił do Piotrka Urbanowskiego, to jest świetny koleś,
    pracowity i lojalny, lubię go i cenię. Precz z siepactwem! Chwała nam
    i naszym kolegom, ch*** precz!"

    Kto to pamięta, ten pamięta. :-)

    Piotr