  • 1. Data: 2016-09-27 10:11:27
    Temat: Digitalizacja kaset płyt gramofonowych, kaset magnetofonowych i kaset VHS
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Zabrałem się ostatnio za digitalizację starych, rodzinnych pamiątek. Na
    pierwszy ogień poszły stare fotografie i negatywy. Skaner jest co prawda
    amatorski, ale całkiem przyzwoity (V330) i radzi sobie z tym całkiem nieźle.

    W dalszej kolejności chciałbym zdigitalizować kilka starych kaset
    magnetofonowych (polskie C60, nagrywane na jakimś Kasprzaku, chyba
    jeszcze przez dziadków), płyt gramofonowych (sporo "pocztówek
    dźwiękowych") oraz kaset VHS.

    W związku z tym mam kilka pytań:

    1) Jak zapewnić najlepszą możliwą jakość dźwięku przy zgrywaniu ze
    starej kasety magnetofonowej? Powinienem się rozejrzeć za jakimś
    konkretnym modelem magnetofonu? Przetwornik zintegrowany z przeciętną,
    współczesną płytą główną będzie wystarczający, czy lepiej rozejrzeć się
    za jakąś lepsza kartą dźwiękową? Zgrany materiał kompresować bezstratnie
    do jakiegoś FLAC, czy mp3 z wysokim bitrate w zupełności wystarczy?

    2) To samo odnośnie kaset VHS. Czego użyć do digitalizacji? Miałem
    kiedyś analogową kartę TV. Używałem jej głównie do nagrywania seriali,
    gdy akurat w porze emisji nie było mnie w domu. O ile dobrze pamiętam,
    karta miała jednak też wejście S-Video, z którego nigdy nie korzystałem.
    Pewnie leży gdzieś w pudełku, jednak nie wiem, jak będzie wyglądała
    kwestia sterowników pod współczesne, 64-bitowe systemy operacyjne.
    Widzę też, że na Allegro za kilkadziesiąt zł. można dostać "grabery" na
    USB, pozwalające na podłączenie magnetowidu do komputera. Jest to coś
    warte? To znaczy pozwala przenieść materiał z kasety na dysk w pełnej
    dostępnej jakości?

  • 2. Data: 2016-09-27 10:29:49
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Atlantis pisze tak:

> [...]
    > lepiej rozejrzeć się za jakąś lepsza kartą dźwiękową? Zgrany
    > materiał kompresować bezstratnie do jakiegoś FLAC, czy mp3 z

    FLAC to chyba lekka przesada. Jakie ty masz kasety że nie będzie
    różnicy pomiędzy mp3. Dynamika z kasety na pewno będzie niska i
    słyszalna.

    Zgrywałem z Pioneer CT-656 Mark II i Sound Blaster CT4830
    jakiegoś szału nie było.

> [...]
    > podłączenie magnetowidu do komputera. Jest to coś warte? To znaczy
    > pozwala przenieść materiał z kasety na dysk w pełnej dostępnej

    Uważaj na grabery usb. Niektóre się przegrzewają, wieszają lub po cichu
    wyłączają. Nastawisz zgrywanie wrócisz po kilku godzinach a tam
    dupeczka, nic się nie zgrało.

    --
    Piter

    http://piterpro.private.pl/xnews/

  • 3. Data: 2016-09-27 11:26:26
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

> [...]
    > Pewnie leży gdzieś w pudełku, jednak nie wiem, jak będzie wyglądała
    > kwestia sterowników pod współczesne, 64-bitowe systemy operacyjne.
    o ile to nie jest jakiś niszowy wynalazek, na te parę godzin, uruchomisz
    pod linuksem. (albo pod win xp!) wystarczy ze przy instalacji (20 min z
    pendriva) karta będzie w kompie.

    > Widzę też, że na Allegro za kilkadziesiąt zł. można dostać "grabery" na
    > USB, pozwalające na podłączenie magnetowidu do komputera. Jest to coś
    > warte?
    nie. nie chcesz takiego urządzenia. Jeśli zalezy Ci aby jakoś była nie
    gorsza, to użyj karty TV

    ToMasz

  • 4. Data: 2016-09-27 12:09:07
    Od: mirekc <m...@i...pl>

    W dniu 2016-09-27 o 10:11, Atlantis pisze:
    [...]
> [...]
    > za jakąś lepsza kartą dźwiękową? Zgrany materiał kompresować bezstratnie
    > do jakiegoś FLAC, czy mp3 z wysokim bitrate w zupełności wystarczy?

    Im lepszy magnetofon, tym lepiej. Wysoki model Technicsa, Pioneera, Sony
    czy inny, oczywiście deck do wieży a nie jakieś zintegrowane dziadostwo.
    Lepiej bez auto rewersu. Nawet Kasprzak czy Diora da radę, pod warunkiem
    że będzie sprawny, dobrze wyregulowany i głowice bez śladów zużycia.

    Zwróciłbym uwagę na kasety. Z czasem emulsja potrafi się odklejać i
    brudzić głowice. Jeśli po kilku minutach jakość odtwarzania drastycznie
    spadnie, głowice wyczyścić, a kasetę spisać na straty.

> [...]
    > USB, pozwalające na podłączenie magnetowidu do komputera. Jest to coś
    > warte? To znaczy pozwala przenieść materiał z kasety na dysk w pełnej

    Analogowa karta TV da radę, ale efekty są takie sobie. Sterowniki dla
    64-bitowych systemów? Raczej zapomnij. Znacznie lepszą jakość dają
    półprofesjonalne karty przechwytujące, jak np. Miro DC10 i wyższe, ale
    sterowniki - jak wyżej. Chyba że jakaś współczesna analogowa karta
    przechwytująca, tylko że będzie kosztowała krocie. Zabawki na USB?
    Kiedyś próbowałem, działało, ale miałem zbyt słaby komputer, żeby
    przechwytywać w pełnej rozdzielczości (tutaj wszystkim zajmuje się
    procesor). Co Ci szkodzi spróbować? Dużo to nie kosztuje.

  • 5. Data: 2016-09-28 14:50:13
    Od: pawell32 <p...@n...pl>

> [...]
    > USB, pozwalające na podłączenie magnetowidu do komputera. Jest to coś
    > warte? To znaczy pozwala przenieść materiał z kasety na dysk w pełnej

    też kiedyś się za to zabrałem, ale po kilku godzinach zabawy z kartą tv
    to zostawiłem. szkoda mi było marnować czas.
    pożyczyłem od kolegi nagrywarkę DVD.
    Prosto i bez zbędnej zabawy.
    Nie wiem czy jeszcze są takowe w sprzedaży, ale może właśnie ktoś
    z rodziny czy znajomych ma.

  • 6. Data: 2016-09-28 19:17:07
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

> [...]
    > USB, pozwalające na podłączenie magnetowidu do komputera. Jest to coś
    > warte? To znaczy pozwala przenieść materiał z kasety na dysk w pełnej

    Do zgrywania kaset VHS używam magnetowidu i karty WinFast TV2000 EXPERT.
    Orginalny soft był beznadziejny i do zgrywania używałem programu
    iuvcr. Aby nie gubić klatek nagrywałem w locie bez kompresji tym właśnie
    programem. Później obróbka i wypalanie na DVD. Ja i znajomi z jakości
    skopiowanych filmów z VHS na DVD zadowoleni. Oczywiście w Windows XP.

  • 7. Data: 2016-09-29 01:06:33
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

> [...]
    > za jakąś lepsza kartą dźwiękową? Zgrany materiał kompresować bezstratnie
    > do jakiegoś FLAC, czy mp3 z wysokim bitrate w zupełności wystarczy?

    Do zrzucenia swojej kolekcji kaset użyłem kaseciaka Pioneer CT-W703RS i
    między innymi na tą okazję zakupionej karty MAYA U5 na USB firmy
    Audiotrak. Bez problemu działa na laptopie z i5 i Windows 10 64-bit. Ta
    "karta" jest o wiele lepsza niż jakaś Creative co miałem w komputerze
    stacjonarnym. Na tamtą jednak wchodziły podczas nagrywania jakieś lekkie
    zakłócenia z płyty głównej. Wcześniej kupiłem jakiś chiński wynalazek na
    USB za 50zł i było źle... tak źle że oddałem.
    Co do kompresji to niestety szumy z taśmy kiepsko się kompresują i przy
    kodeku lame mp3 128kbps wyraźnie słychać zniekształcenia, takie jakby
    mlaskanie na wyższych częstotliwościaach. Przy 192kbps już jest nieźle.
    Nagrań nie odszumiałem, bo odszumianie też też wprowadza niezbyt miłe
    artefakty, poza tym profil szumu zmienia się na długości taśmy i jak na
    początku jest ok to potem się rozjeżdża. A też za dużo miałem nagrań,
    żeby się w to bawić.
    Parametry w zupełności wystarczające to typowe 44k1 i 16-bit.

> [...]
    > USB, pozwalające na podłączenie magnetowidu do komputera. Jest to coś
    > warte? To znaczy pozwala przenieść materiał z kasety na dysk w pełnej

    Ja kupiłem Easycap tv capture usb i jak dla mnie jakość wystarczająca.
    Na procku i5 3230M wyrabia full PAL tylko trzeba nie kompresować, albo
    jakiś lekki i szybki kodek użyć. Ja już nie pamiętam jakim programem i
    jakim kodekiem przechwytywałem, ale wymagało to trochę eksperymentów,
    żeby dostroić wszystkie parametry - rozmiar, tryb kolorów itp. żeby nie
    gubiło ramek.

    --
    Michał

  • 8. Data: 2016-09-30 18:56:29
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Michał Lankosz" <m...@t...pl> napisał w wiadomości
    > Co do kompresji to niestety szumy z taśmy kiepsko się kompresują i przy
    > kodeku lame mp3 128kbps wyraźnie słychać zniekształcenia, takie jakby
    > mlaskanie na wyższych częstotliwościaach. Przy 192kbps już jest nieźle.

    Ale to chyba jednak zależy, czy owo 128 ustawisz w trybie szybkim, czy co
    najmniej tzw. insane (nie ustrawiam słabszych trybów), mocniej obciążającym,
    ale i dającym znacznie lepszy efekt. Zawsze też byłem zdania, że DOBRZE
    zrobione 96 kbps, zabrzmi lepiej, niż chujowo zrobione 320. Poza tym,
    niestety, bolączka LAME jest to, ze słabo sobie radzi w słabszych
    przepływnościach, to juz systemowy kodek daje lepsze rezultaty wtedy. Ale
    też nie ma przełożłenia wprost, kodek to matematyka i wypuści to, co mu
    zapodano i ustawiono parametry dzialania.
    BTW. "Polecam" (niesamowicie skądinąd szybki) kodek Xing :) Matko jedyno,
    nigdy (no chyba, że nagrałbym, jak mój pies pierdzi), choćbym połowy nagrań
    przez to nie zgrał... A szkoda, bo program ("AC")nawet calkiem wygodny.

> [...]
    > początku jest ok to potem się rozjeżdża. A też za dużo miałem nagrań, żeby

    Poza tym, trzeba to inteligentnie zrobić, co zdecydowanie trywialne nie
    jest.
    Jako przykład - program Neat Image (to prawda, do obrazków), do domowych
    zastosowań wystarczający w wersji lite, dostałem zdjęcie, nocne, więc ledwo
    widoczne drzewo, jeden wielki szum, automatyczne odszumianie kompletnie
    zamazało obrazek. Ale się zawziąłem, że zrobie tę fotkę. Dwie godziny nad tą
    jedną siedziałem i zrobiłem tak, że ani jednego maza, a szumy niemal
    zniknęły, poprawiłem też kontrast. Lubię zabawy takimi "gadzetami". To i z
    dźwiękiem, spodziewam się, będzie podobnie.
    No, racja, przy kilku/nastu/dziesięciu pliczkach ujdzie, ale cyzelować dla
    kilku tysięcy, to ja sam chętnemu wskażę odpowiednie drzewo w lesie...
    Może przetwarzanie rozproszone? :) Kilku podszkolonych kumpli, za kilka
    browarków, jadziem :))

    Śmiejmy się z głupich, choć i przewielebnych. - I.Krasicki "Monachomachia"

  • 9. Data: 2016-09-30 19:06:01
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    > 1) Jak zapewnić najlepszą możliwą jakość dźwięku przy zgrywaniu ze
    > starej kasety magnetofonowej? Powinienem się rozejrzeć za jakimś
    > konkretnym modelem magnetofonu? Przetwornik zintegrowany z przeciętną,

    Na pewno urządzenie powinno być sprawne. Dobrze jest6 przewidzieć do tego
    jakiś egzemplarz, ktyóry może być nawet jedynie odtwarzaczem, ale z dobrym
    torem elektrycznym i mechanicznym, oraz, co naprawdę może się przydać,
    "przeznaczony" do możliwości poziomowania głowicy.

    > współczesną płytą główną będzie wystarczający, czy lepiej rozejrzeć się

    Raczej tak, byle możliwie małoszumny, warto sprawdzić.

    > za jakąś lepsza kartą dźwiękową? Zgrany materiał kompresować bezstratnie
    > do jakiegoś FLAC, czy mp3 z wysokim bitrate w zupełności wystarczy?

    Nie wydaje mi się to sensowne. Spoziomowanie głowicy jest też o tyle
    istotne, że minimalizuje wahania zawartości wysokich tonów, czy nawet
    nagranych szumów, co kodek boleśnie wychwyci. Więc rzeczywiście na początku
    bezstratnie, obrobic odpowiednim programem i dopiero kompresować. Jeśli nie
    zależy nadmiernie na na dużej ilości tonów wysokich, można też użyć prostego
    wybiegu - załączyć Dolby, bądź odpowiednik (np. polski CNRS, nawet jeśli
    kaseta nie była z nim nagrana), który przytnie małopoziomowe sygnały o
    wyższych częstotliwościach, dźwięk może stanie się nieco ciemnawy, ale
    wahania tonów wysokich powinny być mniej odczuwalne. Co do reduktora DNL nie
    podpowiem, on działa tylko przy odczycie.

    > 2) To samo odnośnie kaset VHS. Czego użyć do digitalizacji? Miałem
    > kiedyś analogową kartę TV. Używałem jej głównie do nagrywania seriali,

    Powinna wystarczyć. Pasmo sygnału i szczegółowość obrazu jest mniejsza, to i
    taka karta powinna wystarczyć.

    > warte? To znaczy pozwala przenieść materiał z kasety na dysk w pełnej
    > dostępnej jakości?

    Nie sądzę, by cyzelowanie dało tu specjalnie cokolwiek, ale, nie będę
    gdybać. Tu specjalnie nie ma czego wydobywać.

    Śmiejmy się z głupich, choć i przewielebnych. - I.Krasicki "Monachomachia"

  • 10. Data: 2016-09-30 19:07:01
    Od: Luke <l...@l...net>

    > nie. nie chcesz takiego urządzenia. Jeśli zalezy Ci aby jakoś była nie
    > gorsza, to użyj karty TV

    Rozdzielczość sygnału VHS i jego dynamika jest wyraźnie gorsza, niż
    dowolnego współczesnego filmu cyfrowego (nie mówimy o komórkach sprzed
    dekady z filmami 320x240). "Niezadowolenie" nie wynika ze złego
    grabbera, ten materiał po prostu taki jest. I nie pomoże tutaj żadna
    karta. Moje doświadczenie jest takie, że grabber jest z kartą
    porównywalny, byle miał sterowniki i się nie wieszał, a soft nie
    rekompresował potem zgranego materiału, tylko od razu samplował do
    docelowej rozdzielczości.

    Oczywiście nie ma sensu zgrywania do rozdzielczości większej niż
    standardowe DVD.

    L.