  • 1. Data: 2019-07-14 22:23:44
    Temat: Diody LED SMD 2835 wersja 60mA i 150mA, sprawność przy mniejszych prądach
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Na allegro oferują diody LED SMD 2835 w dwóch wersjach max prądu 60 i 150mA
    Czy obie diody białe o tej samej barwie tych dwóch wersji prądowych będą
    przy prądzie załóżmy 30mA świecić podobnie?
    Czy jednak któraś z nich na tym mniejszym prądzie wykaże się większą
    sprawnością i wytworzy większy strumień świetlny?
    Bo jeżeli dioda ma pracować w układzie z prądem 30mA to jest sens nabywać
    wersję mocniejszą?
    Zakładam, że dłuższej trwałości to nie zapewni, bo tu nie pracują na jakiś
    ekstremalnie ciężki warunkach prądowych aby struktura miała się smażyć i
    szybko termicznie degradować.

  • 2. Data: 2019-07-15 10:11:11
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 14.07.2019 o 22:23, jedrek pisze:
> [...]
    > Czy jednak któraś z nich na tym mniejszym prądzie wykaże się większą
    > sprawnością i wytworzy większy strumień świetlny?

    Bez *uważnego* przeczytania datasheetów nic nie da się powiedzieć. Do
    tego potrzebna jest wiedza, jaki dokładnie typ jest w ofercie.

    P.P.

  • 3. Data: 2019-07-15 11:16:26
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Bez *uważnego* przeczytania datasheetów nic nie da się powiedzieć. Do
    > tego potrzebna jest wiedza, jaki dokładnie typ jest w ofercie.

    Dodam jeszcze, że 2835 to wymiary obudowy, a nie typ diody. Często
    spotykam się z myleniem tych pojęć. Można tam zapakować w zasadzie
    zarówno jakąś Cree, jak i chińskie nie-wiadomo-co.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2019-07-15 11:26:11
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Gdyby takie PDF-y allegrowi sprzedający zamieszczali do swoich towarów to by
    nie było wątpliwości. Jak wiadomo większość dziś towarów to jakieś produkty
    bliżej nieokreślone. Dlatego pytam, być może ktoś kto przerzucił już tych
    diod wiaderko będzie miał jakiś ogólny zarys zagadnienia. Bo może to tak jak
    z procesorami leci taśma i potem selekcjonują, temu zegar pracuje wyżej to
    dostaje inne oznaczenie, lepszego sortu. A przy diodach, wyszła ciut grubsza
    struktura, tą oznaczamy jako 150mA a tamtą cieńszą jako 60mA mimo, że
    światło dadzą podobne przy tym samym prądzie. Tak na chłopski rozum nie
    powinno być różnicy jeżeli to ten sam sprzedający i zdjęcia towaru wyglądają
    podobnie, sprzedający stwierdził, że powinna być różnica (mimo, że nie
    sprawdzał), pewnie mocą się zasugerował, skoro "mocniejsza dioda to da
    więcej światła przy tym samym prądzie co słabsza" - być może sugeruje się
    żarówkami wolframowymi tego samego producenta - tylko że ich nie zasila się
    ze źródeł prądowych. Faktycznie ciężko mu sprawdzić... dwie szpileczki i
    jazda. A tak niepotrzebnie potem złom trzeba próbnie nabyć i samemu obadać,
    a resztę utylizować jak się okaże, że rzeczywiście gorszy sort.

  • 5. Data: 2019-07-15 19:06:42
    Od: Jawi <o...@i...pl>

    W dniu 2019-07-14 o 22:23, jedrek pisze:
> [...]
    > Zakładam, że dłuższej trwałości to nie zapewni, bo tu nie pracują na
    > jakiś ekstremalnie ciężki warunkach prądowych aby struktura miała się
    Nie ma odpowiedzi na Twoje pytanie.
    Takie pitolenie i wróżenie z fusów. Co Ciebie skłania do kupowania
    taniej chińszczyzny, bez DSów, od niewiadomo-kogo, skoro od 6gr do
    kilkudziesięciu gorszy za sztukę masz diody CREE na takie prądy z
    dokumentacją. Z wykresami jaka będzie temperatura barwowa przy danym
    prądzie, sprawność etc...
    Wejdź na stronę Maritexu i przegadaj ofertę, wszystko jest.

  • 6. Data: 2019-07-15 21:46:49
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > Zakładam, że dłuższej trwałości to nie zapewni, bo tu nie pracują na
    > jakiś ekstremalnie ciężki warunkach prądowych aby struktura miała się

    przerobiłem tysiące diodek w paskach ledowych. JEśłi chesz oświetlić
    cokolwiek takimi diodami - liczba mnoga, zastosuj ich więcej, 50% więcej
    niż uważasz ze będzie potrzeba i zasil mniejszym napięciem (prądem) niż
    powinny mieć. świecić będą dobrze i będą miały wysoką trwałość. nie mam
    pewności, ale chyba sie nie mylę, że ta 150mA dioda poprostu wytrzyma
    większy prąd, dając przy tym więcej światła z konkretnej powierzchni
    emitującej światło (albo z mniejszj ilości diod). O ile sprawność
    powinna być wyższa, to różnica sprawności obydwu wersji bedzie minimalna.
    ToMasz

    PS. nie dalej niż 2 lata temu, opisywałem na tej grupie, próbę zabicia
    takich diod w pasku ledowym. chyba wytrzymywały 200% napięcia
    nominalnego i świeciły. ale po zejściu do 100% napięcia świeciły bardzo
    słabo. NApięcia, bo w paskach są 3 diody i rezystor- zasilane napieciem
    12v. jaki prąd - nie wiem, lub teraz nie pamiętam. tytuł postu to coś w
    rodzaju: Nieśmiertelne diody, nieśmiertelny pasek ledy, próba zabicia
    paska led, próba zabicia diody 2835

  • 7. Data: 2019-07-15 22:36:18
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Diody całkiem odporne są.
    Dla typowej diody* o prądzie ciągłym 25mA można przyłożyć 100mA w/g
    dokumentacji, ale tylko przez 100uS i z niewielkim wypełnieniem. Jak
    dokumentację odsunie się na bok, to tą samą diodę można katować prądami
    na poziomie 1000mA@100us z dobrym, długotrwałym skutkiem, a chcąc ją
    zdegradować w powiedzmy minutę, należy przyłożyć około 1400mA@100us.
    To tak orientacyjnie oczywiście.

    Miłego.
    Irek.N.
    * w znaczeniu nic wyszukanego - 3mm optosupply

  • 8. Data: 2019-07-15 23:48:46
    Od: t-1 <t...@t...pl>

> [...]
    > Zakładam, że dłuższej trwałości to nie zapewni, bo tu nie pracują na
    > jakiś ekstremalnie ciężki warunkach prądowych aby struktura miała się

    Tu masz PDFy z wykresami.
    https://www.maritex.com.pl/led/diody_led_smd/diody_l
    ed_2835.html

  • 9. Data: 2019-07-16 22:50:02
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 15.07.2019 o 10:11, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Bez *uważnego* przeczytania datasheetów nic nie da się powiedzieć. Do
    > tego potrzebna jest wiedza, jaki dokładnie typ jest w ofercie.
    >
    > P.P.

    Można też 2 szeregowo połączone porównać przy tym prądzie.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl