  • 1. Data: 2019-01-05 13:33:13
    Temat: Dlaczego niektóre auta szczególnie źle trzymają się nawierzchni?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Na czym ten problem polega? Kiedyś jeździłem Nubirą II 2.0. Przeglądy
    zawieszenia, wymiany wszystkiego, co było trzeba na bieżąco. Opony tanie
    do najdroższych. Jedyna zmiana z zachowania w zakrętach, szczególnie
    przy mokrej nawierzchni to z bardzo źle na źle. Nic nie pomagało.

    W zeszłym tygodniu jechałem za babką, VW Lupo. Wlekła się lewym więc w
    tym miejscu zacząłem ją wyprzedzać prawą:
    https://www.google.pl/maps/@54.5385001,18.5013566,3a
    ,75y,133.26h,95.16t/data=!3m6!1e1!3m4!1s6SHzmBVp_J3Q
    J1vhrK2dVw!2e0!7i13312!8i6656
    (jakieś 60km/h miałem)

    W lusterku dostrzegłem, że zaczyna ona prostować zakręt, obróciło ją po
    zahaczeniu o krawężnik i roztrzaskała tył na barierce na prawym pasie.
    Zatrzymałem się i pomogłem - pogadaliśmy sobie. Opony miała zimowe. Auto
    nowe. Nie hamowała ponoć. Sama nie rozumiała co się stało.

    Mniej więcej jak tu, choć tu przodem zaliczyli barierkę:
    https://youtu.be/hz4Czi4qDgM?t=64

    Na YT mnóstwo lustrzanych sytuacji można doszukać się.

    Tymczasem w znacznie cięższym aucie (może nawet ze 2x) nie mam takich
    problemów. Co ciekawe, miałem też dokładnie o połowę lżejszą Mazdę
    sportową - ta to dopiero wręcz magicznie trzymała się jezdni. Więc nawet
    nie o masę tu chodzi. Oczywiście bezwładność dużej masy znacząco
    pogarsza sprawę ale nie mówimy o prędkościach wyścigowych.

    Pal sześć starą Nubirę i nowego Lupo. W zeszłym roku dostałem auto
    zastępcze na czas naprawy: nowiusieńkiego Nissana Micrę. Chyba z 1000km
    miał zaledwie przejechane, pachniał jeszcze fabryką. Środek lata a auto
    jeździło jak po lodowisku. Trzeba było delikatnie, z wyczuciem ruszać by
    nie zrywało przyczepności przednich kół. Zakręty z połową prędkości
    pokonywałem bo wynosiło. Na rondach początkowo rozglądałem się, komu
    drogę zajechałem bo słyszałem popiskiwanie ostro hamujących opon - zanim
    zdałem sobie sprawę, że nikogo poza mną na rondzie nie ma... Efekty były
    nieadekwatne do prędkości więc początkowo mózg nie dopuścił powiązania
    stylu jazdy z efektami akustycznymi.

    Jazda w zasadzie przypominać musiała toczenie bo w przeciwnym razie
    robiło się niebezpiecznie.

    O co tu chodzi?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2019-01-05 14:39:45
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Kolejny pozbawiony logiki przypadek:
    https://youtu.be/tm5GnV5617w?t=87

    No może tu hamował więc jakoś dałoby się wytłumaczyć poślizg przy
    żółwiej prędkości.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 3. Data: 2019-01-05 14:54:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 5 Jan 2019 14:39:45 +0100, Marek S napisał(a):
    > Kolejny pozbawiony logiki przypadek:
    > https://youtu.be/tm5GnV5617w?t=87
    >
    > No może tu hamował więc jakoś dałoby się wytłumaczyć poślizg przy
    > żółwiej prędkości.

    Hamowal caly czas, przeciez widzisz swiatla.
    I widac jak mu tyle kolo blokuje.

    Tylko pytanie - ABS mu sie zepsul, ABS nie mial, recznym sie wspomogl,
    czy to blokowanie to skutek a nie przyczyna - tzn jak juz lecial
    bokiem, to ABS przestal pilnowac.

    Mokro, slisko, byc moze lekki mrozik, za duza predkosc, za mocne
    manewry i przyczepnosci nie starczylo.
    No i chyba umiejetnosci nie starczylo.

    J.

  • 4. Data: 2019-01-05 15:04:02
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 05 Jan 2019 14:39:45 +0100, Marek S wrote:
    > Kolejny pozbawiony logiki przypadek:
    > https://youtu.be/tm5GnV5617w?t=87
    >
    > No może tu hamował więc jakoś dałoby się wytłumaczyć poślizg przy
    > żółwiej prędkości.

    Hamował wchodząc w zakręt... Mnie uczono że tak nie wolno - hamować
    trzeba przed zakrętem, a "w" już nie. Co najwyżej przyspieszyć można,
    jeśli kto ma napęd na przód.

    Mateusz

  • 5. Data: 2019-01-05 16:02:40
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam!

    W dniu 05.01.2019 o 13:33, Marek S pisze:

    > Mniej więcej jak tu, choć tu przodem zaliczyli barierkę:
    > https://youtu.be/hz4Czi4qDgM?t=64

    Wiem, że nie takie jest Twoje przesłanie, ale tu akurat to podobno plama
    oleju. Wyjaśnienie w opisie tego filmu:
    https://www.youtube.com/watch?v=FjFAnvF25_I

    "Plama oleju na zjeździe z mostu Grota Roweckiego w kierunku Białołęki.
    Niestety ktoś wcześniej wjechał w barierki po prawnej stronie
    roztrzaskał miskę olejowa o krawężnik i nikomu tego nie zgłosił co
    spowodowało spore utrudnienia na zjeździe. Seicento rozbiło się
    najmocniej ale podczas oczekiwania na służby jeszcze 3 inne auta
    zaliczyły lżejszy kontakt z barierkami. W pewnym momencie droga była
    całkowicie zablokowana przez auta które stały w poprzek jezdni. Na
    miejscu wypadku była policja, pogotowie i straż którą zajęła się myciem
    jezdni. Jedna osoba z seicento podejrzeniem urazu kręgosłupa trafiła
    do szpitala. Pozdrawiam"

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 6. Data: 2019-01-05 16:18:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 05 Jan 2019 14:04:02 GMT, Mateusz Viste napisał(a):

    > Hamował wchodząc w zakręt... Mnie uczono że tak nie wolno - hamować
    > trzeba przed zakrętem, a "w" już nie. Co najwyżej przyspieszyć można,
    > jeśli kto ma napęd na przód.

    Jak sie przed zakretem nie wyhamowalo wystarczajaco, to trzeba i w
    zakrecie.
    Tylko z umiarem, bo sie skonczy jak na filmie.

    J.

  • 7. Data: 2019-01-05 21:13:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 5 Jan 2019 13:33:13 +0100, Marek S napisał(a):
> [...]
    > do najdroższych. Jedyna zmiana z zachowania w zakrętach, szczególnie
    > przy mokrej nawierzchni to z bardzo źle na źle. Nic nie pomagało.

    Nubira ?
    Wersja I normalnie jezdzila, w II nie bylo zawieszenie takie samo ?

    troche zalezalo od stanu, amory, luzy w zawieszeniu, wypadki, pewnie
    ustawienie geometrii ... ale to raczej na prostej a nie w zakretach.

    Jedyne auto do ktorego mialem zastrzenia to byla Astra II - tam jak
    sie hamowalo w zakrecie, to miala tendencje do zaciesniania zakretu.
    IMHO - cos w konstrukcji, ze jak przod docisnelo do ziemii, to kola
    bardziej skrecaly.

    > Mniej więcej jak tu, choć tu przodem zaliczyli barierkę:
    > https://youtu.be/hz4Czi4qDgM?t=64

    Gololedz, olej ?

    Bo faktycznie wolno, gwaltownych manewrow nie widac, a slizga sie jak
    na lodowisku.

> [...]
    > jeździło jak po lodowisku. Trzeba było delikatnie, z wyczuciem ruszać by
    > nie zrywało przyczepności przednich kół.

    Cos tam mowili, ze formy w fabryce smarowane silikonem i nowa opona
    moze byc sliska ... ale przez 1000 km to sie wytrze.

> [...]
    > drogę zajechałem bo słyszałem popiskiwanie ostro hamujących opon - zanim
    > zdałem sobie sprawę, że nikogo poza mną na rondzie nie ma...

    Piskanie to czasem slysze na podziemnych parkingach.
    Ale tam zakrety ostre, predkosci male, a posadzki jakies specjalne.

    Popros Tomka - moze Ci pokaze rajdowy styl jazdy, moze oceni Twoj.
    Moze po prostu jezdzisz dwa razy szybciej niz inni i juz duze roznice
    miedzy pojazdami widac.
    Tylko jak szybciej po naszych zatloczonych drogach.

    Jak dla mnie, to wszystkie samochody trzymaja sie podobnie.
    Ale przy "normalnej jezdzie", to prawdopodobnie mam jeszcze spory
    zapas przyczepnosci. A wcale wolno nie jezdze ...

    J.

  • 8. Data: 2019-01-05 21:59:11
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Gololedz, olej ?
    >
    > Bo faktycznie wolno, gwaltownych manewrow nie widac, a slizga sie jak
    > na lodowisku.

    Rozlany olej po poprzedniej źle poszprzątanej kolizji - jest o tym w
    komentarzach.

  • 9. Data: 2019-01-06 02:36:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 5 Jan 2019 21:59:11 +0100, Uncle Pete napisał(a):

    > Rozlany olej po poprzedniej źle poszprzątanej kolizji - jest o tym w
    > komentarzach.

    Ale inne samochody jakos przejechaly.

    J.

  • 10. Data: 2019-01-06 10:02:03
    Od: p...@g...com

    Auto nowe. Nie hamowała ponoć. Sama nie rozumiała co się stało.

    Dramat. Wróćmy do podstaw czyli odstęp pomiędzy osiami, stosunek tego odstępu do
    szerokości auta, środek ciężkości itp.
    Te krótkie autka mają tendencję do obracania ciaśniejsze zakręty czy gwałtowny hebel
    i się kręci. O ile babkę w Lupo można zrozumieć o tyle lolki w cienkim powinni już
    ogarniać ;-) kto bączków nie kręcił niech nie siada za kierownicę takich miejskich
    potworów ;-)