  • 1. Data: 2019-12-06 16:53:32
    Temat: Dlaczego prawo jest "tekstowe"?
    Od: r...@o...pl

    Dlaczego zasadnicze akty prawne są niemal wyłącznie tekstowe? Nie znam się na
    tym, ale np. ustawy sejmowe, dyrektywy UE, to wyłącznie tekst bez obrazków,
    grafiki, diagramów itp. Dopiero "niższe" akty prawne (w naszych warunkach np.
    "rozporządzenia") zawierają rysunki - dlaczego tak jest (o ile jest)?

    Pozdr-
    -Rowerex

  • 2. Data: 2019-12-06 18:00:01
    Temat: Re: Dlaczego prawo jest "tekstowe"?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]
    >warunkach np.
    >"rozporządzenia") zawierają rysunki - dlaczego tak jest (o ile jest)?

    W duzej czesci chyba tradycja, ale ... z samej natury temat prawa
    taki, ze jednak wiecej tu tresci niz obrazkow.

    A potem tradycyjny podzial - ustawa jest ogolna, a szczegoly kaze
    okreslic ministrowi.
    Wiec jak pasuje, to minister w rozporzadzeniu umieszcza obrazki.
    Jakeis wzory dokumentow, rysunki itp ...

    Z ustaw z obrazkiem ... ustawa o godle ?
    Co prawda orzełek w załączniku, ale do ustawy.

    I nuty hymnu. I ... tekst hymnu tez w załączniku. Ciekawe ...

    Te załączniki to być może zaszlosc historyczna mozliwosci drukarni.

    Swoja droga - jak drukowali rysunki w publikacjach naukowych 100 czy
    200 lat temu ?
    Albo w patentach ?

    Jakis miedzioryt ?

    J.

  • 3. Data: 2019-12-06 20:26:39
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2019-12-06 o 16:53, r...@o...pl pisze:
> [...]
    > "rozporządzenia") zawierają rysunki - dlaczego tak jest (o ile jest)?

    Chciałbyś, żeby to były komiksy?

    --
    animka

  • 4. Data: 2019-12-06 21:37:56
    Od: r...@o...pl

    W dniu piątek, 6 grudnia 2019 18:03:03 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    >
    > Te załączniki to być może zaszlosc historyczna mozliwosci drukarni.
    >
    > Swoja droga - jak drukowali rysunki w publikacjach naukowych 100 czy

    Na pl.misc.samochody piszesz o "suwaku" - jakiś upierdliwiec odpowiedziałby, że
    w polskim prawie nie istnieje ustawa zawierająca słowa "suwak" lub "zamek"
    (może po za "Ustawą o Zamkach Błyskawicznych" ;) - ale akurat ta zmiana w tej
    ustawie aż by się prosiła o wyjaśnienie rysunkowe...

    Ale cóż - skoro istnieje wynikająca z "tradycji" konieczność użycia wyłącznie
    "pisma fonetycznego" do zapisu prawa, to mamy zapis "czysto fonetyczny" - a co
    gdybyśmy żyli w kulturze posługującej się pismem obrazkowym?

    W dyskusji ktoś zauważył, że tekst przepisu o "suwaku" (nie zawierający słowa
    "suwak") jest "tragicznie napisany" - ciekawe czy posłowie uchwalający przepis
    dobrze rozumieli tekst i czy zarówno owi posłowie jak i zwykły śmiertelnik nie
    zrozumieliby tekstu lepiej widząc rysunek, choćby w najmniejszym stopniu
    przypominający ów "suwak".

    Zrozumiałość zdań wielokrotnie podrzędnie, współrzędnie, tudzież cholernie
    złożonych w zapisie fonetycznym, może być "nieco" trudna - nie wspominając o
    różnych interpretacjach z powodu "niefortunnie" postawionego przecinka....

    Być może tekst w zapisie fonetycznym jest łatwiejszy do "procedowania" - po
    prostu wystarczy omawiany przepis przeczytać, zapewne czytając wszystko
    "fonetycznie", łącznie ze znakami interpunkcyjnymi, czyli prelegent mówi
    "kropka", "przecinek", "myślnik", "nawias" (rozróżniając otwarcie i zamknięcie?
    ;-)

    Weźmy 100 Polaków, dajmy im do ręki znowelizowane Prawo o Ruchu Drogowym i
    postawmy dwa zadania:
    Zad.1: Proszę znaleźć przepis o "jeździe na suwak"
    Zad.2: Proszę go zinterpretować za pomocą jakiegoś rysunku
    A dla osób z "wyższym wykształceniem" dodatkowo zadanie nr.3: Proszę znaleźć
    i zinterpretować rysunkowo przepis o "korytarzu życia"

    Jakie byłyby wyniki po 15 lub 30 minutach?

    Pozdr-
    -Rowerex

  • 5. Data: 2019-12-06 22:23:45
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 06.12.2019 o 20:26, Animka pisze:

    > Chciałbyś, żeby to były komiksy?

    komiksy są niezwykle popularne w Belgii:)

  • 6. Data: 2019-12-06 22:32:39
    Od: r...@o...pl

    W dniu piątek, 6 grudnia 2019 22:07:46 UTC+1 użytkownik Animka napisał:

    > Chciałbyś, żeby to były komiksy?

    Naprawdę zabawne :) Zapytam więc inaczej:

    Załóżmy, że istnieje nieskończenie wiele Wszechświatów równoległych w których
    obowiązują takie same prawa matematyki, logiki i fizyki jak w naszym, ale tam
    od zarania dziejów prawo pisano obrazkowo, nawet mimo wykształcenia pisma
    fonetycznego np. przez tamtejszych Rzymian, którzy to tamtejsi Rzymianie swoje
    prawa również pisali bardziej obrazkowo, niż tekstowo (fakt nr 1), a do tego
    owi tamtejsi Rzymianie nie zrobili "cywilizacyjnego błędu" i od razu przyjęli
    odpowiednik dzisiejszych "cyfr arabskich" zamiast idiotycznych "cyfr rzymskich"
    (fakt nr 2 ;-)

    Zapewne fakt nr 2 spowodowałby, że tamtejszy Rzym by nie upadł i panował
    tysiące, miliony lat ;-)

    Ale co do faktu nr 1 - czy w dowolnym równoległym Wszechświecie z
    istotami rozumnymi posługującymi się fonetycznym zapisem języka mówionego,
    prawo byłoby bezwzględnie pisane językiem fonetycznym, gdyż jest podstawowy
    aksjomat niewymagający dowodu?

    A gdyby tak nakazać pisanie dowodów matematycznych wyłącznie fonetycznie bez
    żadnych znaków matematycznych?

    Pozdr-
    -Rowerex

  • 7. Data: 2019-12-07 00:43:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-12-06, r...@o...pl <r...@o...pl> wrote:
> [...]
    > "rozporządzenia") zawierają rysunki - dlaczego tak jest (o ile jest)?

    Wydaje mi się, że tego typu język (pisany) zawiera w miarę optymalny
    poziom abstrakcji znaczeniowej (uogólnień). Obrazki są prawie zawsze
    dużo bardziej konkretne i dość trudno MZ byłoby konstruować ogólne
    przepisy w oparciu o ilustracje graficzne.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2019-12-09 15:01:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik rowerex napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

> [...]
    >zmiana w tej
    >ustawie aż by się prosiła o wyjaśnienie rysunkowe...

    Hm, na rysunku moze bys i wytlumaczyl o co chodzi, ale to wszyscy
    wiedza :-)
    Tu trzeba precyzji - kto komu i kiedy ma ustapic.

    Nawiasem mowiac - wprowadzili taki znak/tablice z wyjasnieniem - nie
    dziala.
    Znak nawiasem mowiac nie wiem czy nie nielegalny - w sensie -
    wprowadzili do rozporzadzenia, czy to tylko radosna tworczosc
    drogowcow ?

> [...]

    >wspominając o
    >różnych interpretacjach z powodu "niefortunnie" postawionego

    Znasz moze niemiecki i to jeszcze dobrze ?

    https://www.bussgeldkatalog.org/reissverschlussverfa
    hren/

    "Ist auf Straßen mit mehreren Fahrstreifen für eine Richtung das
    durchgehende Befahren eines Fahrstreifens nicht möglich oder endet ein
    Fahrstreifen, ist den am Weiterfahren gehinderten Fahrzeugen der
    Übergang auf den benachbarten Fahrstreifen in der Weise zu
    ermöglichen, dass sich diese Fahrzeuge unmittelbar vor Beginn der
    Verengung jeweils im Wechsel nach einem auf dem durchgehenden
    Fahrstreifen fahrenden Fahrzeug einordnen können
    (Reißverschlussverfahren)."

    To jest wielokrotnie podrzedne :-)

> [...]
    >znaleźć
    >i zinterpretować rysunkowo przepis o "korytarzu życia"
    >Jakie byłyby wyniki po 15 lub 30 minutach?

    Z korytarzem wzglednie proste, ale znalezc na tych kilkuset stronach
    na papierze nielatwo.
    Na komputerze troche szybciej.

    No ale taka juz tradycja naszego prawa - inaczej sie nazywa
    popularnie, inaczej w ustawie ...

    J.

  • 9. Data: 2019-12-21 21:22:45
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Wtedy trzech prawników spierałoby się ile to jest dwa razy dwa i dlaczego nie.

    -----

  • 10. Data: 2019-12-23 10:07:37
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-12-21 o 21:22, ąćęłńóśźż pisze:
    > Wtedy trzech prawników spierałoby się ile to jest dwa razy dwa i
    > dlaczego nie.

    w matematyce w zależności w jakim ciele/rupie wykonywane są operacje,
    wynik może być różny, więc przykład nie do końca trafiony moim zdaniem :)

    --
    http://kaczus.ppa.pl