  • 1. Data: 2016-07-04 19:40:58
    Temat: Dlaczego tak (nie) działa autofokus?
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    Witam,

    Pytam z czystej ciekawości, może ktoś zna odpowiedź lub przynajmniej ma
    jakąś hipotezę. Jest korpus Olympus Pen E-PL7. Do niego podpinam dwa
    obiektywy - kitowy 14-42 IIR f/3,5-5,6, z którym był kupiony, i
    Panasonika 14-140 f/3,5-5,6. Na krótkim końcu obiektywy mają jednakową
    ogniskową i światło. Jakość obrazu jest porównywalna, zwłaszcza w środku
    kadru obiektywy są całkiem ostre nawet w pełni otwarte. Kontrast, flary
    też są na oko porównywalne. Niby wszystko jest takie same - no, Panas
    wolniej ostrzy, ale autofokus ma do udźwignięcia znacznie więcej szkła.
    Natomiast są sceny o niskim kontraście (zupełnie statyczne, nic się nie
    rusza), kiedy kit Olympusa ustawia ostrość bez problemów, a Panas
    ostrości ustawić w ogóle nie potrafi, jeździ w te i z powrotem i
    rezygnuje. Przy czym ręcznie łatwo mogę ustawić ostrość, dobrze widać,
    kiedy obraz robi się maksymalnie ostry.

    Dlaczego tak jest?

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 2. Data: 2016-07-05 09:19:10
    Temat: Re: Dlaczego tak (nie) działa autofokus?
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 4. Juli 2016 19:41:00 UTC+2 schrieb Uncle Pete:
> [...]
    > ostrości ustawić w ogóle nie potrafi, jeździ w te i z powrotem i
    > rezygnuje. Przy czym ręcznie łatwo mogę ustawić ostrość, dobrze widać,

    hipoteza:
    silnik w napedzie AF pracuje zawsze skokowo ,czy to jest silnik liniowy , czy krokowy
    czy pierscieniowy us zawsze wkonuje pewn liczba impulsow - do przodu/ tylo lub prawo
    lewo.
    Wielkosc jednego kroku ma znaczenie dla szybkosci i precyzji i dokladnosc ostrzenia.
    najmniejszy krok wykonany przez ten silnik w panasoniku jest dla olympusa za duzy.
    przeskakuje za daleko i szuka dalej. I tak moze szukac kika razy , az przypadkowo po
    ilus tam probach zatrzyma sie w miejscu , dla ktorego kontrast zostanie uznany za
    prawidlowy ( prawidlowe wyostrzenie)
    im wiekszy krok tym szybsze ale mniej dokladne ostrzenie.
    Im wieksze powiekszenie , czyli dluzsza ogniskowa tym krok powinen byc mniejszy.

    Jesli na krotkim koncu panasonik nie ma wiekszych problemow ze znalezieniem ostrosci
    , natomiast ma na dlugim koncu , to jest to niemal pewnik.

    Jesli na obydwu koncach ma takie same problemy , to jest to bardzo prawdopodobna
    przyczyna. Wymagalo by to dokladniejszej obserwacji.

    Tak sie dzieje czesto z wieloma obiektywami , po nalozeniu zbyt silnych konwertorow ,
    czyli jesli ogniskowa jest zbyt dluga niz przewidywali konstruktorzy , kro jest za
    duzy dla danego powiekszenia , AF kilkakrotnie przebiega skale , az przypadkowo
    zatrzyma sie po wielu probach w prawidlowym miejscu. Wowczas uklad analizy syganlu
    uznaje ze jest ok.

  • 3. Data: 2016-07-05 20:59:15
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    prawidlowy ( prawidlowe wyostrzenie)
    > im wiekszy krok tym szybsze ale mniej dokladne ostrzenie.

    O, to może mieć sens, ciekaw jestem, jak te dwa obiektywy zachowują się
    z korpusem Pansonika, który może uwzględniać zwiększony krok silnika AF
    u 14-140. Zwłaszcza że nowsze korpusy Panasa mają jakiś nowy patent po
    charakterze rozmycia podpowiadający, w którą stronę należy kręcić silnik
    AF. Przy okazji wymyśliłem jeszcze jedną hipotezę: przy tym samym kroku
    silnika, co w obiektywie Olympusa, ruchome elementy w 14-140 mają
    większą wagę, a zatem bezwładność, więc łatwiej jest przeskoczyć przez
    optymalny punkt.

> [...]

    > Jesli na krotkim koncu panasonik nie ma wiekszych problemow ze znalezieniem
    ostrosci , natomiast ma na dlugim koncu , to jest to niemal pewnik.

    Nie od razu połapałem się, o co Ci chodzi, ale w końcu zrozumiałem :)
    Tyle że wydaje mi się, że niezależnie od wielkości najmniejszego kroku
    silnika AF, na długim końcu zoomy generalnie i tak mają większe problemy
    z ostrzeniem: zazwyczaj mają dużo mniejsze światło, są bardziej podatne
    na wibracje rąk, obiekty w kadrze poruszają się relatywnie szybciej,
    mogą znacznie spaść kontrast i rozdzielczość itp. Generalnie na krótkim
    końcu ten Panasonik ostrzy całkiem pewnie (na długim odczuwalnie gorzej,
    ale tragedii nie ma), ale właśnie znalazłem sytuację, kiedy wykłada się
    wcześniej, niż kit Olympusa.

    Piotr

  • 4. Data: 2016-07-06 16:49:50
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > silnika AF, na długim końcu zoomy generalnie i tak mają większe problemy
    > z ostrzeniem: zazwyczaj mają dużo mniejsze światło, są bardziej podatne

    jednak nie.
    spadek jasnosci rzedu 1 - 2 ev nie odgrywa wiekszej roli , drznie rak jest zbyt wolne
    zeby bylo decydujace. na dlugim koncu jednak AF ma lepsze warunki pracy , wystepuje
    dwa przeciwstawne czynniki.
    Zmniejszenie ewentualnie swiatla jest skutkiem zmniejszenia srednicy zrenicy
    wyjsciowej , a wlasciwie zawezenia stozka padajaceggo na sensor swiatla , co utrudnia
    pomiar , gdyz zmniejsza baze pomiarowa w detekcji fazy - jest to wplyw negatywny .
    natomiast pozytywny wplyw jest wskutek zwiekszenia obrazu , czyli rozdzielczosci
    skanowania obiektu , przez co analiza staje sie latwiejsza.
    w sumie tele powinny lepiej ostrzyc na dlugim koncu ( dla obiektow nieruchomych).

    wymagana jest jednak wieksza gestosc kroku , to mozna pogladowo latwo wyjasnic.
    wplyw zmiany odleglosci na zmiany glebi ostrosci , czyli wzrost obszaru nieostrosci
    jest mniejszy niz wskutek zmiany dlugosci ogniskowej.

    jesli element ostrzacy ma krok powiedzmy 0,1 mm i taki bedzie blad ostrzenia to na
    krotkiej ogniskowej nieostrosc bedzie mniejsza niz na dlugiej ogniskowej.

    mowiac pogladowo wieksze powiekszenie obrazu powoduje wieksze powiekszenie
    nieostrosci. dlatego krok dla tele musi byc gestszy.

    jesli obiektyw nie ma wiekszych trudnosci na krotkiej ogniskowej , natomiat
    obserwujesz je na dlugiej , jest to na pewno mozliwa przyczyna.