  • 1. Data: 2017-06-26 17:03:15
    Temat: Dlaczego uszkodziłem akumulatorki?
    Od: Agent0700 <k...@w...pl>

    Witam

    Miałem we wkrętarce 4 akumulatorki 18650 połączone szeregowo co daje 14,4 V.

    Żadnej elektroniki bo się popaliła :-)

    I te 4 aku szeregowo w celu naładowania podłączyłem do zasilacza 15V
    przez małą żarówkę 12V szeregowo. Ładowało się tak nie raz i wszystko
    było dobrze, jak żarówka już słabo świeciła to znaczy, że prąd
    przestawał płynąć i odłączałem ładowanie.

    Ale ostatniom razem zrobiło się małe PYK ledwo słyszalne i aku zostały
    uszkodzone, 2 sztuki nie mają w ogóle napięcia a 2 sztuki mają z pół volta.

    I teraz pytanie, można tak ładować te baterie?

    Co się złego im stało podczas ładowania?

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 2. Data: 2017-06-26 17:43:41
    Temat: Re: Dlaczego uszkodziłem akumulatorki?
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-06-26 o 17:03, Agent0700 pisze:
> [...]
    >
    > I teraz pytanie, można tak ładować te baterie?
    >
    > Co się złego im stało podczas ładowania?

    Zabrakło balansowania.

    Obrazowo i niezbyt zgodnie z prawdą:

    Jeśli dwa ogniwa miały po pół volta - razem 1 volt, to pozostałe 14V
    poszło po połowie na dwa kolejne ogniwa, czyli każe mogło dostać 6V.

    Żarówka ograniczała tylko prąd, nie napięcie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2017-06-26 18:34:08
    Od: Agent0700 <k...@w...pl>

> [...]
    > poszło po połowie na dwa kolejne ogniwa, czyli każe mogło dostać 6V.
    >
    > Żarówka ograniczała tylko prąd, nie napięcie.

    rozumiem to co napisałeś, czyli trzeba ładować każde ogniwo oddzielnie?

  • 4. Data: 2017-06-26 18:42:17
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 26.06.2017 o 18:34, Agent0700 pisze:

    > rozumiem to co napisałeś, czyli trzeba ładować każde ogniwo oddzielnie?

    Porządne ładowarki tak właśnie robią. Alternatywą jest stosowanie balansera.

    P.P.

  • 5. Data: 2017-06-26 18:46:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >poszło po połowie na dwa kolejne ogniwa, czyli każe mogło dostać 6V.
    >Żarówka ograniczała tylko prąd, nie napięcie.

    ale troche malo prawdopodobne, aby w czasie ladowania dwa ogniwa mialy
    po pol V.

    Chyba, ze bateria dlugo lezala, dwa ogniwa sie rozladowaly prawie
    calkowicie ...

    P.S. a co sie dzieje przy rozladowaniu ? (12min)
    https://www.youtube.com/watch?v=0tGK1nqXr28

    Zwykly efekt termiczny i zagotowanie elektrolitu ?

    P.S. 500 A ?

    J.

  • 6. Data: 2017-06-26 18:50:05
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    > Żadnej elektroniki bo się popaliła :-)
    W takim przypadku trzeba kupić ogniwa "z zabezpieczeniem", które mają elektronikę w
    środku. Takie ogniwa trzeba ładować oddzielnie. Ładując je za pomocą prymitywnej
    ładowarki, w której mierzy się napięcie "na oko" gdy żaróweczka przygaśnie jest
    bardzo niebezpieczne bo z pewnością może doprowadzić do przeładowania ze wszystkimi
    tego skutkami - nawet wybuch! Jedno ogniwo podczas ładowania nie może mieć więcej niż
    4,2V bo może być !!BUM!!
    Poczytaj to:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Akumulator_litowo-jono
    wy

    albo wpisz w Google:
    "akumulator 18650 Li-ion z zabezpieczeniem"

  • 7. Data: 2017-06-26 20:29:31
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Porządne ładowarki tak właśnie robią. Alternatywą jest stosowanie

    ja stosuje inne wyjście. wyobraź sobie, ze masz (powiedzmy) 4 osobne
    ogniwa w obudowie wkręcarki, ale nigdzie nie podłączone. z
    wyprowadzeniami na zewnątrz obudowy. połączasz do nich 4 osobne
    ładowarki, każda po 1usd, zasilane z dowolnego zasilacza 5v. każda z
    ładowarek ładuje jedno ogniwo. po naładowaniu odłączasz ładowarki, znowu
    wyprowadzenia akumulatorków są nigdzie nie podłączone. łączysz je za
    pomocą specjalnie spreparowanej wtyczki, tak aby uzyskac połączenie
    szeregowe.
    po kija ta kombinacja? pierwsze to cena. drugie to fakt, że jeśli jeden
    z akumulatorków nie domaga, łatwo to zauważyć, po różnicy czasu ładowania.

    ToMasz

    Ps. jedna taka "ładowarka" u mnie ładuje kilka urządzeń. co ciekawe
    (albo oczywiste) jest jej obojętne czy ładuje 2,3 czy 4 akumulatorki.

  • 8. Data: 2017-06-26 21:15:22
    Od: Agent0700 <k...@w...pl>

    > po kija ta kombinacja? pierwsze to cena. drugie to fakt, że jeśli jeden
    > z akumulatorków nie domaga, łatwo to zauważyć, po różnicy czasu ładowania.

    Znalazłem ładowarki o których mówisz po 1,8 zł :-)

    Chyba tak właśnie zrobię.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 9. Data: 2017-06-26 22:43:04
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 26.06.2017 o 21:15, Agent0700 pisze:

    > Znalazłem ładowarki o których mówisz po 1,8 zł :-)
    >
    > Chyba tak właśnie zrobię.

    ja swoje wkleiłem do wewnątrz "kwadratowej" (aluminiowej)rurki o
    długości 4mm. (bo grzały się znacząco) Jako gniazda/ wtyczki użyłem
    molexów. mam pełno starych dysków, cdromów z których odzyskałem gniazda
    i wytyczek ze starych zasilaczy. para dwa gniazda 8 bolców - jest w
    każdym urządzeniu. para wtyczek z zasilacza w ładowarce

  • 10. Data: 2017-06-27 08:10:49
    Od: Yakhub <a...@a...aa>

    Dnia Mon, 26 Jun 2017 21:15:22 +0200, Agent0700 napisał(a):

    > Znalazłem ładowarki o których mówisz po 1,8 zł :-)

    Można prosić link? Od dluższego czasu chcę wskrzesić tak padniętą
    wkrętarkę, ale nie mogę się jakoś za to zabrać.

    --
    Yakhub