  • 1. Data: 2018-06-11 22:53:34
    Temat: Dlaczego wokół elementów SMD robi się taki osad?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Po czyszczeniu po lutowaniu smd płytki środkiem do czyszczenia PCB
    wokół elementów robi się taki biały osad:

    http://83.220.108.211/bins/flux.jpg

    Skąd się bierze ten osad? Czy to osad od środka czyszczącego (IPA
    kontakt LR) czy pozostałość częściowo rozpuszczonego topnika? Ten
    osad (skrobajac) odchodzi płatami, wygląda jakby środek czyszczący go
    nie rozpuszczał.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2018-06-12 13:13:22
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2018-06-11 o 22:53, Marek pisze:
> [...]
    > kontakt LR) czy pozostałość częściowo rozpuszczonego  topnika? Ten osad
    > (skrobajac) odchodzi płatami, wygląda jakby środek czyszczący go nie

    Jakiego topnika używałeś? Czy to rozpuszcza się w wodzie?

    P.P.

  • 3. Data: 2018-06-12 23:09:22
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Mnie się robi osad pomiędzy pinami blisko siebie - np. scalaków. Czasem
    też na padach. Taki biały, coś jak parafina.

    Lutuję pastą KOKI, myję dość drogim (bodajże KYZEN) środkiem dedykowanym
    do PCB w myjce ultradźwiękowej, w temperaturze 50-60 st.C

    Zwiększając temperaturę i stężenie środka ( powyżej tego, co zaleca
    producent środka myjącego ) to się trochę ten osad zmniejsza. Ale
    całkiem jakoś nie udaje się tego wyeliminować.

    Też jestem ciekawe dlaczego.

  • 4. Data: 2018-06-13 07:55:32
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2018-06-12 o 23:09, sundayman pisze:
> [...]
    > producent środka myjącego ) to się trochę ten osad zmniejsza. Ale
    > całkiem jakoś nie udaje się tego wyeliminować.

    To, co napiszę, wygląda kretyńsko, ale naprawdę działa. Zmywarka do
    naczyń, na normalny program z normalnym środkiem do mycia garów.

    P.P.

  • 5. Data: 2018-06-13 09:55:37
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > To, co napiszę, wygląda kretyńsko, ale naprawdę działa. Zmywarka do
    > naczyń, na normalny program z normalnym środkiem do mycia garów.

    Kretyńskie nie jest, niejednokrotnie już myłem pod ciepłą wodą uwalone
    płyty elektroniki a potem tylko suszenie (czasami w piekarniku na 120
    stopni)

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2018-06-13 13:17:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 12 Jun 2018 13:13:22 +0200, Paweł Pawłowicz
    > Jakiego topnika używałeś? Czy to rozpuszcza się w wodzie?

    Używam tego:
    https://www.tme.eu/pl/details/anclf4300tf_35/topniki
    /amtech/lf-4300-tf/

    To jest topnik kalafoniowy. Dobrze zwilża, ale niestety ma tendencję
    do żużlowania sie i pozostawiamia trudno zmywalnych resztek.
    Wcześniej używałem rf800 , to chyba też kalafoniowy. Mniej brudzi ale
    gorzej zwilża bo szybciej odparowuje.
    A możesz polecić inny topnik? Taki by dobrze zwilżał ale nie
    odparowywał szybko, czyli bardziej gęsty a nie płynny., nie musi
    być kalafoniowy, chociaż chyba najlepsze (co do ułatwiania procesu
    lutowania) są kalafoniowe choć z natury bardziej brudzą...

    --
    Marek

  • 7. Data: 2018-06-13 13:20:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 13 Jun 2018 07:55:32 +0200, Paweł Pawłowicz
    > To, co napiszę, wygląda kretyńsko, ale naprawdę działa. Zmywarka do
    > naczyń, na normalny program z normalnym środkiem do mycia garów.

    Heh, spróbuje ale co np. z delikatnymi modułami np. GSM które mają
    otworki w obudowie, jak tam do środka naleciałości syfu...? To
    raczej chyba trzeba precyzyinie ręcznie czyścić....

    --
    Marek