  • 1. Data: 2018-02-12 00:03:07
    Temat: Dławik do buck/boost
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Potrzebuję dławika 10uH/6A, możliwie małego. Według Arnold
    Designs teoretycznie rdzeń MSS o średnicy 12,5mm do tego
    wystarczy, ale ja chcę 400kHz. Jest sens tego sendusta tak
    wysoko pędzić? Gotowy dławik Ferystera ma specyfikację do
    300kHz, ale na stronie Micrometals piszą, że rdzeń daje
    radę do megaherców i specyfikują straty przy 500kHz. To
    komu mam wierzyć? Jeśli nie MSS, to co?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2018-02-12 07:56:45
    Temat: Re: Dławik do buck/boost
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, February 12, 2018, 12:03:07 AM, you wrote:

> [...]
    > 300kHz, ale na stronie Micrometals piszą, że rdzeń daje
    > radę do megaherców i specyfikują straty przy 500kHz. To

    Trzeba policzyć straty w rdzeniu. A do tego trzeba znać napięcia i
    prądy w obwodzie dla najgorszego warunku, czyli dla największego ?I
    dławika.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2018-02-12 11:57:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > 300kHz, ale na stronie Micrometals piszą, że rdzeń daje
    > radę do megaherców i specyfikują straty przy 500kHz. To

    Ja bym zaczynał od czegoś typu (chyba, że to zbyt duże):
    http://katalog.we-online.de/pbs/datasheet/74477010.p
    df

    Ale ja nigdy nie stosowałem dławików na granicach możliwości i nie
    liczyłem strat w rdzeniach.
    Dławiki 12x12x8 stosuję z częstotliwością w okolicy 400kHz, ale w
    pobliże nasycenia to moje układy dochodzą być może tylko w czasie startu.
    P.G.

  • 4. Data: 2018-02-12 11:59:57
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-02-12 o 11:57, Piotr Gałka pisze:

    > Ja bym zaczynał od czegoś typu (chyba, że to zbyt duże):
    > http://katalog.we-online.de/pbs/datasheet/74477010.p
    df

    Nieco wyższy (7447709100) ma Isat 10.5A.
    P.G.

  • 5. Data: 2018-02-12 13:00:05
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Trzeba policzyć straty w rdzeniu. A do tego trzeba znać napięcia i
    > prądy w obwodzie dla najgorszego warunku, czyli dla największego ?I
    > dławika.

    Dzięki za odpowiedź, Roman. Konkretnie chodzi o uniwersalną
    przetwornicę synchroniczną (konfigurowalną podłączonym kabelkiem)
    na LTC3780. Zakładam V_in=10..16V, V_out=5..24V, I_out=3A.
    Przyjąłem f=400kHz i ?IL=30%, co z wzorów w PDF daje L>=10uH.

    Układ jest dostępny w LTSpice, więc dla najgorszego przypadku mam
    takie dane: prąd średni 6,8A, ?I=1.5A (boost). W trybie buck prądy
    są pomijalne w stosunku do boost. Prąd maksymalny to jednak 7.5A,
    a nie 6A, jak błędnie założyłem.

    Ze względu na utrudnione warunki chłodzenia układ ma rozpraszać
    jak najmniej ciepła do otoczenia. Sprawność sama w sobie ma
    drugorzędne znaczenie. Są dla mnie istotne wymiary dławika,
    ale głównie zależy mi na małej wysokości przetwornicy.
    Prawdopodobnie wystąpi ona "gościnnie" na płytce czterowarstwowej.
    Opcje są więc takie:

    1. Samoróbka na MSS śr. 16mm.
    2. Samoróbka na MPP śr. 16mm.
    3. Samoróbka na rdzeniu E16 z 3F3 ze szczeliną.
    4. Gotowy dławik SMD na te prądy.

    Problem polega na tym, że tylko w punkcie 3. częstotliwość
    materiału jest dobrze określona, z dokumentacji rdzeni proszkowych
    nie umiem tego wyczytać. Warto dopłacić do MPP?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2018-02-12 13:12:11
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Ja bym zaczynał od czegoś typu (chyba, że to zbyt duże):
    > http://katalog.we-online.de/pbs/datasheet/74477010.p
    df

    Rozmiary są OK, nawet nieco większy zniosę (i muszę, bo się
    pomyliłem i prąd pracy nie może być niższy niż 7.5A, a to i tak
    jest na styk). Problem w tym, że nie wiadomo, czym i na czym
    to jest nawijane. Bywają m.in. fajne dławiki nawijane profilami
    nawojowymi (płaski drut), ale przy 400kHz efekt naskórkowy
    jest bardzo istotny (103um). W samoróbce (potrzebuję 4 sztuki)
    mogę zrobić dławik z dobrze wyspecyfikowanych materiałów, do
    zastosowań hardcore np. mam trochę licy 180x0.1.

    > Dławiki 12x12x8 stosuję z częstotliwością w okolicy 400kHz, ale w
    > pobliże nasycenia to moje układy dochodzą być może tylko w czasie startu.

    I nie grzeją Ci się nadmiernie te cewki?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2018-02-12 13:52:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > startu.
    >
    > I nie grzeją Ci się nadmiernie te cewki?

    Napisałem, że nie zbliżam się do maksymalnych prądów w normalnej pracy a
    tylko może w czasie startu.

    Stosuję LM5017, którego ogranicznik prądu działa w zakresie 0.7A do 1.3A.

    Dlatego wybieram dławik z co najmniej 1.3A prądem nasycenia, ale w
    normalnej pracy średni prąd w nim jest rzędu 400mA więc nie ma powodu do
    grzania się.
    P.G.

  • 8. Data: 2018-02-14 11:40:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

> [...]
    > takie dane: prąd średni 6,8A, ?I=1.5A (boost). W trybie buck prądy
    > są pomijalne w stosunku do boost. Prąd maksymalny to jednak 7.5A,

    Dla rdzenia MS-065075-2 i 17 zwojów straty w rdzeniu to 0.26W, dla MPP - 0.25W -
    nie warto dopłacać.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2018-02-14 11:52:48
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Dla rdzenia MS-065075-2 i 17 zwojów straty w rdzeniu to 0.26W, dla MPP - 0.25W -
    > nie warto dopłacać.

    Dziękuję!

    Pozdrawiam, Piotr