  • 1. Data: 2018-01-14 00:32:50
    Temat: Do Pszemola - jeżdżę po Tadżykistanie #2
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam Was,

    Ten wątek adresowany jest do uczestników poprzedniej dyskusji o tym
    samym tytule. Tak jak obiecałem w tamtym wątku - podzielę się
    informacjami jakie zdobyłem dziś na kursie doskonalenia techniki jazdy.
    Kurs był indywidualny. Może dla zainteresowanych wspomnę, że objął on
    następujące zagadnienia:

    1. Jazda po torze wyścigowym - strategia pokonywania ostrych zakrętów
    (praktycznie non stop w poślizgu), standardowa jazda slalomem między
    pachołkami na granicy przyczepności.
    2. Jazda po lodzie - coś w rodzaju testu łosia, poznanie wpływu
    prędkości na drogę hamowania (robi wrażenie), zasady współpracy kierowcy
    z systemami kontroli trakcji (u mnie ESP - też robi wrażenie, a tego w
    instrukcji auta nie ma).
    3. Teoria - ten punkt jest powiązany z wątkiem. Wykupiłem godzinę na
    przedyskutowanie m.in. wątków z naszej poprzedniej dyskusji. W praktyce
    zajęło to chyba ze 3h. Okazało się bowiem, że instruktor robi za
    rzeczoznawcę dla sądów przy kolizjach. Tego nie mogłem odpuścić.

    Oto _opinie_ (podkreślam to słowo) jakie usłyszałem.

    1. Temat obszaru skrzyżowania i ew kolizji. Link dla przypomnienia:

    http://i.iplsc.com/ktory-pojazd-ma-w-tej-sytuacji-pi
    erwszenstwo/00071UCL5YE6KGKI-C122-F4.jpg

    Temat nierozstrzygnięty w przepisach z powodu braku definicji
    "połączenia", "rozwidlenia". Słowem - dochodzi do kolizji, sprawa w
    sądzie, biegły #1 mówi A, biegły #2 mówi B, sąd zatrudnia biegłego #3,
    jeśli powie A, to wygrywa A. Taka jest praktyka. Sytuacji identycznych
    do w/w jest multum w sądach. Jeśli ktoś ma dostęp do statystyk orzeczeń
    A vs B w tej sprawie to może to będzie wyrocznią jak jeździć.

    Konsekwencja #1
    W zależności od humoru biegłego nie wolno/wolno wyprzedzać w takich
    miejscach, nawet jeśli wjazd ma 1km długości.

    Konsekwencja #2
    Sprawa się komplikuje w przypadku gdy wjazd staje się też zjazdem.
    Nigdzie nie jest napisane do jakiego punktu jest to wjazd i obowiązuje
    "ustąp pierwszeństwa". Warianty mamy 3: obowiązuje ono do miejsca
    fizycznego zetknięcia wjazdu z główną drogą, obowiązuje ono do losowo
    wybranego punktu pomiędzy, obowiązuje ono do końca. Losujcie sobie
    słuszny wariant.

    Konsekwencja #3
    Wracając do domu przyglądałem się jednemu z wjazdo-zjazdów na obwodnicy
    3miejskiej. Jest on naprawdę dłuuuuugi. Jeśli założyć, że skrzyżowanie
    jest tak samo długie, to mimo tego, że jest tam mnóstwo pasów
    oddzielonych taką czy siaką linią, to wyprzedzać nie wolno. Co ciekawe,
    Ci na lewym pasie wcale nie muszą wiedzieć, że są na skrzyżowaniu. Znak
    A-6d widoczny jest tylko dla jadących prawym pasem. Gdy jakaś ciężarówka
    go przysłoni, to macie pecha. Trzeba będzie zapłacić mandat za
    wyprzedzanie na skrzyżowaniu. No chyba, ze traficie na
    policjanta/biegłego, który ma odmienne zdanie.

    2. Temat wyprzedzania 3cim pasem do jego końca (np. na obwodnicy 3miejskiej)

    Chodzi o to czy zjeżdżać z tego pasa w środku / na końcu i inne warianty.

    A więc próba zjechania z pasa gdzieś w jego połowie jest zwykle
    przyczyną korków. Nie powinno się tego czynić, ale... jazda do końca i
    zjazd na pas prawy wymusza zmianę pasa. Obowiązują przepisy dla zmiany
    pasa _póki co_. Dojedziesz do końca, burak #1, #2, #N uzna Cię za
    cwaniaka - stoisz i czekasz. Ponoć w 3cim kwartale tego roku buraki z
    prawego pasa otrzymają zapis w PoRD nakazującym im jazdę na suwak
    (wreszcie). Buraki nie przestrzegające tego otrzymają mandat i punkty
    karne. Panowie i Panie (o ile choć jedna tu się znajdzie), kamerki w ruch!

    Teraz tematy nie powiązane z poprzednim wątkiem, a które mogę się przydać.

    3. Odśnieżanie auta + włączony silnik w tym czasie.
    Jeśli nie parkujemy na drodze publicznej lub drodze wewnętrznej
    oznaczonej jako strefa zamieszkania lub strefa ruchu, to możemy
    odśnieżać sobie auto przy włączonym silniku dowolnie długo. Czyli np. na
    parkingach osiedlowych itp.

    4. Wyprzedzanie na drodze 2 jezdniowej, 2 pasmowej z rozdzielonymi
    kierunkami ruchu przez barierki, poza obszarem zabudowanym.

    Zanim coś napiszę: popatrzcie w Google Maps na początek obwodnicy od
    strony Gdyni. Ten przypadek przytaczam. Wolną czy nie wolno wyprzedzać
    prawym?

    Skoro już odpowiedzieliście sobie, to powiem... że wolno!!! Do dziś
    byłem przekonany, że nie wolno. A wynika to z art. 24 ust. 10. Jeśli
    poruszamy się jezdnią jednokierunkową (podpunkt 1) to wolno wyprzedzać
    prawą. Droga dwujezdniowa, czyli taka, która rozdzielona jest pasem
    zieleni czy barierkami ma dwie _jezdnie_ jednokierunkowe. Jeśli
    rozdzielenie jest np. podwójną linią ciągłą, to nie wolno wyprzedzać
    prawą stroną.

    Tu jest rysunek obrazujący sytuację:
    http://oskduet.pl/sites/oskduet/files/myimages/123/1
    def_jezdnia.jpg

    Podsumowanie
    To nie są moje opinie, nie dyskutujecie ze mną w powyższych kwestiach.
    Dzielę się jedynie tym, co usłyszałem dziś.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2018-01-14 09:58:58
    Temat: Re: Do Pszemola - jeżdżę po Tadżykistanie #2
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 14.01.2018 o 00:32, Marek S pisze:

    > Konsekwencja #3
    > Wracając do domu przyglądałem się jednemu z wjazdo-zjazdów na obwodnicy
    > 3miejskiej. Jest on naprawdę dłuuuuugi. Jeśli założyć, że skrzyżowanie
    > jest tak samo długie,

    To warszawska S8 od powązkowskiej do marek byłaby jednym wielkim
    skrzyżowaniem;)

> [...]
    > zjazd na pas prawy wymusza zmianę pasa. Obowiązują przepisy dla zmiany
    > pasa _póki co_. Dojedziesz do końca, burak #1, #2, #N uzna Cię za

    Kurcze na palcach jednej ręki mógłbym policzyć sytuacje, gdzie ktoś mnie
    nie chciał wpuścić. Gdzie wy jeżdzicie? A w Tadżykistanie;)

> [...]
    >
    > Zanim coś napiszę: popatrzcie w Google Maps na początek obwodnicy od
    > strony Gdyni. Ten przypadek przytaczam. Wolną czy nie wolno wyprzedzać

    Jak są wyznaczone pasy to wolno praktycznie zawsze (o ile są dwa
    oczywiście, bo inaczej to by było poboczem;). Wyjątkiem jest droga po
    dwa pasy w każdą stronę bez rozdzielenia jezdni w niezabudowanym. Gdzieś
    podobno takie istnieją. Nawet ktoś kiedyś linka w mapsach zapodał, ale
    ja osobiście nigdy taką nie jechałem.

  • 3. Data: 2018-01-14 09:59:23
    Od: p...@g...com

    Temat nierozstrzygnięty w przepisach z powodu braku definicji "połączenia",
    "rozwidlenia".

    Wow i pomyśleć że 20 km na zachód gimnazjalista zdający na kartę rowerową radzi sobie
    z tematem ;-)

  • 4. Data: 2018-01-14 10:44:58
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

> [...]

    > prawym?
    >
    > Skoro już odpowiedzieliście sobie, to powiem... że wolno!!! Do dziś

    Żartujesz chyba?
    Przecież w takim przypadku to są dwie drogi jednokierunkowe, na których
    w przypadku dwóch pasów wolno wyprzedzać zawsze.
    Za krótko jesteś na grupie, jeśli miałeś wątpliwości - temat wałkowany
    1000 razy i tylko nuworysze się łapią na posiadanie wątpliwości. ;-)

  • 5. Data: 2018-01-14 13:15:35
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-01-14 o 00:32, Marek S pisze:
> [...]
    > prędkości na drogę hamowania (robi wrażenie), zasady współpracy kierowcy
    > z systemami kontroli trakcji (u mnie ESP - też robi wrażenie, a tego w

    Jak długi był to kurs?
    Jak on się ma do "starej" szkoły techniki doskonalenia jazdy?
    Czyli, dla przykładu, kilka zagadnień:
    - jazda "w tłumie" szybciej od innych (czyli punktem odniesienia nie
    jest droga, tylko inne pojazdy)
    - przebijanie się przez samochody blokujące drogę
    - zwroty i przewroty (np. przewrót Aaltonena)
    - zawracanie zwrotem
    O jeździe na dwóch kołach już raczej się zapomniało, analogicznie
    hamowania zarzucaniem auta też już się nie stosuje.

> [...]
    > zajęło to chyba ze 3h. Okazało się bowiem, że instruktor robi za
    > rzeczoznawcę dla sądów przy kolizjach. Tego nie mogłem odpuścić.

    Jedna tylko godzina teorii?
    To ile dni trwał ten kurs?

    Z młodych lat pamiętam, że kursy takie to były tygodnie lub miesiące -
    zależy, dla kogo: czy podstawowy dla milicji, czy bardziej zaawansowany
    dla służb specjalnych.

    Cena Twojego kursu?

    >(...)
    > 3. Odśnieżanie auta + włączony silnik w tym czasie.
    > (...)

    Jeden z moich pojazdów ma klasycznego jeszcze diesla, z komorą wstępną i
    z hydrauliczną automatyczną skrzynią biegów.
    On musi popracować, czasem nawet kilka minut przy dużym mrozie, zanim
    włączę bieg.

    Szkoda, że nie zapytałeś się o jeden aspekt:
    Zdalne uruchamianie samochodu celem rozgrzania go, gdy pojazd nie ma
    Webasto czy innego dogrzewacza. Rzecz powszechnie znana np. w
    Skandynawii czy na Alasce. Na Syberii auto odpala się jesienią, gasi
    wiosną ;)
    U nas nie wolno odchodzić od pracującego pojazdu. Ale nigdzie w
    przepisach IMO nie ma, że samochód sam sobie nie może odpalić silnika.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2018-01-14 13:53:05
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 14-01-2018 o 09:58, Shrek pisze:

    > Kurcze na palcach jednej ręki mógłbym policzyć sytuacje, gdzie ktoś mnie
    > nie chciał wpuścić. Gdzie wy jeżdzicie? A w Tadżykistanie;)

    Na obwodnicy 3miejsciej to częsta sytuacja. Oczywiście jeśli ruch jest
    mały, to nie ma kto blokować zjazdu z lewego na prawy. Przy dużym ruchu,
    gdy auta prawie stoją, normą jest, że trzeba szukać kierowcy, który wpuści.

    Ale nie o tym jest mowa lecz o przepisach. Jeszcze przez parę miesięcy
    trzeba będzie liczyć na uprzejmość tych z prawej. Potem uprzejmość
    stanie się obowiązkiem.

    I jeszcze jedno: to nie ja wymyślam przepisy PoRD. Tak więc nie wiem czy
    jest sens rozważania jakie elementy kultury stosują na s8 a jakie S6 i w
    związku z tym czy jest sens czegoś nowego wprowadzania do przepisów czy nie.

> [...]
    > dwa pasy w każdą stronę bez rozdzielenia jezdni w niezabudowanym. Gdzieś
    > podobno takie istnieją. Nawet ktoś kiedyś linka w mapsach zapodał, ale

    Dwa pasy w każdą stronę? Nie tak działa przepis. Mowa jest o dwóch
    pasach w jedną "naszą" stronę. Nie jest ważne ile pasów jest na jezdni
    obok. A takie z kolei często spotykam. Szczególnie przy podjazdach na
    wzniesienia robi się je po to by ledwo dające radę ciężarówki nie
    tamowały ruchu. Oto przykład z sieci.

    http://www.drogigminneipowiatowe.pl/template/d/uploa
    ds/media/default/0001/01/7d729799181216b77bd3751d982
    2466410ba3e22.jpeg

    Z rękawa jestem wstanie podać kilka takich miejsc z moich okolic.

    Owszem, powstają bzdurne rozwiązania w postaci zamiany środkowego pasa w
    w pas rozdzielający zwężając tym samym jezdnię i powodując mega korki:
    patrz droga z Redy do Władysławowa.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 7. Data: 2018-01-14 13:55:11
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 14-01-2018 o 10:44, Cavallino pisze:

    > Za krótko jesteś na grupie, jeśli miałeś wątpliwości - temat wałkowany
    > 1000 razy i tylko nuworysze się łapią na posiadanie wątpliwości. ;-)

    Pewnie, że krótko tu jestem :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 8. Data: 2018-01-14 14:07:07
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 14.01.2018 o 13:15, Adam pisze:

> [...]
    > O jeździe na dwóch kołach już raczej się zapomniało, analogicznie
    > hamowania zarzucaniem auta też już się nie stosuje.
    [...]
    > Z młodych lat pamiętam, że kursy takie to były tygodnie lub miesiące -
    > zależy, dla kogo: czy podstawowy dla milicji, czy bardziej zaawansowany
    > dla służb specjalnych.

    To, o czym ty piszesz, to już trzeci stopień, przy czym:
    1.- nauka jazdy - na kursie PJ
    2.- doskonalenie techniki jazdy - poznawanie i wykorzystywanie
    określonych zachowań pojazdu w ekstremalnych warunkach (dociążanie osi,
    stron, nad- i podsterowność, poślizg - czemu i kiedy, unikanie,
    wychodzenie, reakcje na nieprzewidywane, zaskakujące sytuacje itd.
    3.- wykorzystywanie umiejętności z 1. i 2. do określonych manewrów i
    sytuacji na drodze, wśród innych. No, ale to już tylko służby.

    Pozdr,
    --
    L E P E K Pruszcz Gdański
    no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

  • 9. Data: 2018-01-14 14:21:29
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 14-01-2018 o 13:15, Adam pisze:

    > Jak długi był to kurs?

    To Twój wybór. Nie ma limitu czasu. Z tego co się orientuję, to będzie
    on obowiązkowy dla świeżych kierowców i wtedy będzie miał ścisłe ramy
    czasowe. Tyle tylko, że taki kurs będzie wyglądał zupełnie inaczej niż
    ten dla osób indywidualnych. Nie sądzę by kursantów kierowano na tor
    wyścigowy. Raczej będzie to jazda defensywna, płyta poślizgowa itp.

> [...]
    > O jeździe na dwóch kołach już raczej się zapomniało, analogicznie
    > hamowania zarzucaniem auta też już się nie stosuje.

    Nie interesowałem się od tej strony tematem bo to bardziej pod
    kaskaderstwo podchodzi. Organizatorem jest PoRD więc raczej skupiają się
    na kierowcy uczestniczącym w ruchu drogowym. Aczkolwiek widziałem, że na
    placu obok trenowano motocyklistę jakiś akrobacji. Pewnie nie byłoby
    kłopotu z powyższym lecz trzeba się dogadać. Z pewnością nie będą to
    tanie lekcje bo biorą 200zł / h.

    > Jedna tylko godzina teorii?

    Bo tylko tyle mnie interesowało, ale rozrosło się na kilka.

    > To ile dni trwał ten kurs?

    Wykupiłem kilka godzin, po których mam zadecydować co dalej. Dla mnie
    to była nowość, nie wiedziałem czy dam radę więc ostrożnie postąpiłem.

    > Z młodych lat pamiętam, że kursy takie to były tygodnie lub miesiące -
    > zależy, dla kogo: czy podstawowy dla milicji, czy bardziej zaawansowany
    > dla służb specjalnych.
    >
    > Cena Twojego kursu?

    j/w

> [...]
    > U nas nie wolno odchodzić od pracującego pojazdu. Ale nigdzie w
    > przepisach IMO nie ma, że samochód sam sobie nie może odpalić silnika.

    Nawet do głowy mi nie przyszły takie kombinacje :-D Raczej mnie
    zainteresowały bardziej przyziemne. Jest nawet gorzej bo przepis nie
    określa czym jest pojazd uruchomiony jeśli jest elektrycznym. A jeśli na
    drodze publicznej zależy Ci na odlodzeniu auta poprzez rozgrzanie jego
    wnętrza, to chyba tylko metoda na wóz Drzymały wchodzi w rachubę. Przed
    upływem minuty trzeba go o metr przestawić ale mieć w tym czasie
    widoczność. Na chwilę przetrzeć szyby, przestawić auto zanim zdążą znów
    mgłą się pokryć itd aż do czasu kiedy ogrzewanie zacznie działać i
    będzie można bezpiecznie wyruszyć w drogę. Obecnie ekologia bierze górę
    nad bezpieczeństwem.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 10. Data: 2018-01-14 15:41:41
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 14-01-2018 o 13:55, Marek S pisze:

    > Pewnie, że krótko tu jestem :-)

    Widzisz - zamiast wydawać kasę na kurs, trzeba było przeczytać archiwum
    grupy i za darmo doszedłbyś do tych samych wniosków. ;-)