  • 1. Data: 2019-06-09 13:07:27
    Temat: Dobór typu kondensatora "redukcyjnego", silnik redukcja obrotów szeregowym kondensatorem, wiatrak Zefir
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Popularne MKSE http://www.imagebam.com/image/2803171246608814 jak widzę nie
    nadają się do pracy z indukcyjnościami (czyli zapiętym w szereg silnikiem).
    Przebija je po kilku miesiącach.
    Redukowałem tym obroty w wiatraku Zefir, przez zestawienie kilku pojemności
    tego typu.
    Wypadkowo dawało to jakieś ~500nF.
    Z czego to wynika? Izolacja w tego typu kondensatorach nie przewiduje takich
    szoków prądowych jakich doznaje czasami obwód przy rozłączaniu zasilania? W
    impulsie występuje tam więcej niż napięcie międzyszczytowe 630V? Inna
    przyczyna?
    Dziwnym trafem przebija nie przy kolejnym rozruchu tylko pracuje sobie
    danego dnia (a pracowało to już od kilku miesięcy po kilka godzin dziennie)
    już ze 2h i nagle coś zaczyna się smażyć, a to jeden z kondensatorów zaczął
    przebijać i robić za opornik i cały gorący.

    Czy kondensatory "bloczki" typu MKT będą prawidłowym wyborem? Czy raczej
    trzeba celować wręcz w kondensatory rozruchowe- duże walce - bo, te na pewno
    są odporne na takie duże "spawanie" (które czasami losowo się pojawia, w
    zależności w którym miejscu sinusa sieci rozłączymy obwód, zakładam że
    największe spawanie-łuk jest jak rozłaczamy w momencie, w którym napięcie
    zbliża się do punktu wierzchołka parabali (półówki sinusa) ale jeszcze nie
    osiągnął punktu max, i wtedy indukcyjność chce podtrzymać przepływ prądu
    mimo rozłączenia obwodu i spawa) przy rozłączaniu obwodu z szeregową
    indukcyjnością (?).
    Czy KFP to ten sam typ co MKT, MKP (różne oznaczenia producentów? KFx, MKx),
    bo wizualnie wyglądają podobnie jako sześcienne bloczki.

    Czy wytrzymałość 630V (czyli ponoć to samo co oznaczenie ~275V AC) stałego
    napięcia jest to prawidłowa? Czy raczej trzeba celować jeszcze wyżej? np.
    1000V stałego?

  • 2. Data: 2019-06-09 14:18:43
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-06-09 o 13:07, jedrek pisze:
> [...]
    > silnikiem). Przebija je po kilku miesiącach.
    > Redukowałem tym obroty w wiatraku Zefir, przez zestawienie kilku
    Z rezonansu, zmierz napięcie na tych kondesatorach, tylko ostrożnie bo
    możesz się zdziwić.

    Izolacja w tego typu kondensatorach nie przewiduje
    > takich szoków prądowych jakich doznaje czasami obwód przy rozłączaniu
    > zasilania?
    Raczej napięciowe, silnik w takich wentylatorach stanowi dość sporą
    indukcyjność,
    przy rozłączaniu jest przerywany prąd inastępuje skok napięcia, dużo zależy
    od momentu wyłączenia w stosunku do chwilowego nap sieci.

> [...]
    > kondensatorów zaczął przebijać i robić za opornik i cały gorący.
    >
    > Czy kondensatory "bloczki" typu MKT będą prawidłowym wyborem? Czy raczej
    Na pewno styrofleksy, polipropyleny i poliestry będą lepsze, do tego nap
    1000V i dodaj im równoległe dwa trzy opory (szeregowo) aby zmniejszyć
    nap szczytowe na kondesatorach i trochę zabezpieczyć przy wyłączaniu.
    Zacząłbym od 1W 100k dwie sztuki.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2019-06-10 18:26:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup
    >Popularne MKSE http://www.imagebam.com/image/2803171246608814 jak
    >widzę nie nadają się do pracy z indukcyjnościami (czyli zapiętym w
    >szereg silnikiem). Przebija je po kilku miesiącach.

    A to ciekawe.

> [...]
    >Z czego to wynika? Izolacja w tego typu kondensatorach nie przewiduje
    >takich szoków prądowych jakich doznaje czasami obwód przy rozłączaniu

    Ale wtedy nie ma szokow pradowych.

    >W impulsie występuje tam więcej niż napięcie międzyszczytowe 630V?

    No, to juz predzej ... ale mam podejrzenia czy przekroczy - wszak
    pojemnosc dostosowana
    do przejecia sporej czesci napiecia.

> [...]
    >godzin dziennie) już ze 2h i nagle coś zaczyna się smażyć, a to jeden
    >z kondensatorów zaczął przebijać i robić za opornik i cały gorący.

    IMO - z izolatorami jakos tak jest.
    Nie bez powodu testy wymagaja przylozenia napiecia na dluzszy czas -
    przykladasz, nic sie nie dzieje, a po minucie sie smazy.

    >Czy wytrzymałość 630V (czyli ponoć to samo co oznaczenie ~275V AC)
    >stałego napięcia jest to prawidłowa?

    We wspolczesnych cos z tym napieciem bylo ... ale to nie sa
    wspolczesne.

    A pamietam - MLCC, pojemnosc mocno zalezna od napiecia, i 100nF/100V,
    wcale nie oznacza, ze przy 100V bedzie 100nF ...

    J.

Wzory dokumentów

Wyszukaj i pobierz za darmo: