  • 1. Data: 2017-10-18 20:56:55
    Temat: Domowe i przemysłowe wydruki 3d
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Kiedy osiągną zadowalającą jakość i niezawodność?
    W pracy mieliśmy taką drukarkę, ale wychodziły tragiczne bryły.

    Duża i znana firma HP wzięła się za te drukarki, to może coś z tego wyjdzie.
    Opracowała własną technologię, która wygląda ciekawie.
    HP's Multi Jet Fusion technology
    https://youtu.be/VXntl3ff5tc

    Jakość wydruku podobno dorównuje technice wtrysku.

    --
    WM

  • 2. Data: 2017-10-18 21:58:58
    Od: 4...@g...com

    Jakosc zalezy od grubosci warstwy. Jak zaczna drukowac atomami to bedzie jeszcze
    dokladniej.

  • 3. Data: 2017-10-18 22:52:13
    Temat: Re: Domowe i przemysłowe wydruki 3d
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-10-18 o 21:58, 4...@g...com pisze:
    > Jakosc zalezy od grubosci warstwy. Jak zaczna drukowac atomami to bedzie jeszcze
    dokladniej.

    Grubość warstwy, rozdzielczość i jeszcze parę innych parametrów wpływa
    na dokładność.

    Zwykła drukarka plujka strzela mikroskopijnymi kropelkami farby.
    Zamiast farbą może chyba strzelać kropelkami żywicy, lub stopionego
    plastiku?
    Raczej tej drogi spodziewałem się po firmie HP.

    WM

  • 4. Data: 2017-10-18 23:42:28
    Od: 4...@g...com

    Przyklad z drugiej strony. Drukarka do drukowania domow. Precyzja prowdzenia glowicy
    wysoka, oceniam za sporo ponizej milimetra odchylki moze miec. A sciana ma odchylki z
    centymetr. Pluje glowica co ma przekroj 5x3 centymetry. Jeszcze niedawno brandzlowali
    sie sposobem druku polegajacym na tym ze maszyna zgarniala gips i zostawala jakas
    cienka warstwe i w to plula glowica do zwyklej drukarki napelniona woda. Mialem w
    lapach wydruk z takiej drukarki. Nie bylo sie czego czepic pod wzgledem estetyki. Ale
    wartosc uzytkowa marna. Forme do odlewania w piachu mozna bylo z tego zrobic albo
    jakiegos reklamowego gzora. Nie ma sie co ludzic ze wydruki z drukarek 3D beda
    uzywane w przemyslowej produkcji wielkoseryjnej. Zeby kupe zrobic to nie uzyska sie z
    drukarki detalu o takich parametrach wytrzymalosciowych z takim stanem powierzchni i
    w tak niskiej cenie jak z wtryskarki. Chociazby dlatego ze tworzywo przy wtrysku jest
    scisniete od kilkuset do gorna granica praktycznie nie istnieje atmosfer. Z jednej
    wtryskarki co pol minuty mozna miec dwadziescia grzebieni. Ile mozna przez godzine
    wydrukowac grzebieni? Dwa moze trzy. I dlatego ze grzebienie sa z wtryskarki to
    grzebien kosztuje w kiosku dwa zlote.

  • 5. Data: 2017-10-19 00:42:30
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-10-18 o 23:42, 4...@g...com pisze:
> [...]
    grzebienie sa z wtryskarki to grzebien kosztuje w kiosku dwa zlote.

    To prawda jeżeli chodzi o produkcję wielkoseryjną.
    Wtedy wysoki koszt formy rozkłada się na dużą liczbę wyrobów.
    Dla produkcji prototypowej i jednostkowej, koszt formy jest dużym
    obciążeniem.
    Ponadto czas wykonania formy wtryskowej może być większy od czasu
    wydrukowania prototypu.
    Forma wtryskowa ma ograniczenia wynikające z konieczności podziału formy
    i wysunięcia rdzenia.
    Większości tych części wtryskiem raczej się nie da wykonać.
    http://ijpaliga.pl/galeria/realizacje.html

    WM

  • 6. Data: 2017-10-19 04:45:18
    Od: 4...@g...com

    Nie widzisz ze te przyklady to same bzdety. Po co komu klucz ktorym nic sie nie da
    przykrecic? Jedyne przemyslowe zastosowanie jakie widze to drukowanie budynkow. Jedna
    sztuke obudowy do pilota mozna wyfrezowac na frezarce cnc. Wstawki do formy
    wtryskowej na kilkaset sztuk robiono od dawna z epoksydu z odpowiednim wypelniaczem.
    Na drukarce 3D nie da sie zrobic wzorca z grafitu albo miedzi do elektrodrazenia. W
    tej chwili prawie wszystkie formy wtryskowe robi sie metoda elektrodrazenia.
    Technologia jest tak dopracowana ze dobra elektrodrazarka niewiele wolniejsza jest od
    frezarki, zwlaszcza ze sama koncowke drazenia robi sie po obrobce cieplej formy.
    Mozna sie podniecac obracajacym sie wydrukowanym lozyskiem ale nic sie nie da
    ulozyskowac na takim lozysku. Zrobienie uzytecznego kola zebatego w jednym
    egzemplarzu, takiego jak na fotce, jest mozliwe w malym warsztacie rzemieslniczym w
    ktorym jest tokarka i frezarka. Czas potrzebny do zrobienia takiego kola ze zdjecia
    ze stali, mosiadzu, poliamidu to ze dwie i pol godziny. Inna sprawa ze frezowane kolo
    z poliamidu bedzie z 10 razy wytrzymalsze od drukowanego. Jak bardzo potrzebowalem
    kola zebate w pojedynczych sztukach to na samej tokarce je zrobilem. Jako dluta
    uzywalem freza do obwiedniowego frezowania zebow. Chyba by mi odbilo jak bym mial
    zrobic rysunek, zawiezc plik na drukarke potem za dwa dni pojechac i jeszcze zaplacic
    jak za dwie godziny mialem gotowe kolo z poliamidu. Kola pod paski zebate tez na
    tokarce robilem. Jedyne co potrzebowalem to tabele ze srednicami jakie maja byc w
    zaleznosci od modulu i liczby zebow. Druk 3D to reklama i budynki.

  • 7. Data: 2017-10-19 09:26:19
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

    W dniu 2017-10-19 o 04:45, 4...@g...com pisze:
> [...]
    zaleznosci od modulu i liczby zebow. Druk 3D to reklama i budynki.

    Ale o tym wszystkim trzeba po prostu wiedzieć ;) I to jest klucz.

    Robak

  • 8. Data: 2017-10-19 11:05:14
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-10-19 o 04:45, 4...@g...com pisze:

    Nie do wszystkiego (obecnie) druk 3d się nadaje.
    Podajesz przykłady kiedy obyłeś się bez niego.

    Wielokrotnie wykorzystywaliśmy w naszej firmie wydruki 3d do wykonywania
    prototypów.
    Przeważnie były to elementy obudów, które po badaniach prototypu i
    wykonaniu niezbędnych korekt zastępowane były formami wtryskowymi.
    Obniżyło to koszty, bo wcześniej niezbędne i drogie korekty musiały być
    robione na wykonanych już formach wtryskowych.
    Czasem prototypy były sklejane z wyrzeźbionych kawałków plastiku, ale
    nie zawsze prawidłowo spełniały swoje zadanie.
    Wykonanie skomplikowanych powierzchni i kanałów wentylacyjnych w
    pokrywie było problematyczne.

    > Druk 3D to reklama i budynki.

    Znam przypadek producenta mebli, który z powodzeniem wykorzystuje
    wydruki 3d w swoich wyrobach.
    Przeważnie są to różnego rodzaju zaślepki i elementy wykończeniowe.

    Czyżbyś nie widział żadnej przyszłości w technice druku 3d ?

    WM

  • 9. Data: 2017-10-19 11:29:24
    Od: 4...@g...com

    Oczywiscie ze widze ale na razie w budownictwie i reklamie.

  • 10. Data: 2017-10-19 11:43:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik kogutek napisał w wiadomości
    >Oczywiscie ze widze ale na razie w budownictwie i reklamie.

    Przemysl sie jednak podnieca, ale na razie to chyba bardziej
    platonicznie.
    Juz to nawet nazwali - technologi addytywne.

    Wydruk nie musi byc ze slabego plastiku, sa i z metalu.
    A mozna wydrukowac np model do formy odlewniczej.

    Wyznacznikiem jest tu raczej ilosc - do masowki mamy technologie z
    ktorymi druk 3D konkurowal nie bedzie.
    Ale one wymagaja np drogich form i oplacalne sie staja powyzej 1000
    szt ...

    J.