  • 1. Data: 2018-08-09 01:27:37
    Temat: Drive by wire
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Przy okazji diagnozy nowego kodu błędu P2138 jaki się pojawił
    na wyświetlaczu mojej 2007 Acura TL-S zastanawiam się jakie
    to zalety ma system w którym pedał gazu, zamiast bezpośrednio
    sterować położeniem przepustnicy tylko ciągnie za linkę
    pokrętłem potencjometru umiejscowionego pod maską,
    a komputer ten potencjometr odczytuje ustawiając odpowiednio
    przepustnicę silnikiem elektrycznym... jakie to daje zalety dla kierowcy?

  • 2. Data: 2018-08-09 07:28:58
    Temat: Re: Drive by wire
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2018-08-09 o 01:27, Pszemol pisze:
> [...]
    > a komputer ten potencjometr odczytuje ustawiając odpowiednio
    > przepustnicę silnikiem elektrycznym... jakie to daje zalety dla kierowcy?

    Komputer zrobi Ci lepiej niż Ty sam sobie.
    My tu w UE ;-) mamy to na co dzień.
    Jedni się przyzwyczaili zgodnie z POprawnością POlityczną a inni są
    wkur...i na odbieranie praw i głosują na normalne prawicowe partie ;-)

  • 3. Data: 2018-08-09 07:59:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 8 Aug 2018 18:27:37 -0500, Pszemol napisał(a):
> [...]
    > a komputer ten potencjometr odczytuje ustawiając odpowiednio
    > przepustnicę silnikiem elektrycznym... jakie to daje zalety dla kierowcy?

    Mozliwosc zaimplementowania tempomatu, TCS, moze i ESP ?

    Dalej idac ... jak w gazniku otwarles gwaltownie przepustnice, to
    zaczynalo benzyny brakowac w mieszance. Problem rozwiazano dodajac
    pompke, ktora wtryskiwala dodatkowa porcje paliwa.
    Potem pojawily sie gazniki dwugardzielowe, gdzie druga przepustnica
    byla sterowana podcisnieniem. Albo taki gaznik Motorcraft gdzie byla
    dodatkowa przepustnica - toz to komputer byl (analogowy).
    Moze po prostu dobre sterowanie silnikiem wymaga dopasowania otwarcia
    przepustnicy do obrotow i obciazenia silnika ?

    Choc jak tak sobie pomysle - problemy z benzyna nie powinny dotyczyc
    wtryskow elektronicznych. A co zlego jest w przepustnicy otwartej na
    maksa ?

    A moze po prostu linka za droga jest ? :-)

    I tak jeszcze czasem sobie mysle ... moje auto nawet nie wiem ile moze
    maksymalnie, ponad 200km/h. Sterowac predkoscia precyzyjnie za pomoca
    stopy ... trzeba by milimetrowa dokladnosc miec.
    Moze tam juz jakis ambitniejszy algorytm sterowania zaszyty,
    niepozycyjny, w sensie: pedal do podlogi - moc maksymalna, pedal wraca
    do zakresu 40-60% - utrzymuj predkosc, lekkie wcisniecie - powolny
    wzrost predkosci ...

    J.

  • 4. Data: 2018-08-09 10:15:15
    Od: viktorius <v...@i...pl>

> [...]
    > a komputer ten potencjometr odczytuje ustawiając odpowiednio
    > przepustnicę silnikiem elektrycznym... jakie to daje zalety dla kierowcy?

    ASR - odejmie gazu, żebyś ruszył na śliskim nawet z pedałem w podłodze.
    ESP - pewnie też w jakiś tam sposób interweniuje w obroty silnika gdy
    lecisz bokiem z pedałem gazu w podłodze.
    Systemy automatycznego parkowania - teoretycznie zostawiono możliwość
    regulacji obrotów silnika użytkownikowi. Ale znów, jak się user zapomni
    i za mocno naciśnie, to komp to zweryfikuje.

    Regulacja wolnych obrotów główną przepustnicą - możliwość eliminacji
    silnika krokowego, czasem mocno newralgicznego elementu.

    Zamiast odcinać zapłon przy za wysokich obrotach, po prostu domknie
    przepustnicę.

    Generalnie to teraz komputer może mieć w dupie jak mocno naciskasz pedał
    gazu. On będzie wiedział lepiej, czasem dla twojego dobra, czasem dla
    dobra silnika.

    --
    viktorius

  • 5. Data: 2018-08-09 12:33:55
    Od: z <...@...pl>

    Pszemol pisał że linka tam jest i biegnie pod maskę.

  • 6. Data: 2018-08-09 14:13:19
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "z" <...@...pl> wrote in message
    > Pszemol pisał że linka tam jest i biegnie pod maskę.

    Linka jest. Dobiega do górnego narożnika komory silnika,
    tuż przy drzwiach pasażera. I tam jest potencjometr ze sprężyną.
    Z niego wychodzi 6-pinowa złączka, pewnie 2 potencjometry
    w tandemie pracują aby się komputer skapnął że coś jest
    nie tak (szczotka się wyrobiła) i zabezpieczył usera przed
    pełnym gazem do oporu z powodu wadliwego potencjometru...

  • 7. Data: 2018-08-09 14:15:59
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2018-08-09 o 12:33, z pisze:
    > Pszemol pisał że linka tam jest i biegnie pod maskę.

    W temacie jest "drive by wire", to opisałem cechy takiego systemu.

    A że potencjometr nie od razu przy pedale gazu, tylko na końcu
    tradycyjnej linki? No cóż, japońce by wiedzieli.
    Może równolegle wychodziły modele Acury z silnikiem sterowanym jeszcze
    linką? Nie wsadzano 2 modeli pedału gazu, tylko linka wychodziła zawsze
    z kabiny. A kończyła się na przepustnicy sterując mechanicznie, albo na
    potencjometrze, sterując już elektronicznie, w zalezności od
    zastosowanego silnika.

    --
    viktorius

  • 8. Data: 2018-08-09 18:00:41
    Od: kk <k...@o...pl>

> [...]
    > a komputer ten potencjometr odczytuje ustawiając odpowiednio
    > przepustnicę silnikiem elektrycznym... jakie to daje zalety dla kierowcy?

    Można sterować przepustnicą systemami takimi jak ESP

  • 9. Data: 2018-08-09 22:12:10
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-08-09 o 14:15, viktorius pisze:

> [...]
    > z kabiny. A kończyła się na przepustnicy sterując mechanicznie, albo na
    > potencjometrze, sterując już elektronicznie, w zalezności od

    Ale takich rozwiązań jest więcej w wielu markach...
    Np. Saab na trionicu 7 ma linkę do przepustnicy, którą steruje 2
    potencjometrami a dopiero silnik krokowy w przepustnicy ją otwiera.
    W momencie jak wykryje błąd któregoś z potencjometrów lub błąd silnika
    krokowego zwalnia blokadę elektromagnetyczną która na sztywno spina
    linkę z przepustnica i wówczas działa jak zwykłą przepustnica na linkę.

    Lewis

  • 10. Data: 2018-08-09 22:26:46
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2018-08-09 07:59, J.F. wrote:

    > Mozliwosc zaimplementowania tempomatu, TCS, moze i ESP ?

    panie, a u mnie tempomat to pedalem gazu sam rusza, wiec koniecznosci
    nie ma ;)