  • 1. Data: 2018-01-25 19:30:45
    Temat: Droga hamowania vs prędkość
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Co prawda komuś w innym wątku odpowiedziałem poniższą treścią lecz
    uznałem, że temat może wydać się na tyle interesujący aby utworzyć
    odrębny temat. Pewnie większość z Was wyczuwa zależność jak w tytule
    lecz warto to pokazać na obrazku. Lepiej przemówi.

    Chciałem w praktyce sprawdzić wpływ prędkości na drogę hamowania.
    Poniżej wyniki. Hamowanie z użyciem ABS.

    40km/h (punkt A)
    https://drive.google.com/file/d/1f3DY7LA_ql9t8ARDQeb
    -D-sQiKvNXV2H/view?usp=sharing

    60km/h (punkt B)
    https://drive.google.com/file/d/1rte6Qv2dD3Sut7BPogV
    drS4lV5axYCoW/view?usp=sharing

    80km/h (punkt C)
    https://drive.google.com/file/d/12C_Y4yDvSoIprxaqVsu
    Ei1FB6kLJ6iPP/view?usp=sharing

    Jest jeszcze jedna lekcja z powyższego. Otóż w teście C wiecie jaką
    miałem prędkość w punkcie B? 60km/h! Czyli mniej więcej przez jakąś
    połowę drogi zwolniłem zaledwie o 20km/h. Tak naprawdę auto zaczyna
    skutecznie zwalniać dopiero pod koniec drogi hamowania.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2018-01-25 20:38:36
    Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > połowę drogi zwolniłem zaledwie o 20km/h. Tak naprawdę auto zaczyna
    > skutecznie zwalniać dopiero pod koniec drogi hamowania.

    nie wiem jaki był Twój zamiar, ale jest ciekawy wstęp, trzy fotki i
    dodatkowe spostrzeżenie. Czy z rozpędu nie pominąłeś treści, opisu,
    wniosków?

    ToMasz

  • 3. Data: 2018-01-25 20:59:20
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 25-01-2018 o 20:38, ToMasz pisze:

    > nie wiem jaki był Twój zamiar, ale jest ciekawy wstęp, trzy fotki i
    > dodatkowe spostrzeżenie. Czy z rozpędu nie pominąłeś treści, opisu,
    > wniosków?

    hehehe
    Założyłem, że obrazki są samo-komentujące się. Chciałem przemówić do
    wyobraźni jak bardzo prędkość wpływa na drogę hamowania. Obraz łatwiej
    przekazuje informacje.

    W innym wątku spotkałem się z opinią, że zależność jest liniowa. Czyli
    100km/h -> 50km/h to tyle samo mniej więcej co 50km/h -> 0.

    Prawda jest zupełnie inna. Teoretycznie zależność jest kwadratowa:
    jedziesz 2x szybciej, hamujesz 4x dłużej. Praktyka z kolei jeszcze
    ciekawsza - opisałem to w spostrzeżeniu.

    A czemu tych wywodów nie napisałem? Bo odesłano by mnie wykładać w
    przedszkolu :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 4. Data: 2018-01-25 21:56:51
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Thu, 25 Jan 2018 19:30:45 +0100, Marek S napisał(a):

> [...]
    > połowę drogi zwolniłem zaledwie o 20km/h. Tak naprawdę auto zaczyna
    > skutecznie zwalniać dopiero pod koniec drogi hamowania.

    Ogólnie tak właśnie jest że droga hamowania rośnie z kwadratem prędkości,
    czyli 2x szybciej jedziesz - 4x dalej zahamujesz.

    Skuteczność hamowania jest w miarę równa w czasie hamowania, ale oznacza to
    tylko tyle że w każdej sekundzie tracisz tyle samo prędkości.
    Czyli np. na suchym asfalcie to będzie około 35km/h traconych w ciągu
    każdej sekundy pełnego hamowania.
    Co oczywiście oznacza że przeliczając to na odległość, to na każdym
    kolejnym metrze hamowania tracisz coraz więcej km/h.

    Ale to właśnie dobrze przemawia do wyobraźni że jeśli samochód z 50km/h
    hamuje na 10m, a czas do rozpoczęcia hamowania to 0.8s, to dystans do
    zatrzymania wynosi 21m.

    Dokładając niby niewiele, bo jadąc 60km/h, w tych samych warunkach droga
    hamowania wyniesie 14.4m, a droga do zatrzymania 27.7m.

    Niby tylko 6.7m dalej, ale to oznacza że po 21m, po których jadąc 50km/h
    samochód się już zatrzymał, to hamujący z 60km/h będzie nadal się poruszał
    z prędkością 41km/h (z której wyhamuje na pozostałych 6.7m).

  • 5. Data: 2018-01-25 21:57:48
    Od: Yeti Siedzinski <y...@s...com>

    On Thursday, January 25, 2018 at 11:59:26 AM UTC-8, Marek S wrote:

> [...]
    > ciekawsza - opisałem to w spostrzeżeniu.
    >
    > A czemu tych wywodów nie napisałem? Bo odesłano by mnie wykładać w

    Opoznienie jest mniej wiecej stale (9 - 10 m/s^2)
    Predkosc spada liniowo
    Droga pokonana spada pewnie wykladniczo
    oczywiscie wszystko to w relacji do czasu.
    Fajnie by bylo gdyby obowiazkowa wiedza kierowocy byl kurs matematyki i fizyki :)

    Yeti

  • 6. Data: 2018-01-25 22:02:54
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 25.01.2018 o 19:30, Marek S pisze:
    > Chciałem w praktyce sprawdzić wpływ prędkości na drogę hamowania.
    > Poniżej wyniki. Hamowanie z użyciem ABS.

    Łysy? :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 7. Data: 2018-01-25 22:28:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 25 Jan 2018 12:57:48 -0800 (PST), Yeti Siedzinski
    napisał(a):

    > Opoznienie jest mniej wiecej stale (9 - 10 m/s^2)
    > Predkosc spada liniowo

    Z czasem. A w tym samym czasie droga zalezy od predkosci :-)

    > Droga pokonana spada pewnie wykladniczo

    Kwadratowo.

    > oczywiscie wszystko to w relacji do czasu.

    Tylko Marek tu o czym innym - ze np jadac 60 zatrzymasz sie po 20m, a
    jadac 80 to po 20m bedziesz mial na liczniku 60.

    I Audi rozbite, premier polamana ...

    J.

  • 8. Data: 2018-01-25 23:12:24
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 25-01-2018 o 21:57, Yeti Siedzinski pisze:

    > Predkosc spada liniowo

    No właśnie nie. To w spostrzeżeniu ująłem. W trzecim przypadku jechałem
    80km/h. Wyhamowanie z 80/40 zajmuje dużo więcej czasu niż z 40/0.
    Poczyniłem kilka powtórzeń. Za każdym razem identycznie było. Tak jak
    napisałem, wrażenie było takie jakby hamulce zaczynały działać przy ok
    40km/h. Była wyczuwalna narastająca siła hamowania. Instruktor, który
    mnie szkolił celowo zjawisko zaprezentował.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 9. Data: 2018-01-25 23:13:33
    Od: TomN <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Mateusz Bogusz w

    > Łysy? :-)

    I bez szyi, no starał sie zaimponić gimbusom

    --
    'Tom N'

  • 10. Data: 2018-01-25 23:22:35
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 25-01-2018 o 21:56, Tomasz Pyra pisze:

    > Skuteczność hamowania jest w miarę równa w czasie hamowania, ale oznacza to
    > tylko tyle że w każdej sekundzie tracisz tyle samo prędkości.

    Właśnie nie jest. I to bardzo nie jest. Na to położyłem nacisk w
    spostrzeżeniu. M.in. to właśnie zjawisko było jedną z lekcji w trakcie
    szkolenia. Jeśli mógłbym opisać jak to odczuwałem po przeciążeniach, to
    siła hamowania wykładniczo rosła wraz z utratą prędkości. Przy czym test
    był na śliskiej nawierzchni, nie pomyślałem o tym by instruktora spytać.
    Zresztą na suchym asfalcie tego bym nie weryfikował - szkoda opon.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek