  • 1. Data: 2015-09-01 13:16:16
    Temat: Dron
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Drona w akcji widzialem, nowe zastosowanie - filmowanie slubow.

    Ale ja nie o tym ... perfekcyjnie mu zawisy wychodzily.
    Model byl drogi, z GPS ... ale czy to mozliwe, zeby tak ladnie w
    miejscu wisial ? Dokladnosc GPS chyba troche za mala ?

    Dodatkowa platforme inercyjna mial ? Zyroskopy i tak musi miec, a
    akcelerometry teraz tanie.

    No i jak pomysle ... to wcale nie takie proste sterowac automatycznie
    takim dronem,
    sam GPS troche malo, przydalby mu sie jeszcze kompas, zeby wiedzial w
    ktora strone ma sie przechylic, aby odchylke zlikwidowac ...

    J.

  • 2. Data: 2015-09-01 13:29:30
    Temat: Re: Dron
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On Tue, 1 Sep 2015, J.F. wrote:

> [...]
    > sam GPS troche malo, przydalby mu sie jeszcze kompas, zeby wiedzial w ktora
    > strone ma sie przechylic, aby odchylke zlikwidowac ...

    Pooglądaj projekty jak Openpilot, Multiwii itp.
    Teraz standardem są wszystkie czujniki jakie wymieniłeś + barometr.
    W zasadzie, to nie jest ich dużo, bo produkuje się już takie chipy jak
    MPU-9150 :-)

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 3. Data: 2015-09-01 13:33:20
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    > Drona w akcji widzialem, nowe zastosowanie - filmowanie slubow.
    >
    > Ale ja nie o tym ... perfekcyjnie mu zawisy wychodzily.
    > Model byl drogi, z GPS ... ale czy to mozliwe, zeby tak ladnie w miejscu wisial ?

    Widać możliwe, no bo przecież jak sam napisałeś: "Model byl drogi" ;)

    --
    Pzdr,
    Marek

  • 4. Data: 2015-09-01 14:22:09
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 1 września 2015 13:16:18 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > sam GPS troche malo, przydalby mu sie jeszcze kompas, zeby wiedzial w
    > ktora strone ma sie przechylic, aby odchylke zlikwidowac ...

    ===============

    GPS wystarcza do tych zastosowań. Pewną korektę robi się banalnie prosto
    wykorzystując bieżący pomiar + filtr IIR. Ale... Kierowanie dronem, to faktycznie nie
    jest bułka z masłem. Chociaż przy dzisiejszych technologiach przy dobrze wypasionym
    dronie i dobrym sofcie można tym sterować jak w grze komputerowej. Przy mniej
    wypasionym latawcu, trza go obserwować w locie.

    I tu pojawia się problem. Załóżmy że latawiec jest w zasięgu naszego wzroku, pogoda
    fajna, zero turbulencji i takich tam przeszkód. Sterujem tylko na podstawie kontaktu
    wzrokowego. Ładnych parę lat temu (20+) kolega modelarz dał mi się pobawić modelem
    helikoptera. Nieeee, nie tak "od strzału"!! Już w tamtych czasach miał symulator na
    kompie, obsługiwany dokładnie tym samym joystickiem co prawdziwy model. No więc
    najpierw kurs na symulatorze...

    Wirtualnie ładnych parę razy rozdupcyłem ten helikopter. Gdzie największy problem?
    Helikopter leci "od nas", daję joystick w lewo, helikopter leci w lewo.
    Normalne? Normalne!

    A teraz helikopter leci "do nas". I w tym momencie musimy mózg przestawić na
    zwierciadlany. Właśnie dlatego wirtualnie rozdupcyłem ten model sryljon razy.

  • 5. Data: 2015-09-01 14:28:18
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 1 września 2015 13:16:18 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Drona w akcji widzialem, nowe zastosowanie - filmowanie slubow.

    Noc poślubna na cztery śmigła?

  • 6. Data: 2015-09-01 15:13:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >GPS wystarcza do tych zastosowań. Pewną korektę robi się banalnie
    >prosto wykorzystując bieżący pomiar + filtr IIR.

    No, na moj gust przydaloby sie cos o rozdzielczosci lepszej niz 10cm,
    i powtarzalnosci podobnej.
    A GPS ... raczej taki nie jest ..

    >Ale... Kierowanie dronem, to faktycznie nie jest bułka z masłem.
    >Chociaż przy dzisiejszych technologiach przy dobrze wypasionym
    >dronie i dobrym sofcie można tym sterować jak w grze komputerowej.

    Tak mi to jakos wygladalo - bulka z maslem. Zawis robi sam, inne
    manewry moze tez, a pilot przeciez zajety kierowaniem kamery..

    >Przy mniej wypasionym latawcu, trza go obserwować w locie.

    Tu tez zerkal czesto w niebo.

> [...]
    >A teraz helikopter leci "do nas". I w tym momencie musimy mózg
    >przestawić na zwierciadlany. Właśnie dlatego wirtualnie rozdupcyłem

    Ja tez chwile polatalem wirtualnie. To co piszesz to jedno, a drugie -
    pozwalam modelowi odleciec, wymiar na ekranie sie zmniejsza, robie
    zakret - i po chwili juz nie wiem jaka jest pozycja modelu w
    przestrzeni. Za maly rozmiar, za malo pikseli.
    Z helikopterem czy dronem o tyle latwiej, ze to chyba "samo lata" w
    obecnych czasach.
    A samolot jak przechyle lotkami, to po chwili spada :-(

    J.

  • 7. Data: 2015-09-02 00:55:51
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    J.F. pisze:
    [..]
> [...]
    > zakret - i po chwili juz nie wiem jaka jest pozycja modelu w
    > przestrzeni. Za maly rozmiar, za malo pikseli.

    Za daleko odleciałeś, "w realu" śmigłowca Honey Bee 2 nie puszczę dalej
    niż na 50m bo nie widać jego orientacji, latające skrzydło o rozpiętości
    1.2M do ~150m idzie ogarnąć, potem na czuja i kontrastowe kolory, inny
    na spód i górę.

    > Z helikopterem czy dronem o tyle latwiej, ze to chyba "samo lata" w
    > obecnych czasach.
    > A samolot jak przechyle lotkami, to po chwili spada :-(

    I tu i tu robią teraz automatykę samopoziomującą lub wręcz nawigującą
    modelem do punktu o ustalonych współrzędnych.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 8. Data: 2015-09-02 09:41:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 1 Sep 2015 15:13:21 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > zakret - i po chwili juz nie wiem jaka jest pozycja modelu w
    > przestrzeni. Za maly rozmiar, za malo pikseli.

    Dokładnie tak samo jest z normalnym modelem latającym samolotu (a nie
    wiszącym). W pewnej odległości łatwo stracić orientację czy to przód
    czy tył modelu, jeden błędny ruch i kret.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2015-09-02 11:41:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup
    J.F. pisze:
    [..]

> [...]
    >dalej niż na 50m bo nie widać jego orientacji, latające skrzydło o
    >rozpiętości 1.2M do ~150m idzie ogarnąć, potem na czuja i kontrastowe

    No wiesz, czlowiek niedoswiadczony, po udanym starcie chce chwile
    odsapnac, sprawdzic reakcje na stery ... i model juz za daleko :-)

    J.

  • 10. Data: 2015-09-27 00:35:43
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2015-09-01 15:13, J.F. pisze:
    > Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > No, na moj gust przydaloby sie cos o rozdzielczosci lepszej niz 10cm, i
    > powtarzalnosci podobnej.
    > A GPS ... raczej taki nie jest ..

    Hmmm... pomiar różnicowy i biblioteka RTKLIB?
    Nie wiem, nie bawiłem się jeszcze... ale bardzo mam ochotę.
    Poszukaj w sieci i na youtube -- ma być osiągana właśnie decymetrowa
    dokładność.

    Jest jeszcze takie coś:
    http://www.swiftnav.com/piksi.html

    pzdr