  • 11. Data: 2019-03-11 14:54:56
    Temat: Re: Dyski 4Kn w 2019
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

> [...]
    >
    > Dlatego też mam pewną nutkę niepewności w temacie... Ludzie tak strasznie
    > lubią komplikować proste sprawy :/
    >
    > W moim przypadku dochodzi jeszcze dodatkowa trudność w postaci bootowalnej
    > macierzy RAID... I właśnie teraz zaczynam mocno wątpić, czy w ogóle jest
    > opcja by dysk 512 pogodził się z dyskiem 4K w ramach wspólnego RAID0.
    > Czuję, że chyba będę musiał pozostać na sektorach 512, a do wykorzystania
    > dodatkowych 2TB stworzyć osobną partycję - no ale to znów ogranicza mnie
    > do 4TB których potem i tak nie przeskoczę. Powoli zaczyna odechciewać mi

    Dlaczego upierasz się aby dysk systemowy był na dużym i wolnym dysku?
    Robisz system na małym SSD a dane zbierasz na dyskach dużych.

    Pozdrawiam

  • 12. Data: 2019-03-11 14:59:30
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia 11 Mar 2019 13:02:03 GMT, Mateusz Viste napisał(a):

    > Otóż MBR zapisuje wielkość każdej partycji jako 32-bitową ilość sektorów.
    > Przy sektorach 512K daje nam to maksymalną partycję o rozmiarze 2^32 *
    > 512 bajtów, tj. 2 TiB.
    >
    > Dlatego też jedynym wiadomym mi rozwiązaniem pozwalającym cieszyć się z
    > partycji większej od 2TB *przy zachowaniu tradycyjnego MBR* jest
    > zwiększenie rozmiaru sektorów. Przy sektorach 4K granica przesuwa się do
    > 16 TiB, a tyle starczyłoby mi na dobre kilkanaście następnych lat.

    Dzięki za wyjaśnienie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 13. Data: 2019-03-11 15:06:47
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 11 Mar 2019 14:54:56 +0100, RadoslawF wrote:
    > Dlaczego upierasz się aby dysk systemowy był na dużym i wolnym dysku?
    > Robisz system na małym SSD a dane zbierasz na dyskach dużych.

    Twoje rozwiązanie posiada, z mojego punktu widzenia, 3 wady:
    1. Nie mam tyle miejsce w obudowie miniITX, wejdą tylko 2 dyski
    2. Ekologia - po co niepotrzebnie marnotrawić energię na dysk systemowy?
    3. W serwerku mam RAID1 (mirroring), który ma zapewniać ciągłość pracy. W
    rozwiązaniu z 3 dyskami ten trzeci, pojedynczy, systemowy dysk staje się
    słabym ogniwem.

    Mateusz

  • 14. Data: 2019-03-11 15:33:37
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    > Twoje rozwiązanie posiada, z mojego punktu widzenia, 3 wady:
    > 1. Nie mam tyle miejsce w obudowie miniITX, wejdą tylko 2 dyski

    Skoro już kupiłeś za małą obudowę to wystaw SSD na zewnątrz.
    Nie będzie hałasował. :-)

    > 2. Ekologia - po co niepotrzebnie marnotrawić energię na dysk systemowy?

    Jak wyżej stawiasz oszczędności niż prędkość to twój wybór.

    > 3. W serwerku mam RAID1 (mirroring), który ma zapewniać ciągłość pracy. W
    > rozwiązaniu z 3 dyskami ten trzeci, pojedynczy, systemowy dysk staje się
    > słabym ogniwem.

    Słabym ogniwem jest jak zwykle człowiek.
    System zawsze można postawić na nowo, dane można zapisywać
    na RAID który masz.

    Pozdrawiam

  • 15. Data: 2019-03-11 15:53:36
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 11 Mar 2019 15:33:37 +0100, RadoslawF wrote:
    > Skoro już kupiłeś za małą obudowę to wystaw SSD na zewnątrz. Nie będzie
    > hałasował. :-)

    Faktycznie, o tym nie pomyślałem. Mam nawet taśmę klejącą gdzieś w
    szufladzie - tylko muszę sobie przypomnieć w której.

    > Jak wyżej stawiasz oszczędności niż prędkość to twój wybór.

    System na tym serwerku wstaje w 4 sekundy. Szybciej mi nie potrzeba :)

    > Słabym ogniwem jest jak zwykle człowiek.
    > System zawsze można postawić na nowo, dane można zapisywać na RAID który
    > masz.

    No tak, ale ja mam w życiu ciekawsze rzeczy do roboty niż stawianie na
    nowo systemu... RAID już jest i działa - głupio z niego nie skorzystać
    dla systemu, narażając się na downtime, roboczogodziny, koszt dodatkowego
    dysku, no i złość małżonki która AKURAT TERAZ chciała sobie pooglądać
    zdjęcia z wakacji.

    Mateusz

  • 16. Data: 2019-03-11 21:48:20
    Od: Tasiorsa <t...@p...fm>

    > Czy któryś z kolegów rozglądał się ostatnio jak wygląda sytuacja dysków
    > 4Kn na rynku? Przeglądam kilka sklepów on-line, ale żaden nie podaje
    > informacji o 4Kn... Czyżby w ofercie w dalszym ciągu były wyłącznie dyski
    > 512e?
    Męczy mnie ten Twoj temat bo sam robie wszystko by miec MBR :)
    Tu niby na zewnetrznym dysku gosc ma dysk 3TB w MBR czyli niby dziala :)
    https://superuser.com/questions/852475/how-can-a-mbr
    -formatted-hard-drive-exceed-1-81-tib-capacity

    Krzysiek aka Tasiorsa

  • 17. Data: 2019-03-11 23:28:39
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 11 Mar 2019 21:48:20 +0100
    doszła do mnie wiadomość <q66hij$rmq$1@gioia.aioe.org>
    od Tasiorsa <t...@p...fm> :
> [...]
    >https://superuser.com/questions/852475/how-can-a-mb
    r-formatted-hard-drive-exceed-1-81-tib-capacity

    Nie warto się w to bawić, każdy system nowszy niż XP da sobie w pełni
    radę z dyskami GPT dowolnego rozmiaru, GPT to nie są jakieś czary czy
    VooDoo.
    Chyba, że ktoś musi(ale to może kosztować).

  • 18. Data: 2019-03-12 00:05:00
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 11 Mar 2019 23:28:39 +0100, Olaf Frikiov Skiorvensen wrote:
    > Nie warto się w to bawić, każdy system nowszy niż XP da sobie w pełni
    > radę z dyskami GPT dowolnego rozmiaru, GPT to nie są jakieś czary czy
    > VooDoo.

    Przecież tu nie o system chodzi, tylko o zwyczajną, ludzką nietolerancję
    na "lepszość" wszystkiego co nowe.

    GPT to może nie VooDoo, ale mimo wszystko jednak cyrk na kółkach.

    Mateusz

  • 19. Data: 2019-03-12 00:07:51
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 11 Mar 2019 21:48:20 +0100, Tasiorsa wrote:

    > Męczy mnie ten Twoj temat bo sam robie wszystko by miec MBR :)
    > Tu niby na zewnetrznym dysku gosc ma dysk 3TB w MBR czyli niby dziala :)
> [...]

    Tak, ale tylko jako storage - nie ma mowy o bootowaniu. Zdolność
    bootowania z dysku 4Kn pewno mocno zależy od implementacji BIOSu, i jak
    tu zgadnąć czy dana płyta główna to obsłuży? Przy użyciu 4Kn + MBR sprawa
    staje się jeszcze bardziej zagadkowa :/

    Mateusz

  • 20. Data: 2019-03-12 02:21:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-11, Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:

> [...]
    > dla systemu, narażając się na downtime, roboczogodziny, koszt dodatkowego
    > dysku, no i złość małżonki która AKURAT TERAZ chciała sobie pooglądać

    No więc, problemem nie jest dodatkowy dysk ssd a zabieranie małżonki na
    wakacje. Czyli jednak słabym ogniwem jest człowiek.

    --
    Marcin