  • 1. Data: 2017-04-06 14:07:43
    Temat: Dyski SSD PCIe
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    ZTCW dyski SSD PCIe można by podzielić na dwie grupy - dyski z złączem
    PCIe oraz dyski z złączem M2 plus adapter PCIe. W swoim kompie mam tylko
    złącza PCIe. Swędzi mnie w portfelu i coś bym kupił ale nie wiem w
    której grupie szukać optymalnego rozwiązania dylematu cena/szybkość.
    Nie wiem też czy adapter nie będzie ograniczał szybkości zastosowanego
    dysku M2 a także czy BIOS mojej płyty raczy zauważyć taki dysk, lub
    mechanizmy własne linuksa to potrafią. Zakładam że dysk będzie służył
    głównie jako miejsce na OS i zwyczajowe aplikacje więc nawet niewielki
    (np. 32 GB) będzie dla mnie OK. Jesli ktoś ma ochotę się wypowiedzieć,
    niech się nie krępuje :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 2. Data: 2017-04-06 15:04:17
    Temat: Re: Dyski SSD PCIe
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

> [...]
    > głównie jako miejsce na OS i zwyczajowe aplikacje więc nawet niewielki
    > (np. 32 GB) będzie dla mnie OK. Jesli ktoś ma ochotę się wypowiedzieć,

    kurde.... ja kupiłem dysk, taki malutki, jak bilet na autobus, do niego
    przelotkę na sata i śmiga z linuksem. kupiłem bo był śmiesznie tani,
    chyba 99zł za 120giga. działa już parę lat, nic się ciekawego nie
    dzieje. ale czy to się nazywało m2, czy pci cośtam - nie pamiętam.

    ToMasz

  • 3. Data: 2017-04-06 16:10:09
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 6 Apr 2017 15:04:17 +0200, ToMasz napisał(a):

    > do niego
    > przelotkę na sata

    Można i na SATA ale ja chcę na PCIe bo podobno dużo szybciej niż nawet
    na SATA3
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2017-04-06 16:46:26
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 06/04/2017 01:07 PM, Jacek Maciejewski wrote:
> [...]
    > głównie jako miejsce na OS i zwyczajowe aplikacje więc nawet niewielki
    > (np. 32 GB) będzie dla mnie OK. Jesli ktoś ma ochotę się wypowiedzieć,

    Tez sie na to czaje i teraz czekam juz tylko na przyplyw gotowki.
    Przede wszystkim sptrawdz czy twoja plyta to obsluzy i czy da sie na tym
    zainstalowac OS.
    W moim przypadku czaje sie na najszybsze, mozliwe transfery. Celuje w
    Samsung 960 EVO 500GB V-NAND M.2 SSD - 3200 MBps (read) / 1800 MBps (write).
    W zwiazku z tym napisalem maila do helpdesku Asrock i przyslali mi update
    BIOSu (mam 3 letnia plyte glowna) plus kilka dobrych rad.
    Googlaj za swoja plyta, roznicami w transferze dyskow, itp..., bo sam
    adapter nic nie zmienia. Po prostu w starszych plytach, jak moja, nie ma
    zlacz m.2

  • 5. Data: 2017-04-06 16:54:42
    Od: "ggs" <ggs_@_konto.pl>

    "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> wrote in message

    > Można i na SATA ale ja chcę na PCIe bo podobno dużo szybciej niż nawet
    > na SATA3

    Zdecydowanie , szczególnie w testach syntetycznych lub kopiowaniu dużych plików.

    https://postimg.org/image/6zthifkh9/ - Samsung 950Pro

    Jako dysk systemowy - nic specjalnego (start OS , ogólna praca) , podobną w odczuciu
    wydajność miałem na zwyczajnym SSD SATA.

  • 6. Data: 2017-04-06 17:04:28
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 6 Apr 2017 15:46:26 +0100, 2late napisał(a):

    > W zwiazku z tym napisalem maila do helpdesku Asrock i przyslali mi update
    > BIOSu (mam 3 letnia plyte glowna) plus kilka dobrych rad.

    Też mam Asrock'a, G41C-GS. Sądzisz że jest sens pisać do nich bo to
    dosyć stara płyta (podstawka LGA 775)? Wiesz może coś więcej na temat
    ograniczeń wynikających z chipsetu czy biosu?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2017-04-06 17:33:36
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 06/04/2017 04:04 PM, Jacek Maciejewski wrote:

    > Też mam Asrock'a, G41C-GS. Sądzisz że jest sens pisać do nich bo to
    > dosyć stara płyta (podstawka LGA 775)? Wiesz może coś więcej na temat
    > ograniczeń wynikających z chipsetu czy biosu?

    Podobno jak nie ma odpowiedniej opcji w BIOSie nie uruchomisz na tym
    systemu operacyjnego. Ale na bank musisz rozpatrywac przypadek kazdej
    starszej plyty osobno. Teoretycznie moja plyta tez nie powinna tego
    obsluzyc ale wygooglalem ze ktos napisal i dostal, to i ja napisalem i mi
    wyslali BIOS.
    Mam Asrock Extreme Z87 6a/c 1150 (3 letnia). Rozumiem ze sprawdzales juz
    na stronie asrock swoja plyte, zakladki typu download beta?
    http://www.asrock.com/mb/index.asp#AllProduct

  • 8. Data: 2017-04-06 17:52:53
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 6 Apr 2017 17:04:28 +0200
    doszła do mnie wiadomość
    <1gw3526t7877n$.1to4k631uqmun.dlg@40tude.net>
    od Jacek Maciejewski <j...@g...pl> :

    >Też mam Asrock'a, G41C-GS. Sądzisz że jest sens pisać do nich bo to
    >dosyć stara płyta (podstawka LGA 775)? Wiesz może coś więcej na temat
    >ograniczeń wynikających z chipsetu czy biosu?

    Jak chcesz taki dysk na dysk systemowy, to masz mały wybór - tylko
    Plextor M6e jest "bios compatible", ale to nieco starsza i wolniejsza
    konstrukcja, w dodatku trudno go kupić.
    Na nowy bios bym nie liczył.
    Jeśli nie musi być systemowy, to pewnie tylko kwestia sterownika(pod
    --
    Całujmy wszyscy dupę Henryka.
    http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,1546

  • 9. Data: 2017-04-06 18:05:22
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 6 Apr 2017 16:33:36 +0100, 2late napisał(a):

    > Rozumiem ze sprawdzales juz
    > na stronie asrock swoja plyte, zakladki typu download beta?
    > http://www.asrock.com/mb/index.asp#AllProduct

    Jeśli masz na myśli wersję biosu to nie :) Ale sprawdziłem przed chwilą.
    Widzę że mam dosyć stary bios, v1.0 i niestety w tabeli możliwych biosów
    (łącznie z beta biosem) nie widzę nic co sugerowało by związek z obsługą
    dysków PCIe. Chyba jednak do nich napiszę :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 10. Data: 2017-04-06 18:43:10
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 06 Apr 2017 17:52:53 +0200, Olaf Frikiov Skiorvensen
    napisał(a):

    > Jak chcesz taki dysk na dysk systemowy, to masz mały wybór - tylko
    > Plextor M6e jest "bios compatible", ale to nieco starsza i wolniejsza
    > konstrukcja, w dodatku trudno go kupić.
    Dzięki za info. Cena dość wysoka, prędkość nie powala. Choć i tak
    deklarowane 700 MB/s to więcej niż moje dyski SSD mają, tj. ok. 190
    (SATA2) i 210 (SATA3) MB/s. Skądinąd, dlaczego praktycznie zmierzona
    prędkość (hdparm) tak odbiega od maksymalnej dla SATA2 (taką ma moja
    płyta) 370 MB/s? I ciekawe czy gdybym kupił i sprawdził to i w przypadku
    dysku PCIe też była by różnica między prędkościami deklarowaną i
    zmierzoną?
    > Na nowy bios bym nie liczył.
    Ale i tak napiszę do Asrocka :)
    > Jeśli nie musi być systemowy, to pewnie tylko kwestia sterownika
    No musi, niestety...

    --
    Jacek
    I hate haters.