  • 1. Data: 2017-10-07 19:55:34
    Temat: Dyski optyczne kontra HDD - założenia
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    Nie mówię już o tym że HDD są znacznie większe nawet od BluRay.
    Chodzi mi o to, że od czasów CD założono jedną spiralną ścieżkę. To
    komplikuje odczyt, powoduje że przy nagrywaniu może coś nie pójść.
    Wczoraj odczytywałem płytkę BluRay, albo coś z płytką było albo z
    laserem, ale były problemy. I napęd usiłując wielokrotnie przeczytać
    blok, to przyśpieszał to cofał. A gdyby były sektory jak w HDD to
    obracał by się kilka razy nie przesuwając głowicy. Losowe skoki do
    dowolnego miejsca były by wielokrotnie szybsze.

    Petabajtowy dysk optyczny:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hyper_CD-ROM

    Aby to miało sens, musiał by być nagrywany w wielu sesjach, w tym
    niektóre mogły by zakończyć się fiaskiem ale cała płytka nie była by
    oznaczona jako uszkodzona.
    Poza tym musiałby mieć sektory a nie spiralę.

  • 2. Data: 2017-10-07 21:31:23
    Temat: Re: Dyski optyczne kontra HDD - założenia
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2017-10-07 o 19:55, Borneq pisze:

    > Nie mówię już o tym że HDD są znacznie większe nawet od BluRay.
    > Chodzi mi o to, że od czasów CD założono jedną spiralną ścieżkę. To

    Napęd optyczny miał być następcą winylowej płyty. Tam też jest jedna
    ścieżka. A że przyjął się w komputerach i na złość pomysłodawcy
    wyprodukowano nagrywarki do niego to inna sprawa.
    Firma Sony tak się wkurwiła na te nagrywarki że opracowali kolejny
    krążek optyczny SACD. I tu już nagrywarek nie ma i raczej nie będzie.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2017-10-08 10:38:33
    Od: Piotr Rezmer <i...@d...org>

    W dniu 2017-10-07 o 19:55, Borneq pisze:
    > Nie mówię już o tym że HDD są znacznie większe nawet od BluRay.
    > Chodzi mi o to, że od czasów CD założono jedną spiralną ścieżkę.

    A to mnie zaskoczyłeś. Żyłem w przekonaniu że ścieżka jest po prostu
    okręgiem a przejście na kolejną ścieżkę zapewnia zwielokrotniona optyka.
    Faktycznie na Wikipedii piszą że ścieżka jest spiralna.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 4. Data: 2017-10-08 13:53:00