  • 1. Data: 2018-07-11 11:46:57
    Temat: Działanie różnicówki
    Od: a...@p...onet.pl

    Witam!
    Mam pytanie dotyczące zabezpieczenia różnicowoprądowego.
    Czy typowe ,,różnicówki" stosowane w instalacjach domowych do działania wymagają
    zasilania?
    Chodzi mi o teoretyczną sytuacje, że przerwaniu ulega przewód zerowy N przed
    różnicówką. Urządzenia nie pracują, ale mają doprowadzoną fazę. I w tym momencie
    następuje doziemienie. Czy mechanizm zwalniający zapadkę w róznicówce zadziała? Czy
    wystarczy mu mocy z tych 30mA doziemiania, a może wewnątrz jest układ elektroniczny,
    który wymaga zasilania - obecności fazy i zera na wejściu?

    Adam

  • 2. Data: 2018-07-11 13:38:28
    Temat: Re: Działanie różnicówki
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-07-11 o 11:46, a...@p...onet.pl pisze:
> [...]
    wystarczy mu mocy z tych 30mA doziemiania, a może wewnątrz jest układ elektroniczny,
    który wymaga zasilania - obecności fazy i zera na wejściu?

    Typowe różnicówki nie potrzebują dodatkowego zasilania. Nie ma w nich
    też elektroniki, którą trzeba zasilać.

    Jak chcesz się dowiedzieć jak jest zbudowana i jak działa różnicówka to
    poszukaj informacji dotyczącej "przekładnika Ferrantiego".

    Przerwanie przewodu N w różnicówkach trójfazowych, które zabezpieczają
    cały dom nie spowoduje jej wyłączenia, ale w prawie w 100% zakończy się
    uszkodzeniem elektroniki w urządzeniach domowych.

    Reasumując:

    Różnicówkami 3-fazowymi zabezpieczamy tylko i wyłącznie obwody 3-fazowe.

    Obwody 1-fazowe zabezpieczamy tylko i wyłącznie różnicówkami 1-fazowymi.

  • 3. Data: 2018-07-11 13:46:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 11 Jul 2018 02:46:57 -0700 (PDT), a...@p...onet.pl
    napisał(a):

    > Czy mechanizm zwalniający zapadkę w róznicówce zadziała?

    IMO tak.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2018-07-11 14:18:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Typowe różnicówki nie potrzebują dodatkowego zasilania.

    dodatkowego nie, ale czy nie biora zasilania z sieci ?

    >Nie ma w nich też elektroniki, którą trzeba zasilać.
    >Jak chcesz się dowiedzieć jak jest zbudowana i jak działa różnicówka
    >to poszukaj informacji dotyczącej "przekładnika Ferrantiego".

    No wlasnie - przekladnik.
    Nie wymaga wzmocnienia sygnalu ?

    30mA to nie jest tak malo, ale druty cewki musza wytrzymac 16A, to
    zwojow sie raczej duzo nie nawinie.

> [...]

    >3-fazowe.
    >Obwody 1-fazowe zabezpieczamy tylko i wyłącznie różnicówkami

    Cos w tym jest, ale instalacje trzeba odpowiednio rozplanowac.

    J.

  • 5. Data: 2018-07-11 17:15:57
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Przerwanie przewodu N w różnicówkach trójfazowych, które zabezpieczają
    > cały dom nie spowoduje jej wyłączenia, ale w prawie w 100% zakończy się
    > uszkodzeniem elektroniki w urządzeniach domowych.

    Coś takiego powiedział mi energetyk naprawiający przetarty przez drzewo
    przewód fazowy przyłącza. Natomiast nie mogłem i nadal nie mogę
    zrozumieć dlaczego.
    Przecież na obudowach nie pojawią się nagle potencjały obcych faz więc
    wg mnie nie ma jak wzrosnąć niebezpiecznie (dla urządzenia) napięcie.

    Rozwiniesz albo nakierujesz na źródło coby poczytać?

  • 6. Data: 2018-07-11 17:31:23
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Rozwiniesz albo nakierujesz na źródło coby poczytać?

    gógiel pomógł.... po utracie N pływa napięcie pomiędzy fazami (po
    instalacji N) i rozjeżdża się pod 400V niekiedy. Obciążenie
    poszczególnych faz ma znaczenie dla wysokości napięcia.

  • 7. Data: 2018-07-11 17:37:50
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2018-07-11 o 17:15, sirapacz pisze:

> [...]
    > wg mnie nie ma jak wzrosnąć niebezpiecznie (dla urządzenia) napięcie.
    >
    > Rozwiniesz albo nakierujesz na źródło coby poczytać?

    Masz urządzenie A podpięte między jedną fazę a zero, urządzenie B
    podpięte między inną fazę a zero, po odpięciu od zera masz urządzenia A
    i B włączone szeregowo między dwie fazy. Z reguły większość tego
    napięcia odłoży się na jednym z tych urządzeń. Nie wiem, jak
    elektronika, ale żarówki wybuchają.

    MJ

  • 8. Data: 2018-07-11 18:03:07
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > i B włączone szeregowo między dwie fazy. Z reguły większość tego
    > napięcia odłoży się na jednym z tych urządzeń. Nie wiem, jak

    kluczowym w moich nieudanych próbach zrozumienia był brak świadomości,
    że przerwany N na słupie nie oznacza przerwanej sieci N dla wszystkich
    osbiorników... :)
    dzieki

  • 9. Data: 2018-07-11 21:12:52
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > dodatkowego nie, ale czy nie biora zasilania z sieci ?

    Tak sobie patrzę:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Residual-current_devic
    e#/media/File:FISkizze.svg

    Wygląda to tak, jakby prądy płynące przez obie żyły wzajemnie się znosiły,
    ale jak przestaną się znosić (np. bo N się przerwie, a L się doziemi i
    popłynie przez niego prąd), to różnicówka zadziała.

    > 30mA to nie jest tak malo, ale druty cewki musza wytrzymac 16A, to
    > zwojow sie raczej duzo nie nawinie.

    Jak płynie 16A L i to samo 16A wraca N, to się znoszą. Tak to rozumiem.

    W sumie pytanie czemu nie spowoduje wyłączenia (tzn. co to ma na celu).
    Ten schemat sugeruje, że powinno spowodować (TEST łączy jedną fazę z N):

    http://forumsep.pl/download.php?id=1006

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 10. Data: 2018-07-11 21:30:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Tak sobie patrzę:

    popatrz na
    https://en.wikipedia.org/wiki/Residual-current_devic
    e#Typical_design

    nr 7 na fotce
    This difference causes a current in the sense coil (6), which is
    picked up by the sense circuitry (7).

    to mi wyglada na jakis tranzystor ...

    co prawda dalej pisza
    "The sense circuitry then removes power from the solenoid (5), and the
    contacts (4) are forced apart by a spring, cutting off the electricity
    supply to the appliance."

    ale mam watpliwosci czy to prawda, czy generuja impuls rozlaczajacy
    ... jak elektrownia prad wylaczy, to roznicowka sama nie rozlacza.

    albo tu
    http://www.cycloflow.com/2014/02/what-are-elcb-rccb-
    rcbo-and-rcds.html
    http://3.bp.blogspot.com/-HpaOkhYM5qw/VldKNIA57vI/AA
    AAAAAAAYU/37XsQmsEjxQ/s1600/Voltex%2BRCBO%2B%252B%2B
    title.png

    jest taka malutka plytka przy przedniej sciance ...

> [...]

    >popłynie przez niego prąd), to różnicówka zadziała.

    >Jak płynie 16A L i to samo 16A wraca N, to się znoszą. Tak to

    Dobrze rozumiesz, tylko jak przez przewody plynie 16A, to one musza
    byc odpowiednio grube.
    Wiec sie duzo zwojow nie zmiesci.
    Jak prad roznicowy siegnie 30mA, to ma rozlaczyc ... przy malej ilosci
    zwojow raczej nie wywola duzej sily.
    IMO - wzmaczniacz w srodku bedzie potrzebny.
    A wzmacniacz wymaga zasilania.

> [...]
    >celu).
    >Ten schemat sugeruje, że powinno spowodować (TEST łączy jedną fazę z

    Ale łączy poza toroidem.
    Czyli przez przewod fazowy plynie, a przez przewod N nie wraca.
    Tak samo zreszta dziala to w 1-f.

    Tu zauwaz - toroid zasila przekaznik polaryzowany.
    Czule bydle, ale czy wystarczajaco, aby spowodowac rozlączenie ?

    No i poplynie prad zmienny - w przekazniku spolaryzowanym wywola
    drgania w obie strony, to sie usrednia, choc dzwonek w telefonie
    dzwonil.
    Ale on mial duzo zwojow.

    J.