  • 1. Data: 2017-05-04 12:22:39
    Temat: Dziura w parapecie
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem. Jak wykonać dziury fi 6 w parapecie ze sztucznego kamienia ? Mam
    pod ręką wiertarkę sds plus razem z narzędziem ale obawiam się że
    energia udaru połamie ( niepodparty ) kamień na kawałki.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2017-05-04 12:43:30
    Temat: Re: Dziura w parapecie
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-05-04 o 12:22, PeJot pisze:
    > Czołem. Jak wykonać dziury fi 6 w parapecie ze sztucznego kamienia ? Mam
    > pod ręką wiertarkę sds plus razem z narzędziem ale obawiam się że
    > energia udaru połamie ( niepodparty ) kamień na kawałki.

    W wiertarce chyba można wyłączyć udar.

    Robert

  • 3. Data: 2017-05-04 12:53:26
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > W wiertarce chyba można wyłączyć udar.

    Tyle to wiem. Swoją drogą czy w SDS plus energia udaru jest niezależna
    od obrotów ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2017-05-04 13:02:56
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > pod ręką wiertarkę sds plus razem z narzędziem ale obawiam się że
    > energia udaru połamie ( niepodparty ) kamień na kawałki.

    Są specjalistyczne wiertła do tego celu.
    http://weldi.pl/wiertla-do-granitu-i-kamienia.html

    WM

  • 5. Data: 2017-05-04 13:20:02
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    To nie jest porada, ale ciekawostka historyczna.
    Studenci archeologii odtworzyli neolityczną wiertarkę do kamieni.
    Tu są jej zdjęcia i efekty wiercenia wiertłem kościanym.
    http://www.academia.edu/2388476/Drilling_through_sto
    ne_axes

    WM

  • 6. Data: 2017-05-04 13:59:23
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 4 maja 2017 19:22:33 UTC+9 użytkownik PeJot napisał:
    > Czołem. Jak wykonać dziury fi 6 w parapecie ze sztucznego kamienia ? Mam
    > pod ręką wiertarkę sds plus razem z narzędziem ale obawiam się że
    > energia udaru połamie ( niepodparty ) kamień na kawałki.

    Zwykłym wiertłem do betonu z węglikiem. Kup (albo zmajstruj sam z plasteliny)
    urządzenie do zrobienia szczelnego zbiorniczka wokół otworu, nalej wody tak żeby
    wiertło było stale zanurzone i wierć śmiało, ale bez udaru. Jeśli musisz mieć ładną
    krawędź po obu stronach, to podłóż coś o podobnych własnościach, na przykład cegłę i
    zapewnij mocny docisk, na przykład ściskami stolarskimi. Ja bym zaczął od fi3, potem
    rozwiercił. Ale jak się uprzesz to dasz radę od razu fi6.

    A jak nie masz czasu się bawić to wpisz do googla 'cięcie wodą' albo 'waterjet' i
    zapytaj ile by wzięli za robotę. Myślę że niedużo, a jakość będzie sto razy lepsza
    niż po wierceniu.

  • 7. Data: 2017-05-04 14:08:34
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2017-05-04 o 13:59, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    urządzenie do zrobienia szczelnego zbiorniczka wokół otworu, nalej wody tak żeby

    Koncept jest, wiertła nie usmażę, ale będzie to trwało wieki.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2017-05-04 14:25:18
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-05-04 o 14:08, PeJot pisze:

    > Koncept jest, wiertła nie usmażę, ale będzie to trwało wieki.

    Skoro nie chcesz wyjść z domu. :-)
    Jak jednak wyjdziesz to kupisz i wywiercisz w w minutę.

    Robert

  • 9. Data: 2017-05-04 14:28:15
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 4 maja 2017 21:08:27 UTC+9 użytkownik PeJot napisał:

    urządzenie do zrobienia szczelnego zbiorniczka wokół otworu, nalej wody tak żeby
    wiertło było stale zanurzone i

    > Koncept jest, wiertła nie usmażę, ale będzie to trwało wieki.

    Wieki nie, ja tak szkło wiercę i jakoś żyję. Możesz też spróbować tulejkę z nasypem
    diamentowym, ona wycina korek, więc mniej roboty, ale do tego potrzebujesz wysokich
    obrotów. Dremel taki, przynajmniej 130 wat. Tyle że trudno precyzyjnie zacząć, bo to
    się ślizga na boki. więc i tak trzeba tą trójka/szóstką zacząć aż do pełnej średnicy
    płytki. Potem można diamentem.

  • 10. Data: 2017-05-04 14:32:43
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-05-04 o 14:28, Konrad Anikiel pisze:
    > Możesz też spróbować tulejkę z nasypem diamentowym
    https://seger.pl/p/173/1202/zestaw-easy-gres-rubi-wi
    ertla-fi-6-8-10-12-mm-na-mokro-04904--otwornice-wier
    cenie-i-dlutowanie-akcesoria-i-osprzet.html
    Tego używam. W gresie, który tylko pneumatyczny udar ruszy idzie prawie
    jak w masło.

    Robert