  • 1. Data: 2018-07-10 10:38:16
    Temat: Dziwna przekładnia
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Zamiast zębów koła zębatego, są łożyska.
    Zbytnio zapatrzyli się na łańcuchy rowerowe, biorąc z nich rozwiązania.
    https://youtu.be/rgo-yEaXDzA

    --
    WM

  • 2. Data: 2018-07-10 12:02:32
    Temat: Re: Dziwna przekładnia
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Zamiast zębów koła zębatego, są łożyska.
    >Zbytnio zapatrzyli się na łańcuchy rowerowe, biorąc z nich
    >rozwiązania.
    >https://youtu.be/rgo-yEaXDzA

    Czy tak zbytnio ... normalne zeby maja specjalny ksztalt, ktory
    powoduje, ze sie ząb po zębie się toczy, a nie przesuwa.
    Jesli tu nie udalo sie tego zapewnic, to moze łozyska mają sens.
    Szczegolnie jak jedno kolo z miekkiego aluminium.

    Dalej - typowe zęby nie powodują odpychania kół ?
    Przy promieniu tej tarczy, może ma to sens, żeby uzyć "łancuchowych"
    zębów - bo na mój gust łatwo by się skrzywila.

    No i trzecia sprawa - tu powinna byc przekladnia stożkowa, znow o
    odpowiednich zębach.
    A zmiennego przełożenia tak sie nie da.
    Akurat te łożyska problemu nie rozwiazuja.

    J.

  • 3. Data: 2018-07-10 13:52:31
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-07-10 o 12:02, J.F. pisze:
    > Czy tak zbytnio ... normalne zeby maja specjalny ksztalt, ktory
    > powoduje, ze sie ząb po zębie się toczy, a nie przesuwa.

    Przesuwa się ząb względem zęba też (to są różniące się ewolwenty).
    Ewolwentowy ząb zapewnia tylko stałe przełożenie.

    > Jesli tu nie udalo sie tego zapewnic, to moze łozyska mają sens.
    > Szczegolnie jak jedno kolo z miekkiego aluminium.

    Podają, że przekładnia ma wysoką sprawność.
    Jednak patrząc na współpracę zębów, to przypominają one archaiczną
    przekładnię kołkową z wiatraka, lub młyna średniowiecznego.
    http://mlyn.zamek.malbork.pl/images/przekladnia.jpg

    > Dalej - typowe zęby nie powodują odpychania kół ?

    Reakcja w piaście występuje. Siła (moment) wyłamująca zęby też

> [...]
    > odpowiednich zębach.
    > A zmiennego przełożenia tak sie nie da.
    > Akurat te łożyska problemu nie rozwiazuja.

    Zmiana przełożenia wymaga przesunięcia zębatki przód-tył.
    Czy to nastąpi płynnie, to inna sprawa.

    WM

  • 4. Data: 2018-07-10 14:46:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Reakcja w piaście występuje. Siła (moment) wyłamująca zęby też

    Łamania zębow nie unikniesz.
    Ale jesli by nastapilo odpychanie, to tutaj wyginaloby to tarczowe
    koło, ktore wyglada dosc delikatnie.
    I ma byc lekkie,

    >Zmiana przełożenia wymaga przesunięcia zębatki przód-tył.
    >Czy to nastąpi płynnie, to inna sprawa.

    Nie o to mi chodzilo - stozkowe kola sa dla jednego
    przelozenia/srednicy.
    Nie beda pasowaly do innego.
    A tu musza pasowac.

    Na ile plynnie uda im sie zmienic przelozenia to jestem ciekaw - cos
    tam mowia o jakims superczujniku pozycji tarczy.

    J.

  • 5. Data: 2018-07-10 18:28:46
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-07-10 o 14:46, J.F. pisze:
    > Ale jesli  by nastapilo odpychanie, to tutaj wyginaloby to tarczowe
    > koło, ktore wyglada dosc delikatnie.
    > I ma byc lekkie,

    Klasyczne koło ewolwentowe przenosi siłę prostopadle do punktu styku.
    Siłę styczną (tarcie) eliminuje smarowanie olejem.
    W tej przekładni punkt styku jest podobny do tego w łańcuchu rowerowym.
    Czyli ciągnie prawidłowo, gdy ogniwo wpadnie między zęby.
    W trakcie wpadania kontakt jest raczej nieproduktywny.

    > Nie o to mi chodzilo - stozkowe kola sa dla jednego przelozenia/srednicy.
    > Nie beda pasowaly do innego.
    > A tu musza pasowac.

    Są takie, które mają więcej zębów na zewnątrz, kiedyś był wątek o tym.

    WM

  • 6. Data: 2018-07-10 23:03:06
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-07-10 o 14:46, J.F. pisze:

    > Łamania zębów nie unikniesz.
    > Ale jeśli  by nastąpiło odpychanie, to tutaj wyginałoby to tarczowe
    > koło, które wygląda dość delikatnie.
    > I ma byc lekkie,

    To chyba ewolucja tego pomysłu:
    https://youtu.be/cE16j5egaDM?t=58s

    > N - stozkowe kola sa dla jednego przelozenia/srednicy.
    > Nie beda pasowaly do innego.
    > A tu musza pasowac.

    Trochę dziwnie wygląda ta przekładnia:
    https://youtu.be/o-k6-SXTFoQ
    Liczba zębów na obwodzie stożka jest chyba stała?
    Stale przełożenie i zmienny moment? Coś tu mi nie pasuje.

    WM

  • 7. Data: 2018-07-11 00:53:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-07-10, WM <c...@p...onet.pl> wrote:
    > Trochę dziwnie wygląda ta przekładnia:
    > https://youtu.be/o-k6-SXTFoQ
    > Liczba zębów na obwodzie stożka jest chyba stała?
    > Stale przełożenie i zmienny moment? Coś tu mi nie pasuje.

    Też mi to nie gra. Stawiam na wizję artystyczną animatora 3D.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2018-07-11 11:08:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2018-07-10, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    >Też mi to nie gra. Stawiam na wizję artystyczną animatora 3D.

    Dokladnie.
    I to nawet kiepska wizja, bo wyraznie namalowal, ze z jednej strony sa
    zeby szerokie, a z drugiej waskie.
    To wspolpracujace kolko jakie ma miec - szerokie czy waskie ?

    Jest w tym jednak maly haczyk - poniewaz zeby sa skosne, to
    zmieniajac kat nachylenia mozna opasac stozek pasami o stalej
    szerokosci !
    Tylko ze nic to nie da, bo ilosc zebow na obwodzie ciagle taka sama.

    no i kat sie zmienia, wiec male koło musialoby miec zmienny kąt zebów.
    Choc moze wystarczyloby tylko jakos obracac.
    No beda sie slizgac podluznie ...

    J.

  • 9. Data: 2018-07-12 13:55:36
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2018-07-10 o 10:38, WM pisze:
    > Zamiast zębów koła zębatego, są łożyska.
    > Zbytnio zapatrzyli się na łańcuchy rowerowe, biorąc z nich rozwiązania.
    > https://youtu.be/rgo-yEaXDzA

    Też na to natrafiłem dzisiaj.
    Zdjęcia - trochę lepiej widać:
    https://newatlas.com/ceramicspeed-driven-shaft-drive
    /55364/#gallery

  • 10. Data: 2018-07-13 03:41:09
    Od: 4...@g...com

    Jesli ma sprawnosc wieksza od wspolczesnych przekladni to do konca roku wszyscy
    zawodowi kolarze beda mieli w rowerach takie przekladnie.