  • 1. Data: 2018-01-16 10:13:09
    Temat: Dziwne uszkodznie procka ?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Pewien komp (C2D E8500 na G41C-GS) dziwnie się zachowywał. Gdy proc był
    obciążony w 100%, komp po paru godzinach się wyłączał. Po włączeniu,
    następne wyłączenie następowało po jakimś kwadransie, a kolejne
    wyłączenia już w odstępach kilkuminutowych. Po odstawieniu kompa na noc,
    na drugi dzień - ten sam wzorzec zachowania. Temperatura rdzeni nie
    większa niż 55 st (dla dopuszczalnej 74 st). Wyłączenia były też dziwne,
    nie reset, nie zawieszenie - kompletnie znikał OS i zostawał włączony
    zasilacz. Trzeba go było wyłączyć przytrzymując włącznik lub użyć
    wyłącznika z tyłu. Nierzadko po takim wyłączniu elementy pulpitu
    zmieniały pozycje. Nigdy komp się nie wyłączał gdy proc nie był
    obciążony.
    Wyeliminowałem karty rozszerzeń, pamięć i uruchamiane programy. Wczoraj
    wymieniłem procka na E6300 i co? Komp działa na full stress do dziś, już
    23 godz. Wygląda na to że winny procek. Czy ktoś ma pomysł jaka to wada
    w procku każe mu się tak dziwnie zachowywać? Bo ja nie... :)

    PS. BTW, temperatury rdzeni w stresie tego E6300 są 67 st wobec 55 st
    dla E8500. Temperatury w idle to analogicznie 50 i 43 st. A przecież moc
    pobierana jest identyczna, konstrukcja i warunki chłodzenia takoż.
    Rozumiem błąd rzędu 2 czy 3 st, ale 12?? Czy waszym zdaniem czujnik
    temp. w procku może mieć takie rozrzuty?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 2. Data: 2018-01-16 10:21:09
    Temat: Re: Dziwne uszkodznie procka ?
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    Wymień zasilacz.

    --
    marfi

  • 3. Data: 2018-01-16 10:39:07
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 16 Jan 2018 10:21:09 +0100, marfi napisał(a):

    > Wymień zasilacz.

    A po ch...?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2018-01-16 10:49:45
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > A po ch...?
    > --

    Restarty pod obciążeniem to często wina spuchniętych kondensatorów w
    zasilaczu.
    Znam z autopsji.

    --
    marfi

  • 5. Data: 2018-01-16 11:59:03
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 16 Jan 2018 10:49:45 +0100, marfi napisał(a):

    > Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Restarty pod obciążeniem to często wina spuchniętych kondensatorów w
    > zasilaczu.
    > Znam z autopsji.

    1. Nic w zasiłce nie jst spuchnięte, sprawdzałem.
    2. Jakbyś uważnie czytał to byś doczytał że po wymianie procka, przy tym
    samym obciążeniu, komp działa już 25-tą godzinę.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2018-01-16 13:37:03
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    > 1. Nic w zasiłce nie jst spuchnięte, sprawdzałem.

    A na płycie?

    > 2. Jakbyś uważnie czytał to byś doczytał że po wymianie procka, przy tym
    > samym obciążeniu, komp działa już 25-tą godzinę.

    3,16GHz i 6MB L2 to ciut nie "to samo obciążenie" co 1,86GHz i 2MB L2.
    Tak, wiem że inny proces, i oba niby 65W TDP, ale chyba nie wierzysz w
    to, że najwolniejszy Conroe - E6300 ciągnie tyle samo prądu co wykonany
    w tym samym procesie, a 40% wyżej taktowany E6700, z dwukrotnie większym
    cache, tylko dlatego że też ma "TDP 65W".
    NB też pewnie inaczej się grzeje gdy chodzi na 1066MHz a nie 1333 jak
    przy E8xxx.

    > Rozumiem błąd rzędu 2 czy 3 st, ale 12?? Czy waszym zdaniem czujnik
    > temp. w procku może mieć takie rozrzuty?

    Procesor nie raportuje temperatury, tylko różnicę miedzy temperaturą a
    Tjmax. Sporo softu i pewnie BIOSów ma źle poustawiany ten parametr dla
    niektórych procesorów, może stąd takie różnice. Pod obciążeniem ten
    E8500 na pewno bardziej się grzał (przy tym samym chłodzeniu oczywiście).

  • 7. Data: 2018-01-16 15:01:07
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 16 Jan 2018 13:37:03 +0100, knrdz napisał(a):

    > A na płycie?
    Na oko wszystko OK.

> [...]
    > cache, tylko dlatego że też ma "TDP 65W".
    > NB też pewnie inaczej się grzeje gdy chodzi na 1066MHz a nie 1333 jak
    No właśnie skłonny jestem wierzyć w TDP :)

    > Procesor nie raportuje temperatury, tylko różnicę miedzy temperaturą a
    > Tjmax.
    Ja znam Tcase, co to T jmax nie wiem. I co do różnicy to wątpię by tak
    było bo wskazania jednak rosną w miarę nagrzewania się procka podczas
    rozruchu a nie maleją, jak by było gdyby pokazywało różnicę.

    > Pod obciążeniem ten
    > E8500 na pewno bardziej się grzał (przy tym samym chłodzeniu oczywiście).
    No właśnie, sądząc po wskazaniach, grzeje się mniej :)

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2018-01-16 17:05:21
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    > No właśnie skłonny jestem wierzyć w TDP :)

    Jeszcze raz: wydane w tym samem "rzucie" procesory E6700 (2,66GHz, 4MB
    L2) i E6300 (1,87GHz, 2MB L2) oba mają TDP 65W. Naprawdę uważasz że oba
    grzeją się tak samo i tyle samo ciągną prądu? TDP jest dla całej
    "rodziny", najwolniejsze procesory zużywają pewnie 40-50% mniej niż te
    najszybsze, a to one muszą się mieścić w TDP. W przypadku tego E8500
    sytuacja jest odwrotna: jeśli to procesor z pierwszej rewizji C0, to był
    najszybszą wersją tego rdzenia, więc i najbardziej zbliżoną do granicy 65W.

    > Ja znam Tcase, co to T jmax nie wiem. I co do różnicy to wątpię by tak
    > było bo wskazania jednak rosną w miarę nagrzewania się procka podczas
    > rozruchu a nie maleją, jak by było gdyby pokazywało różnicę.

    Rosną, bo oprogramowanie to przelicza. A jeśli ma zakodowane błędne
    Tjmax, to i wynik wychodzi błędny, czasem nawet o 15C. OIDP dla nowszych
    C2D poprawnie wskazania temperatury zapewnia Real Temp
    https://www.techpowerup.com/realtemp/

    > No właśnie, sądząc po wskazaniach, grzeje się mniej :)

    Sprawdź jeszcze raz oba w Real Temp. I przy okazji zrób UC tego E8500,
    choćby do takich samych ustawień jak E6300 - 7x266MHz. Dzięki dużo
    większemu L2 i 45nm będzie wtedy jednocześnie wydajniejszy i
    energooszczędniejszy od staruszka E6300. W ten sposób sprawdzisz też
    źródło problemu - jeśli te zawieszenia to nie wina procesora (co byłoby
    naprawdę dziwne), tylko klękającemu przy domyślnych zegarach zasilaniu,
    to będzie stabilnie.

    Nie napisałeś jeszcze jaki to zasilacz, nawet jeśli kondensatory jeszcze
    nie spuchły, po prawie dekadzie mogą mieć znacznie obniżone parametry.

  • 9. Data: 2018-01-16 17:27:58
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 16 Jan 2018 17:05:21 +0100, knrdz napisał(a):

    > Jeszcze raz: wydane w tym samem "rzucie" procesory E6700 (2,66GHz, 4MB
    > L2) i E6300 (1,87GHz, 2MB L2) oba mają TDP 65W. Naprawdę uważasz że oba
    > grzeją się tak samo i tyle samo ciągną prądu?
    Tak uważam, zgodnie z definicją: "TDP (ang. Thermal Design Power) to
    maksymalna ilość wydzielanego ciepła w ciągu sekundy, którą trzeba
    odebrać z procesora (jednostki centralnej) komputera"

    > Rosną, bo oprogramowanie to przelicza.
    Skoro przelicza to nie wskazuje różnicy tylko co innego. A co do
    pomiarów to mam linuksa na pokładzie i windziane programy mnie nie
    cieszą :)

    > Nie napisałeś jeszcze jaki to zasilacz, nawet jeśli kondensatory jeszcze
    > nie spuchły, po prawie dekadzie mogą mieć znacznie obniżone parametry.
    Zgodnie z zasadą że martwe rzeczy bywają złośliwe, po prawie 30
    przepracowanych w stresie godzinach ten komp z E6300 też zaczął się
    wyłączać :) No więc nie było wyjścia, zmieniłem zasilacz :) Ze dwie doby
    ciągłej pracy kompa na 100% obciążenia powinno wystarczyć. Wtedy się
    odezwę, no chyba że to nie zasilacz tylko płyta i odezwę się wcześniej
    :)

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 10. Data: 2018-01-16 17:58:31
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    > Tak uważam, zgodnie z definicją: "TDP (ang. Thermal Design Power) to
    > maksymalna ilość wydzielanego ciepła w ciągu sekundy, którą trzeba
    > odebrać z procesora (jednostki centralnej) komputera"

    No to źle uważasz bo i definicja jest z d.py, albo co najmniej
    nieprecyzyjna. Nie ma takiej możliwości żeby 2 takie same procesory
    (E6300 i E6700, oba to 65nm Conroe B2) różniące się taktowaniem o ponad
    40% zużywały tyle samo prądu.

    > Skoro przelicza to nie wskazuje różnicy tylko co innego. A co do
    > pomiarów to mam linuksa na pokładzie i windziane programy mnie nie
    > cieszą :)

    Wskazuje różnicę. Procesor raportuje o ile temperatura jest niższa od
    Tjmax (Real Temp nazywa ten parametr "Distance to TJMax"), czyli wraz ze
    wzrostem temperatury wskazanie jest coraz niższe. Oprogramowanie oblicza
    różnicę Tjmax i tego wskazania, wynikiem jest temperatura rdzenia.
    Poprawna wyłącznie pod warunkiem, że program ma w swojej bazie poprawny
    Tjmax dla danego procesora. Jak pisałem wcześniej, porównaj wskazanie
    aktualnie używanego programu z Real Temp. Popularny kiedyś Core Temp
    przy Wolfdale'ach wskazywał temperaturę nieprawidłowo.

> [...]
    > ciągłej pracy kompa na 100% obciążenia powinno wystarczyć. Wtedy się
    > odezwę, no chyba że to nie zasilacz tylko płyta i odezwę się wcześniej

    ...a nie mówiłem? Tylko wymień na jakiś prawdziwy zasilacz ATX12V 2.x, a
    nie najtańszy szrot, bo może wcale nie pomóc. Minimum to pewnie jakieś
    "leżakowane" Fortrony HHN itp.