  • Data: 2018-01-06 12:06:20
    Temat: Dziwne zachowanie przetwornicy na MC34063
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jakiś czas temu zrobiłem sobie przetwornicę do zasilania czujnika Gegera
    STS-5. Przetwornica była oparta na schemacie z tego projektu:
    https://serwis.avt.pl/manuals/AVT5204.pdf

    Wtedy złożyłem ją z elementów DHT (z paroma wyjątkami). Wszystko
    działało bez problemu i stabilnie, układ dawał na wyjściu jakieś 380V
    przy zasilaniu 5V.

    Teraz chciałem zminiaturyzować urządzenie, w którym pracuje
    przetwornica. Zaprojektowałem nowy układ z elementów SMD.
    Musiałem wprowadzić kilka zmian. Niestety nie udało mi się kupić
    rezystora 0,22R/1W w wersji SMD (rozmiar 2010), więc musiałem użyć
    0,75W. Zamiast standardowych rezystorów 10M w dzielniku sprzężenia
    zwrotnego (R5 i R6) użyłem SMD w rozmiarze 2512, każdy na napięcie 250V.
    R4 w tym dzielniku jest w obudowie 1206 i ma 68k (taka wartość
    sprawdziła się w poprzedniej wersji urządzenia). C8 jest w obudowie
    1206, a C7 i C9 - 0603. Rezystor R2 to 0805 na 0,25W.
    C6 jest teraz kondensatorem tantalowym 470uF na 10V. W poprzedniej
    wersji był elektrolit THT.

    Niestety układ w nowym wydaniu nie działa, tak jak powinien.
    1) Napięcie jest za wysokie - około 450V po uruchomieniu i lekko dryfuje
    w górę.
    2) Napięcia nie da się regulować. Nie zmienia się właściwie wcale bez
    względu na to, czy użyję R4 o wartości 62k czy 68k. Próbowałem wlutować
    trymer 100k, ale kręcenie nim nie dawało żadnego efektu.
    3) Na początku zastosowałem jakąś losową szybką diodę wysokonapięciową o
    (jak mi się wydawało) odpowiednich parametrach. Najpierw miałem napięcie
    ponad 300V, ale potem spadało do około 200V. Wymiana diody pomagała - na
    chwilę. W końcu kupiłem wersję SMD UF4007 - pomogło w tym sensie, że mam
    napięcie jak w punkcie 1.
    4) Napięcie na końcu zależy od tego, z jakiego źródła zasilam
    urządzenie. Dobra ładowarka do telefonu daje jakieś 20V więcej niż
    PowerBank. A przecież powinna być stabilizacja...

    Próbowałem wymienić scalak na inny - nie pomogło.

    Aha - zmycie z płytki niewielkich resztek topnika faktycznie trochę
    zmniejszyło napięcie na wyjściu. ;)

    Ktoś mi podpowie gdzie mogłem popełnić błąd.