  • 1. Data: 2014-10-22 13:30:59
    Temat: Dziwny układ ładowania w komórce - rozładowanie!
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    W smartfonie ładowanie działa w specyficznych warunkach jako
    rozładowanie.

    Miałem podłączony panel słoneczny z przetwornicą step-down.
    Maksymalne napięcie jałowe panelu to ok. 7-8V.
    Przy słabych warunkach oświetleniowych komórka rozładowała się z ok.
    60% do 3%. Trzykrotnie. Czwarty raz doświadczenie powtórzone na
    smarcie innego producenta wykazało podobną tendencję.
    Przy silnym oświetleniu ładowanie jest.

    Nie, nie chodziły żadne prądożerne aplikacje. W 2 pierwszych
    przypadkach telefon był wyłączony.
    Na zaciskach ładowania złącza USB w telefonie nie ma napięcia, więc
    nie jest to rozładowanie przez złącze.

    Wysnuwam teorię, że przy napięciu na pograniczu ładowania, albo
    przetwornica, albo sam telefon wariuje, powstają stany nieustalone i
    rozładowują akumulator. Telefon w trakcie tego nic nie wyświetla,
    czy to wyłączony, czy włączony.

    Dało się zaobserwować także, że po podłączeniu panela do wyłączonego
    telefonu, przy bardzo słabym oświetleniu, czyli małym napięciu,
    telefon włączał się. Nigdy tego nie robi przy ładowarce sieciowej.

    Ma ktoś jakiś pomysł, jak wyeliminować wspomniane rozładowanie aku w
    telefonie?

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 2. Data: 2014-10-22 14:26:23
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 22 Oct 2014 13:30:59 +0200, Zbynek Ltd. napisał(a):

    > Ma ktoś jakiś pomysł, jak wyeliminować wspomniane rozładowanie aku w
    > telefonie?

    diodą? :)
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2014-10-22 18:50:26
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zbynek Ltd. pisze:
    > Elo
    >
    > W smartfonie ładowanie działa w specyficznych warunkach jako rozładowanie.
    [..]

    1. Jaki telefon?
    2. zmierz rzeczywistą pojemność jego baterii.
    3. wstaw amperomierz między przetwornicę a telefon.
    4. porównaj czas wyczerpania telefonu z i bez podpiętego panelu.
    5. zależnie od modelu telefonu ładowanie rozpoczyna się gdy wykryte
    zostanie ~5V na USB (zakładam że piszemy o smartfonach), jeśli pod
    obciążeniem napięcie spadnie za bardzo to ładowanie zostaje przerwane -
    taki cykl marnuje trochę więcej energii niż samo czuwanie, nie jest to
    wariowanie tylko "feature".
    6. każdy telefon włączy się jak podasz mu zasilanie na USB, jeśli
    wykryje zwarcie między liniami danych uzna że to ładowarka i będzie
    tylko ładował, jak zwory nie będzie to odpali się normalnie i będzie
    czekał aż komputer się zgłosi.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 4. Data: 2014-10-22 19:13:59
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    Moim zdaniem przetwornica "sieje".

    G.B.

  • 5. Data: 2014-10-22 19:30:10
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    AlexY napisał(a) :

    > [..]
    >
    > 1. Jaki telefon?

    Gsmart Rey R3. Android 4.2.2. Drugi to jakiś Samsung, nie mój.

    > 2. zmierz rzeczywistą pojemność jego baterii.

    Na razie nie mam czasu.

    > 3. wstaw amperomierz między przetwornicę a telefon.

    W celu?
    W ciągu ostatnich dni jest na tyle ciemno, że nie jestem w stanie
    odtworzyć sytuacji z panelem. Przy żarówce też.
    Występowało to w specyficznych warunkach. Na tyle często, że było to
    4 razy, na tyle rzadko, że nie jestem tego teraz w stanie powtórzyć
    celowo.

    > 4. porównaj czas wyczerpania telefonu z i bez podpiętego panelu.

    Ludzie tak długo nie żyją.
    4a) Nie mam jednolitego i zbliżonego do Słońca źródła światła.
    4b) Nie chcę zostawiać tel na półce na tydzień by sprawdzić ile to
    też pochodzi tel w powtarzalnych warunkach pomiarowych, czyli z
    wyłączonym dodatkowymi programami.

    Nie miałem dotąd możliwości sprawdzenia napięcia na aku przy tych
    60% i 3%.

> [...]
    > obciążeniem napięcie spadnie za bardzo to ładowanie zostaje przerwane -
    > taki cykl marnuje trochę więcej energii niż samo czuwanie, nie jest to

    Przy wyłączonym tel też?
    Przy napięciu na pograniczu zadziałania tego układu wykrywania
    napięcia 5V, wyłączony telefon nie wykazuje oznak rozpoczęcia ładowania.
    Wyłączony tel przy prawidłowym napięciu uruchamia na krótko na
    wyświetlaczu ikonę ładowania. Po chwili gaśnie. Podgląd na parę
    sekund stanu naładowania dostępny jest po krótkim naciśnięciu przycisku.

> [...]
    > wykryje zwarcie między liniami danych uzna że to ładowarka i będzie
    > tylko ładował, jak zwory nie będzie to odpali się normalnie i będzie

    Mój nie włącza się po podaniu 5V. Tylko na krótko wspomnianą wyżej
    ikonkę.
    Złącze z panelu nie ma zwarcia na linii danych. Na złączu z
    zasilacza to samo.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 6. Data: 2014-10-22 21:04:29
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zbynek Ltd. pisze:
    > AlexY napisał(a) :
    [..]

    > Gsmart Rey R3. Android 4.2.2. Drugi to jakiś Samsung, nie mój.

    O pierwszym nic nie wiem, jakbyś podał model drugiego to bym sprawdził
    jak się zachowuje przy małych prądach z USB.

    [..]

    > W celu?

    Będzie widać czy ładuje

    > W ciągu ostatnich dni jest na tyle ciemno, że nie jestem w stanie
    > odtworzyć sytuacji z panelem. Przy żarówce też.

    Domyślam się że nie masz bladego pojęcia o fotovoltaice, oczekujesz że
    telefon będzie się ładował pod żarówką?

    > Występowało to w specyficznych warunkach. Na tyle często, że było to 4
    > razy, na tyle rzadko, że nie jestem tego teraz w stanie powtórzyć celowo.

    To zrób układ blokujący przetwornicę przy zbyt słabym oświetleniu.

> [...]
    > dodatkowymi programami.
    >
    > Nie miałem dotąd możliwości sprawdzenia napięcia na aku przy tych 60% i 3%.

    Mamy myśleć za Ciebie? Skoro skarżysz się, że podpięty panel słabo
    oświetlony wyczerpuje przedwcześnie fona to domyślam się że to poniżej
    doby zajmuje? Zwłaszcza że około doby to typowy czas pracy obecnych
    smartfonów, jeśli więc bez panelu po takim samym czasie ma jeszcze coś w
    baterii to znaczy że jest jakiś problem.

    > Przy wyłączonym tel też?

    Zwłaszcza wtedy, musi uruchomić telefon, bootloader, ładowanie systemu
    itd, włącza ładowanie, spadek napięcia - aha - ładowarka odłączona -
    shutdown. O.. pojawiło się napięcie na USB no to bootup i w kółko Macieju.

    > Przy napięciu na pograniczu zadziałania tego układu wykrywania napięcia
    > 5V, wyłączony telefon nie wykazuje oznak rozpoczęcia ładowania.

    Po to potrzebujesz amperomierz, każdy telefon który w ręku miałem w
    jakiś sposób sygnalizował ładowanie jeśli był wyłączony.

    > Wyłączony tel przy prawidłowym napięciu uruchamia na krótko na
    > wyświetlaczu ikonę ładowania. Po chwili gaśnie. Podgląd na parę sekund
    > stanu naładowania dostępny jest po krótkim naciśnięciu przycisku.

    Dokładnie, powinna jeszcze świecić jakaś dioda.

    > Mój nie włącza się po podaniu 5V. Tylko na krótko wspomnianą wyżej ikonkę.

    To jest właśnie jego włączenie. Zobacz że nie pojawia się to natychmiast
    po podłączeniu ładowarki, musi załadować system, bez interfejsu.

    > Złącze z panelu nie ma zwarcia na linii danych. Na złączu z zasilacza to
    > samo.

    Sprawdź ładowarkę, najlepiej oryginalną.

  • 7. Data: 2014-10-22 22:01:35
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    AlexY napisał(a) :
    > [..]

    > O pierwszym nic nie wiem,

    Taki niszowy wynalazek:-)

    > jakbyś podał model drugiego to bym sprawdził
    > jak się zachowuje przy małych prądach z USB.

    Samsung Galaxy S III GT-i9305

    > [..]

    > Będzie widać czy ładuje

    Miałem podpięty woltomierz na USB. Po spadku napięcia było widać, że
    ładuje.
    Prąd minimalny, przy którym zaczyna pokazywać ładowanie, przy
    włączonym tel, to ok. 0.7mA.

    > Domyślam się że nie masz bladego pojęcia o fotovoltaice, oczekujesz że
    > telefon będzie się ładował pod żarówką?

    Zgadłeś. Nie mam pojęcia. Nie wiem czym różni się prąd pochodzący z
    panela oświetlonego słońcem od tego oświetlonego żarówką. Bo że
    ładuje, to widzę.
    Przypominam, że sprawdzamy słabe warunki naświetlenia.

    > To zrób układ blokujący przetwornicę przy zbyt słabym oświetleniu.

    Chyba trzeba będzie. No nic, miałem nadzieję, że wycisnę każdy
    miliamper, nawet w niesłoneczny dzień.
    W zachmurzony dzień ładowałem bez przetwornicy, ale jak pokazywało
    się słońce, to telefon odcinał ładowanie z powodu zbyt wysokiego
    napięcia. Tak źle i tak niedobrze.

    > Mamy myśleć za Ciebie? Skoro skarżysz się, że podpięty panel słabo
    > oświetlony wyczerpuje przedwcześnie fona to domyślam się że to poniżej
    > doby zajmuje?

    Doby? 1-2 godziny!

    > Zwłaszcza że około doby to typowy czas pracy obecnych
    > smartfonów, jeśli więc bez panelu po takim samym czasie ma jeszcze coś w
    > baterii to znaczy że jest jakiś problem.

    Niezależnie od tego, czy był włączony, czy nie.

    > Zwłaszcza wtedy, musi uruchomić telefon, bootloader, ładowanie systemu
    > itd, włącza ładowanie, spadek napięcia - aha - ładowarka odłączona -
    > shutdown. O.. pojawiło się napięcie na USB no to bootup i w kółko Macieju.

    To jest prawdopodobne. Z tym, że u mnie to nie jest pełne ładowanie
    systemu, tylko najpierw logo telefonu, a potem ikonki ładowania.
    No i nie było widać rozpoczęcia procesu ładowania. Być może do tej
    karuzeli dochodziło przed pojawieniem się logo.

    > Po to potrzebujesz amperomierz, każdy telefon który w ręku miałem w
    > jakiś sposób sygnalizował ładowanie jeśli był wyłączony.

    Wspomniany tu na górze Samsung nie sygnalizował.

    > Dokładnie, powinna jeszcze świecić jakaś dioda.

    U mnie nie ma takowej. Nie wiesz, czy ładuje, czy skończył, do
    momentu naciśnięcia przycisku.

    > To jest właśnie jego włączenie. Zobacz że nie pojawia się to natychmiast
    > po podłączeniu ładowarki, musi załadować system, bez interfejsu.

    No chyba że tak to jest u mnie. Wspomniany już Samsung nie ładuje
    systemu, nie sygnalizuje :-)

    > Sprawdź ładowarkę, najlepiej oryginalną.

    Rzeczywiście, w zasilaczu oryginalnym linia danych jest zwarta.
    Jednak nie zmienia to zupełnie już opisanego zachowania telefonu.
    Mojego :-)

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 8. Data: 2014-10-23 11:09:11
    Od: d...@g...com

    użytkownik Zbynek Ltd. napisał:
    > Elo

    > Ma ktoś jakiś pomysł, jak wyeliminować wspomniane rozładowanie aku w
    > telefonie?

    A jednak znaleziono efekt pamieci:)
    http://www.psi.ch/media/memory-effect-now-also-found
    -in-lithium-ion-batteries

    Moze twoj smartfon co iles ladowan robi rozladowanie, a moze
    brakuje kondensatora i przetwornica glupieje, moze...

  • 9. Data: 2014-10-23 11:27:35
    Od: d...@g...com

    Przy okazji.

    4x ni-mh zastosowanie aparat
    Powoli padaly, az ladowarka bcg-34hld odmowila ladowania,
    ale ladowala 2 ogniwa polaczone rownolegle lub
    ogniwa AA podlaczone w miejsce AAA, widac nie taka glupia ta
    ladowarka skoro inaczej interpretuje rezystancje wewnetrzna
    ogniwa w gniezdzie dla AA, a inaczej AAA.
    Pomiar pradu i kontrole nad ogniwem ma na plusie,
    pomoglo zwarcie folia alu wszystkich "plusow", umieszczenie
    4 ogniw do ladowania, rozladowanie manualne do 1V i ladowanie.
    Tadaaa, sukces ekologiczny, planeta ocalona, aparat
    nie wylacza sie po minucie.

  • 10. Data: 2014-10-23 20:16:37
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zbynek Ltd. pisze:
    > AlexY napisał(a) :
    [..]

    > Samsung Galaxy S III GT-i9305

    Pomierzyłem dzisiaj takiego
    Zasilacz regulowany podłączony jako ładowarka pod USB
    Telefon wyłączony:
    poniżej 4.5V nie ładuje
    4,5V brak prądu sygnalizuje ładowanie
    4,6-4,9V 100-300mA
    5V 0,5A
    5,2V 0,7A
    5,5V 0,9A

    Telefon włączony i zmniejszamy napięcie z 5,5V
    poniżej 5V zaczyna ograniczać prąd
    4,7V 0,5A
    4,5V 0,3A
    4,4V 0,1A
    4,3V nie ładuje

    Telefon włączony i jedziemy napięciem od dołu
    4.9V wykrywa ładowarkę ładuje 0,3A
    nie zwiększa prądu po podniesieniu napięcia.

    > Miałem podpięty woltomierz na USB. Po spadku napięcia było widać, że
    > ładuje.
    > Prąd minimalny, przy którym zaczyna pokazywać ładowanie, przy włączonym
    > tel, to ok. 0.7mA.

    Włączony i nieużywany S3 z wygaszonym wyświetlaczem pobiera do 6mA

    [..]

    > Zgadłeś. Nie mam pojęcia. Nie wiem czym różni się prąd pochodzący z
    > panela oświetlonego słońcem od tego oświetlonego żarówką. Bo że ładuje,
    > to widzę.

    Błąd, sygnalizuje ładowanie.

    > Przypominam, że sprawdzamy słabe warunki naświetlenia.

    Oświecę Cie, panel ma sens wyłącznie w świetle słonecznym. Jaki typ
    ogniw masz i jaka jest ich powierzchnia czynna?

    [..]
    > W zachmurzony dzień ładowałem bez przetwornicy, ale jak pokazywało się
    > słońce, to telefon odcinał ładowanie z powodu zbyt wysokiego napięcia.
    > Tak źle i tak niedobrze.

    Lubisz ryzykować spaleniem telefonu widzę.

    [..]

    > Wspomniany tu na górze Samsung nie sygnalizował.

    Dziwne po lewej od głośniczka ma diodę RGB sygnalizującą na czerwono że
    ładuje.

    [..]