  • 1. Data: 2023-05-08 15:31:32
    Temat: EFHW antena
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    youtube uznal, ze mnie temat zaciekawi, i podsyla ... i faktycznie
    mnie zaciekawił.

    End Fed Half Wave - czyli dipol połfalowy zasilany z konca.

    Do konca trzeba przyłozyc duże napiecie i mały prąd, czyli duża
    rezystancja/impedancja, a kabel koncentryczny ma małą.
    Jak sie podnosi napięcie? transformatorem najlepiej.

    Zdeydowana wiekszosc robi taką konstrukcje, o przekladni 1:7, czy jak
    kto woli 2:14

    https://youtu.be/L4aJFXTGcJA?t=170

    I teraz nasuwają mi sie dwa pytania
    1) na ile pamietam podrecznik krotkofalowca, to dla w.cz.
    transformatory nie zachowują sie jak zwykłe transformatory.
    Najlepiej nawinąc dwa uzwojenia na rdzeniu bifilarnie,
    i jakos tak magicznie będą te dwa uzwojenia sprzężone.
    Czasem trifilarnie, jak trzeba inna przekładnie.

    A co tu widzimy - dwa zwoje bifilarnie, 12 pojedynczo.

    a) podrecznik przesadzał, to zwykłe trafo jest ?
    b) podrecznik był stary - teraz mamy takie ferryty, ze 3.5MHz a nawet
    28MHz to DC ?
    c) to czemu oni tak kombinują z tym skrecaniem drutow, i przekladaniem
    polowy zwojów ...

    d) no wlasnie, to skrecanie ... pomaga, przeszkadza, bez znaczenia
    (bo bez znaczenia w zwykłym trafo)

    e) mam wrażenie, ze to owczy pęd - ktos jeden zrobił, reszta
    bezmyslnie powtarza ...

    tu ktos zrobil jakby dwie wersje
    https://youtu.be/VgFZFGPkS2M?t=663
    ale jedna tylko 1:2 - troche mało.
    Moze by sie dało 1:3 jako autotrafo.

    2) antena podobno jest wielopasmowa. Tymczasem dla podwójnej
    czestotliwosci mamy dipol całofalowy (zasilany z konca),
    czyli jakby dwa połfalowe połączone szeregowo ... i prąd w obu sie
    znosi.
    To jak to promieniuje?
    Hm, gdzies musi promieniowac, więc widac sie tak całkiem nie znosi ...

    https://youtu.be/TvTaiFX-3ds?t=715

    J.

  • 2. Data: 2023-05-08 16:04:24
    Temat: Re: EFHW antena
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Mon, 8 May 2023 15:31:32 +0200, użytkownik J.F napisał:

    > a) podrecznik przesadzał, to zwykłe trafo jest ?
    Prawie :)
    > b) podrecznik był stary - teraz mamy takie ferryty, ze 3.5MHz a nawet
    > 28MHz to DC ?
    Zgadza się.
    > c) to czemu oni tak kombinują z tym skrecaniem drutow, i przekladaniem
    > polowy zwojów ...
    Skręcanie pomaga na indukcyjność rozproszenia a przekładanie połowy odsuwa
    końce uzwojenia na którym przy kilkudziesięciu W nadajnika już są setki V
    a przy paruset to nawet kilowolty.

    > d) no wlasnie, to skrecanie ... pomaga, przeszkadza, bez znaczenia (bo
    > bez znaczenia w zwykłym trafo)
    J.w. q... nie rób spacji, pacanie!

    --
    Jacek

  • 3. Data: 2023-05-08 16:10:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 8 May 2023 14:04:24 -0000 (UTC), Jacek wrote:
> [...]
    > końce uzwojenia na którym przy kilkudziesięciu W nadajnika już są setki V

    Jest to jakies uzasadnienie ... a nie prosciej byloby nawinąc na
    połowie rdzenia?
    Bo teraz to wiekszosc zbliza połowe wtornego, gdzie tez wysokie
    napięcie, w poblize wejscia.

    > J.w. q... nie rób spacji, pacanie!

    Nie umiesz po francusku :-P

    J.

  • 4. Data: 2023-05-08 23:16:08
    Od: Bartolomeo <n...@n...com>

    W dniu 08.05.2023 o 15:31, J.F pisze:
> [...]
    > i jakos tak magicznie będą te dwa uzwojenia sprzężone.
    > Czasem trifilarnie, jak trzeba inna przekładnie.

    Do czytania

    https://squashpractice.com/2021/06/23/performance-of
    -491-ferrite-core-transformers/

    https://www.ai6xg.com/post/evaluating-efficiency-tra
    nsformer-and-mismatch-losses-in-toroid-transformers-
    some-observations

    https://owenduffy.net/blog/?p=23089

  • 5. Data: 2023-05-08 23:41:03
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 08.05.2023 o 15:31, J.F pisze:

    > I teraz nasuwają mi sie dwa pytania

    To jeszcze dodaj trzecie, mniej egoistyczne w sensie, że rozpatrz to o
    ODBIÓR i czułość takiej anteny a nie tylko nadawanie :]

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 6. Data: 2023-05-09 07:45:12
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Mon, 8 May 2023 16:10:04 +0200, użytkownik J.F napisał:

> [...]
    > rdzenia?
    > Bo teraz to wiekszosc zbliza połowe wtornego, gdzie tez wysokie
    Każde urządzenie techniczne jest wynikiem wielu kompromisów. Nawinięcie
    uzwojenia na połowie rdzenia powoduje wzrost indukcyjności rozproszenia.
    Najwyraźniej ktoś doszedł do wniosku że mu z tym źle.

    > Nie umiesz po francusku :-P
    Q... jesteś w Polsce i piszesz po polsku. Co więcej, czytają cię Polacy a
    każdego jako tako rozgarniętego zrażasz sobie robieniem błędów, a ci co
    wiedzą o twojej wymówce sobie myślą "co za bałwan", prawie równy
    niejakiemu ąckiemu. Miło ci z tą świadomością?

    --
    Jacek

  • 7. Data: 2023-05-09 16:54:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 8 May 2023 23:41:03 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

    > To jeszcze dodaj trzecie, mniej egoistyczne w sensie, Ĺźe rozpatrz to o
    > ODBIÓR i czułość takiej anteny a nie tylko nadawanie :]

    Teoretycznie taka sama (zasada wzajemnosci), praktycznie ... widac nie
    narzekają.

    Hm, taki całofalowy drut rezonuje przy odbiorze?
    Rezonans fali w drucie jak najbardziej powinien być,
    ale jak ma go wzbudzic fala przychodząca - troche mi symetria nie
    pasuje ...

    J.

  • 8. Data: 2023-05-09 17:03:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 9 May 2023 05:45:12 -0000 (UTC), Jacek wrote:
    > Każde urządzenie techniczne jest wynikiem wielu kompromisów. Nawinięcie
    > uzwojenia na połowie rdzenia powoduje wzrost indukcyjności rozproszenia.
    > Najwyraźniej ktoś doszedł do wniosku że mu z tym źle.

    Albo jednak owczy pęd.

    Choc jak widzę - NanoVNA popularne, to moze ktos przemierzyl, ze tak
    lepiej.

    Ten przemierzyl
    https://www.youtube.com/watch?v=yhTrDZb7N4Q

    Widzi ktos jakąś zmianę jakości?

    Bo wychodzi na to, ze jest poł zwoja różnicy ...

> [...]
    > wiedzą o twojej wymówce sobie myślą "co za bałwan", prawie równy
    > niejakiemu ąckiemu. Miło ci z tą świadomością?

    Swoją drogą, to fascynuje mnie, jak niektórym ta jedna mała spacja
    przeszkadza ...

    J.

  • 9. Data: 2023-05-09 17:59:24
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Tue, 9 May 2023 17:03:14 +0200, użytkownik J.F napisał:

    > Swoją drogą, to fascynuje mnie, jak niektórym ta jedna mała spacja
    > przeszkadza ...

    A jak ktoś napisze "buża" przez ż zamiast rz to też ci nie przeszkadza?
    Jak jesteś taki ciekawski, uzupełnij swój repertuar błędów. Będziesz miał
    wiele fascynacji jak ci ludzie zaczną ubliżać.

    --
    Jacek

  • 10. Data: 2023-05-10 02:41:19
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 09.05.2023 o 16:54, J.F pisze:

> [...]
    > Rezonans fali w drucie jak najbardziej powinien być,
    > ale jak ma go wzbudzic fala przychodząca - troche mi symetria nie

    Napiszę Ci tak. Kiedyś zacząłem się bawić w "producenta" anten CB jak to
    było modne. Zbudowałem najpierw "jotkę" 1/2 i wymyśliłem do niej mega
    strojenie (rezonans+odbita) Własny pomysł. Wyszło dobrze, nawet bardzo
    dobrze. Kilkadziesiąt sprzedałem. Potem wszedłem w pomysł zmodyfikowania
    i próby własnej konstrukcji anteny K46 DX Special Europa 5/8 ale użyłem
    miedzi i dobrych komponentów. Wyszło dużo lepiej niż oryginał, schodziły
    jak ciepłe bułki :) Nie będę opisywał lat i badań, powinieneś
    wywnioskować jak to widzę :) Strojenie na rezonans jaki odbitą było
    wyśmienite. Głównie rezonans czynił "cuda" :) Powinieneś zgłębić tą
    wiedzę, najlepiej budując własną antenę. Wtedy sobie odpowiesz dokładnie
    na wszystkie pytania.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>