  • 51. Data: 2020-07-07 12:53:58
    Temat: Re: Elektrotechnika prądów słabych (1918 r.)
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-07-06 o 14:41, J.F. pisze:

    > Skad on/i wiedzieli, ze Ziemia jest okrągla ?

    Według mnie każdy, kto znalazł się nad brzegiem morza (lub na statku)
    miał szansę wpaść na taką hipotezę widząc w jaki sposób znikają statki
    za horyzontem.
    Jak inaczej wytłumaczyć potrzebę bocianiego gniazda, albo umieszczania
    latarni morskich wysoko?
    Przecież gdyby Ziemia była płaska to odległy ląd, czy statek byłoby tak
    samo widać z pokładu co ze szczytu masztu i odwrotnie ognisko na brzegu
    byłoby tak samo widoczne jak to na wzniesieniu.
    P.G.

  • 52. Data: 2020-07-07 13:11:42
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 7 Jul 2020 10:54:08 +0200, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@g...net> wrote:
    > Czytasz posty, na które odpisujesz? Pisaliśmy o nim. A pytanie było
    > skąd
    > wiedziano o kulistości Ziemi w jego czasach.

    No właśnie, odpowiedź jest, że od niego a nie "nie wiemy" (odniosłem
    się tylko to tego "nie wiemy"

    --
    Marek

  • 53. Data: 2020-07-07 13:13:12
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-07-07 o 12:53 +0200, Piotr Gałka napisał:
    > Jak inaczej wytłumaczyć potrzebę bocianiego gniazda, albo
    > umieszczania latarni morskich wysoko?
    > Przecież gdyby Ziemia była płaska to odległy ląd (...)
    > byłoby tak samo widać z pokładu co ze szczytu masztu

    Nie do końca. Z poziomu morza widziałbyś ląd z profilu, a wspinając się
    wyżej masz szansę ujrzeć też nieco jego płaszczyzny.

    > ognisko na brzegu byłoby tak samo widoczne jak to na wzniesieniu.

    Też nie, bo ognisko na brzegu mogą zakryć fale.

    Mateusz

  • 54. Data: 2020-07-07 13:24:01
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/07/2020 12:53, Piotr Gałka wrote:
    > Według mnie każdy, kto znalazł się nad brzegiem morza (lub na statku)
    > miał szansę wpaść na taką hipotezę widząc w jaki sposób znikają statki
    > za horyzontem.

    Nie "każdy". Obecnie "alternatywne" teorie dotyczące znikania statków za
    horyzontem polegają albo na ignorowaniu tego faktu (arabskie uczelnie
    teologiczne), albo na wymyślanu własnej fizyki ("kompresja światła" albo
    "iluzja oka" czy "układ soczewek" płaskoziemców).

    Mimo dowodów istnieje ogromna częśc ludzi gotowych uwierzyć w znacznie
    prostsze i całkiem błedne odpowiedzi tylko dlatego że są na ich poziomie
    intelektualnym albo są zgodę z jakąś ideologią (np. religią). Sporo
    ludzi wierzy w takie bzdury tylko dlatego że sa przekonani o jakimś
    ogólnoświatowym spisku wiec prawda musi być inna niz ta dostępna w
    książkach.

    > Jak inaczej wytłumaczyć potrzebę bocianiego gniazda, albo umieszczania
    > latarni morskich wysoko?

    "kompresją od dołu" jak wyjaśniają to płaskoziemcy w ostatnim czasie.
    Nikt nie wie co to jest, ale podobno to dlatego statki znikają za
    horyzontem.

    > Przecież gdyby Ziemia była płaska to odległy ląd, czy statek byłoby tak
    > samo widać z pokładu co ze szczytu masztu i odwrotnie ognisko na brzegu
    > byłoby tak samo widoczne jak to na wzniesieniu.

    Dzisiaj, gdy nauka wyjasniła wszystko, o co suweren może zapytać, nie ma
    problemu w uważaniu że to oczywiste.

    Wtedy? Było znacznie więcej hipotez kompletnie idiotycznych, ale za to
    prostych...

    Ten pochód debili trwa do dzisiaj, może został zredukowany przez
    powszechne kształcenie, ale podnosi głowę. Skoro dzisiaj debile potrafią
    zakrzyczeć naukowców w mediach to co miało miejsce setki lat temu?

  • 55. Data: 2020-07-07 13:37:51
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
    > No właśnie, odpowiedź jest, że od niego a nie "nie wiemy" (odniosłem się
    > tylko to tego "nie wiemy"

    Ale niby co od niego? Powtórzę: nie wiemy skąd wówczas brano wiedzię o
    kulistości. Piszesz o Eratostenesie jakby to on odkrył kulistość Ziemi albo
    rozpowszechnił tę wiedzę. Dał tylko kolejny dowód na to, co wiedziano już
    przed nim.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 56. Data: 2020-07-07 13:41:38
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-07-07 o 13:24, heby pisze:

    > Ten pochód debili trwa do dzisiaj, może został zredukowany przez
    > powszechne kształcenie, ale podnosi głowę. Skoro dzisiaj debile potrafią
    > zakrzyczeć naukowców w mediach to co miało miejsce setki lat temu?

    Ale pytanie: Skąd wiedzieli" nie dotyczyło świadomości ogółu tylko skąd
    ten jeden wiedział aby przystąpić do pomiaru promienia Ziemi.
    P.G.

  • 57. Data: 2020-07-07 13:52:13
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/07/2020 13:41, Piotr Gałka wrote:
    > Ale pytanie: Skąd wiedzieli" nie dotyczyło świadomości ogółu

    Napisałeś "Według mnie każdy,[...]". Do tego się odnoszę. Ponadto to, że
    nie każdy, to tylko ćwierć sukcesu. Trzeba się jeszcze z tym przebić
    przez betonowy sufit. Być może wielu próbowało i było skutecznie
    wyrównywanych walcem.

  • 58. Data: 2020-07-07 14:30:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

> [...]
    >statki za horyzontem.
    >Jak inaczej wytłumaczyć potrzebę bocianiego gniazda, albo

    Hm, na ziemi przeszkadzaja rozne przeszkody terenowe, a na morzu ...
    fale ?

    >Przecież gdyby Ziemia była płaska to odległy ląd, czy statek byłoby
    >tak samo widać z pokładu co ze szczytu masztu i odwrotnie ognisko na
    >brzegu byłoby tak samo widoczne jak to na wzniesieniu.

    A jest ten efekt, czy jakas mgielka rozmywa obraz statku a nie
    horyzont zaslania ?
    Bo jak pamietam, to te statki jakies male i rozmyte sie robia w miare
    odplywania ...

    J.

  • 59. Data: 2020-07-07 14:38:29
    Temat: Re: Elektrotechnika pr?d?w s?abych (1918 r.)
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Mateusz Viste <m...@x...invalid> wrote:

    > Bo ja wiem, jakiś sposób najwyraźniej jest potrzebny - a te klikalne
    > obrazki jednak bardziej do mnie przemawiają, niż np. "podaj wynik
    > działania siedemset czterdzieści trzy dodać pięć i pół".

    Ja wolałbym odpalić w terminalu kalkulator / pythona / bc / Qalculate w
    okienku i podać wynik, niż wślepiać się w te ciężarówki, pasy, światła
    itd. A najlepiej nie robić nic -- gdyby hosting nie przerzucał
    odpowiedzialności za swoje zabezpieczenia na użytkownika.

    --
    Idzie zajączek lasem, patrzy a na dróżce leży podkowa. Podnosi ja,
    odwraca na druga stronę, a tam... koń!

  • 60. Data: 2020-07-07 14:40:02
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    > Np. programiści tina rozwalają polskie litery w postach.

    Bo to nie są proste rzeczy... :)

    http://www.chmurka.net/t/tin/

    --
    Idzie myśliwy przez las i śpiewa: