  • 91. Data: 2021-08-25 10:10:04
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 Aug 2021 13:57:57 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:
> [...]

    [...]
    > Masz rację nikt nie wiedział że niemcy mordują. Radio dopiero po
    > wojnie się w Polsce pojawiło nie można było nadać wiadomości o

    Radio sie w Polsce pojawilo przed 1939, ale na ile powszechne bylo?
    W takim Wieluniu byl prad w 1939 ?

    > ataku na Wieluń.

    Nadac mozna, ale czy nadano?
    Bo tak jakos w pamieci zbiorowej zapamietalo sie "wojna rozpoczela sie
    atakiem na Westeplatte", a nie "zbrodniczym nalotem na Wielun".

    Oprocz radia jest jeszcze kwestia wiedzy - zakladamy, ze w Wieluniu
    byl jaki telefon czy telegraf ... ale czy przetrwal bombardowanie?

    I w efekcie redaktorzy radiowi mogli nie wiedziec, ze Wielun zostal
    zbombardowany. Albo pominac w gaszczu innych meldunkow ... i
    bombardowania za oknem, bo Warszawy.

    > Jak byś był polskim żydem w czasie wojny i był w
    > getcie to byś wierzył że doczekasz wnuków jak cię przesiedla na
    > wschód.

    A czemu nie? Jakby mnie wypedzono z Łodzi, potem przesiedlono do getta
    w Warszawie... jak widac - nadzieje stracili w kwietniu 1943.

    > A jak byś był żydem co mieszkał w tym samym mieście co moja
    > mama i akurat w czasie gdy dotarły do niego oddziały eliminacyjne
    > był u znajomych to być wiedział że wymordowali wszystkich Żydów z
    > tej miejscowości?

    Przemysl? Jak podawales - tam wymordowano w pierwszym dniu 500-600
    Zydow, z ok 20 tys. A w nastepnych dniach reszte wypedzano za San.

    > Zgłosił byś się na policję bo tak nakazali niemcy
    > czy starał się ukryć?

    A jakby za ukrywanie sie byla kara smierci?

    A te Niemce sprytne byly - najpierw kazali nosic opaski z gwiazda.
    Nie nosilbys, widzac, jak na ulicy bija innego Zyda za brak opaski?

    Poza tym ukryc sie, to trzeba jakies dokumenty, bo w twoich
    Icchak syn Abrahama, mieszkanie jakies zalatwic, prace nowa..

    W kazdyn badz razie ci z Przemysla na to nie wpadli - moze prosciej
    bylo uciec przez most.

    A jeszcze bylo sporo takich przypadkow, gdy obywatele sie za Zydow nie
    uwazali, a Niemcy wyciagneli babcie czy dziadka ...

    J.

  • 92. Data: 2021-08-25 11:21:28
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 25 sierpnia 2021 o 10:10:07 UTC+2 J.F napisał(a):

> [...]
    >
    > A jeszcze bylo sporo takich przypadkow, gdy obywatele sie za Zydow nie
    > uwazali, a Niemcy wyciagneli babcie czy dziadka ...

    Masz rację a na gestapo karmili schabowymi z młodą kapustą.

  • 93. Data: 2021-08-25 13:54:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.08.2021 o 10:10, J.F pisze:
    > Poza tym ukryc sie, to trzeba jakies dokumenty, bo w twoich
    > Icchak syn Abrahama, mieszkanie jakies zalatwic, prace nowa..

    Przede wszystkim trzeba chcieć. Do 1942 roku większość Żydów wolała żyć
    w getcie, niż ryzykować życie ukrywając się. Kilka dni się ukrywać, to
    nie jest wielki problem, ale nic nie wskazywało na to, że w kilka dni
    się ten problem rozwiąże. Jedyną szansą była ucieczka poza jurysdykcję
    hitlerowców, ale to nie była prosta sprawa. Pojedyncze osoby mogły sobie
    na coś takiego pozwolić, ale nie 10% społeczeństwa.

    Żydzi zawsze starali się dogadywać z miejscowymi władzami i w tym
    wypadku moim zdaniem doszli do takiego wniosku, ze da się z Niemcami
    dogadać. Każą pracować, to będą pracować. Przesiedlą, to się przesiedlą.
    Na wymordowanie po prostu nikt nie wpadł.

    > W kazdyn badz razie ci z Przemysla na to nie wpadli - moze prosciej
    > bylo uciec przez most.

    Nie wiem, czy czasem Niemcom nie o to chodziło.

    > A jeszcze bylo sporo takich przypadkow, gdy obywatele sie za Zydow nie
    > uwazali, a Niemcy wyciagneli babcie czy dziadka ...

    Niemcy mieli różne "paranaukowe" metody stwierdzania pochodzenia
    żydowskiego. Jakieś dziwne pomiary przykładowo. Zastanawiam się, ale
    wyciąganie babci, czy dziadka chyba wcale w owym czasie proste nie było.
    Zakładając, że osoby te nie żyły, to pozostawało chyba szukanie po
    cmentarzach albo księgach kościelnych. W Galicji ewidencję polskiej
    ludności podobno robiono po I WS na podstawie dokumentów Austriackich i
    po prostu spisu ludności. Przekręcano nazwiska i je spolszczano przede
    wszystkim usuwając nieużywane w Polsce literki.

    --
    Robert Tomasik

  • 94. Data: 2021-08-25 17:17:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    > Nie chcę żadnego morału wypracowywać. Zwyczajnie nie zgadzam się z
    > twierdzeniem Tomasika że nikt o mordowaniu Polaków nie wiedział.

    No ale przeciez sa przyklady powyzej.

    O jednym mordowaniu bylo glosno, inne Niemcy zalatwiali po cichu,
    co nie znaczy, ze w calkowitej tajemnicy.

    A to ciagle jakies drobne ilosci - jeszcze nikt nie wiedzial, ze
    Niemcy Zydow beda milionami mordowac. Tym akurat Niemcy sie nie
    chwalili. Podobnie jak masowym mordowaniem wiosek w 41.

    > Ani Polacy ani przywódcy tzw koalicji antyhitlerowskiej.
    > Zaproponowałem mu żeby przeprowadził doświadczenie na żywym
    > organizmie, na dodatek swoim. I żeby umieścił się w gettcie
    > warszawskim. I czy będąc w nim a mając dzisiejsza bardzo uboga
    > wiedzę co do okrucieństw jakie tam cały czas się działy uwierzył by
    > że zostanie przewieziony gdzies do pracy i doczeka tam wnuków.

    No ale znow pominales - tych Zydow przesiedlano pare razy, to czemu
    ten mialby byc ostatni ?

    Warunki w gettcie byly bardzo ciezkie, ale jeszcze nie mordowano
    wszystkich tak masowo.

    Nawet jak tam niektorych za ciezkie wykroczenia wyslali do "kacetu",
    to jedne rodziny szybko dostaly rachunek za pogrzeb, a inne nie ...
    wiec zyje? Bo korespodencja z obozu ... a nie - czesta byla, ale
    Zydzi akurat nie mieli prawa.

    https://przystanekhistoria.pl/pa2/tematy/cenzura/639
    90,Listy-z-innego-swiata.html

    J.

  • 95. Data: 2021-08-25 23:05:34
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 25 sierpnia 2021 o 17:17:16 UTC+2 J.F napisał(a):

> [...]
    > to jedne rodziny szybko dostaly rachunek za pogrzeb, a inne nie ...
    > wiec zyje? Bo korespodencja z obozu ... a nie - czesta byla, ale

    Co chcesz więcej jeśli przyznałem Ci racje. W gettach gotowali najlepsi kucharze
    specjalnie przez niemcow przywiezieni z Francji. Oczywiście tylko koszerne jedzenie.
    Mieli jeszcze w gettach doskonale działająca służbę zdrowia. Nieograniczony dostęp do
    swojej religii. A żydowskie dzieci były rozpieszczane przez ssmanow czekoladowymi
    cukierkami i oranżadą.

  • 96. Data: 2021-08-25 23:55:56
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > działająca służbę zdrowia. Nieograniczony dostęp do swojej religii. A
    > żydowskie dzieci były rozpieszczane przez ssmanow czekoladowymi

    W całym kraju nie było najlepiej. Nie wiem jak w innych, ale w naszym
    przykładowo faktycznie działał Szpital Żydowski. Przed wojną go
    zbudowano. Wiadomo z historii, że lekarz tam ratował Żydów po urządzonej
    w getcie strzelaninie. Jeśli chodzi o dostęp do religii, to Niemcy
    niespecjalnie się w to mieszali. Była wewnętrzna służba porządkowa. Na
    pewno były sale modlitwy. Nie wiem, czy bożnice były otwarte.

    Już Ci pisałem, że Żydzi (jako ogół, bo może pojedynczy byli odmiennego
    zdania) w latach 1939~1941 nie byli jakoś szczególnie niezadowoleni z
    takiego rozwiązania. Byli w dużej grupie i czuli się w miarę - na ile to
    można było w tych okolicznościach - bezpiecznie.

    Problemem były przede wszystkim przesiedlenia. Niemcy Żydów z mniejszych
    miejscowości, gdzie nie tworzono gett, przesiedlali do tych w dużych
    miejscowościach. Ponieważ getta przeważnie robiono na bazie dzielnic
    żydowskich, a dokwaterowywano tam Żydów z okolicznych miejscowości, to
    w naturalny sposób było tam przeludnienie.

    Cukierków w ogóle w Polsce chyba za dużo nie było. Ludzie sami je robili
    z tego, co wiem, z cukru. Nie wykluczone, że w gettach też. Rodzice
    opowiadali, ze czekoladę, to dzieci dostawały od żołnierzy niemieckich -
    fakt, ze z Wermachtu.

    --
    Robert Tomasik

  • 97. Data: 2021-08-26 00:46:12
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 25 sierpnia 2021 o 23:56:00 UTC+2 Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > z tego, co wiem, z cukru. Nie wykluczone, że w gettach też. Rodzice
    > opowiadali, ze czekoladę, to dzieci dostawały od żołnierzy niemieckich -

    Czy jeśli byłbyś mieszkańcem Getta Warszawskiego i po tym co byś codziennie widział
    wierzył byś że wyjedziesz do pracy na wschód i doczekasz emerytury i wnuków?

  • 98. Data: 2021-08-26 13:07:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 25 Aug 2021 15:46:12 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:
> [...]

    Z Polski. Najlepsi zydowscy kucharze tez trafili do gett

    Oczywiscie.

    Najlepsi zydowscy lekarze oczywiscie byli w gettach.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wielka_Synagoga_w_Wars
    zawie#Zniszczenie

    Chyba mozna tak powiedziec ... do marca 1942.
    Ale mowa tam jeszcze o dwoch innych synagogach.

    Znowu nie przesadzajmy.

    W gettach jednak znacznie gorzej.

    A getta pilnowalo SS.

    > Czy jeśli byłbyś mieszkańcem Getta Warszawskiego i po tym co byś
    > codziennie widział wierzył byś że wyjedziesz do pracy na wschód i
    > doczekasz emerytury i wnuków?

    Chyba jednak wierzyli, az do 43.
    Ba - chyba nawet mysleli o przezyciu w getcie, bo po co ten remont
    synagogi ...

    J.

  • 99. Data: 2021-08-26 16:04:36
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 26 sierpnia 2021 o 13:07:39 UTC+2 J.F napisał(a):
> [...]
    > A getta pilnowalo SS.
    > Chyba jednak wierzyli, az do 43.
    > Ba - chyba nawet mysleli o przezyciu w getcie, bo po co ten remont

    Nie pytałem o tamtych nieszczęśników. Pytałem czy ty byś wierzył że dozyjesz starości
    widząc codziennie to co na zdjęciach niżej. Nie uciekaj z odpowiedzią.
    https://www.google.com/search?q=zdjecia+z+getta+wars
    zawskiego&client=tablet-android-lenovo&prmd=imnv&sxs
    rf=ALeKk03HOfwVGXAQBeD1UE8A4AqStWO3iw:1629985560387&
    source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj33cKy6c7yAhVHh
    v0HHXM9DyMQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=1280&bih=800#imgrc=jj7
    5kzCAN6NxjM

    https://images.app.goo.gl/1cFgbwh5fr61XY8J7

    https://images.app.goo.gl/BcspJPw3bXh3SWw69

  • 100. Data: 2021-08-26 17:20:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 26 Aug 2021 07:04:36 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:
> [...]
    starości widząc codziennie to co na zdjęciach niżej. Nie uciekaj z odpowiedzią.

    Ja jestem skazony pozniejsza wiedza.

> [...]
    source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj33cKy6c7yAhVHh
    v0HHXM9DyMQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=1280&bih=800#imgrc=jj7

    martwi, czy spia/odpoczywaja ?

    sa takie zdjecia
    https://twojahistoria.pl/2018/01/16/to-najslynniejsz
    e-zdjecie-z-getta-warszawskiego-co-powinienes-o-nim-
    wiedziec/

    sa takie
    https://fotoblogia.pl/11955,zakazane-zdjecia-z-warsz
    awskiego-getta

    patrz na te usmiechniete twarze ... na poczatku.

    a sa i takie
    http://historyk.eu/wpis/16-listopad-1940-roku-zamkni
    %C4%99cie-i-odizolowanie-getta-warszawskiego

    Po latach zycia w getcie ... moze bym sie nawet ucieszyl, ze chca mnie
    przesiedlic gdzies na wschod, moze tam bedzie lepiej.
    Ciekawe, czy wzbudziloby moje watpliwosci, ze Niemcy najpierw
    wybierali tych slabszych, starszych itp.

    https://deon.pl/swiat/wiadomosci-z-polski/75-lat-tem
    u-niemcy-zakonczyli-akcje-likwidacyjna-getta-warszaw
    skiego,452336

    "Większość Żydów nie chciała wierzyć, że możliwy jest najgorszy
    scenariusz, czyli wymordowanie całej społeczności getta.
    Przypuszczano, że dojdzie do deportacji, która obejmie
    "nieproduktywną" część jego mieszkańców, natomiast zdolni do pracy
    będą mieli szansę przeżycia. Byli i tacy, którzy dobrowolnie zgłaszali
    się na Umschlagplatz. Marek Edelman tak opisuje tę sytuację: "Niemcy,
    nie przebierając w środkach, stosują nowy chwyt propagandowy.
    Przyrzekają i dają każdemu ochotniczo zgłaszającemu się do wyjazdu 3
    kg chleba i 1 kg marmolady. To wystarcza. Dalej już propaganda i głód
    robią swoje. Pierwsza daje do ręki niezbity argument przeciwko
    wszelkim +bajkom+ o komorach gazowych (+bo po cóż by dawali chleb,
    gdyby chcieli mordować+), głód - jeszcze mocniejszy przesłania
    wszystko obrazem trzech brązowych, wypieczonych bochenków"

    Przy czym ... dlaczego mieliby przypuszczac, ze Niemcy chca wszystkcih
    wymordowac? To sie w historii nie zdarzalo.

    A na poczatku wywozki to o tych komorach nie mogli wiedziec,
    informacje pojawily sie pozniej ... ale informacje czy plotki? Co bys
    podejrzewal, po dwoch latach jednak zycia w getcie?

    A patrz - Polacy wiedzieli
    https://ciekawostkihistoryczne.pl/2018/03/25/dobrzy-
    sasiedzi-przypominamy-jak-polacy-pomagali-zydom-zamk
    nietym-w-warszawskim-getcie/

    Tylko ze to ulotka z sierpnia 1943 - juz po sprawie.
    No i dotarla do nielicznych, a przemowienia Sikorskiego tez tylko
    nieliczni sluchali.

    No - byly i ulotki z maja 43
    https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication/401700/e
    dition/411534/content