  • 1. Data: 2020-02-09 22:41:39
    Temat: [Elektryki, autonusy] Bus-pas dla elektryków a sygnalizacja ...
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    Jadę se bus-pasem bo mogę.

    A tu nagle światła. Ale nie takie kolorowe tylko ... takie jak dla
    autobusów. Nad moim pasem. A nad sąsiednimi pasami ... kolorowe. I te
    kolorowe świecą na czerwono a moje ... pionowa kreska. I teraz ... mogę
    jechać czy nie mogę? Bo te światła są dla autobusów a ja po bus-pasie
    mogę, ale autobusem nie jestem. A te czerwone ... są nad sąsiednim pasem
    a nie moim.

    Czyli żadne nie są dla mnie?

    Może mnie żadne światła nie obowiązują i mogę se jechać co by tam nie
    świeciło?

    :-)

  • 2. Data: 2020-02-10 18:51:31
    Temat: Re: [Elektryki, autobusy] Bus-pas dla elektryków a sygnalizacja...
    Od: MF <n...@n...noproblem.invalid>

    On 09/02/2020 21:41, kk wrote:
> [...]
    > a nie moim.
    >
    > Czyli żadne nie są dla mnie?
    >
    > Może mnie żadne światła nie obowiązują i mogę se jechać co by tam nie

    Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i
    Administracji z 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych
    <http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2019/2310> mówi co następuje:
    § 49. 1. Znaki:
    1) D-11 ,,początek pasa ruchu dla autobusów",
    2) D-12 ,,pas ruchu dla autobusów"
    oznaczają odpowiednio początek lub kontynuację pasa ruchu przeznaczonego
    tylko dla autobusów lub trolejbusów oraz innych pojazdów wykonujących
    odpłatny przewóz osób na regularnych liniach.
    2. Umieszczony na znakach D-11 lub D-12 napis lub symbol pojazdu
    oznacza, że na pasie ruchu oznaczonym tym znakiem jest dopuszczony ruch
    pojazdu określonego tym napisem lub symbolem.
    § 102. 1. Sygnały świetlne dla kierujących autobusami oraz innymi
    pojazdami wykonującymi odpłatny przewóz osób na
    regularnych liniach, poruszającymi się po wydzielonych dla nich pasach
    ruchu, są barwy białej.

    Co do stosowania się (lub nie) sygnalizacji do pojazdów, innych niż
    autobusy i tratatata, które mają prawo korzystać z buspasów, w kraju
    demokratycznym albo byłoby to uregulowane (być może jako kolejny ustęp §
    102), albo szybko ukształtowałaby się linia orzecznicza, że mają się
    stosować. Nie zdziwiłbym się, gdyby w Polsce kulsony z jednej strony
    dawały mandat za wjechanie na pionowej pałce, a z drugiej za blokowanie
    ruchu, gdy na pionowej pałce stoisz i czekasz, aż sygnalizator dla
    sąsiedniego pasa pokaże zielone, a za Tobą autobus stoi i trąbi, bo dla
    niego jest pionowa pałka.

    --
    MF

  • 3. Data: 2020-02-10 20:03:06
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2020-02-10 18:51, MF wrote:
> [...]

    Świetnie, że ktoś się pochylił i to nawet podając przepisy.

> [...]
    > oznacza, że na pasie ruchu oznaczonym tym znakiem jest dopuszczony ruch
    > pojazdu określonego tym napisem lub symbolem.

    No i do tego jest ustawa o elektromobilności, która umożliwia
    korzystanie z bus-pasów przez elektryki.

> [...]
    > pojazdami wykonującymi odpłatny przewóz osób na
    > regularnych liniach, poruszającymi się po wydzielonych dla nich pasach

    Tak więc nie dla elektryków :-)

> [...]
    > demokratycznym albo byłoby to uregulowane (być może jako kolejny ustęp §
    > 102), albo szybko ukształtowałaby się linia orzecznicza, że mają się

    Nie wydaje mi się by orzecznictwo mogło zmieniać obowiązujące prawo.

> [...]
    > ruchu, gdy na pionowej pałce stoisz i czekasz, aż sygnalizator dla
    > sąsiedniego pasa pokaże zielone, a za Tobą autobus stoi i trąbi, bo dla

    Ja na gruncie prawa pytam. I tak mi się widzi, że po tym pasie elektryki
    jeżdżą zgodnie z przepisami ogólnymi. Czyli mogłem sobie jechać mimo
    czerwonego na sąsiednim pasie oraz zakazu wjazdu dla autobusów na moim.

    Po tych bus-pasach mogą też motorki jeździć.

  • 4. Data: 2020-02-11 08:34:03
    Od: MF <n...@n...noproblem.invalid>

    On 10/02/2020 19:03, kk wrote:

    > No i do tego jest ustawa o elektromobilności, która umożliwia
    > korzystanie z bus-pasów przez elektryki.

    Zgadza się. Do tego PORD, bodajże art. 148a ust. 1.

    > Tak więc nie dla elektryków :-)

    Otóż to, 100% racji. Tak samo nie dla taksówek, mikrobusów do transportu
    niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich ani nie dla tych jednośladów,
    którym też wolno po buspasach (mam nadzieję, że nic nie pomyliłem w
    kwestii uprawnionych niebędących autobusami czy pojazdami wykonującymi
    odpłatny przewóz osób *na regularnych liniach*).

    > Nie wydaje mi się by orzecznictwo mogło zmieniać obowiązujące prawo.

    Jeżeli przyjmiemy, że istnieje luka prawna, bądź że stosowanie prawa
    zgodnie z jego literą nie jest możliwe bądź prowadzi do zagrożenia, wtedy...

    > Ja na gruncie prawa pytam. I tak mi się widzi, że po tym pasie elektryki
    > jeżdżą zgodnie z przepisami ogólnymi. Czyli mogłem sobie jechać mimo
    > czerwonego na sąsiednim pasie oraz zakazu wjazdu dla autobusów na moim.

    Na gruncie prawa nie mam nic do zarzucenia Twojemu wnioskowi. Ale...

    W opisanej sytuacji pozioma kreska na sygnalizatorze dla autobusów z
    dużym prawdopodobieństwem powiązana jest z zielonym światłem dla
    pojazdów na kierunku kolizyjnym z Twojej lewej strony. Również na
    gruncie prawa zielone światło oznacza, że ci na kierunkach kolizyjnych
    mają czerwone. Twoja racja jest twojsza, a racja przejeżdżającego na
    zielonym jest jegsza (jegosza?). Podobno w Rosji jest tak, że większy ma
    rację, a im jest większy, tym jego racja jest większa, więc osobiście
    nie życzę Ci w opisanej sytuacji spotkania z dużą ciężarówką prowadzoną
    przez Rosjanina. Ale ciekawe byłoby sprawdzenie tego w praktyce. Jak
    chcesz, poświęć się raz i zastosuj swoją interpretację prawną,
    zobaczymy, co sąd powie na to (chyba że ten drugi przyjmie mandat bez
    gadania).

    --
    MF

  • 5. Data: 2020-02-11 22:31:14
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2020-02-11 08:34, MF wrote:

> [...]
    > gruncie prawa zielone światło oznacza, że ci na kierunkach kolizyjnych
    > mają czerwone. Twoja racja jest twojsza, a racja przejeżdżającego na

    No ale ... jeśli zielone jest tylko prawem wjazdu za sygnalizator to nie
    determinuje pierwszeństwa i należy liczyć się z tym, że mogą być inne
    pojazdy mające silnijesze prawo przejazdu wynikające z innych przesłanek
    niż sygnalizacja świetlna. Ja bym myślał o zwykłych znakach, ale ponoć
    sygnalizacja wyklucza ich ważność. Nie znalazłem potwierdzenia, ale
    nawet jeśli tak jest to na znakach świat nie kończy się. Są np reguły
    przepusczania pojazdów z naprzeciwka itp.

> [...]
    > chcesz, poświęć się raz i zastosuj swoją interpretację prawną,
    > zobaczymy, co sąd powie na to (chyba że ten drugi przyjmie mandat bez

    Ciężarówka na pasie dla autobusów? :-) Tam przejście dla pieszych jest.
    Światło czerwone dla zwykłych pojazdów świeci się dłużej chyba po to by
    zatrzymać je przed pieszymi pędzącymi do autobusów. Kolizji z innymi
    pojazdami chyba nie może być. Z pieszymi też nie, tylko wtargnąć mi nie
    mogą.

    Oczywiście mogą być inne skrzyżowania, gdzie naprawdę mogłyby być
    przejazdy kolizyjne, ale może tam nie używają sygnalizacji autobusowej a
    zwykłą i też nie ma kolizyjności.

    Poza tym to oznakowanie może być najzwyczajniej błędne. Albo poprawne,
    ale właśnie luka prawna, ale w temacie oznakowania a nie jego interpretacji.

    No i może być tak, że elektryki jednak obowiązuje jakaś sygnalizacja,
    ale na razie nie widzę przesłanek ku temu.

  • 6. Data: 2020-02-12 10:13:43
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    kk pisze:
> [...]
    > a nie moim.
    >
    > Czyli żadne nie są dla mnie?
    >
    > Może mnie żadne światła nie obowiązują i mogę se jechać co by tam nie

    a z prawej strony nie ma normalnego sygnalizatora? są tylko bezpośrednio
    nad konkretnymi pasami?

    --
    Sprawdzone przez Kaspersky Anti-Virus

  • 7. Data: 2020-02-12 10:26:27
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 12-02-2020 o 10:13, cyklista pisze:

    > a z prawej strony nie ma normalnego sygnalizatora? są tylko bezpośrednio
    > nad konkretnymi pasami?

    W Poznaniu tak właśnie jest.
    Przy czym przy tych białych światłach, jest tabliczka, że dotyczą i BUS
    i DOP (czyli samochodów dopuszczonych do jazdy buspasem).

  • 8. Data: 2020-02-12 13:56:51
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-02-09 o 22:41, kk pisze:
> [...]
    > a nie moim.
    >
    > Czyli żadne nie są dla mnie?
    >
    > Może mnie żadne światła nie obowiązują i mogę se jechać co by tam nie

    A może wolno ci jechać buspasem, ale tylko na odcinkach nie regulowanych
    sygnalizacją świetlną?
    Czy jest zapis, że wolno jeździć buspasem ze skrzyżowaniami włącznie?
    Chyba nie ma. :)

  • 9. Data: 2020-02-12 19:15:54
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2020-02-12 10:26, Cavallino wrote:

    > W Poznaniu tak właśnie jest.
    > Przy czym przy tych białych światłach, jest tabliczka, że dotyczą i BUS
    > i DOP (czyli samochodów dopuszczonych do jazdy buspasem).

    A to chyba niczego nie zmienia bo nie ma takiego znaku. Tabliczka "BUS":
    jest integralną częścią znaku SB. Tu zdaje się nawet jej nie ma, torów
    tramwajowych również.

  • 10. Data: 2020-02-12 19:45:51
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2020-02-12 13:56, t-1 wrote:

    > A może wolno ci jechać buspasem, ale tylko na odcinkach nie regulowanych
    > sygnalizacją świetlną?
    > Czy jest zapis, że wolno jeździć buspasem ze skrzyżowaniami włącznie?
    > Chyba nie ma. :)

    Pisałem już, że to nie jest skrzyżowanie tylko sygnalizacja przed
    przejściem dla pieszych.

    Się zastanawiam czy mogła tam działać sygnalizacja obok jezdni, której
    teraz w ogóle nie kojarzę. To by wszystko zmieniało...