  • 1. Data: 2018-11-01 10:45:29
    Temat: Elektryki gorsze czy lepsze dla środowiska
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Nadal jednak są tu pewne niedociągnięcia w analizie, albowiem za podstawę
    emisji przy produkcji autor przyjął auto spalinowe tj. razem z ICE,
    skrzynią biegów czy bakiem, a potem do elektrycznego doliczył "bak" w
    postaci baterii. Porównanie nie uwzględnia także wielu innych aspektów w
    których elektryki przeważają, tj. bezpośredniego wpływu na ludzi. No ale i
    tak warto zerknąć bo wiele mitów o szkodliwości elektryków, tak chętnie
    powielanych (jak w przypadku DPFa) jest rozwiązane.

    https://www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 2. Data: 2018-11-01 17:09:48
    Temat: Re: Elektryki gorsze czy lepsze dla środowiska
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 1 listopada 2018 10:45:28 UTC+1 użytkownik Myjk napisał:
> [...]
    > tak warto zerknąć bo wiele mitów o szkodliwości elektryków, tak chętnie
    > powielanych (jak w przypadku DPFa) jest rozwiązane.

    Ja sie tego gostka zapytalem czemu mikrusy lub sedany porownuje do trucka albo
    ogolnie sredniej narodowej w aspekcie spalania.

    Na moje oko to zmienia statystyke o kolejne 20%.

    Generalnie gostek dobrze podsumowal ale i tak calosc wychodzi tak se.

  • 3. Data: 2018-11-01 22:34:13
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-11-01 o 10:45, Myjk pisze:

> [...]
    > tak warto zerknąć bo wiele mitów o szkodliwości elektryków, tak chętnie
    > powielanych (jak w przypadku DPFa) jest rozwiązane.

    Często zastanawiałem się nad tym. Zresztą parę dni temu był o tym
    program na TVNie o też elektryki nie wypadły tam różowo. Patrząc na
    wszystkie te spekulacje mam następujące spostrzeżenia:

    - Elektryki i spalinówki produkują podobną ilość CO2. W PL, gdzie prąd
    pochodzi w 80% z węgla elektryki "smrodzą" bardziej. W dodatku nigdzie
    nie spotkałem się w uwzględnieniem sprawności transmisji prądu
    elektrycznego do domów. Nie zdziwiłbym się, gdyby byłaby to kolejna
    afera jak z dieslami i oprogramowaniem silników.

    - Jeśli ograniczamy się do śladu węglowego, to również należy rozważyć
    istnienie przeciwników i zwolenników globalnego ocieplenia. Dla tych
    pierwszych CO2 nie ma na nic wpływu nawet przy 100% stężeniu zapewne.
    Więc elektryki dla nich są górą.

    - Na niepodważalny plus elektryków można wskazać brak emisji innych
    cząstek niż CO2. Lub pomijalnie mały bo elektrownie mają filtry.

    - Autor nie wspomina o sposobie eksploatacji akumulatorów. Np. w Tesli S
    można łatwo skrócić o połowę lub więcej jej zasięg jeśli przejdziemy w
    tryb sportowy. Mnóstwo energii tracone jest w postaci ciepła. W tym
    trybie elektryk z grubą nawiązką smrodzi bardziej niż spalinowy.

    Reasumując - uważam, że elektryki to przyszłość ale jeszcze nie w tej
    chwili. Pomijam ogólną tandetę wykonania Tesli jako samochodu - bo są
    inne marki, które pewnie spełnią/spełniają standardy europejskie. Trzeba
    udoskonalić akumulatory. Już istnieją lepsze rozwiązania do Li-Ion lecz
    są na poziomie laboratoryjnym. Nawet jeśli stanie się możliwe
    uruchomienie fabryki takowych, to nie sądzę by Tesla je wykorzystała
    gdyż w końcu stawiają fabrykę baterii Li-Ion, która będzie produkowała
    ich więcej niż obecny świat. Powstanie więc cenowa zapora dla nowych
    technologii.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 4. Data: 2018-11-02 09:29:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

> [...]

    >prąd pochodzi w 80% z węgla elektryki "smrodzą" bardziej. W dodatku
    >nigdzie nie spotkałem się w uwzględnieniem sprawności transmisji

    Jest w tym niuans - weglowych elektrowni sie nie wylacza.
    Wiec pewna ilosc elektrykow moze sie w nocy ladowac bez powiekszenia
    emisji CO2, bo ona i tak jest ...

    >Nie zdziwiłbym się, gdyby byłaby to kolejna afera jak z dieslami i
    >oprogramowaniem silników.

    Ale sa tez kraje, w ktorych wiatraki sie kreca, a panele na polach
    stoja ..

    >- Na niepodważalny plus elektryków można wskazać brak emisji innych
    >cząstek niż CO2. Lub pomijalnie mały bo elektrownie mają filtry.

    Pytanie czy dobre filtry.

    Diesle tez maja filtry.

    J.

  • 5. Data: 2018-11-02 09:32:53
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 1 Nov 2018 22:34:13 +0100, Marek S napisał(a):

    > W dodatku nigdzie
    > nie spotkałem się w uwzględnieniem sprawności transmisji prądu
    > elektrycznego do domów.

    Zapewne nie słyszałeś o rozproszonym magazynowaniu energii?
    https://www.energetyka24.com/pspa-pojazdy-elektryczn
    e-to-mobilne-magazyny-energii-czyli-rzecz-o-v2g
    https://www.energetyka24.com/vehicle2grid-czyli-jak-
    elektroauta-moga-pomoc-systemowi-energetycznemuSzero
    kie
    zastosowanie ładowania w domu znacznie zmniejszy straty na przesyle bo
    dom będzie zasilany głównie z aku samochodowego a on będzie ładowany z
    lokalnej fotowoltaiki. To ograniczy przesył z elektrowni. Jak pokopiesz,
    znajdziesz informację że już gdzieś w Niemczech w ten sposób adaptują
    dzielnicę miasta.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2018-11-02 10:55:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    e.net...

> [...]
    >pokopiesz,
    >znajdziesz informację że już gdzieś w Niemczech w ten sposób adaptują

    Poczekajmy az zaadaptuja i zobaczymy co z tego wyjdzie.

    Bo tak na chlopski rozum:
    -ruszam samochodem rano i ma byc naladowany,
    -w pracy na parkingu byc moze bede mial gniazdko, to moze auto robic
    za bufor, ale przed wyjazdem ma byc naladowane.
    -sloneczko akurat swieci, to moze da rade.
    -wracam do domu ... i co reszte baterii zuzywam w domu, zeby
    ograniczyc wieczorny szczyt ?
    Moze i tak.
    -ale rano ma byc naladowane, wiec skad prad w nocy - z wegla ?

    Chyba, zeby tak dwie baterie, przyjezdzam, wsadzam naladowana, a ta
    zuzyta pociagnie jeszcze troche w domu, a na drugi dzien sie naladuje
    z solarow na dachu ...

    J.

  • 7. Data: 2018-11-02 11:17:03
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 2 Nov 2018 10:55:18 +0100, J.F. napisał(a):

    > Bo tak na chlopski rozum:
    Zastanów się ile godzin rocznie auto domowe jeżdzi a ile stoi przed
    domem.

    > -ruszam samochodem rano i ma byc naladowany,
    I g... prawda. Ma być naładowany na tyle byś dojechał do roboty, z
    drobnym zapasem. Wiesz ile ci trzeba i ustawiasz dolny limit energii. Za
    resztę ci zapłacą :) więc jesteś zainteresowany.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2018-11-02 12:16:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .net...
    >Zastanów się ile godzin rocznie auto domowe jeżdzi a ile stoi przed
    domem.

    Ja sie raczej zastanawiam kto zaplaci za zuzyta baterie :-)

    >I g... prawda. Ma być naładowany na tyle byś dojechał do roboty, z
    >drobnym zapasem. Wiesz ile ci trzeba i ustawiasz dolny limit energii.

    Owszem. ale musze miec mozliwosc nastawienia, bo moze przewiduje jutro
    dluzsza trase.

    A potem zadzwonia ze szkoly, ze dziecko reke zlamalo i trzeba bedzie
    gonic do szpitala ...

    >Za resztę ci zapłacą :) więc jesteś zainteresowany.

    Zapłacą ? Mialem zdaje sie pochlaniac energie z solarow.

    No chyba, ze do 10 oddaje, 10-14 ładuje, a od 14 znow oddaje, ale
    tyle, zeby starczylo na powrot do domu :-)

    Cos mi sie widzi, ze to sie nie przyjmie. Za duze ryzyko, ze auto
    stanie :-)
    Aczkolwiek o poranku, po dojechaniu na miejsce, moglbym troche oddac.

    Tylko skad to brac - z nocnego ladowania weglem, z nocnego ladowania
    wiatrem, czy wieksza bateria i jeszcze z dnia poprzedniego ?

    J.

  • 9. Data: 2018-11-02 12:21:52
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 02 Nov 2018 12:16:03 +0100, J.F. wrote:
    > A potem zadzwonia ze szkoly, ze dziecko reke zlamalo i trzeba bedzie
    > gonic do szpitala ...

    Ja w bagażniku wożę kanister z 5l SP95, właśnie w razie takich sytuacji.
    W elektryku może tak samo by można - wozić jakąś dodatkową bateryjkę
    "awaryjną"?

    Mateusz

  • 10. Data: 2018-11-02 12:33:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    ..

    >Ja w bagażniku wożę kanister z 5l SP95, właśnie w razie takich
    >sytuacji.
    >W elektryku może tak samo by można - wozić jakąś dodatkową bateryjkę
    >"awaryjną"?

    I dlatego widzi mi sie, ze wlasciwym rozwiazaniem jest hybryda.
    Bateria nie musi byc duza - 30-100 km by wystarczylo, osiagi
    elektryczne tez nie musza byc duze po miescie,
    a benzyny na codzien bym nie spalal i miasto od spalin uwolnil.
    I w kazdej chwili moze w trase jechac.

    Albo jednak ogniwa paliwowe ... tylko na wodor, czy na
    metanol/etanol/benzyne ...

    J.