  • 1. Data: 2016-09-20 15:33:16
    Temat: Energooszczędna pamięć
    Od: slawek <f...@f...com>

    Jaki rodzaj pamięci potrzebuje najmniej energii na zapis?

    Potrzebuję notować kilkanaście bajtów co kilka sekund przez parę lat.
    Oczywiście można np. użyć karty SD, ale czy to najbardziej efektywne
    z punktu widzenia oszczędzania energii? Zakładam że MCU będzie
    hibernował i że pamięć musi być nieulotna.

  • 2. Data: 2016-09-20 17:56:59
    Temat: Re: Energooszczędna pamięć
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-09-20 o 15:33, slawek pisze:
> [...]
    > Oczywiście można np. użyć karty SD, ale czy to najbardziej efektywne z
    > punktu widzenia oszczędzania energii? Zakładam że MCU będzie hibernował

    Jeśli chodzi o SD, to chyba najoszczędniej będzie magazynować te
    kilkanaście bajtów w RAM-ie i zapisywać np. raz na dobę.

  • 3. Data: 2016-09-20 19:32:21
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    slawek pisze:
> [...]
    > Oczywiście można np. użyć karty SD, ale czy to najbardziej efektywne z
    > punktu widzenia oszczędzania energii? Zakładam że MCU będzie hibernował

    SRAM.
    I bynajmniej nie o defekacji mowa.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 4. Data: 2016-09-20 19:44:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup
    slawek pisze:

    >SRAM.
    >I bynajmniej nie o defekacji mowa.

    Pomysl wart rozwazenia, ale:
    -aby trzymala trzeba ja czyms zasilac. Chwila przerwy w zasilaniu i
    zegnajcie pare lat zbierania danych.
    oczywiscie mozna dac dodatkowa bateryjke ... ale czy wytrzyma ?
    wolalbym cos pewniejszego.

    -jesli dobrze licze, to mowimy o ok 100MB rocznie. Jakie sa najwieksze
    SRAMY ?

    Chyba jednak warto przemyslec pomysl zapisywania do SRAM, ale co
    pewien czas zrzut do Flash czy SD.
    Na oko raz dziennie bedzie w sam raz. Potem mozna karcie odcinac
    zasilanie.

    Jesli SD, to dobrze by bylo zapisywac tyle, ile jej dlugosc bloku w
    srodku, ale tego chyba nie publikuja ...

    J.

  • 5. Data: 2016-09-20 20:08:01
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    J.F. pisze:
> [...]
    > zegnajcie pare lat zbierania danych.
    > oczywiscie mozna dac dodatkowa bateryjke ... ale czy wytrzyma ?

    Wytrzymuje jak najbardziej, zasilanie buforowe, dioda odcina pastylkę 3V
    jeśli jest zasilanie główne (np. 3.3V). SRAM na samym podtrzymaniu nie
    bierze nic jeśli jest sprawny.

    > -jesli dobrze licze, to mowimy o ok 100MB rocznie. Jakie sa najwieksze
    > SRAMY ?

    Można je łączyć. Nie sprecyzowałeś o jakiej ilości danych mowa.

> [...]
    >
    > Jesli SD, to dobrze by bylo zapisywac tyle, ile jej dlugosc bloku w
    > srodku, ale tego chyba nie publikuja ...

    pchasz dane w kartę a ona sama robi zapis jak się blok zapełni, bodajże
    512 bajtów, te dane powinny być dostępne albo poszukać karty dla której
    jest podane.

  • 6. Data: 2016-09-20 20:37:07
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 20.09.2016 o 20:08, AlexY pisze:

    > Wytrzymuje jak najbardziej, zasilanie buforowe, dioda odcina pastylkę 3V
    > jeśli jest zasilanie główne (np. 3.3V). SRAM na samym podtrzymaniu nie
    > bierze nic jeśli jest sprawny.

    Są też takie wynalazki jak nvSRAM:
    http://www.cypress.com/file/46216/download
    Albo pamięć FRAM.

    Jakub Rakus

  • 7. Data: 2016-09-20 20:51:04
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    > Wytrzymuje jak najbardziej, zasilanie buforowe, dioda odcina pastylkę 3V
    > jeśli jest zasilanie główne (np. 3.3V). SRAM na samym podtrzymaniu nie
    > bierze nic jeśli jest sprawny.

    Owszem bierze, mogą to być prądy od ułamka do pojedynczych uA. Do tego
    wypadałoby blokować zapis do RAMu po wykryciu spadku zasilania głównego,
    żeby przypadkiem czegoś w RAMie nie zamazać, więc sama dioda to za mało.

    Pewnie pojedyncze MB, jeśli wziąć pod uwagę PSRAM, to będzie tego
    więcej, ale też pobór prądu w uśpieniu jest większy.

    > Można je łączyć. Nie sprecyzowałeś o jakiej ilości danych mowa.

    I to jest dobry pomysł. Tylko trzeba wziąć pod uwagę, że współczesne
    pamięci flash są raczej mało trwałe.

  • 8. Data: 2016-09-20 20:58:21
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 20 Sep 2016 19:08:01 +0100, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > jeśli jest zasilanie główne (np. 3.3V). SRAM na samym podtrzymaniu
    nie
    > bierze nic jeśli jest sprawny.

    A FRAM?

    Koncepcja jest taka: dane idą "gdzieś" przy np. kolejnych 60
    pomiarach, czyli przez minutę. Potem są przepisywanie na kartę SD, bo
    tę można wyjąć i odczytać np. przez laptop. Utrata danych z ostatniej
    minuty jest ok. Alternatywnie dane są pchane bezprzewodowo. Czyli
    cały układ jest prawie zawsze w hibernacji. Co sekundę wzbudza się
    pomiar, ew. RTC... i dane idą do bufora. Co minutę wzbudza się karta
    SD. Co minutę wzbudza się łączność jakaś (i jest to być może
    niejednocześnie z SD). Oczywiście może być nie co minutę, ale co
    pięć.

    Ważne jest aby bateria wytrzymała długo. Rok lub dłużej. Bo przy
    wymianie co tydzień będzie to za upierdliwe. Zamiast ułatwić jako
    gadżet życie... będzie jeszcze jednym paskdztwem wymagającym obsługi.

  • 9. Data: 2016-09-20 21:23:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup
    J.F. pisze:

    >Wytrzymuje jak najbardziej, zasilanie buforowe, dioda odcina pastylkę
    >3V jeśli jest zasilanie główne (np. 3.3V). SRAM na samym podtrzymaniu
    >nie bierze nic jeśli jest sprawny.

    Ze bierze malo to ja wiem, ale czy mozna zaufac ze bateryjka wytrzyma
    "kilka lat" ?
    Czy sie okaze, ze jednak nie wytrzymala i pamiec pusta.

    Jakies zakleszczenia pamieci tez mi sie zdarzalo widziec, odciecie
    zasilania bylo potrzebne ...

    Co prawda z dalszego ciagu widac, ze byc moze transfery beda czesciej.

    >Można je łączyć. Nie sprecyzowałeś o jakiej ilości danych mowa.

    No, policzylem 20 bajtow co 5 sekund - mniej wiecej tak jak OP to
    napisal.

    >pchasz dane w kartę a ona sama robi zapis jak się blok zapełni,
    >bodajże 512 bajtów, te dane powinny być dostępne albo poszukać karty
    >dla której jest podane.

    Nie - nie myl sektora "dyskowego" z tym ktory jest w rzeczywistej
    pamieci.

    J.

  • 10. Data: 2016-09-20 21:29:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "slawek" napisał w wiadomości grup
    >A FRAM?

    Idealny ... ale czy robia takie duze ?

> [...]
    >pomiarach, czyli przez minutę. Potem są przepisywanie na kartę SD, bo
    >tę można wyjąć i odczytać np. przez laptop. Utrata danych z ostatniej

    A to moze i robia ...

    >Alternatywnie dane są pchane bezprzewodowo. Czyli cały układ jest
    >prawie zawsze w hibernacji. Co sekundę wzbudza się pomiar, ew. RTC...
    >i dane idą do bufora. Co minutę wzbudza się karta SD.

    Niektore zrodla twierdza, ze na takiej karcie blok pamieci Flash ma
    nawet i 256kB.
    Zapisywanie mniejszymi porcjami oznacza koniecznosc przydzielenia
    nowego bloku i przepisania do niego zawartosci starego z nowa
    modyfikacja.

    >Ważne jest aby bateria wytrzymała długo. Rok lub dłużej. Bo przy
    >wymianie co tydzień będzie to za upierdliwe. Zamiast ułatwić jako
    >gadżet życie... będzie jeszcze jednym paskdztwem wymagającym obsługi.

    Skoro i tak trzeba wyciagac karte ?

    Moze BLE (Bluetooth Low Energy) ?

    A moze jakies doladowywanie z NFC :-)

    J.