  • 1. Data: 2019-10-01 09:08:41
    Temat: Energooszczędny HDD 2.5 cala poszukiwany
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dzień dobry szanownym grupowiczom,

    Poszukuję dysku SATA 2.5 cala do obudowy USB, który ma być
    przede wszystkim energooszczędny- raz, że będzie pracował
    cały czas, dwa że prąd rozruchu nie powinien być zbyt
    wielki.

    Wydajność jest mało istotna, oczywiście więc 5400 RPM,
    może być i SATA I, czasy dostępu, transfer- mało ważne.
    Niestety musi być to dysk 1TB (chętnie też większy),
    więc SSD odpada ze względów ekonomicznych :-)

    Wśród posiadanych egzemplarzy mam Seagate Momentus Thin
    320 GB (ST320LT007) i ten sprawdziłby się dobrze
    (tabliczka znamionowa podaje 0,45A) ale jest za mało
    pojemny.

    Znalazłoby się coś podobnego wśród nowych dysków?
    Toshiba MQ01ABD100 oczywiście odpada w przedbiegach
    (1 A), bardziej obiecująco wyglądają dyski WD,
    np. WD10JPVX (0,55 A) ale może jest coś lepszego?
    Albo ktoś ma doświadczenie z tymi dyskami i kłamią
    na etykiecie? :-)

    W każdym razie dziękuję za wszelkie wskazówki.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 2. Data: 2019-10-01 10:07:10
    Temat: Re: Energooszczędny HDD 2.5 cala poszukiwany
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2019-10-01 o 09:08, Dominik Ałaszewski pisze:
    > musi być to dysk 1TB (chętnie też większy), więc SSD odpada ze
    > względów ekonomicznych :-)

    Nie śledzę ewolucji cen, ale kiedyś zauważyłem, że małe dyski SSD, z
    których się ludzie wycofują, stają się, na jednostkę pamięci, sporo
    tańsze, niż SSD "modne", czyli takie od 128 zaczynając, i w górę.

    No ale podłączenie do /Laptoka/ piętnastu SSD poj. 64 GB byłoby jednak
    rozwiązaniem mocno krępującym przenośność :)
    Ale można użyć kart pamięci, albo pendraków (na HUB-ie, raczej
    aktywnej). Tyle, że one mają problemy z niezawodnością! Na ile bezecne,
    tfu! -- bezcenne dane będziesz miał do przechowywania?

  • 3. Data: 2019-10-01 11:14:58
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 01.10.2019 JaNus <bez@adresu> napisał/a:

    > No ale podłączenie do /Laptoka/ piętnastu SSD poj. 64 GB byłoby jednak
    > rozwiązaniem mocno krępującym przenośność :)

    Piętnaście SSD trzeba jeszcze podłączyć (15 kieszeni, hub USB,
    dodatkowy zasilacz). I jakoś nie chce mi się wierzyć, że będzie
    to razem brać choć w przybliżeniu tyle energii, ile jeden
    oszczędny HDD- raczej dużo więcej. A jak pisałem, to nie
    szybkość a energooszczędność jest priorytetem.

    A pendrive/karty to już wyłącznie ciekawostka przyrodnicza.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 4. Data: 2019-10-01 13:49:43
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    www.amazon.com/s?k=HDD+2.5%27%27+1TB

  • 5. Data: 2019-10-01 15:07:55
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2019-10-01 o 11:14, Dominik Ałaszewski pisze:
    > I jakoś nie chce mi się wierzyć, że będzie to razem brać choć w
    > przybliżeniu tyle energii, ile jeden oszczędny HDD- raczej dużo
    > więcej.

    HDD, jeśli go nie uśpisz, zużywa energię na kręcenie talerzami cały
    czas. Zaś SSD najwyraźniej tylko podczas operacji We/Wy. Jeśli będzie to
    jakoś-tam oprogramowane, to te ~naście SSD będzie brało tyle prądu, co
    jeden.
    Acz oczywiście taki ich "bukiet" raczej jest mało użyteczny :)

  • 6. Data: 2019-10-01 18:08:58
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 01/10/2019 10:14 AM, Dominik Ałaszewski wrote:

> [...]
    > szybkość a energooszczędność jest priorytetem.
    >
    > A pendrive/karty to już wyłącznie ciekawostka przyrodnicza.

    Niebylbym pewny co do tych kart. Nie dalej jak wczoraj, widzialem promocje
    karty ?400GB za $85. Jest kwestia calkiem krotkiego czasu, kiedy 1 TB beda
    wyceniane rozsadnie. Przyczailbym sie na jakis czarny piatek najpozniej,
    gdybym potrzebowal.

  • 7. Data: 2019-10-01 20:46:35
    Od: miab <m...@w...pl>

    W dniu 01-10-2019 o 09:08, Dominik Ałaszewski pisze:
> [...]
    > przede wszystkim energooszczędny- raz, że będzie pracował
    > cały czas, dwa że prąd rozruchu nie powinien być zbyt

    Seagate 0,5-2W czyli 0,1-0,4A Do jednego ampera przy starcie
    https://www.seagate.com/www-content/product-content/
    seagate-laptop-fam/mobile-hdd/en-us/docs/100775165b.
    pdf
    miab

  • 8. Data: 2019-10-02 01:02:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-10-01, Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> wrote:
> [...]
    > np. WD10JPVX (0,55 A) ale może jest coś lepszego?
    > Albo ktoś ma doświadczenie z tymi dyskami i kłamią

    Ale ten prąd to ma być przy rozkręcaniu czy przy czym?
    Używam HGST 1.0TB Travelstar 5K1000 (konkretnie HTS541010A9E680)
    https://eshop.macsales.com/item/HGST/0J22413S2/

    Przy rozkręcaniu 0.9A, ale przy pracy już duuużo mniej.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2019-10-02 01:18:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-10-01, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:
> [...]

    Zaguglałem tego ST320LT007 i na rozruch potrzebuje 1.2A, a na "seek" 2.4W.

    > Używam HGST 1.0TB Travelstar 5K1000 (konkretnie HTS541010A9E680)

    No to już masz :)
    Widzę nowszy model HGST Travelstar Z5K1, 5W (1A) rozruch ale potem już maks. 1.6W

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2019-10-02 08:05:50
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 01.10.2019 Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> napisał/a:

    > Ale ten prąd to ma być przy rozkręcaniu czy przy czym?

    Przy rozkręcaniu (bo malina może z USB nie wydolić, nie chciałbym
    podpinać dodatkowego zasilania wprost z zasilacza), ale też
    przy zwykłym użytkowaniu (bo będzie chodzić 24/24, bez usypiania).

    > Używam HGST 1.0TB Travelstar 5K1000 (konkretnie HTS541010A9E680)
    > https://eshop.macsales.com/item/HGST/0J22413S2/
    >
    > Przy rozkręcaniu 0.9A, ale przy pracy już duuużo mniej.

    To wydaje mi się już zupełnie przyzwoicie. Dzięki za trop.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.