  • 1. Data: 2015-03-02 13:16:59
    Temat: Ethernet zamiast rs-485 - zły pomysł?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Po przeczytaniu tego artykułu: http://electrodesigns.net/blog/replace-rs485-etherne
    t/

    mam pewne wątpliwości.
    Zakładając, że:
    1. Nie zależy nam na możliwym zasięgu linii rs-485 (powiedzmy 100m to
    jest max od noda do switcha/huba)

    2. Nie przeszkadza nam, że interfejs ethernet (+ warstwa IP) jest
    komunikacyjnie bardziej złożonym urządzeniem niż interfejs rs-485, bo
    np. juz mamy gotowe nody ethernetowe.

    3. Nie przeszkadza nam topologia gwiazdy w ethernecie (skrętka
    oczywiście).

    To czy są jakieś inne przeciwwskazania użycia ethernetu w warunkach
    przemysłowych w hali zawierającej sporo siników o mocy 10-40kW?
    Chodzi mi o kwestię ewentualnych zakłóceń utrudniających znacznie
    komunikację między nodami w takich warunkach.
    Czy ktoś z Was już przećwiczył taką infrastrukturę?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2015-03-02 15:07:34
    Temat: Re: Ethernet zamiast rs-485 - zły pomysł?
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Marek wrote:

    > To czy są jakieś inne przeciwwskazania użycia ethernetu w warunkach
    > przemysłowych w hali zawierającej sporo siników o mocy 10-40kW?
    Przeciwskazaniem może być to, że Ehternet nie jest jednak łaczem pracującym
    w czasie rzeczywistym. Czasami, zależnie od protokołu szeregowego, może to
    mieć znaczenie.

    jp

  • 3. Data: 2015-03-04 03:13:44
    Temat: Re: Ethernet zamiast rs-485 - z?y pomys??
    Od: Waldek Hebisch <h...@m...uni.wroc.pl>

    jacek pozniak <j...@f...pl> wrote:

    > Przeciwskazaniem mo?e by? to, ?e Ehternet nie jest jednak ?aczem pracuj?cym
    > w czasie rzeczywistym. Czasami, zale?nie od protoko?u szeregowego, mo?e to
    > mie? znaczenie.

    Ethernet po skretce polaczony switchami moze pracowac w czasie
    rzeczywistym: poszczegolne kable pracuja punkt-do-punktu i nie
    ma kolizji (i zwiazanych z tym retransmisji). Pozostale problemy
    sa podobne do RS-485: jak zaklucenia wymusza retransmisje czy
    ktores urzadenie zglupieje i zatka siec swoja transmija to beda
    niekontrolowane upoznienia.

    --
    Waldek Hebisch
    h...@m...uni.wroc.pl

  • 4. Data: 2015-03-04 08:26:34
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2015-03-04 o 03:13, Waldek Hebisch pisze:

> [...]
    > sa podobne do RS-485: jak zaklucenia wymusza retransmisje czy
    > ktores urzadenie zglupieje i zatka siec swoja transmija to beda

    poczucie braku czasorzeczywistości Ethernetu bierze się z tej cechy
    stosu IP, który jest kojarzony nierozłącznie z Ethernetem. no i Eth jest
    jakby multimaster z definicji, implementacja RS nie musi, więc kolizje
    odpadłyby.

    @

  • 5. Data: 2015-03-04 12:15:08
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2015-03-02 o 15:07, jacek pozniak pisze:

    > Przeciwskazaniem może być to, że Ehternet nie jest jednak łaczem pracującym
    > w czasie rzeczywistym. Czasami, zależnie od protokołu szeregowego, może to
    > mieć znaczenie.

    To jak to jest że maszyny mi działają? Po ethernecie 13 serwo
    sterowników serii Beckhoff AX2000 plus 7 wysp wyniesionych także po
    ethernecie. No EtherCAT Beckoff to nazwał i wszystkie na raz jeżdżą w
    czasie rzeczywistym. Inna ma falowniki firmy AMK Amkasyn i też ethernet
    do każdej.

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2015-03-04 14:47:23
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2015-03-04 o 12:15, Irokez pisze:

> [...]
    > ethernecie. No EtherCAT Beckoff to nazwał i wszystkie na raz jeżdżą w
    > czasie rzeczywistym. Inna ma falowniki firmy AMK Amkasyn i też ethernet

    Kolega pisał o Ethernet + warstwa IP, a ty dajesz przykład EtherCat jako
    realtimowy Ethernet. Owszem jest realtimowy tak jak Profinet IRT czy RT,
    ale nie korzystają one z warstwy IP a tym bardziej z TCP. Protokoły te
    używają bezpośrednio adresów MAC. Modbus TCP korzystający z TCP/IP
    działa poprawnie przy cyklach odczytu rzędu 100 ms. Profinet RT ma 10ms,
    a IRT ma poniżej 1ms. Stosowany przez ciebie EtherCat ma 0,1 ms.
    Zaletą Ethernetu jest łatwa możliwość przejścia na medium bezprzewodowe.
    No ale tu już ciężko zejść poniżej 10 ms.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 7. Data: 2015-03-04 23:01:19
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 2 marca 2015 13:17:03 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
> [...]
    > komunikację między nodami w takich warunkach.
    > Czy ktoś z Was już przećwiczył taką infrastrukturę?

    Ja puszczam megawaty przez prostowniki tyrystorowe, a tuż obok
    są interfejsy lokalne, które połączone są z głównym sterownikiem
    przez Modbus TCP. Nic się nie krzaczy :>

    L.