  • 1. Data: 2002-01-03 14:03:34
    Temat: Fachowcy o adresach typu PI kontra PA
    Od: "Tomasz Jaskolski" <t...@o...dontspam.pl>

    Istnieja dwa typy adresow internetowych IP:
    - Provider Independent, ozn. PI
    - Provider Aggregatable, ozn. PA
    Roznice opisane sa w dokumencie ripe-127.txt

    W mojej macierzystej firmie ONYX Sp. z o.o. wlasnie podejmujemy decyzje na
    jakim typie adresow zbudowac siec. Prosze was o pomoc w tej sprawie i
    podzielenie sie wlasnymi doswiadczeniami. Dokument ripe-127.txt jest bardzo
    oglolny, nie zawiera specyfiki naszej sieci oraz szeregu szczegolow i
    problemow jakie moga wystapic.

    Od 4 lat mamy dwie klasy C adresow typu PA podlaczonych routingiem
    statycznym do routera brzegowego Polpak w Warszawie. Chcemy sie uodpornic na
    awarie routera Polpak i awarie polaczenia. Wybralismy drugiego dostawce,
    DATASTAR, polaczenie radiowe i zamawiamy AS z routingiem dynamicznym BGP.
    Mozemy zostac przy adresach typu PA przydzielonych przez TPNET lub zamowic
    adresy typu PI. Argument o przenoscnosci opisany w ripe-127.txt odpada, bo
    mozemy zalozyc, ze zawsze bedziemy korzystac z Polpak. Zalezy nam na
    bezawaryjny obsludze ruchu z Polski klientow laczacych sie glownie za
    posrednictwem Polpak (202122, SDI, Neo, itp).

    Chetnie skorzystamy, odplatnie, z pomocy fachowca ktory pomoglby nam w
    przeprowadzeniu tej operacji: szczegoly w konfiguracji, wybor routera,
    dostosowanie sie do lokalnych warunkow sieci i inne detale.

    Tomasz Jaskolski t...@o...dontspam.pl

  • 2. Data: 2002-01-03 22:18:03
    Temat: Re: Fachowcy o adresach typu PI kontra PA
    Od: "Pawel Sikora" <p...@p...WYCIEP-TO.pl>

    "Tomasz Jaskolski" <t...@o...dontspam.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    > przeprowadzeniu tej operacji: szczegoly w konfiguracji, wybor routera,
    > dostosowanie sie do lokalnych warunkow sieci i inne detale.

    A dostawca DATASTAR nie potrafi wlasciwie doradzic? :-)))

    P//

  • 3. Data: 2002-01-03 22:18:10
    Od: Maciej Lopacinski <M...@a...pl>

    Przy klasach otrzymanych od TPSA nie mozecie zostac jesli chcecie miec
    BGP. Musicie miec wlasne klasy od RIPE, czy to beda PI czy PA to zalezy
    od Waszych planow biznesowych. Musza to byc jednak Wasze adresy zwiazane
    z Waszym AS'em i odpowiednio opisane w rekordzie route bazy RIPE.

  • 4. Data: 2002-01-03 22:19:37
    Od: Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl>

    On Thu, 3 Jan 2002 14:03:34 +0000 (UTC), "Tomasz Jaskolski"
    <t...@o...dontspam.pl> wrote:

> [...]
    >Mozemy zostac przy adresach typu PA przydzielonych przez TPNET lub zamowic
    To nie jest dobry pomysł - draft-ietf-multi6-multihoming-requirements-00
    powiada:

    Concern over prefix-table growth in the default-free zone is leading at least
    one large provider to filter advertisements received from peers on the basis
    of allocation boundaries, such that long-prefix provider-aggregatable prefixes
    are denied transit across that provider's network. If this approach becomes
    more widespread, the ability to multi-home effectively will become restricted
    to those networks who have sufficient addressing requirements to justify a
    provider-independent allocation.

    Macie pewność, że DATASTAR będzie rozgłaszał przez BGP Wasze adresy PA z puli
    Polpaku?
    --
    Szymon Sokol (SS316-RIPE, SS4004) -- Network Manager B
    Computer Center, University of Mining and Metallurgy, Krakow O

  • 5. Data: 2002-01-03 23:16:44
    Od: Przemyslaw Maciuszko <s...@i...pl>

    Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl> wrote:
    > Macie pewność, że DATASTAR będzie rozgłaszał przez BGP Wasze adresy PA z puli
    > Polpaku?
    Z tego co pamietam, to tego wrecz nie mozna robic.

    --
    Przemyslaw Maciuszko

  • 6. Data: 2002-01-04 20:36:51
    Od: "Przemysław Gubernat" <P...@G...Gubernat.NET>

    Użytkownik "Przemyslaw Maciuszko" <s...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Z tego co pamietam, to tego wrecz nie mozna robic.

    Nie można, ale się robi ;-(

    Przez pewien czas przez TP S.A. rozgłaszałem adresy z podsieci Telbanku
    i na odwrót i dzialało....

  • 7. Data: 2002-01-04 20:37:24
    Od: Konrad Madej <k...@m...elka.pw.edu.pl>

    Maciej Lopacinski <M...@a...pl> wrote:

    > Przy klasach otrzymanych od TPSA nie mozecie zostac jesli chcecie miec
    > BGP.

    Nieprawda. Moga. Wymaga to tylko dogadania sie operatorow.

    > Musicie miec wlasne klasy od RIPE, czy to beda PI czy PA to zalezy
    > od Waszych planow biznesowych. Musza to byc jednak Wasze adresy zwiazane
    > z Waszym AS'em i odpowiednio opisane w rekordzie route bazy RIPE.

    Co maja wspolnego adresy PI czy PA z opisem w obiekcie route?
    Jezeli "wlasciciel" adresow sie godzi na odpowiedni origin to wszystko
    jest OK.

    Nie tak dawno (pod koniec minionego roku) toczyly sie bardzo ozywione
    dyskusje na working-groupach RIPEowych (lir i routing) na ten temat.
    Generalnie RIPE zaostrzyl przyznawanie adresow PI. Kiedys wlasciwie
    wystarczyl argument o multihomingu w tej chwili zalecaja uzywanie
    adresow PA jednego z providerow (i rozglaszanie jako more-specific-route).

    Argumentem RIPE przeciwko PI jest to ze najczesciej sa to male bloki
    (w koncu jeden koncowy uzytkownik) co powoduje wzrost ilosc prefiksow
    w tablicach rutingu BGP i niektorzy operatorzy potrafia wycinac mniejsze
    bloki.

    Moim zdaniem adresy PI sa OK gdy zalezy nam na niezaleznosci i/lub mamy
    duza siec (wtedy RIPE moze namawiac do zostania LIRem).
    W przypadku malych sieci (ponizej klasy C) w PI nie ma sensu sie pchac
    bo nasza siec nie bedzie widoczna z calego swiata. Wtedy przy
    multihomingu PA providera jest jedynym sensownym rozwiazaniem.

    --
    Konrad Madej <k...@e...pw.edu.pl>

  • 8. Data: 2002-01-05 02:55:10
    Od: Grzesiek Pawelski <g...@e...pw.edu.pl>

    On Thu, 3 Jan 2002, Szymon Sokół wrote:

    > Macie pewność, że DATASTAR będzie rozgłaszał przez BGP Wasze adresy PA z puli
    > Polpaku?

    Rozglaszac to i moze chciec, nie ma powodu zeby nie chcial,
    ale jesli Polpak nie zdeagreguje tego prefixu, to nie bedzie zadnego
    balancingu. A Polpak tego nie chcial robic (czemu sie zreszta nie
    dziwie) i tu jest wlasnie problem.
    Ale moze Datastar bedzie chcial to zrobic ze swoim PA.

    Pzdr,
    Grzesiek

  • 9. Data: 2002-01-05 23:35:22
    Od: Maciej Lopacinski <M...@a...pl>

    > Co maja wspolnego adresy PI czy PA z opisem w obiekcie route?
    > Jezeli "wlasciciel" adresow sie godzi na odpowiedni origin to wszystko
    > jest OK.
    Wielu ISP robi automatycznie filtry BGP na podstawie rekordu 'route'.

> [...]
    > wystarczyl argument o multihomingu w tej chwili zalecaja uzywanie
    > adresow PA jednego z providerow (i rozglaszanie jako more-specific-route).
    I przez to stracilisy pol roku na dyskusje z RIPE o dzialaniu BGP i
    sprzecznosciach w jego wlasnych zaleceniach. Wyszlo jednak na nasze.

> [...]
    > (w koncu jeden koncowy uzytkownik) co powoduje wzrost ilosc prefiksow
    > w tablicach rutingu BGP i niektorzy operatorzy potrafia wycinac mniejsze

    Niestety jest to prawda. Z drugiej strony ogryzek PA podlega agregacji.
    Jesli oglosisz w swiat ogryzek sieci TPSA przez jakiegos innego ISP, a
    rownoczesnie TPSA oglasza cala siec, to zostanie to zagregowane przez
    np. Telie, czy Teleglobe. W efekcie swiat nie bedzie widzial twojego
    ogryzka, a jedynie caly zagregowany blok TPSA. Powoduje to, ze bedziesz
    korzystal z lacza miedzynarodowego TPSA, a chyba nie o to chodzi.

> [...]
    > W przypadku malych sieci (ponizej klasy C) w PI nie ma sensu sie pchac
    > bo nasza siec nie bedzie widoczna z calego swiata.
    Zgadzam sie, PI ponizej /24 nie ma sensu.

  • 10. Data: 2002-01-06 11:51:52
    Od: Daniellek <d...@f...net>

    Dnia Fri, 4 Jan 2002 20:37:24 +0000 (UTC), Konrad Madej <k...@m...elka.pw.edu.pl>
    wystukał(a):
    > Nieprawda. Moga. Wymaga to tylko dogadania sie operatorow.
    Z TPSA się nie da dogadać w tej sprawie, rozmawiałem z jakąś panią Małgorzatą
    (nie pamiętam nazwiska) kilka miesięcy temu która się ponoć zajmuje BGP w
    telekomunikacji i Pani uporczywie mówiła że jak weźmiemy BGP to max do dwóch
    tygodni zabierają nam nasze klasy PA(od tpsa) i ze mamy korzystac ze swoich
    PI.
    W tej firmie już nie pracuję, ale z tego co wiem wogóle temat BGP umarł bo
    firma niemal umarła i do tej pory wisi mi kasę... :(

    --
    Daniellek