  • 1. Data: 2016-08-24 22:45:30
    Temat: Feedback z głośników (laptop)
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Hej,

    Cross z pl.misc.elektronika, bo może ktoś coś podpowie? :)

    Laptop to Lenovo Z51, wbudowana karta dźwiękowa:

    00:1b.0 Audio device: Intel Corporation Wildcat Point-LP High Definition Audio
    Controller (rev 03)

    Jest jeszcze taki, ale on jest chyba tylko do wyjścia HDMI:

    00:03.0 Audio device: Intel Corporation Broadwell-U Audio Controller (rev 09)

    Na obudowie chwalą się, że głośniki JBL. Gra to ładnie oprócz tego, że
    jakiś czas temu zaczął się dziwny objaw - muzyka z laptopa co jakiś czas
    przerywała. Najpierw myślałem że po prostu Internet mi pada, ale szybko to
    wykluczyłem, odtwarzając z dysku. Zauważyłem że dzieje się to tylko jak
    ustawiona jest na max głośności, tylko w głośnych fragmentach i tylko na
    wbudowanych głośnikach (gdy przerywało, podłączyłem słuchawki i przestało
    przerywać).

    Żeby namierzyć problem, zrobiłem głośny plik dźwiękowy, zapętliłem go i
    zacząłem kombinować z nastawami. Na maksymalnej głośności nic nie grało,
    tylko pykało równo co sekundę. Przy lekkim zmniejszeniu głośności lewego
    kanału dźwięk się pojawiał, przy zwiększeniu z powrotem znikał i tylko
    pykało. Zmiana głośności prawego kanału nic nie zmieniała (tzn. zmieniała
    się głośność, ale czy dźwięk był czy nie było, zależało tylko od lewego
    kanału).

    I teraz najlepsze. Jak kombinując, co to może być, przyłożyłem usta do
    lewego głośnika i lekko go zassałem - dźwięk był. Puściłem - nie było.
    Przy czym dźwięk pojawiał się zawsze po sekundzie od wyłączenia.

    Przyjrzałem się i coś między głośnikiem a kratką obudowy lata. Zdmuchnąłem
    to z kompresora i naprawiło się (pewnie tylko na trochę, trzeba będzie to
    rozebrać i wyciągnąć).

    Konkluzja jest taka, że karta dźwiękowa sprawdza coś na głośnikach podczas
    odtwarzania i jeżeli ten test się nie uda, to na sekundę wyłącza dźwięk, a
    potem przywraca i znowu sprawdza.

    Tylko co to może być? Co ona sprawdza, w jaki sposób i dlaczego? Back EMF?
    Napięcie względem prądu (czyli rezystancję)? Po co? Ktoś wie?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2016-08-24 23:28:56
    Temat: Re: Feedback z głośników (laptop)
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 24 Aug 2016 20:45:30 +0000 (UTC), g...@s...invalid (Adam
    Wysocki) wrote:
    > Tylko co to może być? Co ona sprawdza, w jaki sposób i dlaczego?
    Back EMF?

    Wysmarknięta mebrana bo amituda za duża? Dmuchając wepchnąleś ją z
    powrotem w zasięg.nagnesu?

    --
    Marek

  • 3. Data: 2016-08-24 23:40:08
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 24.08.2016 o 22:45, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    >
    > Tylko co to może być? Co ona sprawdza, w jaki sposób i dlaczego? Back EMF?
    > Napięcie względem prądu (czyli rezystancję)? Po co? Ktoś wie?

    Ja to widzę tak: syf przyklejony do membrany -> zmiana charakterystyk
    T-S głośnika (mały głośniczek, mała membrana to i mały syf wystarczy)
    i/lub pojawienie się dziwnych rezonansów -> zmiana ch-ki impedancji,
    duży spadek dla jakiegoś zakresu częstotliwości -> zadziałanie
    zabezpieczenia zwarciowego końcówki mocy.

    Jakub Rakus

  • 4. Data: 2016-08-24 23:45:23
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2016-08-24 o 22:45, Adam Wysocki pisze:
> [...]
    >
    > Tylko co to może być? Co ona sprawdza, w jaki sposób i dlaczego? Back EMF?
    > Napięcie względem prądu (czyli rezystancję)? Po co? Ktoś wie?

    Zainstalowałeś drivery do karty dżwiękowej i codeki?

    --
    animka

  • 5. Data: 2016-08-25 00:51:32
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-08-24 o 23:45, Animka pisze:

> [...]
    > Zdmuchnąłem to z kompresora i naprawiło się
    >>

    > Zainstalowałeś drivery do karty dżwiękowej i codeki?

    Oj tam, drivery, codeki, betka. Może nie zainstalował ani karty, ani
    głośników? Może i komputera nie ma?
    Kochana Animko: przeczytałaś Ty to, co Adam napisał? Żadną miarą nie da
    się jego problemu sprowadzić do Twojego komentarza.

    Dobre rady nic nie kosztują

    i przeważnie warte są
    swojej... ceny!

  • 6. Data: 2016-08-25 01:54:55
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2016-08-25 o 00:51, JaNus pisze:

> [...]
    > Kochana Animko: przeczytałaś Ty to, co Adam napisał? Żadną miarą nie da
    > się jego problemu sprowadzić do Twojego komentarza.

    To może karta dźwiękowa jest do kitu (każda karta potrzebuje swoich
    sterowników). albo komputer do kitu.
    W ustawieniach audio (wlaściwości) trzeba ustawić albo głośniki albo
    słuchawki, wyłączyć mikrofon.

    --
    animka

  • 7. Data: 2016-08-25 13:00:31
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Animka a...@t...wp.pl ...

    > Zainstalowałeś drivery do karty dżwiękowej i codeki?

    Spadłem z krzesła :)

  • 8. Data: 2016-08-25 16:09:58
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-08-24 o 23:45, Animka pisze:
    > Zainstalowałeś drivery do karty dżwiękowej i codeki?
    Został jeszcze zasilacz. :-)

    Robert

  • 9. Data: 2016-08-25 16:36:52
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 24 Aug 2016 20:45:30 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

    > Konkluzja jest taka, że karta dźwiękowa sprawdza coś na głośnikach podczas
    > odtwarzania i jeżeli ten test się nie uda, to na sekundę wyłącza dźwięk, a
    > potem przywraca i znowu sprawdza.

    No co ty, posądzasz programistów o takie zberezieństwa? Tak mi przyszło
    jeszcze na myśl że może nie kontaktować elastyczny przewodzik do
    membrany. Jak możesz to zamień głośniki miejscami, od razu się dowiesz
    czy to głośnik czy inna cholera.
    --
    Jacek
    "Wszelka izolacja jest glebą, na której wyrasta nienawiść do obcych, a

  • 10. Data: 2016-08-25 23:18:44
    Od: JaNus <bez@adresu>

    > Tak mi przyszło jeszcze na myśl że może nie kontaktować elastyczny
    > przewodzik do membrany. Jak możesz to zamień głośniki miejscami, od
    > razu się dowiesz czy to głośnik czy inna cholera.

    Porada pewne podstawy, czy nawet dość istotne, ma. Ale gdy zacznie się
    szarpać z przewodami doprowadzającymi, to może się okazać
    "samospełniającą się hipotezą", bo manipulując łatwo uszkodzić. No ale
    to zależy od umiejętności operatora. Chyba spróbować warto, i
    przygotować się na konieczność wymiany uszkodzonego głośniczka, jeśli to
    *nie* kabel.

    > "Wszelka izolacja jest glebą, na której wyrasta nienawiść do obcych,
    > a jej owoc jest gorzki"

    Jak świat światem, a człowiek człowiekiem, tak zawsze dzieliło się
    innych na tych swoich, i tych obcych. i chyba jest zrozumiałe, że
    większą ufność pokłada się w tych, którzy mają taki jak my - system
    wartości, zwyczaje, odruchy, i przywary.
    A co do sedna, to jest i takie powiedzenie:
    "Kto za wszelką cenę chce się przyjaźnić ze wszystkimi,
    ten prędzej czy później popadnie
    - w złe towarzystwo"